Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter bra med trevlig och lugn plats! Hoppas att det är likadant på alla deras tävlingar :p
FY vad jag är tävlingssugen nu! Har börjat klura på träningsplanering i alla fall. Ska skriva ner något bra imorgon.

Ja de va väldigt noga med att alla hundar skulle vara i burar inne i hallen. Endast den tävlande och näst på tur fick vara utanför bur/i hallen. blev på så sätt inte det minsta rörigt eller trångt vid banan :up: ja samma här!! Blir en rolig vår tror jag!:D

Åh rolig bana!
Jag brukar gå banan tills banvanringen stängs hehe. Googla på rallylydnadsbanor, finns hur mycket som helst!

Ja, jag ska googla på rallylydnadsbanor :).

Jag har den banskissen, så jag kan fotografera den och skicka till dig senare ikväll :) och fy på dig som inte utnyttjade varje sekund av banvandringen ;)

Tack! Det vore snällt av dig :). Ja, jag har helt ärligt lärt mig av mitt misstag och ska ta vara av varje sekund på banvandringarna nu för att det ska bli bra nästa gång :) .

------------

Nån mer som ska starta i Karlshamn nästa söndag?
Anmälan öppnar 7, visst är det så att man ska vara anmäld 30 min innan banvandring eller har jag fel? Det stod inget i PM:et. Banvandring 8:00, första start beräknad 8:20 och vi startar som 27:a :meh: Inte helt nöjd med startnumret men men. Vi har ju bara startar som 2:a och 5:a innan så känns lite pirrigt att 26 hundar innan oss ska ha gått banan men det går nog bra om föraren slutar tänka på det :D
Har 2,40 h dit så blir en tidig morgon för sömntutan Betty :angel:

Anmälan öppnar 7, visst är det så att man ska vara anmäld 30 min innan banvandring eller har jag fel? Det stod inget i PM:et. Banvandring 8:00, första start beräknad 8:20 och vi startar som 27:a :meh: Inte helt nöjd med startnumret men men. Vi har ju bara startar som 2:a och 5:a innan så känns lite pirrigt att 26 hundar innan oss ska ha gått banan men det går nog bra om föraren slutar tänka på det :D

Jag ska också till Karlshamn, blev dock supernervös nu när jag såg startlistan :nailbiting: Vi startar som nummer 3, avancerad klass (debut) och jag har tränat alldeles för lite för detta känner jag nu :banghead: Men vi få ser det som träning, ta oss iväg först och främst...och att matte ska ta det lugnt och andas!
Har bokat inomhushall på torsdag och ska bygga en mindre bana där och vi ska på rallyträning i ridhus på lördag, så vi jobbar på ;)

Jag ska också till Karlshamn, blev dock supernervös nu när jag såg startlistan :nailbiting: Vi startar som nummer 3, avancerad klass (debut) och jag har tränat alldeles för lite för detta känner jag nu :banghead: Men vi få ser det som träning, ta oss iväg först och främst...och att matte ska ta det lugnt och andas!
Har bokat inomhushall på torsdag och ska bygga en mindre bana där och vi ska på rallyträning i ridhus på lördag, så vi jobbar på ;)

Ärsh då startar ju du på em :p Men nr 3 är ett bra startnummer. Alltid startar tidigt som sagt, så skönt att ha det klart innan massa hundar vart inne på banan. Lycka till! Ser också starten som träning, man får göra det bästa av situationen helt enkelt försöker jag intala mig :angel:

Senast ändrad:
Ärsh då startar ju du på em :p Men nr 3 är ett bra startnummer. Alltid startar tidigt som sagt, så skönt att ha det klart innan massa hundar vart inne på banan. Lycka till! Ser också starten som träning, man får göra det bästa av situationen helt enkelt försöker jag intala mig :angel:

Samling kl 11, skönt att det inte blir så tidigt :) Vår debut i Nybörjarklass förut i år var vi först ut och då är jag mycket hellre nummer 3! Varit näst sist med och det var rätt drygt.

Samling kl 11, skönt att det inte blir så tidigt :) Vår debut i Nybörjarklass förut i år var vi först ut och då är jag mycket hellre nummer 3! Varit näst sist med och det var rätt drygt.

Så avundsjuk! Vill upp i avancerad typ igår så vi kan leta tävlingar där vi inte behöver åka snortidigt :angel: (Har en hund som tycker att dagg i gräset är äckligt så blir bra till våren :up: )

Du ska vara anmäld senast vid tidpunkt för banvandringen om inget annat står i PM. Jag brukar inte vara där 30 min innan...

I PMet inför vår senaste tävling så stod det att vi skulle ha "checkat in" senast 5 minuter före banvandring, så jag tror inte att det finns något generellt krav på att vara där långt innan. Däremot brukar jag själv vilja komma en stund innan för att hinna kolla av området, rasta hundar osv innan banvandring. Igår hade jag banvandring kl 7:30, sekretariatet öppnade kl 7 och jag var väl där ca 6:45-6:50 :p Dock hade Ebrah startnummer 7 eller 8.

Ja de va väldigt noga med att alla hundar skulle vara i burar inne i hallen. Endast den tävlande och näst på tur fick vara utanför bur/i hallen. blev på så sätt inte det minsta rörigt eller trångt vid banan :up: ja samma här!! Blir en rolig vår tror jag!:D
Det låter... bökigt ändå... Misstänker att Aysu skulle behöva längre tid på sig utanför buren för att få busa runt lite med mig och bli bekväm i allt.. Å andra sidan, om det inte är hundar ute och dräller överallt så kanske det fungerar bra ändå. Det är ju inte olika miljöer hon reagerar på, utan andra hundar.

Det låter... bökigt ändå... Misstänker att Aysu skulle behöva längre tid på sig utanför buren för att få busa runt lite med mig och bli bekväm i allt.. Å andra sidan, om det inte är hundar ute och dräller överallt så kanske det fungerar bra ändå. Det är ju inte olika miljöer hon reagerar på, utan andra hundar.

Man kunde prata med arrangören om "dispans" för bur. Men då skulle man hålla sig lite undan. Men under startnumret innan en själv så var man så gott som ensam på uppvämningsplatsen och fick göra vad man ville utan att störa pågående ekipage:p

Man kunde prata med arrangören om "dispans" för bur. Men då skulle man hålla sig lite undan. Men under startnumret innan en själv så var man så gott som ensam på uppvämningsplatsen och fick göra vad man ville utan att störa pågående ekipage:p
Nu känner jag mig förvirrad. Man måste alltså sitta i bilen i väntan på att få gå in i hallen och starta? eller var väntar man?

Nu känner jag mig förvirrad. Man måste alltså sitta i bilen i väntan på att få gå in i hallen och starta? eller var väntar man?

Stod i PM "tysta hundar får förvaras i bur i hallen". Men det var hundar som hade dispans för att slippa buren, antagligen för att de va tystare om de fick vara ute i hallen utan bur. Så det var många som satt i bur, och säkert lika många som väntade i bilen. Mena mer att du hade säkert fått ha henne utanför buren fram till start, men självklart inne i hallen! :)

Stod i PM "tysta hundar får förvaras i bur i hallen". Men det var hundar som hade dispans för att slippa buren, antagligen för att de va tystare om de fick vara ute i hallen utan bur. Så det var många som satt i bur, och säkert lika många som väntade i bilen. Mena mer att du hade säkert fått ha henne utanför buren fram till start, men självklart inne i hallen! :)
Ah, då förstår jag! Det skulle ju vara nybörjarklass på förmiddagen och fortsättningsklass på eftermiddagen, inte en chans att vi klarar en hel dag i bilen utan att frysa ihjäl :p Typiskt dumt att de inte kan samköra halva nybörjarklassen och ena fortsättningsklassen, då hade vi ju kunnat få till det så att vi bara behöver vara där halva dagen :angel:

Tack till dig som svarade på min fråga angående att börja med Rallylydnad!

Nu har jag börjat kolla av lite på Youtube och försöker lära mig momenten i nybörjarklass. Svårt! Jag tycker det är svårt med de olika svängarna och alla momenten. Jag har även köpt en bok som kommer om ca 1 vecka "100% rallylydnad" är den boken bra?

Tack till dig som svarade på min fråga angående att börja med Rallylydnad!

Nu har jag börjat kolla av lite på Youtube och försöker lära mig momenten i nybörjarklass. Svårt! Jag tycker det är svårt med de olika svängarna och alla momenten. Jag har även köpt en bok som kommer om ca 1 vecka "100% rallylydnad" är den boken bra?

Vad som kan vara klokt är att vänta med är alla svängar osv. Det jag gjort med mina hundar är att lära in "stillastående" moment för sig (att vi står stilla och hunden lägger sig, sätter sig eller står tex). Vi lär in ett fotkommando för sig (gå fint vid sidan).

När mina hundar har ordentlig förståelse för fot-kommandot, då håller de sig vid min sida oavsett om vi svänger, oavsett om det råkar vara så att vi ska gå slalom mellan några koner osv. Jag börjar alltså med att få hundarna att koppla "fot = kom till min vänstra sida". Sedan när det fungerar, då testar jag att gå några steg framåt och säga fot, oftast följer de med redan från början.

Med unghunden gjorde jag så att jag började gå med en godis i handen, hon började då följa efter mig vid min sida, jag sa "fot" och belönade. Så gjorde vi några gånger. När jag sedan sa "fot" och stod still så kom hon till min sida och följde jättefint när jag började gå. Ju fler små delar det går att bryta ner ett moment i, desto bättre blir det för oss. När sedan alla små delar fungerar var och en för sig, då sätter vi ihop det.

Tillägg: Du har inte någon som arrangerar kurs i närheten? eller någon som du kan träna tillsammans med? Om inte annat kanske någon bukefalist bor nära så att ni kan träna ihop om det känns lockande?

Senast ändrad:
@Sandy3 och glöm inte högerfoten! Kanske inte aktuellt nu men när ni har kommit in i träningen, börja introducera fotgående på höger sida och att alla moment kan utföras även från den sidan. Om ni har ambitionen att komma längre än fortsättningsklass så får man mycket gratis om hunder inte är styrd till vänstersidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka