Sv: Råmjölk

Man kan knycka lite från ston som är nyfölade och lägga i frysen. Annars är det större stuterier i ens närhet man kan fråga. Min gissning är att man inte kan köpa råmjölk av dem i förväg, men att de kanske delar med sig OM det behövs.

Eftersom du bor i Örebro kan jag meddela att jag har ifall du skulle behöva.
Säljer dock inte i förväg, utan ring när du behöver, när som helst på dygnet.

Eftersom du bor i Örebro kan jag meddela att jag har ifall du skulle behöva.
Säljer dock inte i förväg, utan ring när du behöver, när som helst på dygnet.

Åh, tack så hemskt mycket! Är orolig att det ska hända något och det är jättebra att veta vart man ska ringa om det skulle gå snett! Tusen tack! :bow: :bow: :bow:

Hej,
Har också ett dräktigt sto som ska föla till nästa år och läste i Ridsport att man kan använda råmjölk från ko... men man måste ha en större mängd 6-9dl. Det tyckte jag var ett bra tips eftersom kor kalvar året om och man kan lättare få tag på det än råmjölk från sto......:)

Jag tycker inte alls det var ett bra tips.
Sprider det sig att det kan gå att använda ko-mjölk lär det bli många sjuka föl.

Så jäkla omöjligt är det inte att få tag i sto-mjölk. Men tyvärr är folk ofta inte lika intresserade av att sätta sig i bilen och köra några mil för att hämta.

Annars finns det frystorkad som man kan ha i "fölapoteket" den jag köpte i år håller till 2014.En billig livförsäkring.
Och komjölk var inget bra förslag ,låter som okunnig skribent.

Jag har en liter fryst råmjölk ifrån i år, som jag kan erbjuda den som behöver.:idea:

Om stoet dör vid förlossning då måste fölis ha råmjölk! Har man inte råmjölk från sto så kan man ta kalvråmjölk, den innehåller en 1/3 av stoets antikroppar och det kan betyda skillnaden mellan liv och död. Komjölk är inte bra att föda upp fölisar på men detta handlar om den livsviktigt råmjölken som fölis måste ha inom de närmsta timmarna och det är en annan sak. Man kan ge blodplasma också om katastrofen är framme.

Man måste ge plasma ändå till ungen ändå om man inte har råmjölk från ett sto tillgängligt.

AM

*kl*
Om man tar undan rå mjölk från sitt sto. Hur bra är den då?? Räcker det att ge till "grannens" fölis om olyckan är framme och det går snett? Eller ger man den rå mjölken + plasma då?
Den frysta rå mjölken någon skrev om, är den lika bra som sto rå mjölken? eller måste man även där ge plasma då?
Och sen till kossan då? Ger man den rå mjölken och plasma?

Absolut inget jag behöver göra, och hoppas att jag slipper, men frågar man inte så får man inget veta.

Vi har flera här på buke som behövt ge frystorkad råmjölk och som sen gjort foalcheck och dom fölen har haft bra värden.Så ja,den funkar precis lika bra som sto råmjölk från tex frysen eller annat sto.

Även här är det bra att konferera med föl- och ammajouren om de har något att förmedla.
Skulle man ha ett sto som står och läcker mängder med råmjölk innan fölningen (det händer inte så ofta) så är det bra att mjölka ur lite av det, frysa in för att sedan ge sin fölunge vid ankomsten.

Även här är det bra att konferera med föl- och ammajouren om de har något att förmedla.
Skulle man ha ett sto som står och läcker mängder med råmjölk innan fölningen (det händer inte så ofta) så är det bra att mjölka ur lite av det, frysa in för att sedan ge sin fölunge vid ankomsten.

Jag ringde SLU om just detta när mitt sto läckte mjölk innan fölning och jag frågade då om jag skulle mjölka ut lite och fryas in men de sa till mig att jag inte skulle göra det för det sätter igång mjölkproduktionen innan fölet var fött och det var inte bra.

Aj då, då sitter jag kanske inne på en gammal, inaktuell teori :o Finns med i den äldre upplagan "Att bli med föl" om jag inte missminner mig. Man kan ju inte göra "som man alltid har gjort" då hade vi ju fortfarande bott kvar i grottor :D:rofl:

Vad man ska göra eller ej är ju jätte svårt.
Men som mjölkbonde börjar man ju inte mjölka ur kon för att det rinner mjölk innan kon kalvat så det kan säkert ligga något i det SLU sa.
Men visst är man jätte ororlig när det rinner. Jag höll en ren burk under i stället och rörde inte spenarna på stoet.

Javisst, oron är säkert befogad också. Men samtidigt är det ju som du säger - det kan ju köra igång den "vanliga" mjölkproduktionen och då mister fölet råmjölken :cry:

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 085
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar