Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I lördags såg jag en hund i fortsättningsklass som sprang runt som en tok och som fick luras för att det skulle gå att fånga den :p
Hade kunnat vara min hund :angel:

Lite nervös över debuten faktiskt. Jag borde kunna lita på henne, fotgåendet och kontakten är fin. Men får hon ett infall skulle hon kunna plocka leksak i frestelsen och dra ärevarv :D

I lördags såg jag en hund i fortsättningsklass som sprang runt som en tok och som fick luras för att det skulle gå att fånga den :p
Det kommer garanterat min lilla skit oxå göra.. och hon är inte så lättlurad. Skulle nog kunna förstöra en hel tävling.. Nybörjarklass resten av livet känns lockande. :angel:

Det kommer garanterat min lilla skit oxå göra.. och hon är inte så lättlurad. Skulle nog kunna förstöra en hel tävling.. Nybörjarklass resten av livet känns lockande. :angel:
Hahah! och jag som tänker "ÄNTLIGEN slipper vi kopplet" nu när Aysu fått tre kvalificerande :rofl: Det ska bli så skönt att slippa tänka på all koppelhantering... Däremot kanske vi stannar i fortsättningsklass en halv evighet!

Hej igen! Tack till dig/er som tipsade om att börja med enskilda moment först ( tänkte på gå vid sidan ( fot) och sitt) och sedan plocka ihop det sen när det sitter. Det där med svängarna verkar sjukt svårt så det väntar jag gärna med! Vi är totala nybörjare! Den ena hunden kan inte ens ligg! men sitta kan hon iallefall.... tack igen iallefall! Kul med tips! Får kolla upp om jag får hoppa in i någon träningsgrupp för rallylydnad någonstans.

För den som har tråkigt så bjuds det på film från kvällens träning.
Första filmen är från uppvärmningen, tränat en gång innan den senaste månaden :angel: Men idag fanns det sug iallafall men hon svänger väldigt över till stress vilket märks väldigt väl när vi inte tränat regelbundet.
Men bjuder på alla missar och sådär :D

Och sen från lite störningsträning. Glädjen är det inget fel på iallafall :laugh:

Efter detta körde vi en 5 min plats och sist lyssa-på-kommandot-träning. Vilket är hennes svaghet, hon gissar så himla mycket. Så till exempel sitt (hon sätter sig) vänta 5-15 sek med belöning. Just för att få bort att hon hela tiden tror att det ska komma något direkt efter. Lite bakläxa då vi kört en hel del snabba skiften i fjärren :cautious: Nu blir det väntan i mellan skiftena istället och på slutet satt det riktigt fint och hon väntade på kommandona, sen blev det en del missar ändå men mycket bättre än i början.

Igår tränade vi lite utomhus, jag och Ebrah. Vi var på en fotbollsplan nära min mor för att testa ett helt nytt ställe. Körde mest korta pass fotgående och belönade med leksak (en gammal vante). Hon var för sprattlig och glad för att ha fokus om jag inte hade leksaken synlig, tyvärr, det hade nog gått bättre om jag kunnat varva med godis men något sådant hade jag inte med mig.
Filmade också, ska se om jag kan ladda upp filmen på youtube så ni får se fjanterierna :p

@Red_Chili Film är alltid roligt! :D

-
Igår var vi och tränade på klubben. Bättre fokus är dagen innan men sån energiknippe hon är :o Jag vet knappt vart jag ska göra av allting och det vet inte hon heller. Så ibland blir det ett tokryck (till de andras stora glädje, de skrattar och tycker hon är härlig. Jag har slutat skämmas, hon är sån där och hellre åt det hållet än tvärt om) Men mycket kändes bra och hon har verkligen vuxit i fotgåendet även fast att det är lång väg kvar att gå. Men på ett sätt känner jag mig lugn inför söndag, nä det lär inte generera nån pallplacering men om hon bara fokuserar så kan det gå riktigt bra.

Ni som är aktiva i rallylydnaden, hur viktigt är det med positionen på hunden? Jag har min labrador som har ett ganska stadigt fotgående men vi har lite ( läs stora) problem att få in den där lilla rumpan:p Skulle jag behöva lyckas få in rumpan innan man kan starta i nybörjarklass? :)

Ni som är aktiva i rallylydnaden, hur viktigt är det med positionen på hunden? Jag har min labrador som har ett ganska stadigt fotgående men vi har lite ( läs stora) problem att få in den där lilla rumpan:p Skulle jag behöva lyckas få in rumpan innan man kan starta i nybörjarklass? :)
Inte innan nybörjarklass, tror det är upp till 45 graders vinkel (låter mycket, kanske är mindre :confused:) som är ok i nybörjarklass. När man kommer upp i högre klasser är de dock mer noga med positionen som jag förstått.

Du kan ju alltid starta och se hur det går! Det står i reglerna hur snett hunden får vara, men det enda jag minns från just det om position på hunden är att den inte ska vara mer än 50cm från föraren. Det är inte lika petigt med fotpositionen i rallylydnad som i vanlig lydnad. Däremot ska ju hunden i de svårare rallyklasserna kunna gå fot på både höger och vänster sida och det är klokt att träna in det tidigt om man har minsta tanke på att starta de svårare klasserna.

Det är samma regler i nybörjar- som i mästarklass. Hunden får vara upp till 45 grader sned. Allt över det ger avdrag, samma avdrag oavsett vilken klass det är.
Bedömningen blir alltså inte hårdare för varje klass, den är detsamma, men momenten blir svårare och fler.

Jaha debut i fortsättningsklassen idag. 71 p :p Känslan var kanoners och jag är mer än nöjd över hennes prestation särskilt med de förutsättningar jag givit henne. Två träningar denna vecka och det är all rally vi tränat på en månad :o Och i ridhus, trodde hon skulle vara jättenosig på underlaget men hon fokuserade så fint. Första momentet var frestelsen med en matfrestelse och ett mjukisdjur i form av en röd arlako :laugh: Eh ja, hon var tvungen att undersöka båda så där drog vi på oss 10 p avdrag i nos. Sen tysksvängen, snurr under gång och sen frestelsen IGEN :eek: Men det gick bättre, nått litet nos. Sen resten av rundan gick bra förutom att jag slarvade med att sätta henne innan "sitt - framför sitt - höger ingång sitt" så där blev det -10 p för fel övning. Sen ett snett sitt och ett snett stående men det jobbar vi på.
Men som sagt, såååå nöjd! Nu ska vi hålla igång träningen, jobba vidare på externbelöning (som jag tror kan vara en fördel att man nöter in för frestelsens skull bland annat) och träna med alla lillgrabbens mjukisdjur :D Så blir det ny start antagligen i slutet av januari i Sölvesborg. Tänker nog stanna i fortsättningsklassen tills frestelsen känns stabil.

Ett extra plus att hon inte gick fram till domaren och hälsade när vi körde hoppet precis bredvid (typ 1 meter ifrån) och efterföljande 1-2-3 bakåt bredvid. Hon är bäst min lilla loppa :love:

Tack för svaren!
Som @Red_Chili sa så går det ju alltid starta och se vart det bär, så anmälde till en tävling i vår, tycker det är lite lättare att träna när jag har ett tydligt mål :D
Och om det är upp till 45 graders vinkel, borde vi klara oss, så blir spännande att se hur detta går! Måste bara kolla in dem nya skyltarna också.

Träningssuget har vuxit fram igen. Nu vill vi bli säkrare i fortsättningsklassen och öka upp marginalen. Stadiga rundor på minst 85-90p skulle jag vilja ha innan vi gick vidare men får se, beror lite på vart avdragen ligger :) Felfri frestelse ska vi ha iallafall! :D

En film från kvällens träning med fokus på högerfoten, något vi slarvat med ett tag vilket märktes. Och sen vändningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka