Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

skriver och raderar, skriver och raderar.. Lika bra att slippa bråk, men måste säga. Jag fattar inte hur man tänker när man hellre skjuter hästen , än att sälja , för den KAN få ett kasst liv. Den kan lika gärna få det 10000 gånger bättre än hos någon som vill skjuta stackaren..:confused:

Var det knapplån eller var det till mig?

Man kan överleva utan bilbälte med, men chansen är markant sämre än med bilbälte. På samma sätt kan en fd travare som är 20 år och säljs för 5 000 kr hamna i ett bra hem, men risken är tyvärr mångt större att den inte gör det.

Att sälja är en chanstagning, att avliva är att veta och garantera. Det innebär inte att hästägaren går omkring och "vill skjuta sin häst" och inte tycker om den etc.

En kompis sålde ett sto, till det PERFEKTA hemmet. På riktigt. Av olika anledningar var det perfekta hemmet tvungen att sälja henne. Floder av tårar föranledde försäljningen, och det las ner engagemang att hitta inte bara ett bra hem utan rätt hem.

Ett år senare säljs stoet på auktion av polisen. Omhändertagen pga grav vanvård. Den var utmärglad och såg ut som ett vandrande skelett.

Att sälja är en chanstagning. Det där var ändå en förhållandevis dyr häst (sett till rasen, inte med hblmått mätt), en mycket okomplicerad häst (jag har haft den hos mig och ridit den i några månader innan den såldes) och som såldes som avelssto/familjehäst. Någonstans på vägen gick det väldigt, väldigt fel..

Min kompis sålde för att hon och hästen inte riktigt passade ihop (det var därför den var här med, för att se om det var hästen eller 'de två' som inte fungerade), den var fullt frisk och ung. Och dyr. Ändå gick det åt helvete. Det kan ALLTID hända - men risken ökar enormt med ett lågt pris, en 'oattraktiv' ras, en häst som är dyr i drift osv.

Gissa om kompisen INTE är sugen på att sälja NÅGON häst igen..

Tillägg: I fallet med hästen som kompisen sålde. Så när den köparen blev tvungen att sälja blev hon grundlurad. Hon och många, många andra. Så, det var INTE så det såldes till första bästa. Köparen fick ett ganska förmånligt pris (INTE billigt), och såldes blixtsnabbt hästen vidare för högre summa. Sen har hon vandrat runt, hästen. När hon omhändertogs av djurskyddet och hamnade hos polisen såg stoet ut som ett spjälstaket, var dräktig med icke gdk hingst och hade föl vid sidan. Fölet vid sidan fick akutvårdas på djursjukhus efter omhändertagandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Är ny här så det var inte riktat just till dig!
När du lägger upp det så här så kan jag förstå att man får nya ögon när det gäller omplacering av djur. är det en 20 årig gammal häst kan jag hålla med om att få somna in hemma är det bästa. Den har levt sitt liv.Skit samma, allt har blivit fel och jag känner mig hemsk som hoppat på er så. Har själv aldrig tänkt så.. Är nog för naiv.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Det är inte förbjudet att vara naiv. Tvärtom är det väl skönt att sluppit se/uppleva sådant som tar död på naiviteten. Kan man dessutom ändra åsikt om man inser att det kan finnas fler sidor av myntet är ju ingen skada skedd - så inte behöver du be om ursäkt eller känna dig 'hemsk' inte! =)

Sen, de flesta hästförsäljningar slutar ju bra. Men tyvärr inte alla, och just nu är det ett extremt dåligt säljläge rent generellt. Friska, välstammade och kanontrevliga halvblod med eg för låg prislapp står osålda. Uppfödarna står med osålda avkommor trots att de sänkt priset och det är helt enkelt jättetrögt på marknaden. Att då försöka sälja en häst som inte är av attraktiv ras, inte är i attraktiv ålder eller inte är fullt sund och komplicerad innebär en ännu större risk än det gjorde för säg 5 år sedan.

Och det 'knepiga' med att sälja är just det mitt ex med kompisen visade. Att man kan välja det PERFEKTA hemmet - men sen har man inte kontroll. Om det måste sälja i sin tur, då kan dte ju gå hur som helst. Sen kan man bli GRUNDLURAD, att ett perfekt hem inte alls är perfekt utan bara ljug. Det kan vara enormt svårt att genomskåda hur mycket kontroller man än gör. Tyvärr, alla människor är inte ärliga.

Att avliva en frisk häst med år kvar är på sitt sätt alltid ett 'slöseri'. Men det är inte en lösning som hästen lider av eller riskerar att lida av. Var och en måste själv välja vad som känns rätt, men jag skulle aldrig klandra någon som väljer att ta bort före att sälja i dagsläget. Hästmarknaden är ur säljperspektiv katastrofal just nu (för köpare är det guldläge).
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

KL
Så här då. Om man tog bort (valfri human avlivning) alla uttröttade hästmänniskor/hästägare (som inte är lika dugliga på hästområdet längre?), så kunde dessa hästar kanske bli av med det som hindrar deras liv i (de fall de är friska och krya men inte duger längre), och kanske få en chans till ett liv med någon annan.

Med det menar jag bara, att vi människor kanske inte har rätten att handha liv så som vi gör, men vi gör det bara för att vi kan. Har samma pliktkänsla eller etiska syn som Mcgyver mfl mfl...
Men, minns hur det var efter lång tids sjukdom hos en av mina hästar, hur mitt förut så starka brinnande intresse blev till apati, där jag nästan önskade få ett slut på allt. När det sedan blev så, var det ändå inget jag egentligen ville. Hade med de kuskaper jag har idag, säkert kunnat göra annorlunda och erbjudit min häst ett fullgott liv idag. Men det är slitsamt...
Tänker ibland på nuvarande häst, hur det blir om 10-20 år? Och hur skulle jag gjort om alla vägar att ordna för hästen (om jag inte längre kan), var uttömda. Jag är kluven. För som många har nämnt, en död häst lider inte. (Kanske inte en död människa heller).
Jag kan inte annat än att beklaga att vi har sådan syn som vi har på djur och natur, som vi är en del av, men vi beter oss som om det var vår ägodel att göra som vi vill med.
Just nu pågår trådar om katt-tortyr mm bland barn, och en tråd om vår inkonsekventa syn på djur. Beklagansvärrt att vi människor utvecklats som vi gjort, att vi idag ställer oss ovan/utanför naturen. Hade vi levt mer tillbakadraget utan för stor utveckling, skulle vi bara ha tagit vår del av de resurser som finns (på liv och död). Precis som mycket annat liv i naturen gör.
Vilka är vi att se oss som förmer? Vi människor förstör och förgör mer än vi tillför...
Blev väldigt OT tillslut i filosoferandet...
Jag kan inte bestämma åt någon annan. Ju mer jag lever, ju mer upplever jag livet i alla skalor mellan svart och vitt. Men en tanke till TS är väl att göra det hen kan och har i sin makt för att göra så gott hen kan för det som hon en gång tagit ansvar för (och tagit i sin makt).
För övrigt i mitt fall, får jag väl lämna över min häst till Mcgyver om det skulle krisa så får han ha lite kul en stund till. Och så får jag ordna upp saker och ting igen och göra det samma för honom om något i sin tur skulle bli för svårt att ro iland. Min häst verkar vara i hans smak.devil: De är inte alla som vill ha en häst som anser sig ha samma värde och kräver ömsesidig respekt. Och så finns de de som uppskattar det.. Ralationen med en sådan häst är något alldeles speciellt... Och jag uppskattar den lika mycket som mina människorelationer. Kanske mer... Ännu mer OT...
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

KL
För att svara på huvudfrågan. Ja jag har tagit bort en häst då den inte längre höll måttet som ridhäst pga skada. Jag var uttröttad. Såg inte så många alternativ då. Idag kanske jag hade gjort annorlunda. Skulle sett fler vägar att gå. Men jag gjorde så gott jag kunde då. Idag hade jag gjort så gott jag kunnat igen, men med annan kunskap och mer ödmjukhet. Och kan hända med fler möjligheter i egen regi. Slutresultatet kunde iofs blivit detsamma efter att ha uttömt alla möljligheter eller resurer.
Hästen fick offra sig för mig och min bekvämlighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Men det där tycker jag är ett felaktigt resonemang. Att förmänskliga hästen.

När hästen inte kan leva ett för hästen bra liv (gå i hage, gå på bete, röra sig utan smärta) då tycker jag inte det är OK att hålla liv i den. Det vill jag inte medverka till, bara för att det går att hålla liv i hästkraken. Det är inte roligt att se hästar som haltar omkring, svårt plågade bara för att människan tycker det är "synd" att ta bort den.

Det går inte att rädda alla. I naturen hade de struckit med under grymma former, vilket inte är vackert. Vi har i modern tid möjlighet att göra det lättare, det tråkiga slutet.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Har inte läst hela tråden.
Det finns så mycket kvacksalvare mm att jag förstår att folk väljer att ta bort hästen istället för att ta risken och sälja eftersom den kan hamna fel.

En död häst är aldrig en olycklig häst. Så är det med det.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Knapplån
Jag har inte läst hela tråden, men skriver ändå. Och hoppas att det inte blir fööör OT. :angel:

Jag personligen anser att det är ägarens ansvar att se till att ens häst har det bra. Jag vet också att det är en guldgruva för köpare, och ett minfält för de som ska sälja. Jag har letat efter foderponny och det var ägaren till foderponnyn som mailade mig. Hennes annons hade jag inte ens kollat efter innan hon hörde av sig, pga avståndet mellan oss.

Det var dock inte många som hade ute sina ponnyer på annons efter fodervärd. Jag som inte vill köpa ponny utan bara ha en till låns hittade massor av fina ponnyer på annons, men alla skulle säljas och ingen skulle lånas ut. Det kan vara därför det är svårt att bli av med hästar/ponnyer också.
Tilläggas ska väl att jag fick mail av ett par stycken som inte var helt seriösa. En ville bara dumpa ponnyn hos mig, utan besiktning och utan att jag ens fått kolla på ponnyn innan :o
 
Senast ändrad:
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Men det där tycker jag är ett felaktigt resonemang. Att förmänskliga hästen.

När hästen inte kan leva ett för hästen bra liv (gå i hage, gå på bete, röra sig utan smärta) då tycker jag inte det är OK att hålla liv i den. Det vill jag inte medverka till, bara för att det går att hålla liv i hästkraken. Det är inte roligt att se hästar som haltar omkring, svårt plågade bara för att människan tycker det är "synd" att ta bort den.

Det går inte att rädda alla. I naturen hade de struckit med under grymma former, vilket inte är vackert. Vi har i modern tid möjlighet att göra det lättare, det tråkiga slutet.

:bow:

Vi bestämmer inte att våra djur ska dö - vi bestämmer när och hur.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Lite spinoff på min egen gnälltråd...

Finns det någon här som valt att ta bort sin friska häst på grund av att ni tröttnat på hästlivet och inte hittat något bra alternativ? Dvs ni valde bort att behålla hästen och kämpa på trots att det inte är roligt längre?

Hur kändes det efteråt? Var det rätt beslut?

Ett alternativ KAN vara att hitta någon, som inte bor allt för långt bort, och som behöver en sällskapshäst. Jag har inte läst hela tråden så någon kan ju ha föreslagit detta redan. Då kan du ju ha kvar äganderätten, möjlighet att hålla koll men "slipper" det dagliga.
Personligen har vi idag kvar tre av våra gamlingar som lever ett bra pensionärsliv i hagen (den älste 33 år). Någon kommer ju att vara sist kvar. Då hade jag varit väldigt tacksam om någon hade ett sällskap till denne så han inte skulle behöva somna bara för att slippa vara själv.

Sen beror det självklart på vilken ålder hästen har mm men det skulle ju kunna vara ett alternativ.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag hade aldrig släppt taget helt om en gammal häst utan istället lånat ut hästen på "livstidsfoder" alternativt sålt hästen efter ett tag till fodervärden och skrivit med i kontraktet att hästen vid en eventuellt framtida försäljning så skulle jag som tidigare ägare ha förköpsrätt.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Men oavsett hur man gör, har man en gammal och/eller sjuk häst måste man nästan alltid ta beslutet att avliva. Det händer att hästen får hjärtslag och ramlar ner död i hagen, men det är ovanligt.

Allvarligt talat, hur lätt är det att hitta fodervärdar som tar hand om en gammal häst med det extra jobb det innebär? Visst, det finns en och annan, men inte så många som behövs. Hur har ni tänkt hitta dessa få, och hur kontrollerar ni att fodervärdarna verkligen är de stora djurvänner de säger sig vara?
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Det går heller inte att blunda för att äldre och sjuka hästar kostar pengar. Rätt mycket pengar. Bara att hålla. Många gånger krävs skor, och bara den biten blir ju pengar på ett år. För att inte tala om foderstaten till en äldre häst, som kan skena iväg rejält. Eller underhållsbehandlingar (massage, ET, tandvård etc) som inte sällan krävs för sjuka och/eller äldre hästar.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Jag hade aldrig släppt taget helt om en gammal häst utan istället lånat ut hästen på "livstidsfoder" alternativt sålt hästen efter ett tag till fodervärden och skrivit med i kontraktet att hästen vid en eventuellt framtida försäljning så skulle jag som tidigare ägare ha förköpsrätt.

Ingen garanti, livstidsfoder har blivit envägsresa till varmare länder och förköpsrätt ignoreras av många. Det finns många som blivit grundlurade av det till synes perfekta hemmet.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Men oavsett hur man gör, har man en gammal och/eller sjuk häst måste man nästan alltid ta beslutet att avliva. Det händer att hästen får hjärtslag och ramlar ner död i hagen, men det är ovanligt.

Allvarligt talat, hur lätt är det att hitta fodervärdar som tar hand om en gammal häst med det extra jobb det innebär? Visst, det finns en och annan, men inte så många som behövs. Hur har ni tänkt hitta dessa få, och hur kontrollerar ni att fodervärdarna verkligen är de stora djurvänner de säger sig vara?

Jag lånade ut min 25 åriga arab på foder till en familj som bodde bara 2 mil bort. Jag var hos dom och tittade innan han åkte och var och hälsade på honom när jag ändå hade vägarna förbi. De skötte honom exemplariskt och han trivdes jättebra hos dom! Han var väldigt pigg och fräsch för sin ålder och reds 4-5 dagar i veckan.

Jag skulle ALDRIG låna ut en av mina hästar till någon som bor långt iväg men hittar man någon som bor nära har man ju möjlighet att åka och titta till hästen och se så den har det bra.

Ett annat alternativ är ju att låta hästen stå kvar i sitt nuvrande stall men ändå låna ut den på foder.

Döden är för mig den absolut sista utvägen och tack och lov har jag aldrig behövt ta bort en frisk häst.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Ingen garanti, livstidsfoder har blivit envägsresa till varmare länder och förköpsrätt ignoreras av många. Det finns många som blivit grundlurade av det till synes perfekta hemmet.

Hur kan en fodervärd skicka hästen utomlands utan pass och ägarbevis? :confused:

Och ska man skriva med förköpsrätt måste man också skriva med straffet för om nya ägaren bryter mot överrenskommelsen, alltså en summa som svider..
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Det går dessvärre utmärkt. Ingen som frågar om pass och ägarbevis när hästen ska på skumraskbilen. Och ingen i Italien är intresserad av vem som ägde hästen i Sverige.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Ju fler vilkor man ställer, ju mer man vill kolla upp dess mindre sannolikhet är det att man hittar en ny seriös ägare. Seriösa männikskor kan mycket väl undvika en häst med en massa förbehåll och en fd ägare som vill lägga sig i allt och många oseriösa struntar i det mesta och lovar guld och gröna skogar men levererar just ingenting.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Ett alternativ KAN vara att hitta någon, som inte bor allt för långt bort, och som behöver en sällskapshäst. Jag har inte läst hela tråden så någon kan ju ha föreslagit detta redan. Då kan du ju ha kvar äganderätten, möjlighet att hålla koll men "slipper" det dagliga.
Personligen har vi idag kvar tre av våra gamlingar som lever ett bra pensionärsliv i hagen (den älste 33 år). Någon kommer ju att vara sist kvar. Då hade jag varit väldigt tacksam om någon hade ett sällskap till denne så han inte skulle behöva somna bara för att slippa vara själv.

Sen beror det självklart på vilken ålder hästen har mm men det skulle ju kunna vara ett alternativ.

Fast nä. Det där är sämsta alternativet tycker jag. Alltså låna ut som sällskap om man har en häst som av någon anledning kräver "lite extra". För generellt så sällskapshästar ska vara billiga i drift. Ingen vill ha en sällskapshäst som kostar mer i drift än en fullt frisk ridhäst. (Då kan man lika gärna ha en sån till liksom).

Bäst visas det väl av att "shettisar behöver inte skor", så det är inget att räkna med i budgeten för en sällskapsshettis. Om/när det påpekas (av hovslagare eller annan) att lillknatten ömmar/sliter för hårt/sliter snett och behöver ha skor så heter det gärna "den är ju bara en sällskapsshettis".

"Bara" en sällskapshäst har jag hört för många gånger. Mest ont i hjärtat gjorde det den shettis jag såg på klinik. Den kom in, i grimskaft, matten gick så fort så shettisen fick trava bredvid för att hinna med. Det var tydligt för en blind att shettisen hade grav fång :cry: Ändå kunde de inte ens gå i skrittempo med den..

Under diskussionen med veterinären så överhörde jag samtalet. Det framkommer då att shettisen varit dålig i knappt 2 månader. Den började ligga i hagen, ville inte gå etc. Men "det är ju bara sällskapsshettisen så vi väntade och såg, sen verkade den lite piggare, men den är inte riktigt som vanligt så tänkte det är väl lika bra kolla upp nu".

Veterinären tog redan där upp att "ja det här är ju fång, och vi ska röntga men det kommer oavsett krävas lång rehabilitering och konvalescens om det ens finns något att göra" och är lite ute efter hur mycket de är villiga att lägga ner etc. Får svaret "Ja, det är ju bara sällskapsponnyn det här, vi har ju travare...". Dvs "nej vi tänker inte göra så mkt".

Nu behövde de aldrig eg ta ställning till det, den arme stackaren hade grava rotationer och sänkningar runt om. Vet rek att ta bort den direkt på plats, men ägaren tyckte att de lika gärna kunde ta bort den hemma. Jag höll på att börja gråta när de gick ut från kliniken med den, samma tempo och det rara livet stapplande travade bredvid för att hinna med.

Men, det var ju "bara" en sällskapshäst... :(

Räcker med att läsa trådar etc, om häst som är halt men den hänger ju med de andra i hagen etc och går ju "bara" som sällskap, så avvaktar och ser om det ger sig. Då har det redan gått 2 månader.

Så att någon skulle ha en sällskapshäst som t ex behöver specialskor (ofta ens behöver skor), som kräver specialfoder, extra pyssel generellt eller liknande - de människorna tror jag är extremt få. Och hamnar en 'pysselhäst' där kommer nog en grej efter en annan tas bort 'för det går ju bra ändå'.

Däremot kan ju en frisk äldre häst fungera fint som sällskap.
 
Sv: Rätt beslut? (Att ta bort frisk häst)

Ingen har väl sagt att alla som letar billig häst är dåliga personer? Däremot att det BLAND DE som letar billig häst finns de som inte alltid kan tillgodose hästens behov om den har behov utöver 'grundstandard'. Och att det är otroligt svårt att veta vem som tillhör vilken kategori.

Själv har jag både köpt shettis (5 000 kr), sökt - och köpt (10 000 kr) - en billig ungponny som sällskap och med den uttalade planen att när den blivit äldre och inte behövdes som sällskap mer rida in, utbilda och sälja med vinst (nu blev dte inte så men det är en annan story), köpt två stycken fullblod för 15 000 kr styck (och det var som den prisklassen jag hade råd med) osv.

Så ingen har väl påstått att någon som söker billigt inköpspris per definition är en dålig djurägare. Men det finns hur man än vänder på det fler okunniga, oseriösa osv bland de som söker billig häst än de som söker 'dyr'.

Jag vet inte vad du söker som du inte skriver, men en snabb sökning på Hästnet ger en uppsjö av varmblodstravare för under de 6 000 kr du är beredd att betala. De tre första träffarna:
Vblvalack f -92. Riden. Gärna till stall med lösdrift. Sällskapshäst/skogsridning, ej träning/tävling. Utrustning exkl sadel medföljer. 1500 kr

Vblvalack 11 år. Frisk. Riden & körd. Som sällskapshäst/skogsmulle i ridning och körning. 4500 kr, prutbart.

Vblvalack, 12 år. Frisk. Riden. Helst fodervärd, men annars 6000 kr.

Så jag förstår inte vad som är svårt i att hitta det du söker, om det inte finns mer krav utom det du skriver?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 815
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 951
Senast: MML
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp