Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra! Rekommenderas verkligen. Jag har gått grundkurs i rallylydnad, och på kursen var vi ett mycket trevligt gäng, de övriga deltagarna hade bra humor och vi lärde oss givetvis saker också.Precis anmält oss till en rallykurs så nu ska vi kanske få lite ordning på detta så vi kommer ut på tävlingar i vår!
Vad är det som gör dig nervös?Amnälde oss precis till en tävling den 12 feb.
Jaja, försöker man inte så kommer man aldrig att lyckas! Men kräks redan av nervositet..
Allt som kan gå fel! Att hon dissar mig fullständigt, att jag glömmer banan, att hon får "damp", att jag snubblar på kopplet.. ska jag fortsätta? Vet inte varför jag utsätter mig själv för det här.Vad är det som gör dig nervös?
Och vet du, sådant har hänt minst ett ekipage på varje tävling jag varit vid. Ändå har både hundar och ägare överlevt och ingen annan har (som jag märkt) reagerat negativt på det heller, delvis eftersom alla är så inne i sitt egna tävlande att de inte direkt tänker på vad andra görAllt som kan gå fel! Att hon dissar mig fullständigt, att jag glömmer banan, att hon får "damp", att jag snubblar på kopplet.. ska jag fortsätta? Vet inte varför jag utsätter mig själv för det här.
Haha! Så många fler saker jag fick att oroa mig över nu! Men ja, vi ska nog överleva. Min plan är att anmäla till en jäkla massa tävlingar så att vi inte har tid att grubbla om det går dåligt.Och vet du, sådant har hänt minst ett ekipage på varje tävling jag varit vid. Ändå har både hundar och ägare överlevt och ingen annan har (som jag märkt) reagerat negativt på det heller, delvis eftersom alla är så inne i sitt egna tävlande att de inte direkt tänker på vad andra gör
Jag har för sjutton lyckats få 10p avdrag för fel moment vid startskylten. Det är nog svårslaget (Kopplet hade hamnat under Aysus framben. Jag ville inte råka ta i henne och bli diskad, så jag släppte kopplet)
Jag har haft hund som hoppat på skyltarna för att leka med dem, hund som kastat sig runt för att titta på allt förutom mig, hund som hoppat rakt upp i luften för att bita mig i armen och ha sjövild dragkamp mitt i allt, jag har fått 10p avdrag för att jag gjorde ett moment fel trots övertydlig skylt... Har hittills inte gått igenom en enda bana utan att någon gång få problem med kopplet.
Ändå sitter jag här med en saluki som har RLD N och en som på sin debut fick över 60p
Ett urval av saker jag sett annars på tävlingar:
Hund som hoppar runt och skäller konstant. Hund som inte gör en enda sak som husse säger utan istället dagdrömmer och som slutar på 0p (skulle utan tvekan ha blivit många minus om det varit möjligt). Hund som under banan börjar hålla på med alla freestylemoment och roliga tricks som den kan. Hund som flyger runt och leker för sig själv (fortsättningsklass, så inget koppel) och där ägaren får stå och gömma sig bakom en gardin och göra knäppa ljud så att en annan smyger sig fram till hund och tar tag i halsbandet. Hund som inte skulle ha följt ägare ett enda steg om inte matte haft en hand framför näsan på den hela tiden som för att lura den att det fanns godis med...
Det händer tokigheter hela tiden
Se till att komma dit i tid, utnyttja varje sekund av banvandringen(!) även om banan verkar lätt, fråga domaren vid banvandringen om det är något du känner dig minsta osäker på och kom ihåg att det är KUL att träna hund. Det går säkert bra för er!
Haha! Säger som jag sagt många gånger här på buke: gör som mig, oroa dig så mycket för hur du alls ska ta dig till tävlingen att du bara är lättad, glad och avslappnad när du väl kommer framHaha! Så många fler saker jag fick att oroa mig över nu! Men ja, vi ska nog överleva. Min plan är att anmäla till en jäkla massa tävlingar så att vi inte har tid att grubbla om det går dåligt.
Jag har aldrig varit med om att de kollat chip på rallytävlingar, men det kanske kan förekomma. Det ska ju ändras regler nu till årsskiftet också, kan vara klokt att kolla om det nämns något om det där.Hej! Dyker in här lite.
Jag hade tänkt starta nybörjar-klass den 21 jan med min Eurasier-hane och har lite frågor.
När jag vaccinerade senast så kunde de inte hitta hans chip. Var hos hästveterinär idag som hittade det på en gång med en lite kraftigare avläsare än de små kreditkortsstora de hade på kliniken. Kollar de chip när man är på plats och ska tävla? Vad händer om de inte hittar hans chip?
Sen funderar jag på hur jag ska göra nu när jag anmäler. Jag är medlem i Sveriges Hundungdom och har därför medlemskap i Växjö hundungdom. Via dem är jag också medlem i min lokala SBK-klubb. Spelar det någon roll vilken klubb jag skriver in som "min" i min profil innan jag anmäler? Jag vill helst tävla för den lokala SBK-klubben då jag tränar där.
Hur gör jag om jag vill bryta? Vinkar bara lite till domaren eller?
Och så viktigaste frågan: VAD SKA JAG HA FÖR OUTFIT?!
Hej! Dyker in här lite.
Jag hade tänkt starta nybörjar-klass den 21 jan med min Eurasier-hane och har lite frågor.
När jag vaccinerade senast så kunde de inte hitta hans chip. Var hos hästveterinär idag som hittade det på en gång med en lite kraftigare avläsare än de små kreditkortsstora de hade på kliniken. Kollar de chip när man är på plats och ska tävla? Vad händer om de inte hittar hans chip?
Sen funderar jag på hur jag ska göra nu när jag anmäler. Jag är medlem i Sveriges Hundungdom och har därför medlemskap i Växjö hundungdom. Via dem är jag också medlem i min lokala SBK-klubb. Spelar det någon roll vilken klubb jag skriver in som "min" i min profil innan jag anmäler? Jag vill helst tävla för den lokala SBK-klubben då jag tränar där.
Hur gör jag om jag vill bryta? Vinkar bara lite till domaren eller?
Och så viktigaste frågan: VAD SKA JAG HA FÖR OUTFIT?!
Ja, det är skitsmart att träna i olika miljöer! Det har jag inte gjort tillräckligt med min unga och det märktes på första tävlingen kan konstateras (fokus var på ALLT förutom mig)Förhoppningsvis behöver vi inte bryta, tänker att jag får jobba mig igenom om han tappar fokus. Han har varit klockren på träningarna men vet inte hur han reagerar i ny miljö. Hm, kan nog vara smart att träna på lite nya ställen kom jag på!
Här finns det.Varför finns det inga kurser i fortsättning/avancerad i rallylydnad?
Lyckans ost. Får flyttaHär finns det.
Anmälde oss precis till start i Sölvesborg. Egentligen lite långt att åka (3 timmar) för en enkel start men insåg att om vi inte vill lägga 6 månader på fortsättningsklassen så får vi åka en bit. Målet nu är att ha säkra starter i fortsättningsklassen i april och sen gå upp i avancerad och ligga där till hösten och sen gå upp i mästarklass. Hon sätter redan majoriteten av alla moment som finns och vi har en bra högerhandling men inte börjat träna hela banor.
Ska sitta och rita fortsättning och avancerade banor med 2017s skyltar. Om det finns intresse av att ta del av dessa är det bara att PMa (använder befintliga banor som jag modifierar).
Planen för fortsättningsklass:
21/1 Sölvesborg enkel start F
29/1 Ullricehamn dubbel start F
18/2 Karlshamn enkel start F
26/3 Ullricehamn dubbelstart F
8/4 Älmhult enkel start A
22/4 Gamleby dubbel start A
26/5 Forserum dubbel start A
Om jag är laddad? Ganska...