Raka islandshäst på lösdrift

SoNo

Trådstartare
Kommer få hem min ridhäst nu och här hemma har vi enbart lösdrift.

Jag vet efter förra vintern hur långsamt min andra häst torkade efter ett träningspass men då hade jag tillgång till stall så hon kunde stå inne och oftast blev det länge.

Så nu överväger jag att raka men vet inte riktigt vilken typ av rakning som är bäst.
Hon blir mest svettig på hals och bogar.

Ni som har eran häst på lösdrift och rakar får väldigt gärna lägga ut en bild på hur det ser ut!

Sv: Raka islandshäst på lösdrift

Jag har haft dom hästar som rids både helrakade och rakade hals/bog. Tycker bäst om helrakning och ha bra täcken som andas. Innan jag började raka fick dom ibland problem med huden då det tog så lång tid att torka, typ regnskållor.
Har tyvär inga bilder på hur dom är klippt.

Tyvärr har jag ingen bra bild från sidan och ingen med bra skärpa, men så här har jag klippt mina som går på lösdrift. De torkar mycket fortare men behöver inget täcke i hagen. Helt perfekt tycker jag!

408952_10152121219485545_1604771811_n.jpg

Det bästa tycker jag är att spårklippa. Då är hästen klippt på de ställen där den svettas vanligtvis och kan ändå gå ute utan täcke. Hur smidigt som helst. Skulle hästen svettas så torkar den på nolltid. jag spårklilpper alltid min häst på vintern.
blandat183.jpg
Här syns lite.

Senast ändrad:

Jag klipper aldrig magen på lösdriftshästar eftersom en del hästar då inte vill ligga med magen neråt.

08:an såg ut såhär för några veckor sen:

402936_10151218181399612_1975933054_n.jpg

...men hon har supertjock päls även för att vara isis så hon blev för varm. Så är nu är hela halsen klippt, hela bogen och ca 20 cm bakom frambenen.

Jag har klippt hals mage och en remsa på låret för ett par veckor sedan, merparten av det kommer att växa ut även om det kommer att bli en aning mindre päls, nästa omgång kommer jag att klippa hals och bog så pälsen på magen inte är borta men mer hanterbar.

Jag har under årens lopp provat de flesta frisyrer. Jag väljer frisyr efter årstid nu kan man säga. Men den frisyr jag väljer under midvintern förutsatt att jag inte vill täcka, är denna:
wpid-dsc_1616.jpg

De ställen på hästkroppen som släpper ut mest värme är magen och rygg/länd. Skall hästen vara utan täcke bör alltså dessa vara pälsade.

Den här modellen släpper ut mer värme, men ett täcke kan ju ändå aldrig skydda magen. Den här klippningen gjorde jag i typ september/oktober, före den första bilden. På den första bilden kan man i frosten ana att han har kortare päls på magen.
wpid-imag2432.jpg

Och om hästen svettas mycket på bakbenen kan man göra såhär:
wpid-imag1256.jpg

Eftersom jag klipper olika beroende på årstid så ser mina hästar ut såhär på vårkanten...
varfrisyr.jpg

Randiga... Men funktion före utseende...

Jag klipper mycket på hösten. Just nu är alla mina tre filtklippta. Jag räknar med att det växer ut innan vintern och nästa klippning som sker inom några veckor blir bara halvhals och bakom sadelgjorden som det ser ut nu. Om jag bestämmer mig för att täcka nån häst och köra på ordentligt så blir det filtklippning igen. Men jag föredrar att klippa mindre på senhösten och låta dom ha päls under vintervilan och sedan klippa mer i februari.

Hittade en till bra bild som visar höstfrisyren i utväxt och den nyklippta vinterfrisyren.
klippt.jpg

När jag hade min älskade gamla Fengur spårklippte jag honom helst. Då kunde han mestadels gå utan täcke, täckade bara om det var riktigt kallt pga att magen var bar, och de ställen han svettades mest på och torkade saktast på är klippta.

Andra klippningen kunde bli hals och bog bara beroende på hur kallt det är.

Här är en bild på där man ser att spårklippningen växt ut och hur an blev klippt efteråt.

533564_3834277262398_1716099773_n.jpg

Laukur har aldrig blivit klippt förut och detta är första vintern han kommer bli mer tränad och regelbundet tränad så jag har tänkt klippa honom (om han går med på det) Börjar med halsen så får vi se vad han tycker. Tänkte klippa hals och bog på honom så hinner det växa ut lite tills vintern åxå och kanske bara klipper fram på bringan nästa gång.

Tack för era svar!!
Nu är jag lite klokare, det lutar nog mest åt en klippning där halsen, mellan frambenen, upp via armhålan och upp över bogarna till en början med, det är där hon blir mest svettig :)

Jag täckar mina hästar vid behov, nu när det regnar så mycket så har jag täckat, inte för att de inte klarar av att stå i regnet men det blir ju andra problem som regnskållor osv :S
Måtte regnet sluta någongång, det är ju helt sanslöst!

Jag har klippt min såhär nu:
pic_50660346e087c310729d38d8.jpg

Men kommer låta det växa och senare klippa bara fram på halsen.

Jag har ingen bild men helklippte min gör ca två veckor sedan! Då hinner det växa ut ganska bra tills kylan kommer och då brukar jag klippa hals och snett ner där sadelgjorden sitter! Och hon går på lösdrift , dock med täcke på sig! :)

Vill man slippa täcke så är ju halsklippning som går rakt ner under magen det bästa=)
Min häst svettas så mkt så denna rakning räcker inte tyvärr s jag måste helraka henne trots lösdrift så täcke åker å då. Och då har jag samma täcke som jag har nu(hon står i ett kallstall)
Hon hade sist ett 300 g innertäcke och ett tunnare regntäcke med flecefoder ovanpå när det var ner till -10- Under-10 fick hon ha 300 grams utetäcke ovanpå. och under -20 kommer hon ha nu ett 500g innertäcke och ett 400 grams utetäcke ovanpå=)

Hon hade sist ett 300 g innertäcke och ett tunnare regntäcke med flecefoder ovanpå när det var ner till -10- Under-10 fick hon ha 300 grams utetäcke ovanpå. och under -20 kommer hon ha nu ett 500g innertäcke och ett 400 grams utetäcke ovanpå=)

900 gram täcke :eek::confused: Blir det inte tjockt och bylsigt att få på (om man nu bortser helt från om det behöv eller inte).

Inte ens när jag hade halvblod som var helrakade hade jag 900 gr täcke på trots närmare - 30 grader, herrejösses.

Visste inte ens att man kunde ha så tjocka täcken på en häst utan att den får hälso/ rörelse problem.
Min häst som var klippt till hälften hade ett 150 gr täcke.

Niela:
Min helrakad islänning hade Max 200g täcke och det räckte hela vintern, även de blötaste/blåsigaste/kallaste dagarna. Så detta med 900g täcke fattar jag inte.

Varför ska du ha så tjocka täcken på hästen?
Känns som det kommer ge mer problem en att hjälpa!
Typ värmslag/värmeutslag? Känns som du överdriver?

Gud vad det lät varmt!! :P
Så varmt behöver väll inte ens en gammal halvt döende häst längst upp i Sverige ha.. :eek:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 902
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30