Sv: Rädsla.

varför ska mina föräldrar se det här för? Dom har redan bestämmt sej, hästen ska säljas innan jag eller han blir skadade ordentligt.

Men om jag nu är en sån dålig hästmänniska (som slått sin häst en gång pågrund av att diverse "duktiga" ryttare står brevid och manar på) som så många sagt nu så får jag väl helt enkelt lägga ner mitt största intresse här i livet.

Och jag är inte den första ryttaren som säljer sin häst pågrund utav att man inte klarar av den och har blivit rädd.

Ska sluta lägga trådar på buke nu, man får bara en massa skit som gör en lessen.:(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädsla.

varför ska mina föräldrar se det här för? Dom har redan bestämmt sej, hästen ska säljas innan jag eller han blir skadade ordentligt.

Men om jag nu är en sån dålig hästmänniska som så många sagt nu så får jag väl helt enkelt lägga ner mitt största intresse här i livet.

Och jag är inte den första ryttaren som säljer sin häst pågrund utav att man inte klarar av den och har blivit rädd.

Ska sluta lägga trådar på buke nu, man får bara en massa skit som gör en lessen.:(

Har ni bestämt er så är det så men jag skulle vilja för din skull då jag förstår att du blir ledsen- att du skulle bygga upp ett nytt ledarskap med denna häst och få kunskap och redskap för hur du ska hantera hästar.

Jag hoppas bara att du inte säljer denna och köper dig en ny utan att förstå vad som har gått fel med denna häst.
Med rätt kunskap kommer du INTE få samma problem igen och samtidigt få mer självförtroende.

Tycker absolut inte att du ska sluta med hästar- bara söka dig tillräckliga kunskaper som behövs så hästen oxå får en chans till att göra vad du ber den om utan att det ska gå så lågnt som det nu har gjort.

Ett tillägg...du är inte ensam med att sälja en häst du inte klarar av- men om du nu säljer utan att få hjälp att komma runt problemen och få ett nytt sätt att klara av din häst så kommer tyvärr din rädsla följa dig till nästa häst.
Likväl är ett misslyckande aldrig bra- självförtroendet få en törn och jag hoppas bara att din kunskap ska bli större...inte förstärka rädsla och en sämre hantering.
 
Senast ändrad:
Sv: Rädsla.

Det som jag tror blev fel från början är att han är så ruskigt stor(för mej) att jag tycker att han blir väldigt läskig när han "tar i". Har haft kontakt med mindre ponnysar som jag aldrig haft problem med. För där har jag kännt mej tryggare vilket hästen kännt av. Har ju ridit in min lille ponny själv köpte henne redan när jag var tolv och där har det inte varit några problem. Bara jag ser stora Tjalle så tvivlar jag ju starkt på hur jag ska kunna få honom att göra som jag vill.

Känner därför att jag skulle vilja ha en mindre häst som jag känner mej "starkare" med och på det sättet kan visa hästen redan från första början att jag är en trygg och bra ledare. jag förstår mycket väl att Tjalle inte vill lita på mej som inte vet vart jag ska ta vägen med honom. men mycke utav det kommer nog ifrån att han är för stor och stark för mej.

Nu är nästa fråga om jag nu ska fortsätta. Tänkte vara hästlös ett tag men om jag känner mej själv rätt kommer jag krypa ur skinnet om jag inte får en ny häst att rida. Hur pass liten kan jag då ha utan att det blir dumt? Är ju inte intresserad utav att tävla så jag kan ju ha en ponny... Vet en ponny som jag tror skulle passa mej perfekt, men har inte provridit honom. Men han är bara 133cm och ganska nätt, tror ni han blir alldeles för liten för mej att skogsrida och träna lite enkel dressyr på? Jag är strax över 160 cm och väger 45kg men hoppas kunna gå upp till 50kg.
 
Sv: Rädsla.

Jag skrev ett tillägg på det senaste inlägget.

Vilken storlek på häst som du ska köpa har ingen som helst betydelse faktist !

Det viktigaste just nu är att du får hjälp med bra verktyg att hantera och att vara en bra ledare.
Iom detta kommer du kunna hantera ALLA hästar...det har ingen betydelse hur stark du är för med styrka vinner man inte ledarskap.

Med insikt hur en häst fungerar och kunskap om god hantering kommer du bli tryggare även fast du har en häst på 1.80 framför dig.

Jag har sett en trygg och kunnig liten tioårig flicka hantera min stora halvblods valack som om han var en liten hundvalp....hon nådde inte ens upp till pållens huvud vid tränsning men eftersom hästar av sin natur är väldigt tillitsfulla med rätt hantering så böjde han snällt ner huvudet så flickan kunde tränsa.....

Peppning nu....ge inte upp :banana: sök kunskap istället !
 
Sv: Rädsla.

Tack för uppmuntringen. har en spekulant som ska komma hit i helgen. sen är det väl bäst att jag lägger ner hästandet så att jag inte förstör någon mer häst.

Så har jag inte menat, jag har menat att du ska skaffa kunnigt hjälp för att den "hjälp" du har nu verkar mera stjälpa än hjälpa tycker jag med alla dumma råd du verkar få med att spöa upp hästen osv. Jag menar att jag tycker att problemet inte verkar sitta bara i hästen utan att du inte har dom kunskaper du behöver och att dom kunskaperna inte heller finns i din omgivning. Det är ingen skam i det!! men du måste komma till insikt om att det är så. Jag är ingen expert jag heller men aldrig att jag försatte mig i en nedåtgående spiral som den du beskriver där du tar fram det värsta hos hästen och han tar fram det värsta hos dig - jag skulle skaffa mig en meriterad tränare bums. Det tycker jag alltså att du ska göra även om du skaffar en annan häst.

Lycka till (jag menar det!)
 
Sv: Rädsla.

men jag vill ändå ha en liten häst. trivs bättre på små ponnysar, vet inte varför:crazy: Höjdskräck kanske?:angel:
 
Sv: Rädsla.

Har funderat på att OM jag nu skaffar mej en ny häst, ska jag få tag på en bra nh tränare och lära mej det och även prova på lite westernridning så att det här problemet inte kommer tillbaka igen.
 
Sv: Rädsla.

men jag vill ändå ha en liten häst. trivs bättre på små ponnysar, vet inte varför:crazy: Höjdskräck kanske?:angel:

Du väljer naturligtvis själv men det finns en risk i att välja ponnys.....dom är oftast svårare att få ett gott ledarskap hos.

Dom är mkt mer egensinniga och starka i psyket. Då krävs i regel ett ännu större kunskap i hantering och gott ledarskap.

Min erfarenhet säger mig att det blir konstigt nog lättare jö större häst du väljer men du måste hur som- ha kunskap i botten.

Att du känner dig trygg med en mindre häst kanske har med att du själv förstår att du inte mäktar med, har brist i kunskap om hantering som får dig att känna dig stor nog att hantera en mindre individ.
Med mer kunskap kommer det ändras- det är jag säker på !
 
Senast ändrad:
Sv: Rädsla.

Har funderat på att OM jag nu skaffar mej en ny häst, ska jag få tag på en bra nh tränare och lära mej det och även prova på lite westernridning så att det här problemet inte kommer tillbaka igen.

:bow:

Men western...det säger du till en dressyrnörd....:rofl:

Nej och åter nej !

Dina problem ligger INTE i vilken gren du väljer...snarare självkänsla och insikt att du behöver hjälp som du nu kommer att ta !!!

All lycka !
 
Sv: Rädsla.

jag menade inte att jag skulle välja western för att få en bättre hand med min häst utan för att jag är sugen på att prova på det;)

Men är det ingen som har en åsikt om HUR liten häst jag kan ha?
 
Sv: Rädsla.

(maxad) c eller d ponny, kanske. Bara du känner att hästen är rätt.
Lycka till i hästletandet och med fjordingen! Hur gammal är du?
 
Sv: Rädsla.

Jag är 17 år. Ska vara riktigt noga i hästletandet.. Prov rida många gånger och försöka hitta den perfekta(om den nu finns) och inte stressa som förra gången..
 
Sv: Rädsla.

Jag tycker det är klokt av dig att sälja, faktiskt.
Eftersom du känner att du inte har den kunskapen att klara av fjordingen, så är det klart bättre för både dig och hästen att "bli av med" varandra, istället för att det ska gå ännu längre.

Du får tänka på det positiva sättet istället; Han kanske får det jättebra hos sin nya ägare som förstår sig på han, och du kanske får tag på en underbar häst som du litar på!

Däremot så tycker jag du (som du skrivit) ska ta hjälp av en tränare direkt när du får hem nya hästen (om, när du hittar en) så du inte får problem igen, och att aldrig dra dig för att fråga en kunnig människa om hjälp!
Det är väldigt viktigt när man är lite "ny" och har haft problem innan.
För det är ju mycket roligare att vara hästägare om allt fungerar, eller hur?! :)

Storleken på hästen spelar ingen roll, men helst ska den ju vara minst Dponnyhöjd.
Kanske en stor Cponny som är lite grövre, men det är ju heller kanske inte att rekommendera eftersom du inte verkar ha rätt kunskap att klara av lite starkare/grövre hästar.

En häst på 133(?) cm som du skrev är alldeles för liten för dig, så den hästen ska du utesluta och låta nån mindre ryttare få.
 
Sv: Rädsla.

Har kommit på det perfekta för mej nu. Har tänkt lite på det och kommit på att det nog är utmärkt för mej- Jag köper helt enkelt en liten shettis och börjar köra sulky:idea:
Går ju hemma på dagarna så det är ju perfekt sysselsättningen. Tjalle har jag ju inte kunnat göra nått med när jag gått själv hemma nästan, eftersom jag vill ha nån med mej när jag arbetar med honom..
 
Sv: Rädsla.

Hoppas ingen misstolkar mig nu men har du provat med ett skarpt bett och någon slags hjälptygel?
Jag känner en häst som gör likadant och ryttaren känner att hon får bättre kontroll med en gramantygel.

Nu är det ju inte så att ett skarpt bett löser alla problem, men det kan faktist hjälpa till vid sånna här situationer

Lycka till!

PS.
Läste att du tänkte sälja, det kanske är en bra idé om ni inte passar tillsammans!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädsla.

När jag läser tråden så får jag en känsla av att du har aldrig riktigt visat din häst var ledarskapet ligger och vem som verkligen är chef av er två. Disciplinen brister och den måste du börja med från backen, grimma, grimskaft eller i träns. Leda honom runt, när du stannar ska han stanna osv. Ställer du honom utanför boxen, ska han vänta på att du ger tecken att han få gå in i boxen eller röra på sig. Du ska ha kontrollen och bestämmandet. Visst en fjord kan vara stark, så sätt på honom ett gummi pelhambetsel och ta tillbaka ledarskapet. Jag håller med att börja rid i ridhuset, paddock för att känna kontroll och sedan rid ut i grupp, så kommer resten själv. Skulle han försöka sticka, så ryck tag i honom. Om han sedan har lite ont i munnen för att han stack, så är det hans problem. När han har varit duktig under ett pass, se till att belöna honom ordentligt, men sköter han sig inte så belöna honom inte. Se till att va hård mot honom nu!! Du kan klara detta. Ta även hjälp av någon lite större person! Om han protesterar när du grälar på, skit i det och morska upp dig!! Sätt honom på plats!! Den rackarns banditen vet nu att du är rädd och bara han visar sig på den styva linan så smiter du!! Vissa hästar lär sig om de visar att de har ont fast de inte har de det, så slipper de jobba!! Fräcka är de ibland så att det står härliga till!! Men du måste ta kontrollen tillbaka!! Om du säljer honom, får du ju kolla att han kommer till någon som verkligen kan vara chef över honom, så att han inte vandrar runt hos flera ägare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rädsla.

Jag tänkte ge Tjalle en chans till, iaf jobba med honom tills rätt köpare dyker upp. Började redan förut när jag skulle ta in honom i stallet. Jag ska berätta hur/vad jag gjort och ni får gärna rätta mej om jag gjorde fel.

Jag hade lagt in mat i boxarna och skulle leda in Tjalle till stallet. Satte fast ett grimskaft med kjedja på honom(med kjedja under hakan) för att ha mer kontroll över honom OM han skulle hitta på bus. Jag slängde undan trådarna till öppningen på hagen men stog kvar med Tjalle en stund, jag stog framför honom för att "locka" honom så lite som möjligt att gå framåt. Sen gick vi in, box dörren stog öppen och Tjalle visste att det låg mat där inne. Då stannade jag honom, han stog still. Då tänkte jag att jag också skulle prova att ta av grimman och fortfarande ha honom stå kvar. Men då gick det inte längre. Jag vet inte om det berodde på att Tjalle tänkte "äh nu skiter jag i det här och går in" eller om han helt enkelt trodde att "jaha, nu släpper hon mej då får jag gå in". Jag stog inte så bra till och hann inte stoppa honom så han gick in i boxen. Jag väntade tills han ätit upp sitt kraftfoder. Sen tog jag på grimman och grimskafet igen och ledde ut honom i gången, han följde snällt med. I gången stannade jag honom en liten stund. Gick ut och vände utanför stallet och stannade igen. Gick sedan åter in i stallet och stannade framför den öppna boxdörren och med hö i boxen, efter att vi stannat tog Tjalle ett steg framåt och jag var snabb att säga "nej" och tryckte honom på bogen och sa "back". Han bakade 2-3 steg. Efter att ha stått still en liten stund(vill inte stå för länge till en början) tog jag av honom grimman och ställde mej snett framför honom för att kunna stoppa honom(med en risk för att bli över sprungen) och var beredd på att stoppa honom. Han lutade vikten framåt för att gå men jag var snabb att "trycka" tillbaka honom. När han stått så några sekunder gick jag åt sidan och sa "varse god" och gjorde en gäst med handen in mot boxen. Efter det gick jag in till honom och klappade, kliade och berömde massor!
Tycker ni att jag gjorde rätt eller är det nått jag ska ändra på när det gäller den här "övningen"?
Har även köpt på mej en bok "konsten att tala med hästar" där finns b.l.a kapitel så som: i huvudet på hästar, helhetssyn och samvaron med hästar, är du värd din hästs förtroende?, automatiskt kroppsspråk och beteende ger ledarkvalitet, ledarskapsträning, markarbete och förmågan att visualisera. Den kanske är bra för mej att läsa.
 
Sv: Rädsla.

Det var en bra övning! :bow: Du visade din häst att du bestämmer och inte den!! Första steget på vägen!! Bravo!! Mycket bra att du också berömde och kelade med honom när han varit duktig, då minns han det sedan!! :bow::cool: Stor grattis igen!! :bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp