Helt om från varandra är för hunden i princip samma sak som snurra under gång. Så kan hunden inte det blir det svårt med helt om också.
Jag har samma handtecken för båda, skillnaden är att jag säger det nya sidokommandot efter utförd vändning eftersom det blir ett sidobyte.
Är också noga med att fånga upp hunden innan momentet utförs med ett fot- respektive sidankommando så att hunden blir förberedd på att något ska hända.
För våran del då alltså fot - snurra och handtecken - fot (snurr under gång) respektive fot - handtecken - sidan (helt om från varandra).
För att belöna upp snurr under gång så ger jag alltid belöning när hunden snurrat ett halvt varv dvs står med nosen bakåt antingen med godis eller leksak. Då får hunden förväntan bakåt och utför snurren mycket lättare.
Jag tror jag är med på hur du gör, men använder du även samma verbala kommando förr snurr och vänd?
Jag har samma handtecken (tror jag, men något gör jag ju annorlunda från när det funkar och inte funkar...) men olika verbala kommandon. Funderar på om det bara krånglar till det extra?
Nu försöker jag bara lära in själva vändningen från mig, sen om jag vänder från, mot eller inte alls har jag inte lagt någon vikt vid. Detta för att kunna (hinna) belöna just när hon vänder utåt och bakåt. Hmm... svårt är det!