Sv: Rädda björn?
*Kl*
Är lyckligt ovetande om vad Al Gore har sagt beträffande drunknande isbjörnar, men detta att 2 stycken på kort tid flutit iland på Island, får åtminstone mig att börja undra. Det rör sig om en långsam resa på c:a 50(?) landmil över havet.
Vad är oddsen för att inte många fler gjort motsvarande resa men missat Island och drunknat?
Eller att isflaken tinat på vägen och isbjörnar drunknat?
Hur vanligt är det, historiskt, att björnar på detta sätt flutit iväg?
"På detta sätt" ja, hur har det gått till? Har kustisen brutits upp på ett nytt och för isbjörnen överraskande sätt?
Jag skrev om vårt moraliska ansvar tidigare. En fråga är om det saknas ett livsutrymme för just den här isbjörnen? Om man tänker på revir. Fast det vet vi ju inte. Är det inte snarast så att kampen om revir är ständig och att de starkaste har sina medan många får klara sig i utkanterna? Ska vi människor bestämma över just den här individens rätt att delta i den kampen? Jag har inte svaren.
Om det nu är så att isbjörnarnas livsutrymme, mattillgång och möjligheter till fortplantning krymper och att deras överlevnad som ras därmed hotas, är det inte vår skyldighet att hjälpa dom tills förhoppningsvis jordens miljö återställs?? Matbombning med avlivade hästar kanske?
LIA