Rädda/rehabilitera hästar verksamhet

Sv: Rädda/rehabilitera hästar verksamhet

Pris? Vi talar om 1000-5000 max som symbloisk summa, ev. ge bort hästen.

Du inser inte vad detta kan medföra för problem?

Dessutom svarade du inte på min fråga vad ni ämmnat göra med de hästar som efter första ägaren ska ges bort eller säljas vidare? Köpa tillbaka, slakt?

Ok, så om hästen är i smärta och inte kan leva ett normalt liv ska vi iaf se till att den får somna in i en varm famn med en helt NORMAL avlivning.

Ett hästliv är guld värt, men ur hästens ögon... att lida varje dag och inte kunna vara häst, då mår den bättre i hsäthimmelen men får somna in i en trygg famn och inte den stressen slakt medför av transport och sen hanteringen på slakteriet.

Vad är en normal avlivning?

Och det behöver inte alls medföra stress för hästen att bli inkörd och slaktad på slakteri.

detta låter som en 10 årings drömmar, men jag antar att du är äldre?

Du inser inte vad detta kan medföra för problem?

Dessutom svarade du inte på min fråga vad ni ämmnat göra med de hästar som efter första ägaren ska ges bort eller säljas vidare? Köpa tillbaka, slakt?

Om vi får reda på att den ägaren vi sålt hästen till även om vi varit noggrann med hur de nya ägarna vill sälja vidare hästen eller ge bort. När hästen är såld räknar vi med att vi var tillräckligt noga med vem vi valde och att hästen får ett bra hem, och det ligger inte på vårt ansvar mer än att se till att hästen inte slutar på slakten igen. Får vi reda på att hästen är slakthotad, finns det alltid plats hos oss, det kommer vi se till.

2. Angående vad Du, Hästhandlarjävel sa, som kallade detta en tioårings drömmar - Själv är jag 25 och familjen jag bor hos är 45 plus ;). Det här är inte ett forum som diskuterar min eller familjens ålder utan försök hålla dig till ämnet.

3.Vi har redan diskuterat det mesta, men å andra sidan är vi inte perfekta heller men vi kommer göra vårt bästa för dessa hästar. Jag brinner för hästar även om jag inte är 10 år längre.

4. Ang. du som inte tyckte slakteri är ett problem - Har du någonsin varit med till ett slakteri? har du någonsin följt med in, gått därifrån och kommit tillbaka? Gått runt och inspekterat hur man behandlat hästarna?
Jag har det. 7 ggr och jag tycker inte det är ett värdigt slut för en häst plus att jag då tog en ordentlig titt på hur man behandlade djuren... och nej... om du vill skicka din häst dit, gör det, jag kommer aldrig vilja skicka en häst på slakt efter vad jag såg där...
5. Alla har vi olika åsikter, folk :grin:

Senast ändrad av en moderator:

du verkar ha koll på läget, lyckas ni att få igenom allt och kan starta en sån där "verksamhet" så är ni guld värda! :bow:

Om vi får reda på att den ägaren vi sålt hästen till även om vi varit noggrann med hur de nya ägarna vill sälja vidare hästen eller ge bort. När hästen är såld räknar vi med att vi var tillräckligt noga med vem vi valde och att hästen får ett bra hem, och det ligger inte på vårt ansvar mer än att se till att hästen inte slutar på slakten igen. Får vi reda på att hästen är slakthotad, finns det alltid plats hos oss, det kommer vi se till.

Men snälla, vad händer när ni har sålt 15 hästar och ni står med ett fullt stall och det är 3 som har "tröttnat" och vill slakta sina hästar.
Ska ni då ta tillbaka dom hästarna för att dom inte ska slaktas??

Vad är det som är så farligt med att avliva hästar? Dom lider ju inte när dom är döda.

Som sagt så tycker jag att det är bra om ni kan omplacera hästar som är friska och kan komma till användning, men på dig låter det som att du vill rädda alla och det känns lite "over kill".

. Ang. du som inte tyckte slakteri är ett problem - Har du någonsin varit med till ett slakteri? har du någonsin följt med in, gått därifrån och kommit tillbaka? Gått runt och inspekterat hur man behandlat hästarna?
Jag har det. 7 ggr och jag tycker inte det är ett värdigt slut för en häst plus att jag då tog en ordentlig titt på hur man behandlade djuren... och nej... om du vill skicka din häst dit, gör det, jag kommer aldrig vilja skicka en häst på slakt efter vad jag såg där...

Bara för att jag tycker det är OK att köra in min häst till ett slakteri har jag inte med det menat att jag tycker det är OK att ställa upp hästen där.Man bokar nämligen en tid och genom att man själv är med, ser man till att hästen blir avlivad då.

Och vad har du för kontakter med ditt slakteri som tillåter att du går runt och inspekterar de hästar som står där?
Och vad var det för hemskt du såg med hästhanteringen som gör att du aldrig vill skicka en häst till slakt?

1. Till o börja med är det så att vi lägger in balarna på höskullen. De balarna vi tar är alltid de yttersta. När året är över, står fortfarande högar av balar längst in som inte blev förbrukade innan vi tog in det nya höet och eftersom vi vägrar ge ofräscht hö som stått kanske ett halvår år till våra hästar, blir vi ibland tvungna att kasta det.

Man får lagra höet bättre på skullen så slipper man damm och mögel.
Man har ju behov menar jag att fodra med hö fast höet är långt över ett halvår gammalt.

Till skillnad från en del andra så ju mer jag läser i tråden ju mer naivt ogenomtänkt verkar det vara.
Dels så bara en sådan sak som att man inte ens i nu läget kan planera och förvara foder så att det inte behövs kastas och eldas upp en massa foder vart år. Det är ju ett tydligt tecken på att man inte har en god planering ens idag med egna friska hästar.

Nästa bit är att TS inte ens har ett eget stall. "familjen jag bor hos" det tyder också på det finns saker som inte är helt normala i den situation. Så drömmar om att rädda alla hästar i det här fallet är långt ifrån realistiska och genom tänkta. Om de verkligen kommer att bli av så kommer det att komma som en stor chock att det inte räcker med överskottet av hö och havre för dessa misskötta hästar. De kommer att kräva oändligt mycket mer bara i foder. Utöver detta med foder som kommer ju ofta också stora veterinär- och hovslagarinsattser att krävas. Intget av det är heller direkt billigt. Ite kommer det heller att finnas försäkringar som täcker några kostander för de här hästsarna.
Sedan är långt ifrån alla som man "får" de som ofta är i verkligt behov att "räddas" får man vackert betala för också. För där brukar inte ägaren lämna djuret ifrån sig med mindre än att myndigheterna kräver det. I TS fall lär de inte heller bli antagna som akutstall till dessa. Det hörs att kunskapen som behövs för det inte finns i botten. Utan det blir att själva leta upp de hästar som ska räddas och köpa in dem. Inte heller kommer den summa man kan ta för sälja dessa hästar som blivit återställda på långt när ens täcka kostnaderna för det foder den har ätit.

Det som slår mig först och främst är attityden. Jag tycker det är trist att folk som ska starta verksamheter som detta låter som om de redan är helgonförklarade och att alla andra realistiska "pessimister" är kallhjärtade och pengahungriga...

Ja det är en mycket fin tanke och jag hoppas TS lyckas om hon/han nu försöker, men som du skriver så känns inställningen naiv. Som om man inte vill tänka på alla svårigheter, eller få dem påpekade för sig, för då spricker ju drömmen.
Men man kan inte gå in i en sån här sak utan ha fullt klart för sig hur man löser möjliga problem som kan tänkas dyka upp. Det räcker inte att ha extra stallplatser och "överblivet" foder. Ska hästarna ridas till krävs rätt utrustning, hovar behöver fixas, tänder raspas och ev andra åtgärder gjorda av veterinär. Kanske massage och andra behandlingar. Bara de tillspassade sadlarna kommer troligtvis att kosta mer än vad TS säger sig kunna sälja (skänka?) bort hästarna för...

Hur många hästar kommer man att orka fixa på det här viset?

Bättre att i så fall gå in som jourhem hos en redan befintlig förening och stödja dem samtidigt som man får mer "kraft under vingarna" med hjälp av deras kontaktnät och möjlighet till understöd till veterinärräkningar m.m.

Det som slår mig först och främst är attityden. Jag tycker det är trist att folk som ska starta verksamheter som detta låter som om de redan är helgonförklarade och att alla andra realistiska "pessimister" är kallhjärtade och pengahungriga...

Ja det är en mycket fin tanke och jag hoppas TS lyckas om hon/han nu försöker, men som du skriver så känns inställningen naiv. Som om man inte vill tänka på alla svårigheter, eller få dem påpekade för sig, för då spricker ju drömmen.
Men man kan inte gå in i en sån här sak utan ha fullt klart för sig hur man löser möjliga problem som kan tänkas dyka upp. Det räcker inte att ha extra stallplatser och "överblivet" foder. Ska hästarna ridas till krävs rätt utrustning, hovar behöver fixas, tänder raspas och ev andra åtgärder gjorda av veterinär. Kanske massage och andra behandlingar. Bara de tillspassade sadlarna kommer troligtvis att kosta mer än vad TS säger sig kunna sälja (skänka?) bort hästarna för...

Hur många hästar kommer man att orka fixa på det här viset?

Bättre att i så fall gå in som jourhem hos en redan befintlig förening och stödja dem samtidigt som man får mer "kraft under vingarna" med hjälp av deras kontaktnät och möjlighet till understöd till veterinärräkningar m.m.

:bow::bow::bow:

Ja, tanken är väldigt god och det finns ett behov av s.k jourhem. Men kostnaden kan bli väldigt stor per häst. Ska man ta de pengarna ur egen ficka/lön så lär man gå i personlig konkurs rätt snabbt.
Felbehandlade hästar utan direkta skador kanske vore något, men akuta vanvårdsfall kan bli dyrt.

Lycka till och hoppas det lyckas för er. Det är en väldigt god tanke.

Ok, så om hästen är i smärta och inte kan leva ett normalt liv ska vi iaf se till att den får somna in i en varm famn med en helt NORMAL avlivning. Men detta är endast om hästen inte kan få vara häst för att den är för skadad och inte går att bli bättre. Ett hästliv är guld värt, men ur hästens ögon... att lida varje dag och inte kunna vara häst, då mår den bättre i hsäthimmelen men får somna in i en trygg famn och inte den stressen slakt medför av transport och sen hanteringen på slakteriet.

Men de hästar (åter igen) som har skador som förhindrar dem att få vara häst och leva livet som en häst ska få göra och det inte finns något veterinären kan göra, ska då få somna in i en varm famn. Tänk vilken skillnad mot slakt.
.

Ursäkta? Har du någonsin slaktat en häst?
Jag har tagit bort en av mina ögonstenar, vi misstänkte att han inte mådde helt hundra, fick återkommande kolikattacker och var väldigt aggressiv. Jag beslutade mig för att åka till slakt med honom.
Vi lastade tidigt på morgonen, åka transport var han van vid, det var min tävlingshäst. Ingen stress alls.
Att åka till slakteriet här tar ungefär en timme. Betydligt kortare resan än till de flesta tävlingar vi varit på.
Väl framme blev vi mottagna, visade pass och skrev under lite papper. Hästen väntade lungt i transporten. Personalen var väldigt omtänksamma och trevliga.
Sen var det urlastning, veternärbesiktning och sen ledde jag in honom i slakteriet, lämnade över honom till personalen som frågade om jag ville vara med, men det hade jag bestämt att jag inte skulle vara. Allt gick lungt till, ingen stress.
När allt var klart kom de ut med hans grimma och jag skickade in min vän för att kontrollera att han verkligen var död.
Sen åkte vi ledsna hemåt.

Jag förstår inte vad det hemska med detta är? Visst är det tråkigt och fruktansvärt att ta bort sin häst men det hade jag tyckt även om det gjordes hemma.
Viktigast av allt, jag sover gott på nätterna när jag vet att han inte sålts billigt/skänkts bort som "sällskapshäst" till någon..

1.

Pris? Vi talar om 1000-5000 max som symbloisk summa, ev. ge bort hästen. För mig, för oss är inte tanken att tjäna pengar (det har vi jobb till ;) ) utan att ge en häst en andra chans. Inget annat. Sen får ni andra tänka på pengar bäst ni vill. Vissa har ett hjärta och vill dela det.

Nu förstår jag inte riktigt, är det du som ska betala 1000-1500 för hästen eller är det meningen att du ska sälja den för 1000-1500 sen?

För är tanken att sälja den för 1500 borde du tänka om, sätt ett pris på minst 10.000:-. Kan man inte betala det för en frisk ridhäst så har man inte råd att sköta en. Samt risken att hästen hamnar på en transport till Italien är mycket mindre vid en högre försäljningssumma. De hästar du inte får sålda för 10.000:- tar du ansvaret över och åker till slakt med. Ev lånar ut på foder.

Driver en liten hobbyverksamhet där jag köpt vanvårdade hästar.
Jag har hittat dom genom kontakter och marknader. Trots deras skicka har dom inte varit billiga på något sätt. Räkna med 5-10 000 även för en äldre häst.. Att få ett företag att gå runt genom den här verksamheten handlar mest om tur. De hästar jag köpt in har fått stå hos mig tills de är ok igen och sedan har jag letat nya hem åt dom, också där genom kontakter. Jag har varit och hälsat på hos köparna och lämnat hästen hos dom, dom har inte fått komma och hämta den då jag vill se var den hamnar.
Hästarna ser ju inte fina ut när dom kommer och jag vet inte hur många gånger folk frågat mig om varför hästen är så mager, folk tror att dom blir fina direkt när dom fått byta stall..
Det som man ska tänka på är att ta ut veterinär med en gång, är hästan illa däran är det humanare att ta bort den än att försöka få den frisk, hur hemskt det än låter. Sen att öka fodret suckessivt och hålla dom borta ifrån dom friska hästarna till en början.
Det som gör det svårt med detta är ju också att det känns som man stödjer den som vanvårdat hästen... Man betalar pengar till dom och dom kan fortsätta köpa hästar...
Sista men inte minst, var tyst om vartifrån du köpt hästen att sprida ut vartifrån hästarna kommer är det värsta man kan göra. Anmäl den som misskött anonymt men räkna inte med att det händer nått, dom lyckas nästan alltid komma undan och det enda som händer är att dom vägrar sälja hästar som är vanvårdade.
Som sagt det är svårt, men är väl behövligt!

4. Ang. du som inte tyckte slakteri är ett problem - Har du någonsin varit med till ett slakteri? har du någonsin följt med in, gått därifrån och kommit tillbaka? Gått runt och inspekterat hur man behandlat hästarna?
5. Alla har vi olika åsikter, folk :grin:

Under vilka premisser fick du gå "frivarv" inne på slakteriet!? Att följa med och hålla egen häst är ok, men inte att vandra runt hur som helst som utomstående!

Sedan så säger jag som många andra, vacker tanke men dock lite naiv. Det är ju så att hur man än vänder på det så kan det bli en mycket kostsam historia, och det oavsett hur ideell man vill vara.

Kicki :laugh:

Får vi reda på att hästen är slakthotad, finns det alltid plats hos oss, det kommer vi se till.

Om ni redan har fullt då!? Att ha plats för alla hästar i alla tänkbara lägen är ju en utopi!

Och varför är det så hemskt att en häst blir slaktad!? Brukar ju finnas fog för att det sker, och slakt är så långt mycket bättre än att den ska "räddas" till olika märkliga livsöden!

Kicki :laugh:

Driver en liten hobbyverksamhet där jag köpt vanvårdade hästar.
Jag har hittat dom genom kontakter och marknader. Trots deras skicka har dom inte varit billiga på något sätt. Räkna med 5-10 000 även för en äldre häst.. Att få ett företag att gå runt genom den här verksamheten handlar mest om tur. De hästar jag köpt in har fått stå hos mig tills de är ok igen och sedan har jag letat nya hem åt dom, också där genom kontakter. Jag har varit och hälsat på hos köparna och lämnat hästen hos dom, dom har inte fått komma och hämta den då jag vill se var den hamnar.
Hästarna ser ju inte fina ut när dom kommer och jag vet inte hur många gånger folk frågat mig om varför hästen är så mager, folk tror att dom blir fina direkt när dom fått byta stall..
Det som man ska tänka på är att ta ut veterinär med en gång, är hästan illa däran är det humanare att ta bort den än att försöka få den frisk, hur hemskt det än låter. Sen att öka fodret suckessivt och hålla dom borta ifrån dom friska hästarna till en början.
Det som gör det svårt med detta är ju också att det känns som man stödjer den som vanvårdat hästen... Man betalar pengar till dom och dom kan fortsätta köpa hästar...
Sista men inte minst, var tyst om vartifrån du köpt hästen att sprida ut vartifrån hästarna kommer är det värsta man kan göra. Anmäl den som misskött anonymt men räkna inte med att det händer nått, dom lyckas nästan alltid komma undan och det enda som händer är att dom vägrar sälja hästar som är vanvårdade.
Som sagt det är svårt, men är väl behövligt!

:bow::bow: bra att du skrev! Vissa som hästhandlarjävel, skogstrollet och masse bland annat som går stenhårt på TS behövde verkligen få höra att en sådan verksamhet visst är genomförbar!
:bow: till dig igen för din verksamhet

Tror inte att där är någon som sagt att det ogenomförbart. Det som sagts är att det kommer att kosta och att det kräver kunskaper. Det kommer aldig att gå med vinst eller ens gå jämt ut, så man behöver gott om pengar och inkomster från annat håll för att kunna genomföra det.

:bow::bow: bra att du skrev! Vissa som hästhandlarjävel, skogstrollet och masse bland annat som går stenhårt på TS behövde verkligen få höra att en sådan verksamhet visst är genomförbar!
:bow: till dig igen för din verksamhet

Vadå gått på stenhårt? :confused:

Jag har försökt varna för att en sådan verksamhet kan bli extremt kostsam och tunggrodd om man inte från början är medveten om vad som kommer att krävas och att det inte funkar att blunda för hur mycket slit och pengar det kommer krävas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! På lördag så flyttar två hästar hem till oss, den ena har jag köpt och den andra är på prov i tre månader. Den jag har köpt är en...
Svar
10
· Visningar
1 618
Senast: Docca
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 726
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama