Sv: Rädsla.

Tack, det känns så bra nu, är glad för att jag vann även fast det inte direkt var någon "fight".:rofl: :banana:
 
Sv: Rädsla.

Tack, det känns så bra nu, är glad för att jag vann även fast det inte direkt var någon "fight".:rofl: :banana:
Men det var ett första steg på vägen!! Du måste visa honom på rätt sätt att det är du som bestämmer och genom olika övningar, kommer ni att sakta gå framåt!! Ibland kanske ni tar ett steg tillbaka, då gäller det bara inte att tappa sugen utan fortsätta och vara envis och kämpa vidare!! Du klarar detta!! Det var bra att du köpte även en handbok, böcker kan man inte ha för lite av!! :cool::bow:
 
Sv: Rädsla.

ja det jag gjorde idag var ju bara en försiktig början. stog bara still med honom korta stunder och stog framför honom för att inte "locka" honom att gå framåt utan mota lite. Måler är ju att kunna stå still längre stunder och att jag ska kunna få honom att stanna även fast jag står vid sidan om. vet ni nått riktigt bra sätt man kan uppmuntra en häst på? Hur gör ni när ni vill "gott göra" era hästar riktigt ordentligt? det är ju säkert olika från häst till häst men..
 
Sv: Rädsla.

ja det jag gjorde idag var ju bara en försiktig början. stog bara still med honom korta stunder och stog framför honom för att inte "locka" honom att gå framåt utan mota lite. Måler är ju att kunna stå still längre stunder och att jag ska kunna få honom att stanna även fast jag står vid sidan om. vet ni nått riktigt bra sätt man kan uppmuntra en häst på? Hur gör ni när ni vill "gott göra" era hästar riktigt ordentligt? det är ju säkert olika från häst till häst men..

klappar, säger vad DUKTIG du är, ger morötter....:d

BRA att läsa hur du håller på, ffa att du har förstått att du ska strunta i alla konstiga människor som ger dig det dåliga rådet att du ska använda våld! Lungt o fint o ömsesidigt förtroende var ordet!

:bow: :bow:
 
Sv: Rädsla.

Kommer pecis in från ännu ett "träningspass" det gick överlag bra men kom i en situation där jag inte visste riktigt hur jag skulle göra och min rädsla kröp sej in på och antagligen förstörde allt igen:( Hämtade Tjalle i hagen och tänkte att han kunde få stå i gången medans jag mockade( med den andra hästen kvar i hagen). Han gick in snällt i stallet och stannade när jag hade vänt honom. Jag klappade, kliade berömde och gav honom en äppelbit. Han stog lungt utan att slita och dra i grimskaften vilket förvånade mej. Började mocka och han höll sej fortfarande relativt lugn, försökte dra lite i grimskaftet ibland, men bara jag sa hans namn från boxen intill så backade han ett steg. Sen helt plötsligt började han stirra ut mot dörren och gå från höger till vänster och från vänster till höger och verkade rädd(?) nyfiken(?) på något. Helt plötsligt började han dra och slita i grimskaften som en tok och "lättade" från marken med fram hovarna. Jag försökte prata lungt med honom men han verkade inte lyssna. Jag smög mej fram till honom när han stog någorlunda still(darrig och rädd var jag) och släppte snabbt dän honom och lät honom gå ut. Så fort han kom ut så blev han lugn:crazy: Skulle jag struntat i att han försökt riva hela stallet, eller vad skulle jag gjort i stället? Kan ju tillägga att våran stallgång är ganska smal så att stå brevid honom är ganska farligt för man kan lätt bli klämd eller sparkad för man kommer inte undan.
Efter att han hade fått gå ut och lugnat sej gick jag och hämtade honom. Satte kjedja under hakan på honom som vanligt och gick mot stallet, när vi kom till öppningen gjorde han en tvärvändning och försökte slita sej. Men jag var beredd på det och rykte tillbaka(nästan precis samtidigt som honom, alltså inte flera sekunder efter). Hästen tvärvänder sej mot mej utav mitt ryck(jag hoppas att jag inte använde för mycke våld nu?) och ser ut som han tänker "vad sjutton hände nu?:confused: " Jag gick mot stallgången igen och den här gången gick han precis efter mej utan trams, vände snällt i stallgången och stannade. Jag berömde honom massor och kliade. Där stog vi en bra stund. Sen gick vi mot öppningen och precis innan vi skulle kliva ut, tvärnitade jag framför honom och han stannade snett bakom mej utan att knuffas:D

Men det här som hände inne i stallgången, när han helt plötsligt började dra och slita och verkade rädd, tror ni det var ett trick eller kunde han ha hört nått utanför som han blev orolig för? Gjorde jag rätt där eller skulle jag gjort på nått annat sätt?
 
Sv: Rädsla.

När det gäller rädsla och ridning så har jag tyvärr också problem..hållt på nu i lite över två år. Jag fick min första häst när jag var 13 år men tog paus från hästar i gymnasiet, min lille plutt blev sjuk och var tvungen att avlivas :cry: iaf så gick jag på ridskola ett tag och kände mig rätt duktig:smirk: men sen en dag fick jag för mig att jag skulle skaffa en medryttarhäst, oj va kul liksom men han slängde av mig och jag kände ingen känsel i benen först men tack och lov så höll det inte i sig utan jag klarade mig oskadd denna gång men efter detta har jag blivit rädd, jag gav mig :devil: på att jag skulle rida men jag satt däruppe nervös och tänkte på det som hänt förut och då blev hästen nervös och då blev jag ännu mer nervös-ond cirkel..Till slut gav jag upp mitt enda intresse här i livet, är fortfarande rädd men saknar det så något fruktansvärt:( Har funderat på att ta ridlektioner men jag vet att jag kommer att bli sugen på egen häst igen, jag har också funderat på att skaffa en liten ponny att köra men innerst inne är min önskan att har min skogsmulle som man kan lufsa runt med i skogen och även hoppa lite smått med och bara stå och gosa med i stallet :love: Men jag är rädd att skaffa jag en supersnäll häst så stirrar jag bara upp den..
 
Sv: Rädsla.

Sen helt plötsligt började han stirra ut mot dörren och gå från höger till vänster och från vänster till höger och verkade rädd(?) nyfiken(?) på något. Helt plötsligt började han dra och slita i grimskaften som en tok och "lättade" från marken med fram hovarna. Jag försökte prata lungt med honom men han verkade inte lyssna. Jag smög mej fram till honom när han stog någorlunda still(darrig och rädd var jag) och släppte snabbt dän honom och lät honom gå ut. Så fort han kom ut så blev han lugn Skulle jag struntat i att han försökt riva hela stallet, eller vad skulle jag gjort i stället? Kan ju tillägga att våran stallgång är ganska smal så att stå brevid honom är ganska farligt för man kan lätt bli klämd eller sparkad för man kommer inte undan.

Du kanske gick lite för fort fram? Han stod ju snällt först och lyssnade på dig, då borde du egentligen ha slutat och lett in honm i boxen/ut i hagen, då skulle det ha varit du som bestämde hur länge han skulle stå. Nu blev det istället så att HAN tröttnade på att stå kvar, och fick då precis som han ville, d.v.s. bli utsläppt.

Jag har själv en häst med rätt tufft psyke och ha lärt mig att:

Ta aldrig en fight som du inte kan vinna!

Helst ska man ju inte ta nån fight alls, men om man måste, så se till att oddsen är på din sida.

Vissa dagar t.ex. när han är lite piggare och jag ska iväg och rida, så kan jag lämna kratsandet av bakhovarna till efter ridningen, p.g.a. av att han har shivering och har svårt med balansen om han inte är helt avslappnad. Jag KAN få bakhovarna kratsade om jag vill, men då blir det lite fight, och det är inte värt det, att bli osams med hästen före man ens suttit upp. Så då försöker jag inte ens kratsa före ridning, utan gör det efteråt, och då går det oftast jättelätt.:)
Bara som exempel.

I ditt fall med uppbindningen på gången så hade du ju inte så mycket valmöjligheter när det nu gick som det gick, så i fortsättningen, se till att du tar bort honom från gången INNAN han börjar bråka, och förläng tiden allteftersom.

I övrigt tycker jag att allt verkar gå bara bättre för er, grattis!:bump:
 
Sv: Rädsla.

Du kanske borde att sätta på honom ett skarpare bett. För det är ju inte bra att han skenar med dej. Men om du känner att han är extra pigg eller nått sånt kan du ju tänka hela tiden på att han är jätte snäll och att du inte kan hitta någon snällare häst. dEt lugnar dej kanske lite. Eller så kan du ju alltid sitta och prata med honom så att du får något annat att tänka på, eller så kan du sjunga.:)
 
Sv: Rädsla.

Av erfarenhet vet jag att det är svårt att bryta en ond cirkel av rädsla, du behöver mycket kvalificerad hjälp som arbetar med både dig och hästen samtidigt. Jag tycker det är en fin inställning att man alltid ska satsa allt och ge varje häst en chans. Men jag tycker att det är en ännu bättre inställning att klokt inse sin egna styrkor och begränsningar, och därmed inse att någon annan kanske är bättre lämpad att hantera en "svår" häst som man själv inte klarar. Det mår både du och hästen bättre av. Det är farligt med hästar som skenar, och det är farligt med hästar som kliver över människor. Av erfarenhet vet jag också att det går att hitta en häst som hjälper en över alla rädslor. Jag lyckades - det kan du också göra. Från att ha varit en rädd ryttare som sällan lämnade ridhuset är jag nu en av dem som galopperar i skogen och rider ut i mörkret med pannlampa på en underbar häst som jag litar helt och fullt på. Lyssna på din magkänsla - den kommer att leda dig till rätt beslut!
 
Sv: Rädsla.

hej hej!

jag tycker absolut inte att du ska sälja hästen!
detta handlar ju uppenbart om ledarskapet mellen dig och din vän.

och jag läste någonstans att du inte vågade kräva något av din häst för att du är rädd för att han ska ta över ledarskapet, men det har han faktiskt redan.

strunta i uteritterna!
börja jobba med din och din väns ledarskap från marken.
sraffa han absolut inte genom att låta han stå utan mat och så, det sätter bara dig i dålig dager i hans ögon.
för att vara ledare så måste man förtjäna det.
ta han bara i grimma och grimskaft ute på ridbanan eller helst i en rundpaddock och be han flytta undan för dig. flytta bakdelen på honom och sedan efter ett par gånger du har gjort det så börja flytta framdelen på honom. variera med att longera och låt honom springa då du gör det och låt honom inte tappa fokus på dig! longera honom ända tills han börjar ge tecken om att få komma in till dig och det gör dom oftast med att slicka sig runt munnen eller sänker huvudet och då bjuder du in honom genom att vända ryggen till honom och när han kommit in till dig så ska han följa efter då du börjar gå.
han kommer formodligen att ifrågasätta det du gör men du måste veta vad du vill göra för hur ska hästen annars veta det?
börja fokusera på en sak till att börja med tex att flytta bakdelen. kom ihåg att han inte ska gå på dig! det är inte ok!
börja jobba med dig själv före du ska gå ut till honom genom att fråga dig själv vad vill jag göra i dag och vad är mitt mål med detta? lägg upp en plan för vad ni ska göra och hur ni ska göra det.
peppa även dig själv, räta på ryggen, bli en stor människa!

bara ett litet tips, strunta i att rida honom till en början lär känna varandra.

mvh/erika
 
Sv: Rädsla.

dom bästa böckerna som jag någonsin har läst det är böcker av klaus ferdinand hempfling tex böcker som "dansa med hästar" "hästarnas själ" och "hästarnas budskap"
detta är böcker som är otroligt djupa så man måste verkligen ha ett öppet sinne för dessa böcker.

mvh/erika
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp