Rädda/rehabilitera hästar verksamhet

Sv: Rädda/rehabilitera hästar verksamhet

Ogenomförbart är det inte men det kostar mkt pengar, inte ett dugg lönsamt och man får se saker och ta beslut man inte vill ta.. Det viktigaste är väl att man klarar av att dömma om det är värt att försöka få hästen frisk eller inte, i vissa fall är det mkt mer plågsamt för hästen att fortsätta leva än att bli avlivad. Är du beredd på det så tycker jag absolut att du ska göra det.

behövde verkligen få höra att en sådan verksamhet visst är genomförbar!

Genomförbart är det väl ingen som motsatt sig till att det skulle vara!? Men man kan ju behöva vara rätt stadd vid kassa för att inte hamna i rännstenen själv. Utifrån det resonemang som förts här under de premisser som verkar råda i TS fall så känns det ju lite naivt i mina ögon.

Kicki :laugh:

Driver en liten hobbyverksamhet där jag köpt vanvårdade hästar.
Jag har hittat dom genom kontakter och marknader. Trots deras skicka har dom inte varit billiga på något sätt. Räkna med 5-10 000 även för en äldre häst..

Det som gör det svårt med detta är ju också att det känns som man stödjer den som vanvårdat hästen... Man betalar pengar till dom och dom kan fortsätta köpa hästar...

Fast för min del låter det som du faktiskt köper upp "hästhandlarhästar", plockar ut de i sämre skick, får de lite billigare, fodrar upp, säljer vidare och tjänar en peng.

Sista men inte minst, var tyst om vartifrån du köpt hästen att sprida ut vartifrån hästarna kommer är det värsta man kan göra. Anmäl den som misskött anonymt men räkna inte med att det händer nått, dom lyckas nästan alltid komma undan och det enda som händer är att dom vägrar sälja hästar som är vanvårdade.

Och det är det här som låter... konstigt.

Vet man om vanvårdade hästar, då gör man väl en anmälan.:confused: Inte "håller tyst".

Hur många vanvårdade hästar har du köpt i dina dar? Och hur vanvårdade är de?

3. Jag har arbetat med varmblod hela livet, vännen. Jag har sett hur travtränare behandlar hästarna, jag har sett blodiga hästhuvuden, jag har sett kala fläckar av ärr efter piskor och slag med grimskaft, jag har sett skräcken i en hästs ögon.

Vad är det för mardrömmsställen du vart på?

Jag har hållt på med travhästar i hela livet jag med, och har inte sett mer "skit" i ett travstall än i ett ridstall.

Majoriteten av alla travtränare och travhästägare är nog väldigt måna om sina hästar, eftersom de är deras inkomst och leverbröd.

Jag har också jobbat med travhästar i halva mitt liv och har ett tiotal själv, och jag har inte heller sett det som ts påstår finns:angel:...

Och jag vidhåller det, vill ts betala 10 000 för mina hästar när de avslutar sin karriär så är hon välkommen som spekulant, annars blir det slakt, för där vet jag att de inte hamnar hos någon liten tjej som tror hon kan göra underverk med dem. Jag säljer inte en häst för under det priset... Och tack och lov är det ganska många fler som har samma inställning, åtminstone på travforumet. De som vill sälja sina hästar som ridhästar vill nog helst sälja direkt till ett varaktigt hem, inte ge bort hästen gratis till ett tillfälligt hem.

jo du anmäler anonymt. Fodrar upp och säljer självklart. Tycker du att jag ska behålla alla hästarna? Jag säljer dom till personer som är uppkollade och jag har kontakt med personerna senare. Jag tjänar inte öre extra på mitt företag, jag lägger in en hel del pengar själv för att det ska kunna gå.

Senast ändrad:

Om du har gott om pengar och vill göra något för hästar i Sverige har jag ett MYCKET bättre tips.

Starta ett riktigt hästslakteri, där man redan från början tänkt igenom hur det ska vara konstruerat. Placera gärna slakteriet i södra Sverige, strax söder/väster om Stockholm för bästa upptagningsområde. Satsa på att ha en lugn och avslappnad inställning med största respekt för häst och ägare.

Du skulle rädda hundratals hästar varje år undan riktigt kassa livsöden och transporter. Och bli min absoluta hjälte.

Det andra låter mest som trams i mina ögon, där du kommer att "rädda" lika många som du förlänger ett hemskt lidande för. Ungefär ett nollsummespel med andra ord enligt min bedömning, till en hög insats både ekonomiskt och arbetsmässigt.

hur får man en sån verksamhet att bli lönsam? Eller du menar att man ska ta emot hästar gratis?

hur får man en sån verksamhet att bli lönsam? Eller du menar att man ska ta emot hästar gratis?

Slakteri? Sälja prima svenskslaktat hästkött i butik och till livsmedelsindustrin istället för att importera såklart.

Sedan skulle jag som hästägare med glädje köra och lämna mina hästar dit för omsorgsfull slakt istället för att betala destruktionsavgifter i 5-8.000 kronorsklassen.

Dvs i princip "gratis" råvara som man sedan säljer. Sedan är det mycket jobb för att få det bra.

Om det går att få bra lönsamhet, vet jag inte. Men TS grundide går definitivt inte att få lönsam och den kommer inte att hjälpa våra hästar ett skvatt, tyvärr. Därför lanserade jag en i mitt tycke mycket bättre ide om man har pengar att investera.

Om du har gott om pengar och vill göra något för hästar i Sverige har jag ett MYCKET bättre tips.

Starta ett riktigt hästslakteri, där man redan från början tänkt igenom hur det ska vara konstruerat. Placera gärna slakteriet i södra Sverige, strax söder/väster om Stockholm för bästa upptagningsområde. Satsa på att ha en lugn och avslappnad inställning med största respekt för häst och ägare.

Du skulle rädda hundratals hästar varje år undan riktigt kassa livsöden och transporter. Och bli min absoluta hjälte.

Det andra låter mest som trams i mina ögon, där du kommer att "rädda" lika många som du förlänger ett hemskt lidande för. Ungefär ett nollsummespel med andra ord enligt min bedömning, till en hög insats både ekonomiskt och arbetsmässigt.

:bow:

Immer

denna idé var inte alls dum måste jag erkänna, aldrig ens funderat på det. Men vad krävs för att få starta ett slakteri?
Hur lätt är det att sälja hästkött?
Så du emnar att man ska ta emot hästarna gratis och sedan sälja köttet?
jag antar att den stora invesringen är i lokalerna och "maskinerna"?

Jag tror inte det blir svårt att sälja hästkött.
Själv skulle jag äta mer hästkött, om det fanns att köpa.

Immer

ska nog starta en ny tråd :D

Jag tror inte det blir svårt att sälja hästkött.
Själv skulle jag äta mer hästkött, om det fanns att köpa.

Immer

Ja iaf om det är svensk hästkött så skulle jag lätt köpa det även om jag egentligen inte tycker att det är jättegott. Kanonbra idé tycker jag!

jo du anmäler anonymt. Fodrar upp och säljer självklart. Tycker du att jag ska behålla alla hästarna? Jag säljer dom till personer som är uppkollade och jag har kontakt med personerna senare. Jag tjänar inte öre extra på mitt företag, jag lägger in en hel del pengar själv för att det ska kunna gå.

Är de vanvårdade eller bara i dåligt hull?

Jag tycker vi borde ha en lag i Sverige som säger att man inte får slakta friska hästar!!! Jag ska iaf jobba häcken av mig för att rädda dessa djur.:)

Jaha, men då borde vi väl ha en lag som säger att vi inte får slakta NÅGRA friska djur eller? Eller skiljer sig hästar från de får, nötkreatur, grisar etc. som vi föder upp just för att slakta?

Ur mitt perspektiv så ser jag det så här: De flesta hästar har fått ett givande liv, en ägare som pysslar om dem och omhuldar dem och gör allt den kan för att hästen skall må bra. Det finns drösvis med bestämmelser och rekommendationer om hur hästar ska bo, att de skall få vara ute etc. etc. och de allra flesta hästar i Sverige har ett bra liv. Sannolikt bra mycket bättre än kossor, grisar, kycklingar etc. etc. Om de sedan får dö en snabb död på ett slakteri så tycker jag inte att det är värre än det är att slakta de mindre lyckligt lottade grisarna...

Och det du skriver om travhästar har jag heller aldrig sett. Visst händer det att en travare biter sig i munnen under ett lopp och blöder - och visst händer det säkert att någon kusk/tränare rappar till sin häst men å andra sidan har jag sett folk inom riddiscipliner dunka på sina hästar med både sporrar och spö ganska duktigt också... så travhästar är nog varken bättre eller sämre behandlade än andra hästar rent generellt.

Stall där hästar dött av undernärdhet tycker jag nog att man kan säga att dom är vanvårdade. Vadav dessa påhopp, jag har väl knappast gjort dig nått ont?

Stall där hästar dött av undernärdhet tycker jag nog att man kan säga att dom är vanvårdade. Vadav dessa påhopp, jag har väl knappast gjort dig nått ont?

Jag tycker bara det du skriver inte hänger ihop riktigt.

Du köper hästar från stall där hästar dött av undernärdhet, och påstår att hälso och miljö i din kommun inte reagerar när du anmäler?

Hästar i så dåligt skick bord om inte annat veterinären skriva under på, som du tar ut omgående, det mkt dåliga skicket för att anmälan ska ge mer tyngt. Det måste ju klart vara bättre att stå med och för den biten och komma åt de som sköter sina hästar så illa?:confused:.

Skulle nu en häst behöva avlivas, när du fått hem den p.g.a skicket, så har du lagt ut 5-10 000 på inköpet, någon tusing på veterinären och ett antal tusingar på avlivning och destrution? Hedervärt kanske, men bättre att ta det den andra vägen så det blir stopp på djurplågeriet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! På lördag så flyttar två hästar hem till oss, den ena har jag köpt och den andra är på prov i tre månader. Den jag har köpt är en...
Svar
10
· Visningar
1 618
Senast: Docca
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 726
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama