Räddningshund

marieka

Trådstartare
Finns det någon här som har gått igenom alla moment och är ett godkänt räddningsekipage?

Är supernyfiken och skulle verkligen vilja prova men det verkar väldigt svårt :p

Sv: Räddningshund

Mango och hennes hund är ett godkänt räddningsekipage, men jag har inte sett henne här på ett tag.

Jag och min hund åkte ut innan vi var klara med rådet att jag skulle köpa en ny hund och komma tillbaka. :D

hårda bud :p

jag tror nog efter att ha läst lite att det är omöjligt med barn och heltidsjobb. Så vi siktar in oss på sök istället :laugh: om vovven nu vill det vill säga,,,

Jag piffar och puffar tråden lite ;)

Har varit inne och kollat infon om Ræddningshund på SBK:s hemsida men kan væl inte direkt sæga att jag blir klokare utav det. Någon med insyn i vad utbildningen innebær (krav osv), hur den ær upplagd mm som skulle vilja upplysa en annan? :)

Oj, det är så mkt, men du ska ha en frisk och friröntgad hund under 3 (för att påbörja utbildningen). Den ska tycka om människor och gå ihop med andra hundar, ska vara skott- och miljösäker, även i extrema miljöer. Den ska vara lyhörd och styrbar men ändå kunna jobba självständigt.

Man ska klara en rad uttagningar med hyfsat extrema situationer och man ska vara beredd att träna mycket och länge. En sökdag tar rejält med tid om man är ett halvdussin ekipage.

Min egen hund föll på att hon inte var "labbeglad" i människor, utan mer jobbar för min och jobbandets skull. Vissa av instruktörerna (som själva hade genuint människoälskande hundar) hade svårt att förstå detta, så även om jag tror att man hade kunnat jobba fram vissa moment, så tappade jag lusten när jag insåg hur olika jag och instruktörerna såg på det. Det är trots allt en enorm massa tid, och om man inte talar samma språk kan jag göra vettigare saker. Utan att skryta så tror jag att jag hade fungerat bra som räddningshundförare, därav kommentarerna att jag skulle komma tillbaka med en Kelpie eller något.

Fähunden var inte så populär hos sökfiggarna, då han vare sig brydde sig om godis eller kamp, han var helt nöjd med att hitta folk o grovhångla.
Vi klarade inträdesprovet men det sket sig eftersom det precis införts regler som inte tillät dubbel krigsplacering.

Finns det någon här som har gått igenom alla moment och är ett godkänt räddningsekipage?

Är supernyfiken och skulle verkligen vilja prova men det verkar väldigt svårt :p

Jag har (som nämnts tidigare i tråden :P) en räddningshund, och vi ingår i Sveriges (MSB:s) snabbinsatsstyrka för Sök- och räddning (SWIFT, Swedish International Fast Response Team). Min hund är en femårig jaktlabbegrabb, och han blev certifierad som räddningshund på sin tvåårsdag. Dock blir det min sista räddningshund då MSB tyvärr har fattat beslut att nya ekipage endast får utbildas inom en 3-4 timmars radie från Arlanda. :(

Här finns några länkar till MSB:s hemsida där det står beskrivet om sök- och räddningsstyrkan, räddningshundar samt ett dokument med riktlinjer för räddningshundar.

https://www.msb.se/sv/Insats--beredskap/Internationella-insatser/Snabba-raddningsinsatser/
https://www.msb.se/sv/Insats--bered...ser/Snabba-raddningsinsatser/Raddningshundar/
https://www.msb.se/Upload/Insats_oc...nella räddningshundekipage.pdf?epslanguage=sv

/Petra (& Atlas) :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 207
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10