Rädsla när jag rider min nya häst!

S

sofia26

Jag har en fråga , jag har en ny häst sedan snart 3 månader , en jättehärlig och snäll häst ...inriden i sommras och är lugn och trevlig ..Innan denna häst hade jag en häst som var ganska nyckfull och kastade av mig titt som tätt och sen visade det att hon var sjuk och jag fick ta bort henne...en väldigt jobbig period ..men sen hittade jag min nyá och provred henne tre ggr och gick bra ..nu när jag rider så funkar ingenting , hon vill inte gå fram och slå bakut och slå mot skänkel och jag börja känna min rädsla igen..ALLA säger så klart vad jag ska göra , träna mera !!! men om jag känner rädsla så känner hon väl det så klart och det blir ju inget bra...Vad ska man göra för att komma över detta ??? helt förvirrad:confused:

Någon som har upplevt som jag har och ha några bra tips ???
:(

Sv: Rädsla när jag rider min nya häst!

Du och hästen har inte lärt känna varandra än :)

Om du vet att du blir ängslig och osäker när hon testar dig, gör saker som du känner dig trygg med.
Få henne "med" dig, gör övningar på marken, typ bruksridningsövningar. Promenera i skogen. Rid med en kompis som "draghjälp", du behöver få tillbaka ditt självförtroende innan du kan övertyga henne. ;)

Rid för tränare några gånger så hjälper hon igenom dig problemet. Då hon kan se från marken vad som hästen reagerar på.

usch vad jobbigt :(

Jag tror du hamnat i baklås, i och med det du varit med om och nu har en ny häst som du inte känner fullt ut.
Mitt råd är inte att träna träna träna, utan tvärtom för att lösa knuten som nog sitter hos dig själv.
Lägg ner kraven. Gör sånt du känner dig trygg med. Umgås med hästen. Om den sätter sig på tvären när du rider dressyr eller hoppar. Låt bli. ta ut hästen på skrittpromenader uppsuttet i skog och mark, njut av naturen och lugnet och din häst.
om det är tvärtom: om det är ute det inte funkar, låt bli att rida ut ett tag. rid i paddocken/ridhuset om det känns bra där. Om du vill ut, gå promenader till fots med hästen. Ni lär känna varandra på det sättet också.

kort och gott: gör det som funkar just nu för dig. och ta det LUGNT, ingen press att snabba på . :)

edit: ser nu att Trix redan svarat : )

Är hästen bara 3 år?

Har du erfarenhet av unghästar eller nyinridna?

Det tar tid att lära känna en ny som kanske bara har hanterats o ridits av en enda. Den är oxå i ny miljö.

Om den är 3 så växer den ganska mkt o byter dessutom tänder. Låt den få lära känna dig o vila från ryttare ett tag.
Gör annat. Löshoppa, tömkör osv.

KL

Missade att den var så himla ung!
Isåfall håller jag med axel, samt mitt eget råd i övrigt: bryt mönstret, ta det LUGNT. pressa INTE. byt spår. Är säkert väldigt nytt med nytt hem och total omställning för hästen. Om du därutöver också tar med dig saker i bagaget är det en väldigt dålig kombination att pressa på.

Eftersom hästen är ganska nyligen inriden så är det många krav som ställs på den. Är du van vid att utbilda hästar?

Jag säger som mackan, låt hästen bara vara häst ett tag och ta det lite lugnt. Den kanske har träningsvärk?

kl

axel o mackan: var står det att den bara är 3 år? :confused:

Nu såg jag oxå att den var inriden i somras, så andas, ta't lugnt o umgås med hästen :)

kl

Nu såg jag oxå att den var inriden i somras, så andas, ta't lugnt o umgås med hästen :)

Min häst är inte 3 år utan 6 år , dom väntade länge innan inridning:))

Jag rider henne inte hårt har ridit ca 3-4 dagar i veckan och variat mkt ...banan är värst...och jag få nästan panik då ....när jag är på backen är allt lugnt och hon är väldigt lyhörd för mig ...

Senast ändrad av en moderator:

spelar ju ingen större roll, du får behandla hästen som en unghäst om den precis är inriden oavsett gällande ridning osv.

en annan tanke: är hästen genomgången på klinik för hälsokontroll?
tyvärr finns det samband mellan sent inridna hästar och problem i samband med ridning, då de inte anpassats lika tidigt för belastning under en period då de är som mest påverkbara för att anpassa sig successivt till sådan. Nu tror jag inte det är ngt fel på din häst eftersom du beskriver dina egna problem och jag tycker de verkar ha ett samband med din osäkerhet och hästens grönhet. Jag nämner det ändå bara som en tanke.

Senast ändrad:

spelar ju ingen större roll, du får behandla hästen som en unghäst om den precis är inriden oavsett gällande ridning osv.

Jo jag vet , tänker på det att hon är ung häst....men hur skulle ni lägga fram all planering om ni hade samma problem
tycker att träna är likbra att hoppa då jag är så spänd och rädsla kryper igenom att lägga ned det..och vänta

hon blev genomgången på klinik innan köp , allt bra

kl

Min häst är 6 år och dom väntade med inridningen och jag tänker ändå att hon är unghäst...jag rider inte så mkt 3 ggr och då ganska kravlös ridning förrutom 1 ggr per vecka red jag lektion,,,vilket varit inte kul :cry:

[
QUOTE=sofia26;13932601]Jag har en fråga , jag har en ny häst sedan snart 3 månader , en jättehärlig och snäll häst ...inriden i sommras och är lugn och trevlig ..Innan denna häst hade jag en häst som var ganska nyckfull och kastade av mig titt som tätt och sen visade det att hon var sjuk och jag fick ta bort henne...en väldigt jobbig period ..men sen hittade jag min nyá och provred henne tre ggr och gick bra ..nu när jag rider så funkar ingenting , hon vill inte gå fram och slå bakut och slå mot skänkel och jag börja känna min rädsla igen..ALLA säger så klart vad jag ska göra , träna mera !!! men om jag känner rädsla så känner hon väl det så klart och det blir ju inget bra...Vad ska man göra för att komma över detta ??? helt förvirrad:confused:

Jo jag vet , tänker på det att hon är ung häst....men hur skulle ni lägga fram all planering om ni hade samma problem
tycker att träna är likbra att hoppa då jag är så spänd och rädsla kryper igenom att lägga ned det..och vänta

Du ska inte behöva hoppa av för att du känner så :)

Du har en "grön" häst, allt är ganska nytt för henne.
Lek med henne på ridbanan, bygg en "hinderbana" med bommar, bildäck, tunnor, presenning, ja lite av varje och gå runt med henne där. Framåt, bakåt, över och under, så att du och hon bygger upp en relation.
Promenera i skogen (om du har möjlighet)
Få henne att tänka framåt.
Skaffa en tränare som du har förtroende för, förklara läget och be denne att få rida i longerlina till att börja med, så du känner dig trygg.
Gör saker med hästen varje dag, inte bara ridning.
Rid med ett tryggt sällskap, som kan vara lite draghjälp.

Jag skulle aldrig ha köpt en 6-åring som just har ridits in.

vad var anledningen?

Sen skulle jag inte lita på vad säljaren säger. vem vet om den strulat tidigare o mest ridits på ridbanan o ruttnat på det. Låter lite som det.

Rid ut så den har annat o tänka på än bara bus.

Säkert kommer det ordna upp sig över tid om du bara jobbar med din rädsla. Så klart att hon känner av att du spänner dig och drar fördel av det. Sen är det ju rätt nytt mellan er också och då är det klart att hon ska testa också. När jag köpte min egensinniga dam trodde jag att jag skulle bli galen. Hon hade så mycket trix för sig så jag hann inte vänja mig vid det första innan hon utökade sin repetoar. Det var inga direkt farliga grejer utan mest sådant som irriterar en. Att inte gå framåt, sparka mot skänkeln, ändra tempo eller börja backa var typiska saker hon testade med. Nu nästa ett år senare har jag en ängel som insett att jag varken kommer bli rädd eller låta henne bestämma. Men så fort det kommer upp en ny ryttare på ryggen visar hon allt hon kan i fråga om att vara dum och istadig. Typisk enmanshäst....
Lycka till och ge inte upp.

Som redan så många andra sagt så tycker jag att du ska ta det lugnt och inte utsätta dig och hästen för något som du inte känner dig trygg med(gäller alla åldrar)!:laugh: Då blir det troligtvis bara pannkaka av allt ihop i alla fall.:laugh:
Dom gånger jag haft ny häst har det varit väldigt kravlöst i början, mest promenader för hand och träning från marken. Än idag, 3 år senare, så håller jag mig till det dom gånger jag inte känner mig trygg. För av erfarenhet vet jag att det inte är någon idè att jag hoppar upp på ryggen dom gånger jag är orolig för nått speciellt(vilket inträffar rätt ofta eftersom jag är fegis:p) för då går det ändå inte bra och då blir det ännu jobbigare nästa gång.
Det finns så himla mycket annat man kan göra med sin häst än att rida!:laugh:

Jag köpte ett 7årigt varmblod som bara varit riden i skogen några månader innan. Jättesnäll men ängslig och blev rädd för mycket och jag åkte av några gånger vilket gjorde mig, som också är lite försiktig, ganska rädd. Till slut vågade jag inte sitta upp på honom längre...

Blev rekommenderad en tränare som var lugn, pedadogisk och väldigt förtroendeingivande (träningsinriktningen var inte lika viktig, jag tror hon höll på med western) och hjälpte mig. Till att börja med backade vi väldigt mycket. Ett träningspass blev att sadla, gå ut på fältet (sommarbetet) och sitta upp. Sitta en stund. Sitta av och packa ihop. Sen utökade vi med att skritta runt osv. Jag skakade ju som ett asplöv första gångerna.... :crazy:

Så mitt tips är: skaffa en bra instruktör eller tränare som du litar på och backa ridningen till den nivå där du känner dig mer säker. Bygg upp förtroendet mellan dig och hästen, ta inte på dig mer än du känner att du klarar av att hantera just där och då.

Jaaa ingen kul att känna rädsla och komma över det men det är ju som alla säger att man måste lära känna varandra först och jobba mkt från backen och sen ta succesivt en sak i taget...jag ska tänka om med min häst och sluta med min tränare och börja känna mig bekväm i stället ..TACK alla :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 180
Senast: cirkus
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Jo, jag vet att man kan träna bort rädsla för specifika saker men min häst kan plötsligt bli rädd för ingenting(?). Eller ja, det kan...
2
Svar
21
· Visningar
2 522
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar