Rädda björn?

Sv: Rädda björn?

Men helst ska de väl till ett hål?
Ska man gå efter dom snuttar som visas på TV så jagar dom både i sälarnas andningshål, dessas barnkammare och bland isflak utanför den fasta isen.

Jag tror som du att den återhämtning som (eventuellt) skett, beror på ett minskat jakttryck och inte någon förbättring i deras miljö. Just isavsmältningen pågår ju för fullt och eskalerar.
Frågan är hur/om både isbjörnar och deras bytesdjur sälarna ska klara omställningen. För som du är inne på så sker omställningen nu i rasande fart jämfört med dom naturliga långa cyklerna på tusentals och tiotusentals år.

LIA

Två är inte fler är att det mkt väl kan vara en slump!
Det är som sagt fel år o fel tid på året för att det skulle kunna bero på för lite is.
Isbjörnar tillbringar en del av sin tid på isflak o kan simma tiotals mil.
PL

Det är troligen kallare nu än när vikingarna bosatte sig på grönland o förändringen till det kallare när bosättningarna dog ut gick fort.
PL

Senast ändrad:

Nej här finns ingen statistik, faktum kvarstår dock att trots en långsam fortplantning o en viss fortsatt jakt har förhållandena varit tillräckligt bra för att stammen skall kunna öka kraftigt.
Jag har inte talat om någon förbättring i miljön.
PL

Senast ändrad:

Jag hör till dem som inte är säker på att människan har största ansvaret för dagens temperaturer. Utplaningen av temperaturkurvan under tvåtusentalet kan vara en indikation för att FNs politiskt tagna beslut om orsaken är fel.
PL

Sen vikingatiden har 600 isbjörnar kommit till island.
Så att två kommer ett är är inte så konstigt.
PL

Jag hör till dem som inte är säker på att människan har största ansvaret för dagens temperaturer. Utplaningen av temperaturkurvan under tvåtusentalet kan vara en indikation för att FNs politiskt tagna beslut om orsaken är fel.
PL

Men utplaningen av tempraturkurvan, den talar väl ändå inte till fullo om de förändringar som till viss del ändå sker?

Klimatförändring kanske blir tydligare om man särskiljer olika platser från varandra?

Jag hör till de som tror på växthuseffekt, påverkan av förbränna fossilt, däremot är jag säker på att den information som ges både är snedvinklad och inkorrekt.

Men som med mkt annat, här saknar jag kunnande för en vettig diskussion.

Jag hör till dem som inte är säker på att människan har största ansvaret för dagens temperaturer.

Inte största ansvaret,men tillräckligt stort för att klimatet ska påverkas negativt.

Att det blir en positiv effekt i vissa områden räcker inte eftersom det i andra istället blir katastrof.

Ja att växthuseffekten existerar är jag övertygad om.
Likaså anser jag att vi skall begränsa utsläppen.
Men om det globala klimatet tänker gå åt ngt håll mer eller oberoende av vad människan gör måste vi ha en beredskap för detta.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar