Rally-folk!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis anmält oss till en rallykurs så nu ska vi kanske få lite ordning på detta så vi kommer ut på tävlingar i vår! :up:
Bra! Rekommenderas verkligen. Jag har gått grundkurs i rallylydnad, och på kursen var vi ett mycket trevligt gäng, de övriga deltagarna hade bra humor och vi lärde oss givetvis saker också.
---------------------------
Vi blev bortlottade från Kungsör. 72 stycken person anmälde sig i min klass, och det var inte fysiskt möjligt att få plats med så många personer i hundarenan som det blev totalt på den tävlingen (106 personer tror jag). Jag blev reserv nummer 12 i listan, men kommer nog plocka bort mig och få tillbaka anmälningsavgiften i början av nästa vecka. Sedan anmälde jag mig till en rallylydnadstävling i Ulricehamn 26/12, men sedan insåg jag att det boendet som jag tänkt ta var stängt under den helgen och jag bor ju i Värmland så det är flera timmars resväg. Så den tävlingen fick jag be arrangörerna att stryka mig från redan nu. Vi satsar däremot på dubbla klasser i Mellerud 7/1-2017, och troligen även en klass i Fagersta i februari.

Idag har vi varit iväg på sista tävlingen för året! Jag var tveksam när jag anmälde till en utomhustävling i december med min "nakenhund"... Men vi hade tur! Plusgrader och vi startade i eftermiddagsgruppen så gräset hann torka upp lite, såg till och med solen :up:
Vår tredje start och 87 poäng vilket gör att vi nu kan kalla oss RLDN :bump:
Jag är så sjukt taggade att träna och tävla mer så det är synd att det inte finns fler tävlingar. Nu ska vi jobba stenhårt med fokus, fokus och fokus fram till våren. Det är helt klart vår svagaste del, att göra momenten är inte svårt alls men vi behöver störningsträna i massor!

Allt som kan gå fel! Att hon dissar mig fullständigt, att jag glömmer banan, att hon får "damp", att jag snubblar på kopplet.. ska jag fortsätta? Vet inte varför jag utsätter mig själv för det här. :D
Och vet du, sådant har hänt minst ett ekipage på varje tävling jag varit vid. Ändå har både hundar och ägare överlevt och ingen annan har (som jag märkt) reagerat negativt på det heller, delvis eftersom alla är så inne i sitt egna tävlande att de inte direkt tänker på vad andra gör :p

Jag har för sjutton lyckats få 10p avdrag för fel moment vid startskylten. Det är nog svårslaget ;) (Kopplet hade hamnat under Aysus framben. Jag ville inte råka ta i henne och bli diskad, så jag släppte kopplet)
Jag har haft hund som hoppat på skyltarna för att leka med dem, hund som kastat sig runt för att titta på allt förutom mig, hund som hoppat rakt upp i luften för att bita mig i armen och ha sjövild dragkamp mitt i allt, jag har fått 10p avdrag för att jag gjorde ett moment fel trots övertydlig skylt... Har hittills inte gått igenom en enda bana utan att någon gång få problem med kopplet.
Ändå sitter jag här med en saluki som har RLD N och en som på sin debut fick över 60p ;)

Ett urval av saker jag sett annars på tävlingar:
Hund som hoppar runt och skäller konstant. Hund som inte gör en enda sak som husse säger utan istället dagdrömmer och som slutar på 0p (skulle utan tvekan ha blivit många minus om det varit möjligt). Hund som under banan börjar hålla på med alla freestylemoment och roliga tricks som den kan. Hund som flyger runt och leker för sig själv (fortsättningsklass, så inget koppel) och där ägaren får stå och gömma sig bakom en gardin och göra knäppa ljud så att en annan smyger sig fram till hund och tar tag i halsbandet. Hund som inte skulle ha följt ägare ett enda steg om inte matte haft en hand framför näsan på den hela tiden som för att lura den att det fanns godis med...

Det händer tokigheter hela tiden ;)
Se till att komma dit i tid, utnyttja varje sekund av banvandringen(!) även om banan verkar lätt, fråga domaren vid banvandringen om det är något du känner dig minsta osäker på och kom ihåg att det är KUL att träna hund. Det går säkert bra för er!

Och vet du, sådant har hänt minst ett ekipage på varje tävling jag varit vid. Ändå har både hundar och ägare överlevt och ingen annan har (som jag märkt) reagerat negativt på det heller, delvis eftersom alla är så inne i sitt egna tävlande att de inte direkt tänker på vad andra gör :p

Jag har för sjutton lyckats få 10p avdrag för fel moment vid startskylten. Det är nog svårslaget ;) (Kopplet hade hamnat under Aysus framben. Jag ville inte råka ta i henne och bli diskad, så jag släppte kopplet)
Jag har haft hund som hoppat på skyltarna för att leka med dem, hund som kastat sig runt för att titta på allt förutom mig, hund som hoppat rakt upp i luften för att bita mig i armen och ha sjövild dragkamp mitt i allt, jag har fått 10p avdrag för att jag gjorde ett moment fel trots övertydlig skylt... Har hittills inte gått igenom en enda bana utan att någon gång få problem med kopplet.
Ändå sitter jag här med en saluki som har RLD N och en som på sin debut fick över 60p ;)

Ett urval av saker jag sett annars på tävlingar:
Hund som hoppar runt och skäller konstant. Hund som inte gör en enda sak som husse säger utan istället dagdrömmer och som slutar på 0p (skulle utan tvekan ha blivit många minus om det varit möjligt). Hund som under banan börjar hålla på med alla freestylemoment och roliga tricks som den kan. Hund som flyger runt och leker för sig själv (fortsättningsklass, så inget koppel) och där ägaren får stå och gömma sig bakom en gardin och göra knäppa ljud så att en annan smyger sig fram till hund och tar tag i halsbandet. Hund som inte skulle ha följt ägare ett enda steg om inte matte haft en hand framför näsan på den hela tiden som för att lura den att det fanns godis med...

Det händer tokigheter hela tiden ;)
Se till att komma dit i tid, utnyttja varje sekund av banvandringen(!) även om banan verkar lätt, fråga domaren vid banvandringen om det är något du känner dig minsta osäker på och kom ihåg att det är KUL att träna hund. Det går säkert bra för er!
Haha! Så många fler saker jag fick att oroa mig över nu! :D Men ja, vi ska nog överleva. Min plan är att anmäla till en jäkla massa tävlingar så att vi inte har tid att grubbla om det går dåligt. :rofl:

Haha! Så många fler saker jag fick att oroa mig över nu! :D Men ja, vi ska nog överleva. Min plan är att anmäla till en jäkla massa tävlingar så att vi inte har tid att grubbla om det går dåligt. :rofl:
Haha! Säger som jag sagt många gånger här på buke: gör som mig, oroa dig så mycket för hur du alls ska ta dig till tävlingen att du bara är lättad, glad och avslappnad när du väl kommer fram ;)

Hej! Dyker in här lite.
Jag hade tänkt starta nybörjar-klass den 21 jan med min Eurasier-hane och har lite frågor.
När jag vaccinerade senast så kunde de inte hitta hans chip. Var hos hästveterinär idag som hittade det på en gång med en lite kraftigare avläsare än de små kreditkortsstora de hade på kliniken. Kollar de chip när man är på plats och ska tävla? Vad händer om de inte hittar hans chip?

Sen funderar jag på hur jag ska göra nu när jag anmäler. Jag är medlem i Sveriges Hundungdom och har därför medlemskap i Växjö hundungdom. Via dem är jag också medlem i min lokala SBK-klubb. Spelar det någon roll vilken klubb jag skriver in som "min" i min profil innan jag anmäler? Jag vill helst tävla för den lokala SBK-klubben då jag tränar där.

Hur gör jag om jag vill bryta? Vinkar bara lite till domaren eller?

Och så viktigaste frågan: VAD SKA JAG HA FÖR OUTFIT?! :eek::D

Hej! Dyker in här lite.
Jag hade tänkt starta nybörjar-klass den 21 jan med min Eurasier-hane och har lite frågor.
När jag vaccinerade senast så kunde de inte hitta hans chip. Var hos hästveterinär idag som hittade det på en gång med en lite kraftigare avläsare än de små kreditkortsstora de hade på kliniken. Kollar de chip när man är på plats och ska tävla? Vad händer om de inte hittar hans chip?

Sen funderar jag på hur jag ska göra nu när jag anmäler. Jag är medlem i Sveriges Hundungdom och har därför medlemskap i Växjö hundungdom. Via dem är jag också medlem i min lokala SBK-klubb. Spelar det någon roll vilken klubb jag skriver in som "min" i min profil innan jag anmäler? Jag vill helst tävla för den lokala SBK-klubben då jag tränar där.

Jag har aldrig varit med om att de kollat chip på rallytävlingar, men det kanske kan förekomma. Det ska ju ändras regler nu till årsskiftet också, kan vara klokt att kolla om det nämns något om det där.

Det viktigaste att tänka på när du anmäler är att du är medlem i klubben du vill tävla för ;) Du ska också veta att du inte får byta vilken klubb du tävlar för "hur som helst". Vet inte om de går på kalenderår eller hur det nu är, men du kan inte tävla ena dagen för en klubb och nästa dag för en annan klubb. Välj en, tävla för den :)

Om du vill bryta så är det bara att medvetet diska sig. Vissa vinkar lite till domaren, vissa säger högt "Jag bryter", andra går bara rakt av banan eller tar fram en leksak och springer av. Gör det som passar dig och din hund bäst, om det behövs något sådant.

Outfit.. Något bekvämt ;) Jag har inga "hundtränarkläder" utan tar vardagskläder som känns bekväma och lagom varma. Ibland har det blivit jeansshorts med linne, ibland mjukisbyxor och fleecetröja.

Hej! Dyker in här lite.

Enligt nya regelverket så kan kontroll av id-märkning ske. Dock såg jag inte att man gjorde det på min första (och hittills enda) tävling och upplevde inte att de gjorde det på min hund. Om du är medlem i både din lokala SBK-klubb och i Växjö hundungdom så spelar det ingen roll vilken du tävlar för, så du kan välja SBK-klubben om du vill. Är också medlem i Sveriges hundungdom och i min lokala SBK-klubb, och jag tävlar för min SBK-klubb. En viktig sak att ha med sig efter årsskiftet är medlemskort/medlemsbevis, de brukade inte kolla det förut men tror att de ska bli strängare på det. Har läst det i alla fall. Om du inte har med dig något som styrker att du är medlem så får du betala 10 kronor, och därefter styrka ditt medlemskap för arrangörerna inom tre dagar, annars stryks resultatet. Skickar meddelande till dig med länk till nya regelverket inom rallylydnad. Vad jag vet får man inte länka till andra hemsidor inom forumet.

Det finns olika varianter på att bryta. Man kan säga till domaren att man vill bryta, man kan gå av banan, man kan klappa hunden och gå iväg eller gå iväg med leksak, man kan gå förbi skyltarna utan att utföra momenten till man kommer till målskylten... Det finns många varianter på att diska sig :D :p , men det enklaste är nog att gå av banan eller helt enkelt säga/teckna till domaren att man vill bryta.

När det kommer till outfit så skulle jag köra med något bekvämt i nybörjarklass. Typ vanliga byxor och tröja. Det är nybörjarklass än så länge, skulle du vilja skaffa hundförarkläder så kan du göra det senare. Men du får såklart ha hundförarkläder om du vill, det finns ingen direkt klädkod varken i regelverket eller i praktiken :D .

Tävling inplanerad 29/1 i ullricehamn. Någon mer som ska dit? :) hoppas att vi inte blir bortlottade bara.

På tävling har jag på mig antingen jeans eller "hundförarbyxor" och lager på lager på överkroppen. Har väst eller jacka med ryggfickan för koppel och leksak :)

Tack för svar alla och tack för ditt pm @Sampi !
Så bra, men då är det som i hästvärlden typ? Man bestämmer en klubb och så tävlar man för den under året. Fick medlemskapsbeviset på mail så det får jag skriva ut.

Förhoppningsvis behöver vi inte bryta, tänker att jag får jobba mig igenom om han tappar fokus. Han har varit klockren på träningarna men vet inte hur han reagerar i ny miljö. Hm, kan nog vara smart att träna på lite nya ställen kom jag på!

Hundförarbyxor it is! :D Får se om jag hittar något bra att ha på överdelen som rymmer leksak. Ska bli så himla roligt det här!

Förhoppningsvis behöver vi inte bryta, tänker att jag får jobba mig igenom om han tappar fokus. Han har varit klockren på träningarna men vet inte hur han reagerar i ny miljö. Hm, kan nog vara smart att träna på lite nya ställen kom jag på!
Ja, det är skitsmart att träna i olika miljöer! Det har jag inte gjort tillräckligt med min unga och det märktes på första tävlingen kan konstateras :angel: (fokus var på ALLT förutom mig)
Nya miljöer och gärna även längre banor än vad det är på tävling, så att det blir så lätt som möjligt på tävling. Kom ihåg också att träna så att ni kan köra långa banor utan belöning, så att det inte blir "godis på träning, tråkigt på tävling" (den missen gjorde jag med min första tävlingshund, det tog ett tag att rätta till..).

Här finns det. :p
Lyckans ost. Får flytta :cool:
Just nu lutar det åt att boka hundhallen en gång i veckan januari - mars och åka ner med en kompis och köra banor o sen gå helgkurs i sommar avancerad/mästerklass. Men vill gå för instruktör :(

Alla klubbar har inte lanserat vårens kurser men de flesta har tidigare anordnat nybörjare/fortsättningskurs men vill hellre gå avancerad.

Anmälde oss precis till start i Sölvesborg. Egentligen lite långt att åka (3 timmar) för en enkel start men insåg att om vi inte vill lägga 6 månader på fortsättningsklassen så får vi åka en bit. Målet nu är att ha säkra starter i fortsättningsklassen i april och sen gå upp i avancerad och ligga där till hösten och sen gå upp i mästarklass. Hon sätter redan majoriteten av alla moment som finns och vi har en bra högerhandling men inte börjat träna hela banor.

Ska sitta och rita fortsättning och avancerade banor med 2017s skyltar. Om det finns intresse av att ta del av dessa är det bara att PMa (använder befintliga banor som jag modifierar).

Planen för fortsättningsklass:
21/1 Sölvesborg enkel start F
29/1 Ullricehamn dubbel start F
18/2 Karlshamn enkel start F
26/3 Ullricehamn dubbelstart F

8/4 Älmhult enkel start A
22/4 Gamleby dubbel start A
26/5 Forserum dubbel start A

Om jag är laddad? :p:angel: Ganska...

Anmälde oss precis till start i Sölvesborg. Egentligen lite långt att åka (3 timmar) för en enkel start men insåg att om vi inte vill lägga 6 månader på fortsättningsklassen så får vi åka en bit. Målet nu är att ha säkra starter i fortsättningsklassen i april och sen gå upp i avancerad och ligga där till hösten och sen gå upp i mästarklass. Hon sätter redan majoriteten av alla moment som finns och vi har en bra högerhandling men inte börjat träna hela banor.

Ska sitta och rita fortsättning och avancerade banor med 2017s skyltar. Om det finns intresse av att ta del av dessa är det bara att PMa (använder befintliga banor som jag modifierar).

Planen för fortsättningsklass:
21/1 Sölvesborg enkel start F
29/1 Ullricehamn dubbel start F
18/2 Karlshamn enkel start F
26/3 Ullricehamn dubbelstart F

8/4 Älmhult enkel start A
22/4 Gamleby dubbel start A
26/5 Forserum dubbel start A

Om jag är laddad? :p:angel: Ganska...

Vad kul att du är så ambitiös.
Överlag brukar det vara mycket "fällor" i avancerad och mästarklass. Dvs kombinationer av skyltar som ökar svårighetsgraden, mer än att just varje skylt är svår. Till exempel ett skicka till kon framför ett hinder (många hundar taggar till och springer mot hindret istället) och sen ett tre steg backa precis efter hindret samtidigt som det står en frestelse precis rakt fram (många hundar blir övertaggade vid hindermoment och det blir svårt att samla ihop mycket snabbt till ett precisionsmoment nära föraren, framförallt när man har en ny dragning framåt i form av en frestelse).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka