Sv: Rädda hästar
Har en kompis som är (i mina ögon) väldigt osäker och hoppar av sin häst så fort hon tror att den kommer bli rädd.
Men vems rädsla är det egentligen det handlar om? Vad signalerar man till hästen genom att hoppa av så fort det dyker upp sånt som är "farligt".
Jag har ridit hennes häst och den är otroligt duktig och sund. Visst den är rädd för både det ena och det tredje men det är bara att sitta lugnt kvar och låta den titta. Efter en stund fortsätter den, åt rätt håll! (Bara det är guld värt.) Även om den är spänd.
Något som jag tycker hjälper är att prata med hästen, även för sin egen skull, det gör att man slappnar av mer och inte för över spänningar till hästen.
Jag har regelmässigt på vissa hästar hoppat av och lett/hållit i när hästen blivit/varit rädd, och INGEN av dessa hästar har 'utnyttjat' detta faktum, eller 'inte kommit över' sin rädsla. Tvärtom, de har med tiden övervunnit rädslan och kunnat fortsätta utan att jag satt av.
Just nu så fblvalacken är säker i de flesta lägen. jag vet inte riktigt hur han skulle reagera på motorcyklar, men han bryr sig inte om cyklar, mopeder, fyrhjulingar, trafik etc. Kommer det ett större fodron (traktor, lastbil etc) så rider jag av vägen och så står vi vid sidan av vägen, jag sitter på dock. Jag kan trava för att 'komma undan', t ex om det är en mötesplats längre fram travar jag gärna för att 'hinna dit'. Han är dock alltid, alltid, alltid vänd MOT det 'potentiellt läskiga'. Har inte lös (hängande) tygel men halvlös, dvs inget blåhåll men OM han skulle explodera så kan jag snabbt korta tygeln.
Han kan bli rädd för andra saker, favoriten är stora, vita dinaousarieägg
De lirkar jag förbi. Men sen har vi SKRÄCKEN. En träbro, gjord för bil och traktor, på en skogsväg. 10 meter över vattenytan (som 'forsar'), låga räcken och - SPRINGOR mellan brädorna. Man hör forsen dåna under, man skymtar vattnet mellan springorna och i en hästvärld vrålar nog hela bron 'FARA att gå på!'.
Jag har lett honom över den alla ggr. Från början fick jag sitta av 10 meter innan då han nitade och började blåsa och snurra och ville fly, och leda därifrån. Numera kan vi gå fram till den och titta på den, och där sitter jag av och leder. Första gångerna gick han med huvduet tryckt mot min rygg (tämligen otäckt IFALL han skulle ta ett språng). Nu går han bredvid mig, men nära.
Sist jag red där tänkte jag prova rida över. Han stannade, vände huvudet mot stigbygeln och hela hästen sa 'snälla matte, hålla handen'. och jag satt av och ledde över. Jag är övetygad att ge honom ett par månader till (vi rider inte där alls ofta, kanske fem ggr totalt hitills) så kommer han lugnt och stilla knalla över bron, med matte på ryggen.
Min arabvalack var i sinom tid HELT trafiksäker. Brydde sig inte ens om n'är vi mötte mjölkbilen så tätt att stigbygeln skrapade emot. Även honom red jag av vägen och vände emot vad det nu var om jag hade möjlighet. Han brukade iofs se rätt förnärmad ut (skulle JAG vara rädd för DEN DÄR?), men han utvecklade ingen rädsla alls.
Dessutom, vissa hästar kan klara situationen fint tills den NÄSTAN är över, då blir det för mkt och de exploderar. Tro mig, sådana hästar gör man enorma ansträngningar för att få av vägen INNAN.
I fallet TS beskriver hade jag också ridit in på gårdsplanen och låtit lastbilarna passera. Jag hade dock vänt hästen MOT vägen och bilarna, och inte blåhållit. Trots att herrn hade knallat lugnt även om vi varit kvar på vägen. Men kan jag enkelt eliminera en potentiell risk - så japps.
Klev av vägen för en traktor en gång, klev ut på ett fält som behändigt låg bredvid vägen. När traktorn med balvagn var nästan förbi kom en vit plastpåse blåsande från fältsidan. No need to say att hästen formligen exploderade och kastade sig BORT från det. Upp mot vägen. Hade vi varit PÅ vägen hade risken varit stor att han kastat sig MOT traktorn. I och med att DEN var ofarlig. Det är risken med trafiksäkra hästar, om de skräms av NÅGOT ANNAT vid sidan av vägen, flyr de FRÅN det, och MOT det 'ofarliga' (bilen/traktorn/lastbilen).
Därför vill jag gärna ha 'manöverutrymme' även med en helt trafiksäker häst.