Ramla av över mållinjen...

Sorbe

Trådstartare
Om hästen tvärnitar på sista hindret, så man flyger över hindret och över mållinjen och att hästen sen hoppar hindret själv från stillastående och galopperar över mållinjen, räknas det som avramling trots att man landade på rätt sida av mållinjen eller räknas det som vägran eller som ingenting? :D

Sv: Ramla av över mållinjen...

Jag vet faktiskt inte men det borde väl vara så att häst och ryttare ska passera mållinjen ihop? :confused:

Jag vet en som gick omkull efter sista hindret på en tävling och han och hästen gled över mållinjen, men han var fortfarande på hästen även om de låg ner. De blev inte utelslutna i alla fall.

Hoppas någon vet. :)

Svårt, men ett stopp är det nog i alla fall om hästen stannat och sen hoppar stillastående. Är nog upp till varje domare att avgöra i enskilda fall skulle jag tro.

Det räknas som vägrannär hästen går bakåt, eller korsar sitt eget spår. Så teoretiskt kan hästen stanna och sedan hoppa stillastående så länge den inte går bakåt. Däremot skall häst och ryttare TILLSAMMANS, både ta sig över hindren och passera mållinjen, så uteslutning är det som gäller. Spelar ingen roll vart du landar....

Tror aldrig det scenariet kommer att hända eftersom man måste ha ett visst antal meter till mållinjen från sista hindret.

Men jag vet att förr i tiden så var det så att rev man tex sista hindret och han i mål innan det rammlat ner i marken så var man felfri, idag är det inte så

men om man flyger av i språnget då, eller landningen, precis innan mållinjen? alltså att man teoretiskt inte har ramlat av förrän efter mållinjen, men kanske inte satt i sadeln:p

Det räknas som vägrannär hästen går bakåt, eller korsar sitt eget spår. Så teoretiskt kan hästen stanna och sedan hoppa stillastående så länge den inte går bakåt. Däremot skall häst och ryttare TILLSAMMANS, både ta sig över hindren och passera mållinjen, så uteslutning är det som gäller. Spelar ingen roll vart du landar....

Vägran räknas även om hästen inte längre rör sig framåt dvs står still, oavsätt var på banan du befiner dig. (bara ett tilläg).

Men sedan har jag för mig som du skriver att häst och ryttare måste passera mållinjen tillsamans, dvs ryttaren på hästen!

Vad jag vet så måste man "sitta" på hästen över mållinjen, eller hänga på sidan om man vill... Är man bara sen över mållinjen och ramlar av så räknas det inte som någonting.. utan det är helt ok..:)

Självklart menar jag med tillsammans att man sitter i sadeln eller som du säger hänger på sidan eller ligger på halsen. Buren av hästen då, om jag uttrycker mig så....

Vad jag vet så måste man "sitta" på hästen över mållinjen, eller hänga på sidan om man vill... Är man bara sen över mållinjen och ramlar av så räknas det inte som någonting.. utan det är helt ok..:)

Jag blev avbockad över mållinjen (laget jublade efter en nolla och hästen blev rädd), slog i backen en meter bakom mållinjen. Den ritten var i alla fall godkänd och vi var med till omhoppning.

Min kompis hoppade en clear round med sin ponny. Hela banan gick jätte bra, men när hon kommit över sista hindret, apploderade alla och då blev hästen rädd och hoppade åt sidan typ en meter innan mållinjen, så min kompis flög av.
Hon blev utesluten, det tycker jag var ganska dåligt, eftersom det hade gått så bra och detta var bara en liten blåbärs clear round. Typ deras första tävling, hon ville ju bara ha en rosett, men det fick hon inte.
Tycker inte ni att domaren kunde vart snäll o sagt att hon klarade det?

Regler är till för att följas. Banan är inte slut förren man passerat mållinjen.

Så tycker jag. Sen kanske man kan disktuera på en lite blåbärshoppning. Men jag tycker att det är lika bra att man lär sig från början vad som är rätt och vad som är fel.

/trazel - som fick lära sig den hårda vägen och hoppade ett hinder längre på varje tävling på en tjurig B-ponny. ;)

En gång på en tävling så tvekade min ponny innan sista hindret och över hindret flög jag av, hästen rev men vi kom över hindret som var mållinjen så vi fick bara 4 fel i den rundan, ingen uteslutning alltså!

Jag blev avbockad över mållinjen (laget jublade efter en nolla och hästen blev rädd), slog i backen en meter bakom mållinjen. Den ritten var i alla fall godkänd och vi var med till omhoppning.

Hahahah jag har med gjort en sån xD min b-ponny var världens segaste men applåderna gjorde henne galen och började bocka som en toka och sen precis ett par decimeter efter mållinjen dunsar jag imål sen upp snabbt som satan igen för omhoppning ;) men då var hon laddad och vi kom 2a iaf :D

japp xD Hon bockade och jag fikc på dem typ 45 sekunderna mellan grunden och omhoppningen sitta upp och fixa allt (dem gav mig mer tid men endå ;))

Men det måste ju varit fel iaf...

Man måste ju lämna banan till fots om man fallit av.. :p

hon sa ju att det var efter målinjen i grunden och att det var 45 sek till omhoppning.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 072
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 122
Senast: zarmino
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 440
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 649
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar