Rangordnad pälsvård/fällning

Det är ju jättesvårt att veta vad alla raser har för pälstyp? Då får du nog fråga en allrounddomare som vet hur alla rasers standard ska se ut.

Ingen liten fråga och väldigt olika från katt till katt även om det är samma ras, mycket som spelar in så att ge sig på en ren listaöverlag är inget jag skulle våga överhuvudtaget eller ha kunskap om på alla raser.
Varför undrar du det?

Mig veterligen finns ingen allrounddomare här på Buke, nej.

Du kanske har något tips om ett forum med inriktning på just katt ?

Ingen liten fråga och väldigt olika från katt till katt även om det är samma ras, mycket som spelar in så att ge sig på en ren listaöverlag är inget jag skulle våga överhuvudtaget eller ha kunskap om på alla raser.
Varför undrar du det?

Tittat på en hel del raser jag gillar, skulle vilja veta vilken som fäller minst.

Du kanske har något tips om ett forum med inriktning på just katt ?

Tittat på en hel del raser jag gillar, skulle vilja veta vilken som fäller minst.

SKS finns, men vet inte hur aktivt det är. kattforum.se. Åtminstone finns det många uppfödare där, jag tror att du kommer få sammanställa en lista själv nämligen ;)
Men jag kan säga att vill man inte ha päls precis överallt så ska man inte ha brittiska korthår i alla fall :angel:

SKS finns, men vet inte hur aktivt det är. kattforum.se. Åtminstone finns det många uppfödare där, jag tror att du kommer få sammanställa en lista själv nämligen ;)
Men jag kan säga att vill man inte ha päls precis överallt så ska man inte ha brittiska korthår i alla fall :angel:

:D Ska kolla upp dem !

Här är förresten raserna jag är nyfiken på: (varierande storlekar och temerament, men alla korthåriga)
Burma
Brittisk korthår
Siames
Devon rex
Korat
Singapura

@Alexandra_W har väl ett par siameser? :)

Stämmer bra. Två maskerade gaphalsar här, och haft två innan med. De fäller rätt bra. Halv katt på kappan ser man när man kommer ut i solljuset-fäller. Svårt jämföra dock, kändes ju som långhåriga bondkattenn fällde mer och de semilånghåriga och korthåriga bondkatterna fällde mindre. Men vita simeshår syns, långhårshår fastnar som klister osv.

Typ de är katter, de fäller ja?

Jag borstar inget eller badar eller så kanske ska tilläggas. Och de är 99% innekatter, kan sola lite i trädgården ibland på sommaren typ. Alla bondkatter har varit utekatter också och kanske har en del päls blåst bort, kammats bort i halm, buskage osv.

Det är lätt att få bort siameshår från möbler och kläder osv dock.

Vill man inte ha päls och fällning bör man inte ha katt eller ha en sphynx tror jag?

Mmm... min devon fäller ju hon med, även om stråna är typ halva britternas. Sen fäller Seven mer strå för strå medan britterna fäller färdigknutna ryamattor typ. Ska man ha päls på katten så bör man nog anpassa pälsfärg efter klädfärg. Eller tvärtom :p

Mmm... min devon fäller ju hon med, även om stråna är typ halva britternas. Sen fäller Seven mer strå för strå medan britterna fäller färdigknutna ryamattor typ. Ska man ha päls på katten så bör man nog anpassa pälsfärg efter klädfärg. Eller tvärtom :p

Testa då att ha två paddor, dvs du täcker in ALLA klädfärger... :meh: :rofl:

Mina är ju bonnkatter men korthåret fällde nog faktiskt värre än semilånghåret. Fast håren från semilånghåret sitter fast hårdare på kläder, möbler osv.

Jag har devon rex och de fäller ju, men väldigt lite. Jag tänker inte på det eftersom jag är van vid dem men mina vänner brukar anmärka på hur lite päls de ser här hemma, trots att jag det senaste året har haft 7-9 katter. Sedan är det individuellt också. Min 14-åring har väldigt tjock och tät päls och fäller mer än de andra, men det är fortfarande inte jämförbart med hur katter i allmänhet fäller. Eftersom devons främst har underull får man inte lösa flygande hår heller utan lösa hår tussar ihop sig. Nu har jag även rakhåriga devon rex-varianter (devon rex/brittiskt korthår) och de fäller faktiskt inte så mycket heller.

Egentligen behövs ingen pälsvård på devons. Jag vänjer dem vid att bli badade eftersom jag ställer ut och det kan vara bra om de någon gång skulle få något olämpligt över sig. Ett milt schampo använder jag. Vänjer dem vid att bli borstade med gummikarda också, ett bra sätt att få bort lösa hår och få fram vågorna i pälsen mer.

Temperamentsmässigt är devons oftast väldigt sociala och kontaktsökande, de vill vara med överallt. De är nyfikna och aktiva. Fullt ös medvetslös beskriver dem bra.

Jag har devon rex och de fäller ju, men väldigt lite. Jag tänker inte på det eftersom jag är van vid dem men mina vänner brukar anmärka på hur lite päls de ser här hemma, trots att jag det senaste året har haft 7-9 katter. Sedan är det individuellt också. Min 14-åring har väldigt tjock och tät päls och fäller mer än de andra, men det är fortfarande inte jämförbart med hur katter i allmänhet fäller. Eftersom devons främst har underull får man inte lösa flygande hår heller utan lösa hår tussar ihop sig. Nu har jag även rakhåriga devon rex-varianter (devon rex/brittiskt korthår) och de fäller faktiskt inte så mycket heller.

Egentligen behövs ingen pälsvård på devons. Jag vänjer dem vid att bli badade eftersom jag ställer ut och det kan vara bra om de någon gång skulle få något olämpligt över sig. Ett milt schampo använder jag. Vänjer dem vid att bli borstade med gummikarda också, ett bra sätt att få bort lösa hår och få fram vågorna i pälsen mer.

Temperamentsmässigt är devons oftast väldigt sociala och kontaktsökande, de vill vara med överallt. De är nyfikna och aktiva. Fullt ös medvetslös beskriver dem bra.

Jag håller med om devåners temperament. Min är ett lyckopiller, alltid glad! Men rätt korkad :o Hon charmar alla, omvänt många som ansett att de är fula. Men man får räkna med att ALDRIG få vara ifred :p

Jag önskar verkligen att jag hade vant mitt semilånghår vid bad när hon var liten. Nu går det bra ändå men hon tycker INTE om det :( Det underlättar ju vid fällning (jag märker verkligen enorm skillnad där!) plus att hon gör ju på sig ibland när vi åker bil.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 977
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 627
Senast: Farao
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur