Rädda/rehabilitera hästar verksamhet

Sv: Rädda/rehabilitera hästar verksamhet

Jag tycker bara det du skriver inte hänger ihop riktigt.

Du köper hästar från stall där hästar dött av undernärdhet, och påstår att hälso och miljö i din kommun inte reagerar när du anmäler?

Hästar i så dåligt skick bord om inte annat veterinären skriva under på, som du tar ut omgående, det mkt dåliga skicket för att anmälan ska ge mer tyngt. Det måste ju klart vara bättre att stå med och för den biten och komma åt de som sköter sina hästar så illa?:confused:.

Skulle nu en häst behöva avlivas, när du fått hem den p.g.a skicket, så har du lagt ut 5-10 000 på inköpet, någon tusing på veterinären och ett antal tusingar på avlivning och destrution? Hedervärt kanske, men bättre att ta det den andra vägen så det blir stopp på djurplågeriet.

Det stallet åkte givetvis dit, men var ett av få.
Ja givetvis var vetrinären där redan INNAN hästen flyttades hem till mig, den hästen jag köpte avlivades inte men andra ur samma stall.

Och att man inte tjänar pengar på det är precis vad jag skrev, jag får lägga in pengar själv, men det gör inte mig så mkt det är ju mer eller mindre än hobby så jag tycker det är värt det.
Hästen ur detta stall var högdräktigt och gick ute i en hage så hon hade klarat sig någorlunda bra. Det stod däremot 9 hästar inne i stallet som mådde desto sämre.

Det jag menar med att hålla tyst om det är att inte tala om för alla som vill lyssna på varifrån hästarna kommer.

Har du nått mer att kritisera eller är du nöjd?

Ja givetvis var vetrinären där redan INNAN hästen flyttades hem till mig, den hästen jag köpte avlivades inte men andra ur samma stall.

Var det självdöda hästar i det stallet, eller var det i något av de andra stallen där du köpte hästar?

Hur många gravt vanvårdade har du räddat?

Och att man inte tjänar pengar på det är precis vad jag skrev, jag får lägga in pengar själv, men det gör inte mig så mkt det är ju mer eller mindre än hobby så jag tycker det är värt det.
Hästen ur detta stall var högdräktigt och gick ute i en hage så hon hade klarat sig någorlunda bra. Det stod däremot 9 hästar inne i stallet som mådde desto sämre.

Det jag menar med att hålla tyst om det är att inte tala om för alla som vill lyssna på varifrån hästarna kommer.

Har du nått mer att kritisera eller är du nöjd?

Jag förstår vad du menar, sluttjafsat!

Jag har haft 3 "gravt" vanvårdade iår. Vad sjutton spelar det för roll egentligen?
2 hästar ur stallet avlivades när dom hittats. 1 häst var redan död.
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter, men jag tycker att det är slutdiskuterat nu, du behöver inte gilla det jag gör.

När året är över, står fortfarande högar av balar längst in som inte blev förbrukade (---) och eftersom vi vägrar ge ofräscht hö som stått kanske ett halvår år till våra hästar, blir vi ibland tvungna att kasta det.

Vi har även ett överskott av havre som vi blir tvungna att elda för att bli av med det, men sen ligger en hel del kvar när året är över och nästa skörd kommer. Den havren får vi också då slänga bort.

Ring mig nästa gång ni ska kasta foder, jag kommer gärna och hämtar det. PM:a så får du mitt nummer.

Jag undrar ochså i vilka mardrömsstall du varit på så som du beskriver en travhästs vardag med slag, hug , vanvård m.m! Jag har jobbat hos två olika travtränare och jag har även licens för att tävla. Det är inte mer våld i ett travstall än vad det är i något annat stall generellt! Som någon annan skrev så är tränarrna ytterst noga med vården av sina hästar då det är deras inkomst. Så sluta sprida massa skitsnack! Sen undrar jag vilka hemska slakterier du varit på? Jag har själv slaktat tre hästar och kommer göra det igen om det behövs. Lugnt och sansat, trevlig personal som tar sig tiden att klappa hästen och prata lite med den. Leds in i slakteriet och pang. Klart..

2 hästar ur stallet avlivades när dom hittats. 1 häst var redan död.

Jag tycker bara det är så himla märkligt att miljö o hälsoskydd, med inriktning på häst, inte reagerar, utan då i något undantagsfall, när hästarna är i så dåligt skick. Att de ser mellan fingrarna och att dina anmälningar på gravt vanvårdade hästar inte leder någonstans?
Är det Falköpings kommun där inspektörerna är så flata och inte bryr sig mer, menar du?

naturligtvis har de anmälningarna lett till något, men alla gör inte det. det ska mycket till för att dom ska få djurförbud

Det är en myt att "avdankade" travare inte är något värda. Tre hästar i föregående stall jag stod i är bra exempel. Den första fälttävlade med sin häst i 120 klasser. Den andra kom ner till medelsvår b dressyr, den tredje gick distanslopp och vann otaliga gånger. Dessa hästar kom då till stallet som "avdankade travare" värdelösa kräk tyckte travtränaren och skulle slakta dem. Hade dessa hästar bara ridits in, och man sett dess potential hade man kunnat sälja dessa för en 15 000 iaf... har ridit in hästar som sålts för över 25 000 och dessa har just varit "avdankade" travare

Och vad heter dessa fantastiska travare? Se dig runt bland hästannonser så upptäcker du snart att det knappt existerar travare för 25000kr. de som finns blir säkert svårsålda! Det finns raser mer lämpade för ridning för samma pris.

Jag har lite svårt att se varför folk skulle skänka sin häst till dig för att du sedan ska sälja den vidare. Om de nu är så vanvårdade så mår de garanterat bäst av att få vandra vidare istället för att vandra runt!

naturligtvis har de anmälningarna lett till något, men alla gör inte det. det ska mycket till för att dom ska få djurförbud

Vad leder anmälningarna till då?
Du har ju själv skrivit "räkna inte med att det händer något, de lyckas nästan alltid komma undan", och nu leder anmälningarna till något:confused:

NÄSTAN alltid ja. För det mesta skrivs hästarna bara över på någon annan om dom nu skulle få djurförbud, men det ska vara mkt till för att det ska hända. Oftast blir det bara en varning. Jag har inte bara köpt hästar från stall där hästar har dött av vanvård, men jag tycker nog att i alla fall att alla jag anmält borde fått djurförbud pga misskötsel men tyvärr räcker det inte med att hästarna har varit magra och illa skötta.
Att dom lyckas komma undan menar jag att hästarna flyttas, skrivs i någon annans namn men misskötts fortfarande.

Jag har aldrig skrivit någonstans att man inte ska anmäla och jag fattar fortfarande inte vad du är ute efter? Du fattar inte vad jag menar utan verkar mest bara vara ute efter en onödig diskussion. Jag vet vad jag menar och finner nu ingen mer anledning till att förklara något för dig som du ändå inte vill/kommer fatta.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! På lördag så flyttar två hästar hem till oss, den ena har jag köpt och den andra är på prov i tre månader. Den jag har köpt är en...
Svar
10
· Visningar
1 618
Senast: Docca
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 726
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama