Rakad/klippt vad säger ni?

T

Tooveee

Om denna tråd är på fel ställe ber jag snällt moderatorerna att flytta den! :bow:

Jag är i stadiet då man vill lära sig allt man kan om hästar och då jag frågar mycket får jag ju många olika svar men en sak som stör mig är varför alla säger att man "klipper" hästen när man vanligtvis "rakar" den. :angel:
Haha ursäkta om jag har en väldigt onödig tråd men är väldigt väldigt nyfiken på just vad ni säger. Så.. vad säger Du: Klippt eller rakad? :bump:

Sv: Rakad/klippt vad säger ni?

Jag säger klippt, man klipper ju med en klippmaskin och några mm päls blir kvar så det är ganska logiskt. Dock säger jag ibland raka om veterinären har tagit bort all päls på ett ställe som ska behandlas.

Jo det lät ju vettigt, själv säger jag klippt om dom bara är klippt på endel ställen, t.ex täckesklippning eller jaktklippning medan som jag säger rakade om dom är helklippta ;)

Man rakar den inte! Då skulle den ju bli naken inpå skinnet. Man klipper med klippmaskin= pälsen blir kort.

Man klipper ju ;), skulle man raka dom så hade man ju haft bara skinnet utan päls :eek:

Jag säger klippt om det är det man har gjort för att få hästen att svettas mindre och då brukar pälsen vara 4-5 mm lång. Rakad är hästen när veterinären/djursjukvårdaren har varit framme med sina 0-1 mm klippskär inför att de t ex ska spruta hästen i känsliga områden och då är det nästan ingen päls kvar alls på det lilla område som ska behandlas. Kommer man in med en helklippt häst till kliniken och veterinären (eller ja, oftast djursjukvårdaren) rakar aktuellt område så brukar man ändå se stor skillnad på området som är rakat och resten som är klippt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 600
Senast: Zewz
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 121
Senast: VLMF
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 627
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2