Sv: Rädsla.

Jag kan mycket väl förstå att du blir rädd av hans beteende när du rider ut själv!

Har ett ips men det förutsätter att du kan hålla dig kvar när han tvärvänder. Först och främst sätt en achenrem mellan ringarna frampå sadeln som då kan hålla fast dig i. Sedan tar du ett bra rep/rem och gör en ensidig graman. Du fäster ena änden i sadelgjorden på sidan precis under sadeln, trär den genom bettringen och håller andra änden i handen när du rider. Sticker han så släpper du de vanliga tyglarna och tar med båda händerna och gör hårda snabba ryck när du böjer hans hals mot ditt ben. Man blir mycket starkare! Bör ej användas med stång/gag bett då effekten inte blir densamma

Eller har du testat ett riktigt stångbett? Rekomenderar ett westernbett typ denna modell http://www.fdsaddlery.de/shop/images/medium/billy_allen_shank_bit.jpg med självklart kindkedja/curbstrap Ett pessoa är tämligen värdelöst eftersom det inte har någon kindkedja och när det gått igenom kan du lika gärna ha ett vanligt tränsbett.

Är inte för att betsla upp men ibland kan det vara det bästa för att kunna få hästen att förstå att det är oacceptabelt att sticka och för ens egen säkerhet.
 
Sv: Rädsla.

du har fått väldigt bra tips men ja satt och funderade på om du red för någon tränare ?

Om du gör det, fråga om ni inte kan träna utomhus då, alltså att ni rider iväg en bit, som om du rider ut helt själv.
Då ser ju tränaren vad som händer och kan säkert ge råd, eller be h*n sitta upp ute.

Sen beror det väl på vad man har för relation med tränaren.
Min dressyrtränare och ja umgås även på fritiden så därför skulle det inte vara ett problem för mig, medans jag aldrig skulle kunna be min hopptränare om något sånt.

Bara en tanke..
 
Sv: Rädsla.

Men jag vågar inte hoppa upp och prova att rida ut bara för att tränar ska få se hur det går till. :(
 
Sv: Rädsla.

Jag gillade metoden du nämnde om att sätta en rem från sadel gjorden igenom bettringen och till handen bra, det behöver jag ju bara använda mej av när det behövs. Betsla upp honom vill jag inte göra då jag fått en känsla av att han blir ännu värre då, kan inte förklara varför men han känns mycke lugnare på ett vanligt tredelat som jag har nu.:crazy:

Till dej och alla andra. Vårat problem ligger ju inte endast i uteritterna utan jag har ju även blivit rädd när vi är inne i ridhuset. men problemet kommer ju ifrån att han har stuckit på uteritter..
 
Sv: Rädsla.

Till dej och alla andra. Vårat problem ligger ju inte endast i uteritterna utan jag har ju även blivit rädd när vi är inne i ridhuset. men problemet kommer ju ifrån att han har stuckit på uteritter..

Jag tycker att du skall rida i ridhuset tills du börjar känna dig trygg igen. Hästen känner om du är rädd/nervös och tar det som ett tecken på att du inte kan/är lämplig att bestämma och då måste ju hästen bestämma. Ungefär. Om du rider i ridhus/paddock tills du känner dig trygg igen så har du vunnit mycket - framför allt ska det ju vara kul att rida, inte bara obehagligt och skrämmande så om inte annat så för din egen skull.
 
Sv: Rädsla.

Jag tycker också att du ska prova med pelhamsstång med kedja. Pessoa bettet hjälper ju inte och det är inte snällare än pelhamsstången!!!

Kan du leda honom en skogsrund utan att han sticker? Du kanske ska börja där istället. Led honom runt och sedan är ni ju bägge uppvärmda (och du har slappnat av) och så rider du ett pass i paddocken eller ridhuset. Sedan kan du även avsluta med en promenad utanför innan passet är avslutat.

Jättebra för ditt flås också :)
 
Sv: Rädsla.

Men jag har ju slutat rida på pessoa också för att han blir värre då. Min hästvana kompis har tyckt att det varit en dum idè att sätta på honom ett skarpt bett för att hästen kan tycka att det blir obehagligt och vill sticka för det. Vad tycker ni? Ska jag sätta på ett stångbett eller liknande? Är så rädd för att skada munnen på honom:(
Det har hänt några gånger att han stuckit iväg med mej när vi tagit(enligt honom) en för stor omväg för att komma hem när jag bara varit ute och gått brevid honom. Men jag har börjat gå promenader med honom nu som jag ökar ut mer och mer för varje gång.

Var ner till ica förut och träffade väldigt lägligt en bekant som håller på med NH och sånna grejjer. Och vi började prata och kom fram till att hon gärna hjälper mej. Vi bor nästan grannar men har nästan aldrig prata med varann:crazy: :) Så det här kom ju jätte lägligt. Hon kan ju förhoppningsvis hjälpa mej att ta tillbaka ledarskapet över Tjalle:) Bra va?;)
 
Sv: Rädsla.

Med ett stångbett som jag visade så kan du använda två tyglar, en i ringen i mitten (i den översta fästs kindkedjan) och en i ringarna längst ner på skänklarna. Då kan du rida med de översta tyglarna vilket blir ungefär som ett tränsbett och ha stångtygeln som säkerhet.
Ett äkta stångbett (pessoa är ett gagbett, ej stångbett) ger dig rätt använt en överraskande kraft som kan användas vid de tillfällen hästen behöver en liten minnesbeta men kan samtidigt vara väldigt milt och man kan med fördel rida med lätt hangande tyglar om man endast rider med en stångtygel.


Du tror inte att osäkerheten som även finns innom inhägnat område kommer att försvinna när du känner att du känner att du får stopp på honom om han sticker eller ännu bättre kan hindra honom från att sticka
 
Senast ändrad:
Sv: Rädsla.

Det är ju lätt att ge goda råd i en situation som din som utomstående, men jag vet hur svårt det är när man själv har problem..

Jag funderar...Om ngn som var starkare skulle kunna rida Tjalle och tvinga honom att ridas ut igen och igen de gånger han drog hemåt? Och konsekvent fortsätta så?

Och ta kortare turer med mycket beröm de gånger han sköter sig?
 
Sv: Rädsla.

Som sagt andra ryttare kan rida ut på honom utan problem. Dom som är tuffa och starka, hans gamla ägare klarade av det.. Men Tjalle vet ju så väl att med mej gör han som han vill, då spelar det ingen roll hur många andra som kunnat rida ut på honom dagarna innan.
Har en pojkvän som inte har någon hästvana(förutom gas, broms och sväng), Men är HELT orädd och ruskigt stark, jag gissar på att han med lätthet skulle kunna rida ut med Tjalle. Och han har erbjudit sej. Men det känns ändå onödigt då jag vet (tror iaf) att han kommer bli lika dum när jag hoppar upp sen iaf.

Men jag gillade det här tipset jag fick utav någon att trä en rem från sadelgjord, genom bett ring upp till min hand. Det verkar vara en bra säkerhetsbroms som kan få mej att känna mej tryggare:)
 
Sv: Rädsla.

Det är jättebra att du får hjälp! Vad som är väldigt viktigt att han inte får gå in i stallet när han sprungit hem igen... Ta en grimma och bind hästskrället vid ett träd. Gå in och drick kaffe eller saft medan han får stå och ha tråååkigt. Sedan går du ut en promenad igen med honom. .. Fjordingar är söta men envisa, det gäller att vara envisare- utan att riskera livhanken!

Då du får fram beteendet även när du leder honom är det säkrare för dig att du löser problemet från marken!
 
Sv: Rädsla.

Förut har jag straffat honom med att han får stå ensam inne i stallet utan mat medans hans kompis får stå i hagen och äta gott. Sen går jag iväg en bit med honom.
 
Sv: Rädsla.

Han ska inte in i stallet, han ska inte till ngn hage han ska stå ute och ha trååkigt! Sedan ska du ta samma runda igen och förbi där han bröt av!
 
Sv: Rädsla.

Men vi har inga träd vid gården. då får jag ställa honom i en skogsdunge som ligger långt ifrån huset och dessutom är en hage:crazy: men kan kan slå upp nån stolpe eller nått.
 
Sv: Rädsla.

Jag vet verkligen hur det känns att vara rädd och det är svårt att få bukt med. En sak du kan göra är att ta det jättelungt i små etapper, börja med att rida på banan ett tag och sen skritta iväg tio, tjugo meter bort från stallet, sitt av och led honom hem igen. Sen ökar du sträckan allt eftersom du känner dig säkrare. Sen vid uteritter kan det vara smart med nån form av nödbroms, tex ett oledat pelham med två tyglar. Hoppas det löser sig.
 
Sv: Rädsla.

Fast det är ju svårt nu när det är tjäle...:crazy:

Men jag hoppas att du får hjälp av din kompis och led honom så att han lär sig att du är ok att vara ute med. När han drar när du leder honom kan du kanske ha ett bett som inte glider ur munnen- typ körbett och bara ta i en tygel så han böjer halsen och inte blir så stark.

Vi hade en fjording i stallet som gjorde lika med sin matte, den var, som du också säger att din skulle vara, jättesnäll och lydde ryttare som var litet kunnigare och hade mer pondus. De löste det med promenader tillsammans som båda klarade av när hon var ensam med hästen och förtroende växte fram mellan dem och nu är de underbara att se och fjordingen går fram överallt med henne!

Det gäller att lösa det på ett ofarligt sätt och se promenaderna som sport för dig...Sedan är det viktigt att du efter ridning i ridhus eller paddock alltid går en runda med honom så han vet att ok, jag går den här rundan så får jag ledigt sedan...Det ska bli positivt för honom att gå en promenad- och
 
Sv: Rädsla.

Jättetråkigt när det blir så med ens häst och man inte känner glädje fullt ut De flesta ryttare har rädsla för något och en envis och stark fjording är inte så lätt att övertala. Jag har inte så mycket att tillägga till de andras inlägg, håller fullt ut med om att ridhus är säkraste stället så att du kan slappna av.

Men när du blivit tryggare kan jag säga hur jag har löst situationer med skenande hästar, i mitt fall väger jag 55 kg och har suttit på skenande tinkrar. Att dra eller lägga på volt har haft noll effekt så jag har istället drivit. Är det galoppera de vill så ska de jädrar också galoppera tills tungan hänger vid svansen. När vi nått stallet har jag fortsatt driva förbi och hästen har blivit tröttare och tröttare. Helt plötsligt inte så himla kul att sticka iväg med matte längre.... Denna "baklängespsykologi" har fungerat jättebra för mig men då gäller det att man har något att hålla fast i och bara våga hänga med. Hästar är bekväma djur, speciellt kallbloden, och de lär ganska snart vilket sätt som är mest bekvämt och energibesparande. Att skena hemåt betyder helt plötsligt inte längre slut på ridturen...

Hur du än gör så hoppas jag att du och din häst kommer att trivas bättre tillsammans och att du kan vara glad och lycklig och trygg.
/Sanne
 
Sv: Rädsla.

Hej.
Usch vad tråkigt för dig att det gått så långt att du blivit rädd!
Det ska vara KUL att rida..

Du har fått många bra tips.
Att fjordingar är starka vet dom flesta som suttit på en :smirk:
Låt andra som klarar av honom rida ut tills du själv vågar, för ut måste han ju.

Promernader är BRA, det gör jag alltid med mina hästar, man lär känna dom bra osv. Men jag tyckte du skrev att han stuckit med dig på promenad också? Du kanske måste leda med träns eller kedja tills han lyssnar? Ocn sen framförallt träna ledarskapet.

När jag promenerar med hästen då tränar jag alltid, halt, back och sidflyttande. Jag promenerar genom samhället (andas lugnt och låtsas som att det är en vanlig ridtur i skogen) bara för att visa att det finns inget som är farligt. När ledaren är lugn så ska flocken vara lugn... Jag övertalar mina hästar att lita på mig, i varje situation. Om jag säger att det är ok, då är det ok.

I ridhuset kanske du kunde ta hjälp av en tränare?

Det är ALDRIG kul när en häst sticker.
När jag ramlat av(och varit oskadd) och en häst stuckit hem till stallet då har jag kort och gott gått hem till stallet, hoppat upp igen och ridit tillbaka! Tillbaka & även lite förbi utgångsplatsen för där hästen stack. Bara för att VISA, här är det jag som bestämmer och nu ska vi skritta, alt trava hem som jag hade bestämt från början....
Med andra ord, dubbelt jobb för hästen, han vann ingenting på det..

Jag hoppas det löser sig!
Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 689
Senast: Askur2017
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
563
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp