Råmjölk?

tinafinis

Trådstartare
Hur mycket råmjölk kommer det eller vara den nån viss tid?
Och hur mycket behöver fölet dricka för att få i sig antikropparna?

Jag funderar bara över det då vissa har infryst mjölk. Tänker, när tog dom den i så fall eller kan de varit från en mamma vars föl dött?
Eller som en skrev, att hon hade tagit från en annan häst som hade fått föl då behövandes föls mammas mjölk inte var lämplig för fölet att dricka. Hur mycket kan man då mjölka så det räcker till bägge bässingarna???

Kommer nog itne själv stöta på problemet men ja blidde nyfiken!

Tack på förhand!

Sv: Råmjölk?

Formulerar mig lustigt i första meningen... Jag undarar hur mycker råmjölk kommer det? Handlar det om litervis?

Sedan undrar jag om inte fölet dricker, hur länge innehåller mjölken dom här viktiga antikropparna?
Om fölet dog, hur sent kan man mjölka stoet för att spara mjölken till eventuellt andra behövande föl?

Putt putt

Lyfter tråden och hoppas någon svarar ?

Förstår ju att det är många faktorer som spelar in , men är man utan sådan där rekfometer eller nåt ;) så skulle jag vilja veta hur mycket det är bra att få i fölungen när man måste mjölka ur.

Mvh Mia

Ungen behöver ca 1 liter råmjölk. (travarföl, vet ej hur det är med dom mindre raserna när det gäller mängd. Ameo har säkert koll på det)

Vi tar ca 2-3 dl från ston som har mycket god kvalitet.

Efter ca 5-6 timmar är antikroppshalten klart sämre så då tar inte vi nåt till frysen.
Vi tar max två gånger från stoet.

Sedan beror det lite på hur stoet ser ut i juvret.

Stort och biffigt så kan man ta mera.
Är det ett litet fjompigt juver så tar vi inget alls.
Prioriteten är ju att ungen vid sidan ska ha först.

Eftersom vi nappar fölen tills dom åtminstånde har fått tre fulla nappflaskor så har man också koll på hur antikroppshalten ligger.

AM

Tack Naffa :laugh:

Har nappat och nappat och nappat hmmm och nappat försök till dia en livrädd märr :o men nu fungerar det .

Tur man har ett sto som står still *stackarn hjärtat :love:* när man ber om det ,men vad gör man då om bebis inte ens is söka efter tutte :crazy:

Men nu fungerar det och bägge har förstått vad livet går ut på ett par månader framåt :D Äta och Mata

Det bidde en svart hingst med stjärn och snopp och ett vitt bakben ;)

Har fått i han 1,5 liter råmjölk och som sagt var nu diar han själv så nu är jag lugn.

Mvh Mia

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 033
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 434
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 521
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)