Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Man kanske sätter av dom pengarna på ett hästkonto istället ifall nåt oförutsett skulle hända.

Har man inte RÅD att köpa en häst hur skulle man då kunna avsätta pengar på ett konto. Och vad jag vet så kostar både hovslagare, foder, box, försäkring och utrustning pengar hela tiden.

Hur har du tänkt att man ska kunna spara i hop 10'kr buffert då?
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Om jag skulle fortsatt med hästeriet hade jag hjärtans gärna tagit ett sånt "projekt" och den hade stannat här hos mig livet ut. Jag är inte världens bästa ryttare men jag kan konsten att få hästarna att tycka att det är kul att vara med mig och jag anser att det är bara min förb. skyldighet att få dom att tycka det. Jag har inga som helst förhoppningar om något, det blir som det blir och jag utgår därifrån och hästen ska se mig som tryggheten, den snälla lekkamraten som man gärna både busar med, äter godsaker ihop med, kelar med och gör roliga saker ihop med. Jag vet att jag har ett annorlunda tänk men det har funkat klockrent hela tiden och varför ändra på ett vinnande koncept liksom?

Tyvärr ser det inte ut så för de flesta, för då hade mina varit sålda....

Verkligheten är att dessa personer finns inte!
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Hur menar du att de som inte har råd att köpa en häst skulle kunna hålla hästen?

Det är ju inte bara foder, utan allt annat.

Kan man inte betala lite för en häst dvs 10'kr eller runt så ser jag inte hur de skall klara av att hålla dem sedan

Men jag tycker att 10000 för en häst är lite och det jag menar är att många har inte råd att köpa hästar för över 20000 men har råd med att betala allt runtomkring.
Jag vet mycket väl att det kostar att ha egen häst, jag har själv haft det i 13 år.

Men bara för man inte har råd att betala 20000 så säger inte det att man inte har råd att betala foder/försäkringar osv.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Men jag tycker att 10000 för en häst är lite och det jag menar är att många har inte råd att köpa hästar för över 20000 men har råd med att betala allt runtomkring.
Jag vet mycket väl att det kostar att ha egen häst, jag har själv haft det i 13 år.

Men bara för man inte har råd att betala 20000 så säger inte det att man inte har råd att betala foder/försäkringar osv.

I mitt fall rör det sig om runt 10'kr/st för en fullt frisk 6åring och 5åring.

Fortfarande har inte en enda hört av sig på mina annonser och då har jag haft dem ute sedan oktober förra året till och från!

Och jag håller inte med dig för har man inte råd att betala 20'kr för en häst hur skall du kunna behandla den om den råkar ut för en skada tex buköppning?

Sist jag var inne med en hovhäst så slutade det på ca 26'kr för en behandling inkl operationer. Man betalar ju idag förutom en självrisk även en procent på behandlingen så det kan bli extremt dyrt att åka in med en skadad häst.

Och jag tycker det nästan är värre att man väljer att avliva för att man inte har råd att behandla en häst som kan bli frisk :crazy:
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

*lånar*

Jag har inga problem med att man tar bort en fullt frisk häst som av olika orsaker inte är ekonomiskt gångbar på marknaden. Det finns massor av de hästarna där ute.. Varmblodstravarna överrepresenterade... Men även allehanda udda korsningar, ohanterade unghästar, rejält gamla hästar som letar "ett sista hem" och hästar med olika problematik. Det vimlar faktiskt av dem.. och samma hästar förekommer månad efter månad i annons efter annons. Har man som ägare kommit fram till och bestämt sig för att man inte längre skall ha hästen kvar (oavsett orsak)... sonderat marknaden och kommit fram till att hästen inte är intressant för någon annan ... då tar man bort den. Det är enligt mig ett av de ansvar man tar på sig som djurägare när man skaffar djur.. Dvs att jag faktiskt en vacker dag kan behöva ta det obehagliga och inte alls roliga beslutet.

Gratishästar vimlar det av ... så den som letar en gratis häst har inga problem att hitta den.. Det finns lyckliga historier om gratishästar som haft turen att komma till ett bra hem.. Men det finns dessvärre betydligt fler historier om det motsatta.. En djur som saknar ekonomiskt värde och är ointressant för marknaden, löper betydligt större risk att hamna i en miljö som inte når upp till acceptabel djurhållningsnivå. Man läser ytterst sällan om att hästar med lite ekonomiskt värde har hittats i sådan miljö. Det är ofta individer från någon av grupperna jag räknade upp ovan. Personligen skulle jag inte chansa... Att chansa på att djuret får ett bra liv... Nä det är enligt mig att undandra sig det där obehagliga ansvaret. När jag som ägare till ett djur säljer.. Då kan jag bara ta ansvar för det första ledet. Dvs att den jag säljer till är en bra köpare. Det är betydligt större chans att jag får tag på en bra köpare/ägare om djuret har ett ekonomiskt värde. Ekonomiskt värde i detta fallet kan översättas med att djuret är eftertraktat på marknaden.

Livstidsfoder är inget alternativ då man faktiskt fortfarande äger hästen och fodervärden kan komma fram till samma sak som en själv... dvs att man av någon anledning skall sluta hålla häst. Man skjuter bara problemet framför sig. Har man riktig otur så äger man en häst som inte har det så bra som man själv tror.. Eller så har man sån otur att man tror att man äger en häst som lever lyckligt hos sin fodervärd.. Men i själva verket har fått sluta sina dagar på ett slakteri... Det kan ni väl knappast ha missat att detta inte är helt ovanligt.

Äldre, skadad eller sjuk häst då.... Jag har aldrig förstått varför ett hästliv måste sluta med ett lidande.... Man ser ofta just den meningen... *så länge hästen inte lider så tas den inte bort*...... Vad är det för fel med att sluta ett liv lite tidigare.. Innan lidandet satt in?.. Hästar som det bytesdjur de är döljer sitt lidande väldigt väl.. När vi väl ser att hästen lider... Jag då har det ofta pågått en längre tid...
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Men jag tycker att 10000 för en häst är lite och det jag menar är att många har inte råd att köpa hästar för över 20000 men har råd med att betala allt runtomkring.
Jag vet mycket väl att det kostar att ha egen häst, jag har själv haft det i 13 år.

Men bara för man inte har råd att betala 20000 så säger inte det att man inte har råd att betala foder/försäkringar osv.

Om man räknar lågt.. Ca 2000:-/mån i "driftkostnad" i att hålla häst. Om den "fattige" hästköparen sparar den summa varje månad i ett år.. Då har man råd att köpa sig en 20 000 kronors häst. Svårare än så är det inte. Har man inte råd att spara den summan/eller inte klarar av att göra det i ett år.... ja då har man inte råd att hålla häst heller.

Sparar man 3000 i månaden vilket är ganska rimligt i vad en häst faktiskt kostar att hålla (om man inte har hästen hemma) så har man efter 1 år råd att köpa sig en 30 000 kronorshäst.... osv....

Man har dessutom fått känna på hur avbräcket av de slantarna belastar ens personliga ekonomi också. Under det året hinner man kanske komma till insikt om att man kanske inte "trots allt" har råd att ha häst.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

*kl*

Jag har sett många som säger att hästar minsann inte är några slit och släng-varor, leksaker, osv. Det är ju precis det jag menar! En häst som inte är attraktiva på marknaden av en eller annan anledning, och man därför nästan får ge bort har ju en jättestor risk att bli en sådan! En som kastas från ägare till ägare, eller som slussas till Italien i en yttepyttetransport utan mat. Som "syrran" säger, varför inte avliva dem innan lidandet sätter in? Min arab har världens chans att hitta en bra ägare på marknaden, men min travare eller svarta eksemponny har de inte, och jag tänker inte slänga iväg dem till ett väldigt osäkert öde för att jag inte kunde ta mitt ansvar och avliva dem istället.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Har man inte RÅD att köpa en häst hur skulle man då kunna avsätta pengar på ett konto. Och vad jag vet så kostar både hovslagare, foder, box, försäkring och utrustning pengar hela tiden.

Hur har du tänkt att man ska kunna spara i hop 10'kr buffert då?

Det gör man INNAN häst ens kommer på tal, kan man inte spara ihop till ett hästkonto i förväg så lär man ju inte kunna det sen hästen står i stallet heller.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Tyvärr ser det inte ut så för de flesta, för då hade mina varit sålda....

Verkligheten är att dessa personer finns inte!

Ok, kallt konstaterande såhär på långfredagen då, jag finns inte och allt så är jag död sen länge. :cool:
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Gratishästar vimlar det av ... så den som letar en gratis häst har inga problem att hitta den.. Det finns lyckliga historier om gratishästar som haft turen att komma till ett bra hem.. Men det finns dessvärre betydligt fler historier om det motsatta..
Innan man tar på sig ansvaret att ta hem ett "projekt" som gratishästarna nästan alltid är måste man rannsaka sig själv som människa och fråga sig "har jag möjligheter till att behålla hästen livet ut, har jag viljan och kunskapen att behandla hästen som den är värd att bli behandlad, finns ekonomin" osv.

Jag fick ju en gratishäst, ett ranghögt vasst varmblodssto som blev min vän och lekkamrat i 17 år, dvs. ända tills hon skadade sig och blev tvungen att tas bort, hon blev 25 år och jag ångrade inte en minut med henne och hennes "knäppryck" för vi var nog lika knäppa båda två och tog absolut inte varann på allvar,,,,,,,,nånsin. Om jag skulle ha häst igen, vilket inte kommer att hända då jag är för skröplig, så hade jag absolut tagit ännu ett livstidsprojekt, nåt lynnigt och vasst och naturligtvis ett sto för det finns inget roligare än en rödfuxmärr att ha kul ihop med.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Ok, kallt konstaterande såhär på långfredagen då, jag finns inte och allt så är jag död sen länge. :cool:

Om jag skulle ha häst igen, vilket inte kommer att hända då jag är för skröplig, så hade jag absolut tagit ännu ett livstidsprojekt, nåt lynnigt och vasst och naturligtvis ett sto för det finns inget roligare än en rödfuxmärr att ha kul ihop med.

Du är inte död men du säger ju själv att du INTE kommer ta emot fler gratishästar.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Innan man tar på sig ansvaret att ta hem ett "projekt" som gratishästarna nästan alltid är måste man rannsaka sig själv som människa och fråga sig "har jag möjligheter till att behålla hästen livet ut,

Just den frågan tror jag de allra flest som skaffar häst skulle svara ja på... Självklart svarar de ja.. och har stora drömmar om hur livet med hästen kommer att bli. Utom möjligen de som har som affärsidé att köpa och sälja häst.. Ingen eller ytterst få som står i akt och mening skaffa en häst har inställningen.. "Jag får se hur länge jag har lust, ork och råd.... eller.. "När jag ledsnar så slaktar jag bara"..

Men sen kommer verkligheten i kapp.. Orsakerna till att man inte kan behålla hästen kan vara hur många som helst.. Tappat intresse är ett av dem... Och det där tappade intresset tror jag är betydligt vanligare än vad folk faktiskt vill erkänna. När man skaffar hästen tror man att det aldrig kommer att inträffa... Men som sagt... verkligheten brukar vara ganska brutal om man levt i en dröm om hur livet som hästägare är...

Just gratishästar och hästar som inte är gångbara på marknaden har tyvärr en benägenhet att hamna hos människor, som inte alltid har funderat över hur livet som hästägare är... De har i många många fall dessutom inte den ekonomi som krävs för att hålla häst heller om man skall vara ärlig. Dessa människor brukar vara de som efter en tid kommer fram till att de inte kan ha hästen kvar... Sen börjar karusellen om igen... Eftersom det inte är ok att ta bort en fullt frisk individ.... så slumpas hästen iväg till första bästa som efter månader av annonsering hör av sig och vill ha hästen.

Alltså vore det en god gärning att dessa hästar faktiskt försvann från marknaden helt och hållet. Utrangerade travare skall inte slumpas ut på ridhästmarknaden. Alla udda korsningar skulle aldrig fötts upp, och de äldre hästarna som letar ett sista hem skulle få sluta några år tidigare men med flaggan i topp...Och många många problemhästar skulle må mycket bättre av att få vandra vidare, än att vandra runt bland allsköns hemmasnickrade hästpsykologer som tror att det är kapabla att lösa alla knutar.
Försvinner dessa hästar från marknaden minimerar det att historien upprepar sig gång på gång.. eller att de i slutändan får ett liv som "bortglömda sällskapshästar" i en lerig hage i en lösddrift någonstans..

Alla hästar skulle tjäna på att de är ekonomiskt gångbara på marknaden. De skall kosta pengar att skaffa häst... Just för att minimera risken för ett brutalt uppvaknande när orken och lusten börja tryta och man står där med sin häst som inte någon annan vill ha... Är den ekonomiskt värdefull OCH eftertraktad på marknaden så är det inga problem att sälja den vidare om lusten tryter..

Visst finns de lyckliga historier... Men de lyckliga hemmen finns inte i tillräckligt antal för alla hästar som är i behov av ett lyckligt hem... Det är den krassa verkligheten.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Du är inte död men du säger ju själv att du INTE kommer ta emot fler gratishästar.

Precis och kallt konstaterande är att det fortfarande inte svarat en enda på mina annonser som jag haft ute :crazy:

Så jag undrar var dessa personer finns?
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag har inga problem med att man tar bort en fullt frisk häst som av olika orsaker inte är ekonomiskt gångbar på marknaden. Det finns massor av de hästarna där ute.. Varmblodstravarna överrepresenterade... Men även allehanda udda korsningar, ohanterade unghästar, rejält gamla hästar som letar "ett sista hem" och hästar med olika problematik. Det vimlar faktiskt av dem.. och samma hästar förekommer månad efter månad i annons efter annons. Har man som ägare kommit fram till och bestämt sig för att man inte längre skall ha hästen kvar (oavsett orsak)... sonderat marknaden och kommit fram till att hästen inte är intressant för någon annan ... då tar man bort den. Det är enligt mig ett av de ansvar man tar på sig som djurägare när man skaffar djur.. Dvs att jag faktiskt en vacker dag kan behöva ta det obehagliga och inte alls roliga beslutet.


Just den frågan tror jag de allra flest som skaffar häst skulle svara ja på... Självklart svarar de ja.. och har stora drömmar om hur livet med hästen kommer att bli. Utom möjligen de som har som affärsidé att köpa och sälja häst.. Ingen eller ytterst få som står i akt och mening skaffa en häst har inställningen.. "Jag får se hur länge jag har lust, ork och råd.... eller.. "När jag ledsnar så slaktar jag bara"..

Men sen kommer verkligheten i kapp.. Orsakerna till att man inte kan behålla hästen kan vara hur många som helst.. Tappat intresse är ett av dem... Och det där tappade intresset tror jag är betydligt vanligare än vad folk faktiskt vill erkänna. När man skaffar hästen tror man att det aldrig kommer att inträffa... Men som sagt... verkligheten brukar vara ganska brutal om man levt i en dröm om hur livet som hästägare är...

Mycket bra sagt, drömmar om hur det ska vara att ha häst har de allra flesta när de köper hästen, men sedan ser inte verkligheten alltid ut så som man drömt... Jag har själv haft en dröm om hur mitt hästägande skulle se ut, men det har inte kommit dit riktigt än, efter drygt 15 år... alltid är det något som inte blir som man tänkt sig... Än har jag inte gett upp, men om det fortsätter på detta vis vetif.... om jag orkar mycket längre.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Skojar ni?! När jag såg tråden tänkte jag att nu jävlar kommer TS få skit!!!
Men alla håller med? Hur i hela friden kan ni tycka det är okej att ta bort en frisk, ung häst pga att man förlorat intresset??! Har man köpt en häst vet man va det innebär! En häst går alltid att sälja så länge den inte är helt körd i huvudet eller har ont.
Ett ex:
Min nuvarande 9 åriga korsning, köpte jag för 2,5 år sedan. Jag är 5e ägaren. Köpte alltså hästen när hon var 7! Ägaren innan mig köpte hästen som 4 åring, ganska välriden för den åldern. Lät kort i gott hästen stå från 4-7 års ålder. Verkades 1 gång per år, fick varken vaccin , koll av tänder eller nåt. Vet detta då jag red hästen ibland, från 5 till 6 års ålder. Slutade sedan Då jag inte orkade ha ansvar över 10 hästar, plugga gymnasium o vara 15 år gammal!! Grät varje dag i stallet , men ville inte anmäla!
Så lite mer än ett år senare gick jag i hästköpartankar, och köpte denna då 7
Åriga dam som skrotat i över ett år-igen. Hon begärde 25.000 - för de gav hon, för en häst i toppkondition och med dyr sadel. Ja fick en ohanterlig häst, fick faktiskt en grimma med. Köpte utrustning (sadlar, träns, täcken ja you name it!) vaccinerade ringde till varenda hovslagare inom 5 mil och sa du måste komma IDAG! Slutsumman hamnade på över 50.000, kunde inte ens få in hästen i stallet i början!
Det finns folk som mig, som vill rädda dessa stackars djur som folk inte hinner med/vill ha!! Alla är kanske inte beträdda att ge en sån summa, men en häst för 5.000 kan få ett förbannat gott hem med!
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

KAN få ett bra hem. Men det är långt ifrån någon garanti. Det finns många, många, många billiga hästar som får ett miserabelt liv - som säljare är det svårt att ha på sitt samvete. Då är det bättre och mer ansvarsfullt att ta bort hästen, än att riskera (en rätt stor risk!) att hästen blir en billig vandringspokal.

Just nu slaktas föl och unghästar för att det inte finns någon marknad. Det finns fler hästar än köpare idag.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Ja och det är i den sitsen jag är nu. Två fina unga friska hästar som jag fått 3 st svar på totalt och ingen av dessa ville ens komma och titta på någon av dem när det visade sig att full utrustning och tävlingsmeriter inte medföljde i det fantastiska priset av 10'kr :crazy:

Marknaden är nästan mättad just nu och tävlingshästar med meriter slumpas bort. Hur skall jag då kunna konkurrera med dessa??

Har lånat ut hästar tidigare och gör aldrig om det!

Shit! Har botten gått ur marknaden SÅ rejält? =(

Rent generellt ang frågeställningen: Jag är av åsikten att döda djur lider inte. Det är ofrånkomligt och ett strikt sett oantastligt argument. Så, jag skulle inte döma någon som avlivade en häst hellre än att sälja. Däremot kanske jag skulle tycka det var "synd på hästen" så att säga.

Hur JAG skulle göra vet jag inte, jag har aldrig ens sålt en häst och de som tagits bort har det funnits en anledning. Men, jag sa i alla år angående en av mina hästar att den dag jag inte kan ha honom, då får han somna. Han lämnar inte gården för en ny ägare/fodervärd och punkt. Hade det inskrivet i mitt "Om jag dör"-dokument med, som är en liten hjälp till mina anhöriga om något skulle hända så jag pang poff dör och de står kvar med X hästar som de inte ens vet vad de har för foderstat eller vad numret till hovslagaren är eller nåt.

Anledningen i hans fall var att det var en knepig häst med en historia. På ytan var det en fullt normal häst, men det fanns för mycket bagage helt enkelt. Nu blev det ju aldrig aktuellt, men som sagt där var min åsikt att den dag jag inte kunde ha honom kvar, så skulle han tas bort.

Nuvarande är inte mycket att prata om. Hur fungerande welshen än är/skulle vara, hur trevlig att rida och trevlig rent generellt han än är etc, så han är helt osäljbar, och de få personer som skulle kunna erbjuda honom ett bra hem skulle INTE vilja ha honom ens gratis. Så den dag jag inte kan ha honom, ja då tar hans liv slut där. Om han så i det läget är helt symtomfri och tävlar framgångsrikt.

Känner några som tagit bort utan egentlig annan anledning än vill inte sälja, ingen av de har ångrat sig även om de känt sig hemska där och då. I samtliga fall har det varit friska hästar men som pga ras, utbstp, ålder eller liknande haft ett lågt (upp till 15 K) pris och där risken för att bli en vandringspokal ansetts som för stor.

De som pratar om foder - lämnar man ut häst på foder måste man vara beredd att snabbt kunna ta/få tillbaka hästen. Det fungerar väl om man lånar ut en av flera, men inte om man lägger ner hästeriet och flyttar till lägenhet, inte har ekonomiska förutsättningarna att ha häst längre etc!
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

skriver och raderar, skriver och raderar.. Lika bra att slippa bråk, men måste säga. Jag fattar inte hur man tänker när man hellre skjuter hästen , än att sälja , för den KAN få ett kasst liv. Den kan lika gärna få det 10000 gånger bättre än hos någon som vill skjuta stackaren..:confused:
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

En död häst lider inte. Det är jättebra att du sluppit se dessa stackars hästar som valsar runt, för att någon ägare inte velat ta ett svårt beslut utan hellre "räddat" hästen och närmast gett bort den till någon som inte ens har råd att ha häst.

Jag har däremot sett dessa hästars öde, och det är inget jag ens vill riskera att utsätta något levande väsen för.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 815
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 951
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp