Rädda björn?

Sv: Rädda björn?

Al Gores myt om drunknande isbjörnar har väl redan blivit en symbol för uppvärmningen!
Isbjörnstammen är idag större än på länge.

PL

Al Gores myt har jag hört, men jag tror mer på svultna björnar än på drunknande.

Men NÄR/om nu isbjörnen kommer att kraftigt minska p.g.a svält, som förutspåtts p.g.a att isarna minskar, klarar stammen den nedgången?

Alla populationer har ett "minsta antal individer som behövs för artens överlevnad", vad ligger isbjörnens på?

Och hur mcket har stammen ökat ex de senaste 10 åren?

Förresten,Al Gore har säkert som person rätt så högt koldioxidutsläpp, jämförelse med andra personer, på sina egna axlar.

Men om isbjörnen är en miljöflykting, hur stor ide är det att köra tillbaka den till samma område?
Det är det jag menar med mitt tidigare inlägg

Varför tvunget hålla liv i en art där deras naturliga förutsättningar att överleva snart är obefintiga, är inte det vansinnigt grymt!

Jag är dock inte tillräckligt insatt i hur miljön där de lever ser ut, är det omöjligt för en isbjörn att klara sig där nuförtiden ,eller var det ren otur att den drev iväg på ett isflak som smälte?

Finns det möjlighet att placera den på en bättre plats så kör den dit!
Men om nu miljön för en isbjörn inte längre finns kvar eller konkurransen om den miljön som finns kvar är väldigt stor bland isbjörnarna, då är det bättre att låta denna somna in.

Sista 20 till 30 åren anses den nästan ha fördubblats.
Att istäcket kommer senare på hösten är helt klar ett problem men vi vet inte hur anpassningsbar isbjörnen är. Arten har överlevt tidigare varma perioder.
Att just dessa två björnar skulle vara miljöflyktingar verkar lite osannolikt. Dels är det för tidigt på året o dels ökade havsisen kraftigt utanför grönland den gångna vintern så att den nu är tillbaka på 1980 års nivå. Hade dessa två björna kommit i slutet av förra sommaren hade det varit mer troligt.
PL

Men du vet ju inte ens om den är rimlig.
Om det vore en skata som kommit ett par hundra mil fel skulle det fortfarande vara motiverat att hyra in ett plan?
PL

Senast ändrad:

Sista 20 till 30 åren anses den nästan ha fördubblats.
Att istäcket kommer senare på hösten är helt klar ett problem men vi vet inte hur anpassningsbar isbjörnen är. Arten har överlevt tidigare varma perioder.

Men de varmare perioderna som isbjörnen tidigare överlevt, har de verkligen kommit så fort som den ändå nu verkar göra?

Dessutom, om den nu skulle överleva en varmare period, vilken den tydligen har gjort förut, krävs det inte för artens överlevnad på sikt, kallare längre perioder?

Problemet är med kortare födosäsong är att honorna som ska få ungar inte blir tillräckligt feta. De vandrar inåt landet för att föda och har problem att både föda sina ungar och traska tillbaka till kusten, där maten finns.

Självklart ska björnen räddas.

Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig. Skjut björnen!

Har googlat lite till, och visst, problem finns, men bara 2 populationer har minskat. En stor ökning av isbjörnar sedan 70- talet.

Och som sagt, Al Gore har rätt mycket koldioxid på sitt samvete.:mad:

Inte föder isbjörnar långt inne på land!
Ingen vet hor snabbt tidigare varma perioder har kommit, vi vet inte ens om dagens uppvärmning fortsätter, de senaste 10 åren har det inte hänt så mycket med den globala temperaturen.
PL

Ja det finns knappast någon som har tjänat så mycket pengar på att elda fossilt bränsle i klimathotets namn.
PL

När de går i ide för att föda har isen ofta brutits upp o då är de ganska nära kanten, när de ger sig ut är oftast hela havet istäckt.
De måste inte ut till en eventuell kant för att jaga.
PL

*Kl*

Är lyckligt ovetande om vad Al Gore har sagt beträffande drunknande isbjörnar, men detta att 2 stycken på kort tid flutit iland på Island, får åtminstone mig att börja undra. Det rör sig om en långsam resa på c:a 50(?) landmil över havet.
Vad är oddsen för att inte många fler gjort motsvarande resa men missat Island och drunknat?
Eller att isflaken tinat på vägen och isbjörnar drunknat?
Hur vanligt är det, historiskt, att björnar på detta sätt flutit iväg?
"På detta sätt" ja, hur har det gått till? Har kustisen brutits upp på ett nytt och för isbjörnen överraskande sätt?

Jag skrev om vårt moraliska ansvar tidigare. En fråga är om det saknas ett livsutrymme för just den här isbjörnen? Om man tänker på revir. Fast det vet vi ju inte. Är det inte snarast så att kampen om revir är ständig och att de starkaste har sina medan många får klara sig i utkanterna? Ska vi människor bestämma över just den här individens rätt att delta i den kampen? Jag har inte svaren.

Om det nu är så att isbjörnarnas livsutrymme, mattillgång och möjligheter till fortplantning krymper och att deras överlevnad som ras därmed hotas, är det inte vår skyldighet att hjälpa dom tills förhoppningsvis jordens miljö återställs?? Matbombning med avlivade hästar kanske?

LIA

Om det nu är så att isbjörnarnas livsutrymme, mattillgång och möjligheter till fortplantning krymper och att deras överlevnad som ras därmed hotas, är det inte vår skyldighet att hjälpa dom tills förhoppningsvis jordens miljö återställs?? Matbombning med avlivade hästar kanske?

LIA

Fast kommer jordens miljö någonsin återställas som den var?
Är den nuvarande situationen verkligen endast orsakad av miljöresurs-slöseri eller kan klimatförändringarna ha högst naturliga orsaker, och omifall att , ska vi verkligen till varje pris hålla liv i arter vars möjlighet att överleva i det vilda är dålig (oavsett art), är inte det bara i många fall, att erbjuda dem en plågsam död ( svält etc) ?

När de går i ide för att föda har isen ofta brutits upp o då är de ganska nära kanten, när de ger sig ut är oftast hela havet istäckt.
De måste inte ut till en eventuell kant för att jaga.
PL

Men helst ska de väl till ett hål?

Kollade lite, och i vissa områden tillbringar faktiskt honor sin tid lägre upp på land för sina iden och barnfödande. Står dock inte vilka områden.

Men att isbjörnen har ökar så markant sedan 70-talet beror på skyddsåtgärder som sattes in 1973.
Det var ett hårt jakttryck under 60- talet, och ett mer ojuste jaktsätt. Jag antar att isbjörnen då var, inte utrotningshotad, men iaf hotad.

Om isbjörnen inte jagats så hårt då, hade stammen inte varit så nedgången, därför borde det vara mer intressant att jämföra hur stammen är nu i förhållande med den stam som fanns innan de hårda avskjutningarna.

Flera internationella överenskommelser har gjorts för att rädda isbjörnen, och har varit den största framgången i arbetet med att rädda hotade arter.

Hittar någon hur stor stammen var innan de hårda avskjutningarna?
Finns det ens?

Fast kommer jordens miljö någonsin återställas som den var?
Kanske inte som den var, men om man kan vända den globala uppvärmningen tillbaka till mer normala svängningar, så borde det kunna räcka för åtminstone återställande av istäcken. På lååång sikt.

Är den nuvarande situationen verkligen endast orsakad av miljöresurs-slöseri eller kan klimatförändringarna ha högst naturliga orsaker, och omifall att , ska vi verkligen till varje pris hålla liv i arter vars möjlighet att överleva i det vilda är dålig (oavsett art), är inte det bara i många fall, att erbjuda dem en plågsam död ( svält etc) ?
Jag tror nog att alla, eller ja i alla fall de allra flesta, som studerar ämnet är överens om att den nuvarande temperaturhöjningen är orsakad av människans utsläpp. Man är också överens om att en global katastrof väntar runt hörnet om inget görs för att vända på utvecklingen. Vad man inte vet än så länge är exakt vad, hur och i vilken ordning allt kommer att ske. Jag hoppas vi slipper få reda på dom svaren.

Inte till varje pris, men jag anser att vi har ett ansvar för att mildra effekterna av vad vi ställer till, och om möjligt hålla alla arter vid liv. För mig är det en distinkt skillnad mellan den uppkomst och död av olika arter som skett och sker naturligt, och den utrotning som vi nu orsakar. Tänker inte bara på isbjörnarna.
Just isbjörnar och just svält i deras fall, kan vi ju påverka. Som jag skrev. ;)

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar