Sv: Rädsla.

Jag har haft stora problem med min foderhäst han blev knäckt på travet och litade inte på nån och hade inget självförtroende själv. Han kastade sig jämt när man skulle rida och jag hade bara uteritter ingen paddock att gå till.. Såhär gjorde jag tränade massor med ledarskap tills han följde mig överallt tog långa spännade promenader det tyckte han var roligt. Efter ca 1 månad efter bara ledarskap och promenader satt jag upp på honom igen, men han gick en bit sen kastade han sig,det var ju roligare med kompisen i stalllet. Så jag satte en skygglapp på det öga som han kastade sig åt. Då slutade han kasta sig och gick lite längre, fick jättemycket beröm såklart. jag bestämde när vi skulle vända hem. Turerna blev längre o längre och hästen gladare och då tog jag bort lappen och det funkar super nu med. Det är klart busa gör han ju iaf. Men nu är iaf hans rädsla borta och han vill inte springa hem, han vill utforska istället :bump:
 
Sv: Rädsla.

Men be din tränare sitta upp och rida iväg en sväng ?
Det kanske beror på din rädsla, han känner att du är rädd och utnyttjar tillfället
 
Sv: Rädsla.

hejsan.
nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden *lata mig* men jag har ett litet tips som kanske kan fungera.
jag vet en annan person som hade samma problem som dig och denne tog tag i problemet genom att när varje gång hästen stuckit hem, så blev den uppbunden på ett tråkigt ställe utan mat, skötsel eller någonting alls under en stund. en ganska lång stund. det fick hästen att förknippa skenandet hem med att det bara blev tråkigt att stå där hemma. till slut så gick det hur bra som helst att rida ut på hästen, för det var ju förstås mycket roligare att lugnt och trevligt skritta i skogen (eller vad man nu gör) än att stå uppbunden på en punkt i evigheter. men det är förstås viktigt att man inte börjar rykta o pyssla med hästen när den skenat hem, utan att man bara binder upp den och struntar i att bry sig om den.
jag vet inte, men detta kanske skulle kunna fungera för din häst? om du själv inte vill rida ut på honom så kan du kanske ta hjälp av någon?

ursäkta om inlägget blev lite rörigt, det är sent och jag är trött. :angel:

mvh cissi
 
Sv: Rädsla.

Jag har aldrig själv varit rädd, men förstår att du är det!
Det finns ju faktiskt saker som jag är hopplöst rädd för....
Jag tycker att du ska be någon leda dig i skritt, så du lär känna hästen ordentligt. Detta är inte alls löjligt, du måste inte galoppera och hoppa direkt! Om hästen busar när du rider med andra, kan du be någon följa med och leda honom. Min medryttarhäst gjorde så hela tiden förut, men numera håller jag om honom ordentligt med skänklarna och har kontakt med munnen på honom, och skulle han vända och galoppera hemåt är det bara att försöka hålla i sig. Han bockar ofta också, och då flyger man tyvärr... ;) Men som sagt, försök förebygga händelserna, och händer det ändå kan man tyvärr inte göra så mycket åt det.
 
Sv: Rädsla.

Känner igen mig i din berättelse. Det är inte lätt att bryta en ond cirkel av rädsla. Jag hade ungefär samma problem med min förra häst och blev mer och mer rädd, och mer och mer begränsad i min ridning, till slut var det bara paddock och ridhus kvar. jag var tvungen att fråga mig vad jag egentligen ville ha häst för, och kom fram till att jag ville verkligen ut i skogen, ville verkligen rida "allround". Jag sålde min häst, mycket tårar förstås, letade länge och hittade till slut ett äldre halvblod, rutinerad läromästare som varit med om det mesta. Lydig och väluppfostrad. Nu är min rädsla helt borta, har just varit ute och galopperat i srålande sol och nysnö, underbart! Det jag vill säga är att det går att hitta rätt häst även för en rädd ryttare. Dom finns!
;)
 
Sv: Rädsla.

Nu har jag nog insett det värsta, tror det är dax att sälja. Om inte annat kommer nog mina föräldrar tvinga mej till det. Kunde gått riktigt illa förut och det enda jag skulle göra var att ta in honom i stallet:cry: :cry: :cry:
 
Sv: Rädsla.

Ditt inlägg muntrade verkligen upp mej, det kom helt rätt! Just nu känner jag mej så extremt dålig. Känns som att jag inte kommer klara av nån häst. Men vill verkligen inte lägga ridningen på hyllan, det är ju typ det enda intresset jag har och det enda som jag tyckt varit riktigt roligt här i livet:(

Till alla:
Mamma tycker nu att jag ska sälja Tjalle(så snabbt som möjligt innan jag hinner "förlåta" honom), och skaffa en mindre häst. Hur pass liten kan jag ha? Jag har inprincip växt klart, kommer förhoppningsvis gå upp några kg till i vikt, men det blir inget mer på längden. Jag är strax över 160cm och väger runt 45 kg. Vad tror ni?
 
Sv: Rädsla.

Till alla:
Mamma tycker nu att jag ska sälja Tjalle(så snabbt som möjligt innan jag hinner "förlåta" honom), och skaffa en mindre häst. Hur pass liten kan jag ha? Jag har inprincip växt klart, kommer förhoppningsvis gå upp några kg till i vikt, men det blir inget mer på längden. Jag är strax över 160cm och väger runt 45 kg. Vad tror ni?[/QUOTE]

Hej.
Vad gjorde han när du skulle ta in honom??

Givetvis ska du sälja honom du känner att det är det bästa för er båda!

Men vad du ska köpa för ny häst är svårt att säga.
En D-ponny kanske?
Sätt dig ner och tänk igenom vad du vill ha för häst, skriv en sådan utförlig annnons du kan och sätt ut....
Förhoppningsvis hittar du rätt häst för dig även om det tar ett tag...
 
Sv: Rädsla.

Skulle leda in Tjalle i stallet för att göra i ordning honom inför ett tömkörnings pass. När jag vände honom i stallgången sprang han rakt ut igen. Så har han gjort många gånger förut. Jag gick ut och tog honom och "bankade" på honom lite som jag fått tips om att göra. Då slet han sej och vände rumpan åt mej, jag kastade mej iväg för att ínte bli sparkad om det var det han hade fått för sej att göra. Smög fram och tog grimskaftet igen och ledde honom mot stallet. Då tvärnitade han och vände om och slet grimskaftet ur handen på mej. Detta upprepades några gånger. Till slut tog jag fram ett spö och bucklade på honom ordentligt. Då stegrade han nästan och vände åter igen rumpan åt mej. då ropade jag på pappa som kom ut och ställde sej brevid. jag tog åter igen tag i tjalle och ledde honom mot stallet, då gick han äntligen in. Jag spände fast honom i grimskaften i gången och började borsta. Då gick han fram så långt han kunde och började slita och dra allt vad han hade i grimskaften. Då blev jag förbannad och bucklade på honom för att få honom att backa. Då "morrade" han till och tryckte upp mej med bogen mot ett betongkar vi har står brevid uppbindningsplatsen. Kändes som att han skulle krossa mej! Pappa sprang in och puttade undan honom. Efter det satt jag och stor bölade hur länge som helst och var helt skakis.

Jag vet inte om jag ska köpa en ny häst eller vänta med det några år. Har ju mitt stora shetlands sto som jag nog kommer ha kvar. Henne kan jag ju bara rida enklare promenader på i skritt och lite trav, men det får väl räcka så länge.
 
Sv: Rädsla.

Tänk igenom ordentligt vad du vill ha ut av din ridning och din häst. nu och om några år. Var ärlig och självkritisk. Rangordna vad som är allra viktigast för dig. Då börjar du närma dig de individuella egenskaper du vill ha. Och det sitter i huvudet på hästen och kan vara förenat med en större eller mindre kropp och olika raser. Du är lyckligt lottad, 160 cm innebär att du kan ha allt från ponny till rätt stor häst. Jag är 162 cm, min häst 165. En stor och stadig häst kan var lättriden och en liten kan vara tung och istadig. Man måste provrida. Fall inte för dem som är vackra o betagande men för unga, för heta, har för stor kapacitet som kan vara svårt att hantera. En läromästare kostar ofta lite mer, men kan vara värd varenda öre för en rädd eller osäker ryttare. Ta reda på så mycket som möjligt om de hästar du tittar på - hur brukar de ridas, hur brukar de bete sig i olka situationer. Önskar dig verligen lycka till och att du hittar den häst som är rätt för dig. Det ska vara roligt att rida, man ska längta efter det och man ska känna sig lugn och glad när man sitter i sadeln och rider ut på upptäcksfärd. Då är det bara roligt att vara hästägare! ;)
 
Sv: Rädsla.

Detta var allvarligt.
Att hästen fått övertaget är helt klart, han respekterar inte dig och ser dig inte som ledare.

Du har två alternativ: Antingen säljer du honom så fort som möjligt (innan du blir skadad eller kommer ännu mer på kant med honom) eller så tar du hjälp av någon som är duktig på att hantera hästar.

Själv hade jag valt det andra alternativet, eftersom jag anser att man är skyldig att ge hästen alla chanser.

Immer
 
Sv: Rädsla.

Tyvärr så har jag nog inget mod kvar för att ge honom den chansen.:(
 
Sv: Rädsla.

Nåja, det spelar ingen roll vilken häst du har du måste iallafall tänka på vilka signaler du ger. Säg att du har max c:a 2-5 sekunder på dig att bestraffa ett felaktigt beteende... hästen stack ut från stallgången- trist- men sant... du slår hästen när du fått fast den igen...:angel: ... sedan sliter den sig från dig- några ggr. du passar på att slå den igen när du har honom igen...:angel: .. sedan sätter du fast den i stallgången och DU slår den igen och hästen blir arg -- igen--- .

Du ska ALt DRIG slå en häst för att ngn annan säger att du ska göra det, för hästen genomskådar dig...här har han fått bestämma det mesta och plötligt SLÅR du hnm klart han blir arg... Du är ingen dålig hästägare eller ryttare, du behöver bara ngn som säger åt dig att tajma dina hjälper :idea:

Var glad att du har en vallack- be dinhäst om ursäkt och behandla den konsekvent!
 
Sv: Rädsla.

Men hur lätt är det att få tag på en häst som är HELT genom snäll? Tjalle har ju aldrig gjort något direkt elakt, han har aldrig försökt kasta av en, sparka eller bita. Det är bara det att när han vill gå nånstans gör han det. Men jag tror inte att han gör det för att vara elak, det är precis som att han tänker "häng med där uppe nu så går vi hitåt". Så om jag säljer honom (tror faktiskt aldrig att jag skulle klara av att lägga ut en annons på honom:o ) och sedan ska ha tag på en annan häst, ur vet jag då att den hästen inte har någon annan olat som jag kan bli rädd för?
har ju fått tipset att sälja Tjalle och köpa en mindre häst, eftersom jag är liten så kan jag säkert ha en lite nättare c-ponny. Och eftersom jag inte är speciellt intresserad av att tävla så spelar det ju ingen roll att jag fyller 18 om ett år. Men hur tusan ska jag kunna sälja Tjalle?!

Lämna honom på foder då kanske tills du har funderat ut om du klarar av en separation?
Jag förstår egentligen inte varför du bedyrar hela tiden att han är så snäll, världens snällaste....och din korkade omgivning som inget förstår om varför du är rädd för honom....herregud är det nån av dom som har suttit på honom när han har skenat?? :confused: En häst som skenar är enl min definition INTE en snäll häst. :mad:
Det du beskriver är en process där han gör dig mer o mer rädd och till slut kommer han bergis att förstöra ridningen för dig. Jag tycker att du ska göra dig av med honom och skaffa en häst som verkligen är snäll, även när man sitter på den menar jag.
 
Sv: Rädsla.

Jag kan inte hjälpa dig att bestämma dig - det är ju ett beslut du måste fatta själv. Däremot kan jag säga att jag ser att vare sig du eller hästen är särskilt tillfreds så som ni har det nu. Om du inte tror att du kan göra hästen lycklig och harmonisk tycker jag att du har en skyldighet mot hästen att leta reda på ett hem där han har en chans att finna harmoni - med andra ord kan du likaväl ha en skyldighet att sälja honom som att "ge honom fler chanser". När man har blivit rädd är det väldigt svårt att vända om och bli tuff igen. Man behöver "läka ut" rädslan. Efter ett par avramlingar tog det mig väldigt många skritturer innan jag vågade RIDA på riktigt igen - och att jag har lite samma problem som du med en häst som sticker ibland (mina problem verkar dock väldigt lindriga i förhållande till dina) har medfört att jag faktiskt tror att det kan komma att dröja åratal innan jag känner mig riktigt trygg på en hästrygg igen.

Om du letar efter det perfekta hemmet åt din älskling och gör allt du kan för att förvissa dig om att han får det bra, inklusive att vara ärlig mot den som är spekulant, så tycker jag att du skall känna dig nöjd med dig själv för det är också att ge hästen en chans till - fast på ett annat sätt än det Immer menar. Immers metod håller jag med om helt och fullt, men man måste också inse själv när det inte lönar något till, vilket även Immer verkar mena.

Sälj du med gott samvete - OM eller NÄR du hittar ett ställe där din lilla buspojke kan få det bra.

Sedan kan du bestämma dig för om du vill köpa en annan häst, vara medryttare eller ta en paus med "bara" shettisen. I övrigt har du ju ett bra läge för hästköp, din litenhet gör ju att det finns många hästar som kan passa dig storleksmässigt.
 
Sv: Rädsla.

Till slut tog jag fram ett spö och bucklade på honom ordentligt.

Nu blir jag faktiskt chockad :eek: :eek:

Sälj hästen till någon som kan hantera den innan du förstör den fullständigt......... och köp ingen ny tills du har lärt dig umgås med hästar på rätt sätt.

Ursäkta om jag låter otrevlig :( men det är vad jag tycker.
 
Sv: Rädsla.

har fått det tipset utav dom flesta utav dom hästbekanta jag har. innan har jag ALDRIG gjort så mot min häst för att jag varit rädd för att han inte ska tycka om mej sen. men efter att 20 pers har hackat på mej att jag måste gå på honom ordentligt så gjorde jag det för en gångs skull. det var inte min egen idè
 
Sv: Rädsla.

Jag gick ut och tog honom och "bankade" på honom lite som jag fått tips om att göra. Då slet han sej och vände rumpan åt mej, jag kastade mej iväg för att ínte bli sparkad om det var det han hade fått för sej att göra.

Vem faen har tipsat dig att *banka* på honom ??? :devil:
Va det din granne som sysslade med NH som du skrivit om tidigare ?

Att slå en häst- som själva inte andvänder våld till att återfå ett ledarskap som skall vara till 100% tillit, förtroende är det sämsta tips man kan ge !!!

Att hästen vänder rumpan till och försöker sparka dig kan jag förstå- den försöker bara försvara sig mot ett tvingande och respektlös sätt att hantera sitvationen istället för att du skulle backa, respektera att hästen inte litar på och respekterar dig som posetiv ledare som BER om respekt och lydnad.

Du måste tänka om !! Om du nu säljer denna häst innan du vänt denna missär kommer hästen ta med sina erfarenheter till nästa ägare och du har precis börjat med att skapa en *problemhäst * som du INTE kan sälja dig fri ifrån !

Ta ansvar för den sitvation du skapat- oavsett om du haft förståelse för vad du egentligen har skapat här- och se till att du vänder dig till en person som har vett nog att INTE andvända sig av våld och bestraffning så du och din häst kan återfå förtroende för varrandra igen innan du tänker sälja.

Var beredd på att detta kommer att ta sin tid och jag skulle råda dig att INTE hantera hästen själv, ingen ridn, tömkörn eller ens leda in hästen ifrån hagen utan att den får gå in med sina hästkompisar tills du får proffshjälp !! Dra ner på kraftfodret och låt den bara skrota i hagen !

Vem du ska vända dig till för att få proffshjälp är svårt för mig att råda om men jag skulle prova med att ringa tex Ronny Åhman som kan tipsa dig om rätt person i din närhet.

Se gärna till att dina föräldrar läser mitt inlägg och ni får gärna pm-a mig om ni vill fråga om något. Jag tänker INTE diskutera mer i denna tråd och du skulle göra dig och hästen en stor tjänst genom att INTE följa de amatörmässiga och en del förkastliga råd du får här.
 
Sv: Rädsla.

har fått det tipset utav dom flesta utav dom hästbekanta jag har. innan har jag ALDRIG gjort så mot min häst för att jag varit rädd för att han inte ska tycka om mej sen. men efter att 20 pers har hackat på mej att jag måste gå på honom ordentligt så gjorde jag det för en gångs skull. det var inte min egen idè

Men du har väl ansvar för dina egna handlingar? :o

Tycker att du verkar vara omgiven av en massa knäppt folk som ger dig utomordentligt dåliga råd, och du verkar vara inte ha förmåga att värdera dom förslag du får, och då hjälper det inte att fråga på Buke heller för att du kan få dåliga råd här också.

Säger som andra, om du absolut ska behålla hästen så skaffa kunnigt hjälp för det har du inte nu. Och om du ska sälja så gör det kvickt innan du har förstört honom totalt.
 
Sv: Rädsla.

Tack för uppmuntringen. har en spekulant som ska komma hit i helgen. sen är det väl bäst att jag lägger ner hästandet så att jag inte förstör någon mer häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp