Sv: Rädda/rehabilitera hästar verksamhet
Ok, så om hästen är i smärta och inte kan leva ett normalt liv ska vi iaf se till att den får somna in i en varm famn med en helt NORMAL avlivning. Men detta är endast om hästen inte kan få vara häst för att den är för skadad och inte går att bli bättre. Ett hästliv är guld värt, men ur hästens ögon... att lida varje dag och inte kunna vara häst, då mår den bättre i hsäthimmelen men får somna in i en trygg famn och inte den stressen slakt medför av transport och sen hanteringen på slakteriet.
Men de hästar (åter igen) som har skador som förhindrar dem att få vara häst och leva livet som en häst ska få göra och det inte finns något veterinären kan göra, ska då få somna in i en varm famn. Tänk vilken skillnad mot slakt.
.
Ursäkta? Har du någonsin slaktat en häst?
Jag har tagit bort en av mina ögonstenar, vi misstänkte att han inte mådde helt hundra, fick återkommande kolikattacker och var väldigt aggressiv. Jag beslutade mig för att åka till slakt med honom.
Vi lastade tidigt på morgonen, åka transport var han van vid, det var min tävlingshäst. Ingen stress alls.
Att åka till slakteriet här tar ungefär en timme. Betydligt kortare resan än till de flesta tävlingar vi varit på.
Väl framme blev vi mottagna, visade pass och skrev under lite papper. Hästen väntade lungt i transporten. Personalen var väldigt omtänksamma och trevliga.
Sen var det urlastning, veternärbesiktning och sen ledde jag in honom i slakteriet, lämnade över honom till personalen som frågade om jag ville vara med, men det hade jag bestämt att jag inte skulle vara. Allt gick lungt till, ingen stress.
När allt var klart kom de ut med hans grimma och jag skickade in min vän för att kontrollera att han verkligen var död.
Sen åkte vi ledsna hemåt.
Jag förstår inte vad det hemska med detta är? Visst är det tråkigt och fruktansvärt att ta bort sin häst men det hade jag tyckt även om det gjordes hemma.
Viktigast av allt, jag sover gott på nätterna när jag vet att han inte sålts billigt/skänkts bort som "sällskapshäst" till någon..