Sv: Räddningshund
Oj, det är så mkt, men du ska ha en frisk och friröntgad hund under 3 (för att påbörja utbildningen). Den ska tycka om människor och gå ihop med andra hundar, ska vara skott- och miljösäker, även i extrema miljöer. Den ska vara lyhörd och styrbar men ändå kunna jobba självständigt.
Man ska klara en rad uttagningar med hyfsat extrema situationer och man ska vara beredd att träna mycket och länge. En sökdag tar rejält med tid om man är ett halvdussin ekipage.
Min egen hund föll på att hon inte var "labbeglad" i människor, utan mer jobbar för min och jobbandets skull. Vissa av instruktörerna (som själva hade genuint människoälskande hundar) hade svårt att förstå detta, så även om jag tror att man hade kunnat jobba fram vissa moment, så tappade jag lusten när jag insåg hur olika jag och instruktörerna såg på det. Det är trots allt en enorm massa tid, och om man inte talar samma språk kan jag göra vettigare saker. Utan att skryta så tror jag att jag hade fungerat bra som räddningshundförare, därav kommentarerna att jag skulle komma tillbaka med en Kelpie eller något.