• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 785

Görel

Trådstartare
Moderator
Någon som vet vad som hände med honom efter att han lånats till Sverige?

Har för mig att jag hört att han inte användes i avel något mer. Någon som vet varför i så fall, här har han ju varit framgångsrik!

Sv: Ralmé Z

Han gjorde sitt bruksprov i Sverige med poängen 99779. Var vad jag vet inte godkänd i något annat avelsförbund. Flyinge lånade in tre hästar från Zangesheide -85, Ralmé Z, Aladdin Z och en som blev halt när han skulle göra provet (skimmel med Gotthardblod). Jag har hört att man inte var så nöjd från Zangesheides sida (efter den halte hästen??) att man inte ville ha mer samarbete. Ralmé gick sedan till Tyskland som hopphäst. Han tävlade upp till svår internationell hoppning och gick bland annat för-VM i Stockholm -90. Han dog samma år. Jag tror att det var av en skada. Jag hälsade på den hingsten i Flyinge när jag var där med mina två ston -85. Helt underbar hingst, mycket utåtriktad (om man nu kan säga så om en häst!) och även om jag hade bestämt mig redan innan att båda stona skulle till honom så var det definitivt efter besöket.
/Coj

Hej!

Enligt vad jag vet sattes han in i sporten där han tävlade upp i svår klass för att sedan sättas i avel igen. Han blev bla 2: a i Derbyt i Eindhoven. Men tyvärr förolyckades han 1990 (9 år gammal) så de enda avkommorna till honom finns här.
Han fick 26 döttrar som används i aveln.

Mvh / Fia - vars favoritsto är efter Ralme Z :D

Jag såg Ralmé och Aladin Z göra bruksprovet i mars -85. Enligt mina anteckningar hade han 688/8 på gång och 8/8 på hoppning.
Skimmeln som var struken hette enligt mitt program Ramzez e Ramiro Z - Gotthard.
För-VM i Stockholm var -89, där var jag också, men jag har inget minne av att jag såg honom där, jag borde ha reagerat. Ska kolla i programmet;)

Vet du varför han inte användes vidare i avel?

Jag kommer inte på några svårklassavkommor efter honom just nu, vet du om han hade några? Jag började tänka på honom som morfarshingst p g a bl a Isaac eftersom jag är så svag för hans pappa;)

Ja, för-VM måste ha varit -89 eftersom han var 8 år när han gick det (skulle ha gått det?). -90 är en efterkonstruktion eftersom VM var det året, jag tänkte alltså fel. Det stod i Ridsport att han gick där men sanningshalten i det vet jag inte. Det är flera år sedan jag läste det i Ridport så att hitta den artikeln gör sig inte i en handvändning! Det såldes en häst e: Ralmé till John W i England som sedan såldes vidare för 11 (?) miljoner. Den hästen gick svår klass. Har så klart glömt namnet.

Vore jättekul om du kunde komma på namnet!

Har inte rotat fram mitt program från för-VM ännu, har inte ordning på allt:D

Jag har hittat en avkomma till honom vid namn Inverness som ska ha gått svår internationell hoppning. är det honom du tänker på?

Vet du varför han inte användes vidare i avel?

Jag kommer inte på några svårklassavkommor efter honom just nu, vet du om han hade några? Jag började tänka på honom som morfarshingst p g a bl a Isaac eftersom jag är så svag för hans pappa;)

Ingen aning om varför han inte gick i aveln samtidigt. Kanske man inte gjorde så då eller så klarade han inte av att göra båda samtidigt? Tråkigt för aveln i alla fall.
Han har lämnat flera svåklasshoppare bla Ragazza (Camilla Eriksson ska ha tävlat henne) samt det fina stoet Inverness (Helena Persson / Maria Gretzer). Han hade rätt skapligt avelsindex i hoppning ett tag, var det 164?
Men jag tror att han gör sin största insats som morfar faktiskt! Tycker det är många bra hästar man ser med honom som morfar med tanke på hur få ston han har i aveln.

Jag har också uppgifter på att han ska ha gått för VM, då riden av Willy van der Han.

Mvh / Fia

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänker så det knakar för att komma på namnet! Nej, det är inte Iverness i alla fall. (Vad har hon för morfar?) Hästen som såldes till England bytte sen namn innan nästa försäljning. Jag vet att det stod i Ridsport att det var den dyraste svenskfödda hästen någonsin (fram till det datumet då) men det var ju John som sålde för de pengarna. Vad den gick för i Sverige stod inte. Morfadern var i mina ögon ingen speciellt bra hingst kommer jag ihåg. Ska tänka vidare!

Inverness morfar heter Delta de Paulstra, en fransk hingst som jag inte känner till annat än stammen.

Ragazzas morfar var Furioso III som liksom Delta de Paulstra har Furioso xx till farfar, uppenbarligen en lysande kombination:)

Ok, då var det inte Iverness. Det var en, enligt mig, medioker svensk hingst som var morfar. Ragazza vet jag att det inte var. Kul med Furiosoblodet. Har själv ett sto e: Voltaire-Ralmé Z.

Du tänker nog på Ararat som tävlades av Anders Norrman. Han såldes till Ted Edgar -94 och tävlades framgångsrikt av Marie Edgar.
Sedan såldes han till Mexico för 800 000 pund!
Hans internationella namn var Everest Aladdin och han var u.Tiara (5) 9303 ue.Idealist-Oberon ur samma gren av Hobyfamiljen som Gaspari.

Så hette han! Jag hade för mig att det var John Whitaker som köpte honom men det var alltså fel, allt det andra känner jag igen! Skönt att det finns andra som minns! Tack.

Jag har ju honom som morfar i ett av stona här. Mamman (till mitt sto) hette Ralmita 19537, och hade 9-9 på kvalitetsbedömning-90. Hon hade ett enormt scoop i hoppningen.Tyvärr sattes hon direkt i aveln och fick bla diplomstoet Dammacita (Dammen)som exporterades dyrt till tyskland.
Hon dog tyvärr i en fölning1999, men fick innan dess 6 föl.

Det här är uppgifterna som jag har angående Ralme...kul att få fylla på med lite nytt!

Ralme Z föddes 1981. Han var brun med bläs, fyra vita fötter och inmätt till 166 cm. Som 4-åring hyrdes han in till Sverige av Flyinge och stog på station i Halland där han betjänade ca 125 ston. Därefter gick han tillbaka till Zangersheide där han sedan enbart tävlades. Vid 8 års ålder blev han bla 2 a i derbyt i Eindhoven och deltog i för VM i Stockholm riden av Willy van der Han.
Han dog 1990 endast 9 år gammal i en olycka.

Ralme´s enda föl finns bara i Sverige där de varit otroligt bra i hoppning. I BLUP rankingen låg han 1998 på femte plats före bla Cortez. Han lämnade 26 stycken döttrar som varit mycket framgångsrika både på tävlingsbanan (med flera svårklass hoppare) samt i avelsboxen!

Som intressant så klart:)

Tänker främst på Duell som hann göra alldeles för lite i svensk avel innan han dog!

jag misstänkte väl att du skulle gilla hennes stam...
Den är KANON!!!
I de 8 generationer bakåt jag kollat upp "på en höft" så finns det minst 13 sk Goldencrosses...Det är otroligt medveten avel i så många generationer. Egentligen är det väl bara pappan till vårt sto som inte "blev så bra", men iofs var han ju otroligt omtalad vid betäckningstillfället, sedan hamnade han ju ute på lite avvägar...
Nu återfinns han tydligen i finland...

Lite roligt att även Chick finns i mödernet tycker jag...

Som du säkert förstår kan jag avla gångarter på också om jag skulle vilje det!
Jag är MKT nöjd med mitt köp, och ser verkligen fram emot årets "nya hingstar", får se om det finns ngn fining som kan passa henne...fullblod kanske vore dax att avla in igen???

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 404
Senast: Bee
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 152
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 589
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka