Rallylydnad plus lydnad

prinsessfeminist

Trådstartare
Jag tänkte att jag skulle träna på lydnadsklass ett för att kanske kanske kunna tävla någon gång. Träningen hade jag tänkt ägna mig åt hemma, men så kan det vara lite tråkigt.

Lydnadskurs känns trots allt inte aktuellt, men ett alternativ kunde kanske vara att gå en rallylydnadskurs?

Jag tänkte mest för att få en "fast punkt" och för att träna på kontakt med hunden tillsammans med störningar. Ännu roligare är det förstås när man kan få lite träningskompisar.

Men vad tror ni, kommer jag och hunden i så fall tappa fokus på den ordinarie lydnaden?

Tankar emottages tacksamt.

Sv: Rallylydnad plus lydnad

Utan att ha tränat rallylydnad, faktum med att jag itne ens sett det irl förrens idag, tror jag absolut inte att det skulle störa den vanliga lydnaden. Tvärtom så verkar hela poängen mest ligga i att man gör ett avancerat fotgående vilket är grunden även för den vanliga lydnaden.
Ska vi titta på någon kurs att gå ihop?

Jag har inte sett det irl, men läst och sett klipp på nätet. Om jag fattat det rätt så handlar det om kontakt och samarbete?

Ja, du har rätt - det kan ju inte vara en nackdel.

Jag har anmält mig till en rallylydnadskurs, för att förbättra den vanliga lydnaden. Vi har i stort sett alla moment för ettan och tvåan klara men utan korvspottning så tappar hunden motivation och tempo. Så jag hoppas och tror att rallylydnaden ska kunna få till ett bättre samarbete och mera motivation.

Jag har anmält mig till en rallylydnadskurs, för att förbättra den vanliga lydnaden. Vi har i stort sett alla moment för ettan och tvåan klara men utan korvspottning så tappar hunden motivation och tempo. Så jag hoppas och tror att rallylydnaden ska kunna få till ett bättre samarbete och mera motivation.

Ok. Jag kan inte vara helt ute och cykla då alltså. Vet ni om dessa rallykurser lämpar sig för barn? Jag funderar nämligen på om ett barn i min närhet skulle kunna vara med vår dvärgschnauzer. Han skulle också tycka att det vore kul att träna.

Om det lämpar sig för barn beror nog mest på instruktören om den kan ta barn eller inte. Och om barnet klarar av hunden utan hjälp.

Var ett tag sedan jag gick kurs och tävlade, men det är en kul väg in i lydnaden, du får fotgåendet och prat/uppmuntran till hunden uppskattas, så länge du inte rör hunden.

Jag tänkte precis som Du! anmälde mig till rallylydnad, men tyvärr blev kursen inställd pga för få deltagare. Jag har tänkt köra lite rapport med min irländska terrier och då måste man ju ha lydnadsmomenten också om man ska tävla så på den vägen är det, nu ska jag försöka jobba på hemma med momenten, men som Du säger, det är lätt att man kör fast, man behöver både andra hundar och andra människor som kan komma med tips.
Vi får sporra varandra här, lydnads 1 tråden är grymt inspirerande att läsa, har dock inte vågat skriva in mig där ännu!

Jag tänkte precis som Du! anmälde mig till rallylydnad, men tyvärr blev kursen inställd pga för få deltagare. Jag har tänkt köra lite rapport med min irländska terrier och då måste man ju ha lydnadsmomenten också om man ska tävla så på den vägen är det, nu ska jag försöka jobba på hemma med momenten, men som Du säger, det är lätt att man kör fast, man behöver både andra hundar och andra människor som kan komma med tips.
Vi får sporra varandra här, lydnads 1 tråden är grymt inspirerande att läsa, har dock inte vågat skriva in mig där ännu!

Vad tråkigt att den ställdes in! :(

Jag surfade runt lite och insåg snabbt att de kurser som fanns i närheten verkade vara fulltecknade, eller så hade de redan börjat. Jag hade gärna tränat inomhus också (om möjligt) och då minskade utbudet ännu mer.

Dessutom verkar kurserna dyra. En kursanordnare tog 1900 kr för sex träffar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 104
Senast: Farao
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 547
Senast: IngelaH
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 281
Senast: Carolininen
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 804
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Vaginal vs kejsarsnitt