Rädda/rehabilitera hästar verksamhet

V

vampiric_dawn

Hej.:p Jag (som ändå arbetat med sådana här hästar hela mitt liv) och en familj på landet kommer bygga ut vårt maskinrum till 4 ponnyboxar och flytta de nuvarande hästarna dit och de boxarna som vi flyttat dem från kan vi använda till dessa slakthotade/"problem"hästar eller vanvårdsfall... :laugh: över 2 meter till taket ^_^:angel:

När ponnyboxarna är byggda ska vi sedan starta verksamhet där vi tar emot hästar som ska slaktas utan anledning eller "problem" hästar, eller vanvårdsfall för att kunna ge dem en andra chans för att sedan hitta nya mattar/hussar som ger dem ett kärleksfullt hem... :)

Vem/vad ska man kontakta för att få reda på exempelvis organisationer som tar hand om dessa hästar?:confused: Så man kan höra om de har något akutfall som man kan då ta... Råd och tips angående allt jag nämnt vore jag jätteglad för! Varenda litet råd och tips är så tacksamt! :bump:

Sv: Rädda/rehabilitera hästar verksamhet

Nej men dom har väl behov av just akuthem, och det var väl det ts var inne på.

All heder åt dig !
Känner inte till nån mer organisation än SHV, men ville bara önska dig lycka till !

För att få ta emot sådana hästar så krävs ett ordentligt stall och "över två meter" räcker inte ens till en ponny om det inte är minst 2,20 och för större hästar minst 1,5 x mankhöjden. Du måste dessutom har en förprövning från Länsstyrelsen på stallen redan nu innan du bygger om maskinrummet. Hoppas att allt detta som jag har skrivet egentligen är helt onödigt och ni har full koll på det. Men om det skulle vara så att ni inte har det så kan det bli väldigt dyrt att "råka" bygga stall utan tillstånd eller bygga felaktigt.

Om man uppfyller alla krav och har en god hästhållning är det inte omöjligt att kan få just sådana hästar genom Kommunens Miljö- och hälsa när de hittar vanvårdade hästar. Men det ställs mycket hårda krav på den som ska ta hand om dem. Vissa kommuner har egna jourhem andra går via Svenska Hästars värn.

Senast ändrad:

Kan det verkligen finnas lönsamhet i en sådan verksamhet?
Hästar som ska slaktas, eller är vanvårdade, har oftast inget större ekonomiskt värde. Det kan handla om buskavlade hästar utan stam, avdankade travhästar osv som även om de är friska säljs för några tusenlappar.
Även om man har eget stall och egen mark för att ta emot sådana hästar så kostar det ju att hålla dem med foder, försäkring, vaccinationer och veterinär. Och en häst som varit vanvårdad kan komma att kosta en hel del innan den är i normalt skick igen.

Immer

Jag har varit inblandad i några hästar som skulle gå till slakt men som egentligen bara var felridna.
Det var min tränare som hade kontakt med ett försäkringsbolag - ibland köper de ut hästar som dömts ut men som de misstänker inte är något annat fel på än ägaren.

Kan det verkligen finnas lönsamhet i en sådan verksamhet?
Hästar som ska slaktas, eller är vanvårdade, har oftast inget större ekonomiskt värde. Det kan handla om buskavlade hästar utan stam, avdankade travhästar osv som även om de är friska säljs för några tusenlappar.
Även om man har eget stall och egen mark för att ta emot sådana hästar så kostar det ju att hålla dem med foder, försäkring, vaccinationer och veterinär. Och en häst som varit vanvårdad kan komma att kosta en hel del innan den är i normalt skick igen.

Immer

Jag och de som kommer starta verksamheten är mycket väl medvetna om att man inte går med vinst, men att starta en sådan verksamhet handlar ju föga om att gå med vinst för tusan! Det handlar enbart om att rädda ett liv!! :bump:

- Takets höjd är redan godkänt för stora hästar, för den som skrev om det. :p

Och angående "avdankade travhästar" så är det skitsnack att de kan "säljas för ett par tusenlappar", "Avdankade" som nu här uttrycks har jag tagit emot och ridit in, vissa har till och med löshoppats en meter, och efter ett tag kunnat hoppa uppåt 120 utan problem! Det är en myt att "avdankade" travare inte är något värda. Tre hästar i föregående stall jag stod i är bra exempel. Den första fälttävlade med sin häst i 120 klasser. Den andra kom ner till medelsvår b dressyr, den tredje gick distanslopp och vann otaliga gånger. Dessa hästar kom då till stallet som "avdankade travare" värdelösa kräk tyckte travtränaren och skulle slakta dem. Hade dessa hästar bara ridits in, och man sett dess potential hade man kunnat sälja dessa för en 15 000 iaf... har ridit in hästar som sålts för över 25 000 och dessa har just varit "avdankade" travare. Vi startar inte en verksamhet för att tjäna pengar, vi startar en verksamhet för att ge hästar en andra chans och en andra matte eller husse som faktiskt kan ge hästen just den kärleken den borde fått från början. Priset ska isåfall bara varta symboliskt, för att täcka det värsta av veterinärkostnaderna. :) När man tar emot sådana hästar, räknar man med att det kommer kosta, Immer. Och vi har eget foder som just nu står och ruttnar för att det är för mycket till de få hästarna vi har nu. ^_^

En avdankad travare är en som inte går på travet, för den skull så är det ingen som säger att de är värdelösa så du behöver ju inte tolka in sånt som inte sägs. Sanningen är dock att väldigt många, fullt friska, avdankade travare går till slakt. Antingen direkt via ägaren eller indirekt genom alla dessa förb*nnade bortskänkesannonser.

En avdankad travare är en som inte går på travet, för den skull så är det ingen som säger att de är värdelösa så du behöver ju inte tolka in sånt som inte sägs. Sanningen är dock att väldigt många, fullt friska, avdankade travare går till slakt. Antingen direkt via ägaren eller indirekt genom alla dessa förb*nnade bortskänkesannonser.

Du får tolka min text som du vill vännen.;) Men jag försöker bara påpeka att även "avdankade" travare är guld värda i rätt händer. Och om vi inte jobbar med SHV kommer vi leta oss blåa efter hästar som ska slaktas helt i onödan och erbjuda dem en kärleksfull familj med mycket tid och kärlek och utbildning, så att när de är redo kan få en andra chans och ett hem där den aldrig behöver flytta igen. Vi kommer vara stennoga på den punkten! :grin:

Jag mår så dåligt när jag hör att en fullt frisk häst betraktas som "problem" häst eller värdelös bara för att den inte betér sig som travtränare/ägaren vill ha den. :mad: Jag tycker vi borde ha en lag i Sverige som säger att man inte får slakta friska hästar!!! Jag ska iaf jobba häcken av mig för att rädda dessa djur.:) Sen om en person börjar och någon annan hänkar på någonstans i sverige så är det ju ett bra ordrim som säger; Många bäckar små bildar oftast en står å!:idea:

Lite OT. Men det finns en lag som räknar hästar som livsmedel och för att de ska få slaktas och inte bara avlivas så måste de vara friska. Sjuka och behandlade hästar avlivas.

Jag och de som kommer starta verksamheten är mycket väl medvetna om att man inte går med vinst, men att starta en sådan verksamhet handlar ju föga om att gå med vinst för tusan! Det handlar enbart om att rädda ett liv!! :bump:

Så skönt att det finns rika människor som använder sina pengar till ett sådant ändamål :bow: Det är nog inte så vanligt...:grin:

Immer

Nä, det är jätteskönt :bow: heder åt ts.

Jag skulle dock inte våga skänka bort mina travare till liknande verksamheter efter deras karriärer... Men andra är säkert sugna på att bli av med hästarna snabbt och slippa ta beslutet...

Priset ska isåfall bara varta symboliskt, för att täcka det värsta av veterinärkostnaderna. :) När man tar emot sådana hästar, räknar man med att det kommer kosta, Immer. Och vi har eget foder som just nu står och ruttnar för att det är för mycket till de få hästarna vi har nu. ^_^

Tanken är god men dina inlägg är naiva.

Vad har ni för foderhantering ex, där fodret nu ruttnar?

Och vad ska ni göra med de hästar ni säljer- och som ni med det menar aldrig ska behöva byta ägare igen, vilket ingen köpare kan garantera- köpa tillbaka? slakta?.

Att ta ut pris på de hästar man säljer som täcker "de värsta veterinärkostnaderna", kan lägga grogrund för spekulanter som i sin tur vill tjäna pengar, ja, under förutsättning då att vet. priserna inte skjuter i höjden, men då finns risk att hästarna istället blir för dyra.

Om du har hållt på med travare och aldrig sett baksidan av faktiskt "dessa avdankade travare" som faktiskt finns, ja då har du inte sett tillräckligt enligt mig, alla är långt ifrån friska.

Tanken är god men dina inlägg är naiva.

Vad har ni för foderhantering ex, där fodret nu ruttnar?

Om du har hållt på med travare och aldrig sett baksidan av faktiskt "dessa avdankade travare" som faktiskt finns, ja då har du inte sett tillräckligt enligt mig, alla är långt ifrån friska.

1. Till o börja med är det så att vi lägger in balarna på höskullen. De balarna vi tar är alltid de yttersta. När året är över, står fortfarande högar av balar längst in som inte blev förbrukade innan vi tog in det nya höet och eftersom vi vägrar ge ofräscht hö som stått kanske ett halvår år till våra hästar, blir vi ibland tvungna att kasta det. Då ligger det och ruttnar sen tills vi tar ut vår gödselstack och sprider på åkrarna. Vi ahr även ett överskott av havre som vi blir tvungna att elda för att bli av med det, men sen ligger en hel del kvar när året är över och nästa skörd kommer. Den havren får vi också då slänga bort.

2. Naiva - ja kanske men hur skulle världen se ut om alla tänkte bara på pengar? Seriöst, för många tycker pengar är livet - jag gör det inte, jag ger gladeligen upp mitt liv för att kunan arbeta in pengar bara att kunna hjälpa dessa hästar. Naivt? Ja, men det har jag all rätt att vara och hoppas kunna vara en inspiration för mina barn den dagen jag hoppas de tar över. Vi har så vi kan hålla en eller två hästar till med mat (läs ovan) varför slänga bort när nu den nyttan kan gå till en annan häst istället? Varför slakta när jag och familjen har både kunskapen, platsen då och viljan att hjälpa? Ok, så om hästen är i smärta och inte kan leva ett normalt liv ska vi iaf se till att den får somna in i en varm famn med en helt NORMAL avlivning. Men detta är endast om hästen inte kan få vara häst för att den är för skadad och inte går att bli bättre. Ett hästliv är guld värt, men ur hästens ögon... att lida varje dag och inte kunna vara häst, då mår den bättre i hsäthimmelen men får somna in i en trygg famn och inte den stressen slakt medför av transport och sen hanteringen på slakteriet.

3. Jag har arbetat med varmblod hela livet, vännen. Jag har sett hur travtränare behandlar hästarna, jag har sett blodiga hästhuvuden, jag har sett kala fläckar av ärr efter piskor och slag med grimskaft, jag har sett skräcken i en hästs ögon. Jag vet att travarnas ben kan stryka med i travvärlden och jag vet att alla hästar kan få skador. Men att då slakta dem bara för att de inte springer in tillräckligt med pengar längre... när de kan få en chans att kanske få stanna som sällskapshäst hos en kärleksfull familj eller hos ngn som bara vill ha en bästa vän... helt sjukt att man inte ger dem en riktig chans. Och ang. "problem" hästar så har vi all tid i världen att rehabilitera dem så de kan bli någons bästa vän. Men de hästar (åter igen) som har skador som förhindrar dem att få vara häst och leva livet som en häst ska få göra och det inte finns något veterinären kan göra, ska då få somna in i en varm famn. Tänk vilken skillnad mot slakt.

4. Pris? Vi talar om 1000-5000 max som symbloisk summa, ev. ge bort hästen. För mig, för oss är inte tanken att tjäna pengar (det har vi jobb till ;) ) utan att ge en häst en andra chans. Inget annat. Sen får ni andra tänka på pengar bäst ni vill. Vissa har ett hjärta och vill dela det.

Senast ändrad av en moderator:

Men de hästar (åter igen) som har skador som förhindrar dem att få vara häst och leva livet som en häst ska få göra och det inte finns något veterinären kan göra, ska då få somna in i en varm famn. Tänk vilken skillnad mot slakt.

Vad då skillnad mot slakt? En häst som bultas på slakteri märker öht ingenting.

Men du - se upp! Många kommer att skicka sina skröpliga hästar till dig, så du får ta hand om avlivningskostnaden. Tänk så bra att slippa betala 5-8000 kronor :grin:

Immer

Det är fint det du skriver. Och ditt tänk är guld men det är tyvärr så att det redan finns väldigt många sällskapshästar. Fler hästar borde enligt mig få avsluta sina liv innan dom blir vandringspokaler.

Men lycka till och jag hoppas ni lyckas!

som andra skrivit behöver alltid svenska hästars värn akutstall, så de kan man ju ta kontakt med, sedan är ett tips att ringa polisen. i alla fall där jag bor så är det de som sköter vanvårdsfall och placerar hästarna i akutstall om några omhändertagits.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! På lördag så flyttar två hästar hem till oss, den ena har jag köpt och den andra är på prov i tre månader. Den jag har köpt är en...
Svar
10
· Visningar
1 618
Senast: Docca
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 081
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hejsan alla Var ett tag sedan man var på denna sidan nu så fick skapa ett annat användarnamn! ^^ Jag har ett liten annorlunda problem...
Svar
14
· Visningar
1 726
Senast: Torill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama