Rädd häst som ej vill vända...

Sv: Rädd häst som ej vill vända...

jari skrev:
Du kommer att ha Sveriges Voltsäkraste häst efter den där kursen :bow:
Kul att det funkar!

Han är ju bra på det sättet att han inte "stänger av" utan bara "inte vill" och då testar den där envetna människan han blivit drabbad av.

Men vi vänder inte ätt rätt håll på upploppet ännu för sulky. :crazy:

Där "smyger" jag på honom att han ska vända på upploppet genom att vända för intervaller en bit efter mål de ggr jag intervallar honom. Vi kommer närmare och närmare den kritiska punkten men så länge vi går kursen vill jag inte slita för mycket med intervaller emellan provloppen. Han tar ut sig så "in i den" på alla omstarterna så jag tycker han blir för trött för att gå ett jobb till i veckan då. (Lite för hög puls för att jag ska vara nöjd)

Men jag har ju två hästar jag kan rida så han kan ju få stå över nån gång om jag tycker. Man börjar ju bli lite sugen på start nu när allt funkar så bra... :D

/// ghost

ghost skrev:
Han är ju bra på det sättet att han inte "stänger av" utan bara "inte vill" och då testar den där envetna människan han blivit drabbad av.

Men vi vänder inte ätt rätt håll på upploppet ännu för sulky. :crazy:

Där "smyger" jag på honom att han ska vända på upploppet genom att vända för intervaller en bit efter mål de ggr jag intervallar honom. Vi kommer närmare och närmare den kritiska punkten men så länge vi går kursen vill jag inte slita för mycket med intervaller emellan provloppen. Han tar ut sig så "in i den" på alla omstarterna så jag tycker han blir för trött för att gå ett jobb till i veckan då. (Lite för hög puls för att jag ska vara nöjd)

Men jag har ju två hästar jag kan rida så han kan ju få stå över nån gång om jag tycker. Man börjar ju bli lite sugen på start nu när allt funkar så bra... :D

/// ghost

Jo just det..*TIPS* tänk på att inte ha samma häst varje gång, kan bli för mycket för frambenen tyvärr...

Efter en fadäs i hagen så han blev av med huden nenanför ena örat fick hästen stå över ett jobb men i kväll var det banintervaller i kritiska kurvan som gällde igen...

Vi började vända upp vid 800 m-pålen där vi slutade förra gången, det gick utan problem. Nästa gång vände vi ca 20 m längre bort mot upploppet.
Tredje gången var vi ca 20 m. framför 900m-pålen och DÄR kändes det att vi var nära att få återfall. Jag gjorde halt några sekunder och fortsatte därefter ner i banan och han LYDDE!!! :bump: :bump: :bump: Förut med samma taktik har han bara tvärat och betett sig.
Nöjd med detta så återgick vi till 800 m-pålen och voltade ett helt varv i skritt innan vi körde sista intervallen.

Över huvud taget kändes han mycket rakare och smidigare i dag och gjorde jobbet på ett jättebra sätt. Han lyder på ett helt annat sätt än han gjorde från början även om han testar i bland...

Om någon vecka börjar jag leta lopp och funderar ut kuskar med känsliga händer. :idea:

/// ghost

En tråkig uppdatering då...

Hästen blev mycket bättre, men började blöda näsblod vid ansträngning så jag har har varit och kollat upp honom i halsen.

Hästen i fråga har upprättstående och snett struplock och eftersom han tränats hela tiden så misstänkte veterinären även problem med hjärtat. Så som han ser ut så stänger struplocket luftstrupen när han böjer huvudet åt höger. Inte underligt att han bara voltar under lugna förhållanden när han inte böjer huvudet. :crazy:

Mycket riktigt, hjärtmuskelinflammation och problem med struplocket, detta tillsammans gör att det är mycket dålig prognos speciellt som hästen är 7 år...

Men det känns mycket skönt att veta vad felet är, för han försökte verkligen göra rätt hela tiden, det bara inte funkade. :cry:

/// ghost

Känns verkligen trist att lösa efter allt jobb du lagt ner, även trist för hästen. Vad händer med den nu? För din del känns inte allt så tråkigt ändå... eftersom jag antar att du lärt dig mycket på "vägen" och det är ju värdefullt i sig själv....

trotters.inc skrev:
Känns verkligen trist att lösa efter allt jobb du lagt ner, även trist för hästen. Vad händer med den nu? För din del känns inte allt så tråkigt ändå... eftersom jag antar att du lärt dig mycket på "vägen" och det är ju värdefullt i sig själv....

All kunskap är guld värd, även om det är tråkigt att lära sig den hårda vägen. :(

Jag kommer att ta bort honom för jag kan inte ha en svårfödd haghäst som dessutom slår sig hela tiden (vi har redan två ston som knallar omkring). Försäkringsombudet tyckte att jag ändå ska skicka in och försöka få honom utdömd pga två så pass grava åkommor. Halsen opereras ju inte pga att han förmodligen haft problem med hjärtat i åratal, om han hade varit tre hade det varit en annan grej enligt vet.

En annan tråkig sak nu när man gått igenom detta är att jag förmodligen haft en till innnan, men det fattade vi inte (tidigt 90-tal). Den hästen trodde vi bara var tokig. :crazy: :o

/// ghost

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 322
Senast: Cattis_E
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Träning Jag är så frustrerad och behöver hjälp. Har en 11 årig valack som för ca 2 månader sen började bete sig illa ute. Det börja med att han...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V