Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Ja det verkar obegripligt att inte hitta lämplig häst om kravet endast är frisk. Det finns hur många som helst nästan gratis eller gratis.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

*KL*

Sökte lite nogrannare nu (innan kollade jag bara kategorin 'varmblod', nu finns ju "halvblod" med där med, men det var på första sidan mina tre ex på vbltravare under 6 K kom upp, och jag var inte ens i slutet av sidan).

Men vid en sökning på alla hästar hela landet och 'sortering; Pris, billigast' samt hoppa över de som skrivit 0 kr men ett annat i annonsen, andelshästar osv så:
För summan av 1000 kr kan man bland annat få:
Vbltravarsto f 03 inkl utrustning för BÅDE körning och ridning. Till avel/sällskap/skogsmulleridning.
Fblsto, ålder ej angiven. Inriden men sen ej riden pga skada som ung. Som sällskap, lättfödd, går barfota.
Sto, ras ej angiven, född -95. Sällskap el avel.
Valack, ras ej angiven men storhäst, född 2003. Till sällskap.
Vbltravsto, född 2001. Sällskap/skogmulleridning och -körning eller avel. Aldrig skadad. Billigare (än 1000 kr...) vid snabb affär. Funkar på lösdrift och box.

Osv osv. Jag orkar ärligt talat inte läsa mer, jag blir bara ledsen. Slutade läsa vid nsvstoet född 1982 till salu som sällskapsdam för 1000 kr. VARFÖR sälja en 30 år gammal häst - VARFÖR? :cry:

Det är hjärtskärande att se varmblodstravare efter varmblodstravare som låter som sunda, trevliga okomplicerade hästar stå till salu för 1000 kr. Men när man säljer sin gamla kompis (?) på 30 år för 1000 kr, då bränner faktiskt tårarna. Kan man inte ha den kvar, eller vill man inte ha den kvar, tacka åtminstone för lång och trogen tjänst med att få somna hemma i beteshagen/på gårdsplanen. Varför utsätta en sådan häst för att komma in i en ny flock, ny miljö, ny husse/matte, nytt allt?
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

För att alldeles för många klarar inte att göra sin vän den sista tjänsten utan hellre skjutsar över det på någon annan? Att man hellre blundar och hoppas på det bästa? Eller att man hellre får en tusenlapp för öket än att behöva lägga ut pengar på trotjänaravlivning?
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

För att alldeles för många klarar inte att göra sin vän den sista tjänsten utan hellre skjutsar över det på någon annan? Att man hellre blundar och hoppas på det bästa? Eller att man hellre får en tusenlapp för öket än att behöva lägga ut pengar på trotjänaravlivning?

Det är ju bara att läsa i denna tråd om folk som tycker man är dum i huvudet som hellre avlivar än säljer en frisk häst - det är väl dessa personer som då hellre säljer en gammal trotjänare på 30 år än tar bort den...
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Osv osv. Jag orkar ärligt talat inte läsa mer, jag blir bara ledsen. Slutade läsa vid nsvstoet född 1982 till salu som sällskapsdam för 1000 kr. VARFÖR sälja en 30 år gammal häst - VARFÖR? :cry:

Det är hjärtskärande att se varmblodstravare efter varmblodstravare som låter som sunda, trevliga okomplicerade hästar stå till salu för 1000 kr. Men när man säljer sin gamla kompis (?) på 30 år för 1000 kr, då bränner faktiskt tårarna. Kan man inte ha den kvar, eller vill man inte ha den kvar, tacka åtminstone för lång och trogen tjänst med att få somna hemma i beteshagen/på gårdsplanen. Varför utsätta en sådan häst för att komma in i en ny flock, ny miljö, ny husse/matte, nytt allt?

Det där tycker jag är sååå skrämmande (och riktigt fegt) men som sagt det hör ju mer till regel än undantag att hästar 20+ inte kan avlivas utan ska tydligen alltid lånas ut på livstidsfoder alt säljas... Nu är 20+ ingen ålder ALLS enligt 90% på Buke men har jag inte ägt hästen innan den blev 20 finns ingen som helst önskan att köpa på mej "problem" osv, som du så fint rabblade upp i ett annat inlägg.... En äldre häst KRÄVER massor ! Låt äldre friska hästar få sluta sina dagar I TID (dvs INNAN de blir gamla och skruttiga)
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Det innebär dock samma risk att sälja en ung häst som det gör att sälja en äldre häst. När du väl har sålt en häst, oavsett ålder, kan du inte styra över hur många hem hästen kanske hinner få under sin livstid.

Och det spelar ingen roll under vilken priskategori hästen hamnar. Jag har vänner som har köpt hästar för noll och ingenting som älskar sina hästar och som verkligen tar hand om dom på absolut bästa sätt och så känner jag till folk som köper hästar för över 100 000 kronor, som behandlar sina hästar som maskiner och som säljer hästarna bara efter ett år eller två efter att de blivit skadade och inte kan tränas eller tävlas mer. Det är väl nästan värre för hästar med en högre prislapp? De köpt ju oftast av tävlingsryttare och det ställs oftast väldigt höga krav på dessa hästarna vilket ibland resulterar i att de går sönder och till slut, även dom, hamnar som triangelmärkta hästar för noll och ingenting.

Det jag försöker säga är väl att man inte kan försäkra sig om någonting. Det är lika riskabelt att sälja en ung häst som en gammal häst.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Många olika åsikter...

Jag lärde mig en sak den hårda vägen: hellre ta bort än omplacera en häst som är gammal/har ngn defekt (som jag förstår är fallet här).

Jag hade en fantastisk äldre valack på foder ett par år som min första "egna" häst. Han blev dock utdömd pga stora pålagringar efter något år (som han dessvärre hade haft hela tiden utan att visa något annat än vid böjprov - bör dock ha haft ont vid träning). Hästens ägare och jag tyckte att det var synd att ta bort honom då han var en så trevlig individ och borde hålla för skogsridning, och vi hittade tillsammans en ny fodervärd som jag dessutom kände till genom gemensamma bekanta. Denna skulle ha honom som sällskap på livstid (hon fick honom av ägaren mot löfte om detta, han var 16 då) till sina barns ponnyer och ev rida ut nån gång ibland, hård träning ej aktuellt pga hennes egen dåliga rygg. Allt frid och fröjd.

Besvikelsen och ångesten var stor när vi ett år senare fick höra att hon vips hade kommit på att hon ville rida mer och hade givit bort honom till en ponnypappa för lättare träning. Vet inte vad som hände sen, men jag kommer aldrig att förlåta mig själv för att denna underbara häst på sin ålders höst började vandra runt bland nya ägare och troligen utsattes för lidande genom att ridas trots att han var utdömd.

Lärde mig därmed att ALDRIG göra om detta - är hästen inte fullt frisk och tillräckligt ung för att vara attraktiv som saluhäst ska den tas bort, annars är risken för sorgligt slut på sagan stor. Min nuvarande häst kommer jag att ta bort av det skälet om jag inte kan ha henne kvar.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag har följt dina trådar länge och vet att du har en bra syn på hästhållning.

Jag skrev att det KUNDE vara ett alternativ. Det fanns lite till i tråden dvs att det var nära så att ägaren skulle kunna hålla kvar kontakten etc. Sen - för mig behöver en sällskapshäst inte vara en billig häst utan en häst som kan få några år till därför att den fungerar som just häst och sällskap men inte som RIDhäst. Så att sluta sitt liv som sällskap behöver inte vara dåligt.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Nejdå, jag menade ju absolut inte så, att alla sällskapshästar får det dåligt. Och är det nära och/eller till någon man känner är det ju ett bra alternativ. Men skulle akta mig för att sätta ut en häst på 'öppen annons' som just sällskapshäst. Jag VET det finns massor med bra hem, men det var det där med att veta om man hittat det eller blir grundlurad.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Det med ja. Kompisen sålde ju till det perfekta hemmet på riktigt. Men när de blev tvungen att sälja blev ju dåv ägaren grundlurad. Sålde till vad hon trodde var nästa perfekta hem.

Det var det ju inte som sagt, ett år senare var hästen omhändertagen av djurskyddet och såldes via polisen, utmärglad och vanvårdad =/

Eg ett under någon vågar sälja någon häst...
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

*kl*
Här kommer en hälsning från en av dessa människor som "inte finns" , samt min förklaring till varför vi, som tar gamlingar på livsstidsfoder, är såpass sällsynta..(varning för en hel dos bitterhet..:crazy:)

Först vill jag bara säga att jag är en av dem som just tycker att gamla hästar ska få somna in INNAN de drabbas alltför mycket av ålderskrämpor, det är en lyx vi kan erbjuda våra vänner, efter allt de gjort för oss.

Detta informerade jag även om till ägaren till min "livstidsfoderhäst" (född 93) och hon tyckte det var helt OK, han var, som hon sa min häst-men kunde jag inte ha honom kvar skulle jag höra av mig. Huvudsaken för henne var att han inte skulle flytta runt på ålderns höst och jag höll med till fullo!

I tre år var jag matte till den här lilla guldklimpen, han var inte alls i form när han kom till mig och så tog jag det oerhört lugnt med min lilla 17åring.
Första året tömkörde jag, jobbade med lydnad och försökte få honom att slappna av. Efter en flytt till stall med ridhus och lite bekvämligheter, så blev han en hyfsat vältränad liten pensionär, även om några nog tyckte att hans kallblods-gubbmage var i största laget :o

Så som med många f.d travare, så hade han lite gamla skador och andra själsliga små bekymmer och även om hans marknadsvärde var 0, så spenderade jag självklart de pengar som krävdes (omvårdnad, sadelprovning, specialskoning, equiterapeut etc etc).

Nog om det, i våras fick jag ett jobb 150 mil hemifrån och detta råkade sammanfalla med att han blev halt, 2-3 graders hälta hö bak och 1-2 grad vä bak. I och med att detta påminde om hans gamla skador, så tyckte jag att det vore mycket olämpligt att släpa med honom till Norrland, med en så oviss framtid. Så jag kontaktade gamla matten.

Som inte kunde ta honom tyvärr.

Så, skulle han nu få sluta sina dagar som lycklig pensionär?
Nej, han skulle bli ridhäst, över sommaren är han hennes, sedan ska det nog bära av till ett nytt hem.
När jag understryker att han INTE får ridas om han inte behandlas och utreds, tja.. då får jag som kommentar att han SER ju inte halt ut?...:cool:
Och när hon ber om ridutrustning har jag inte hjärta att inte skicka med barbackasadeln, för jag minns ju hur sadeln han kom i både klämde och glappade...

Jag kommer aldrig mer utsätta mig för det här, kan inte skriva detta utan att tårarna rinner.Känner mig så maktlös, så lurad.
Jag har råd att köpa en häst för 50-100.000, men föredrar att ha ett välfyllt sparkonto och tog därför mig an en av alla dessa överblivna hästar, men med facit i hand så hade det varit smartare att låta bli!

Vill inte framställa mig som någon slags martyr, jag är en vanlig hästtjej som tyvärr varit en smula naiv!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 815
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 951
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp