Rädd häst som ej vill vända...

Sv: Rädd häst som ej vill vända...

Kolla punkterna 13 o 14 enligt Marthas länk!!

Han är ett typexempel med muskelkramp i motsatt sida så jag vet ju vad jag har att jobba med. :idea:

Jag var inne på den sidan när jag höll på med det förra projektet, men tack Martha för påminnelsen. :bow: :bow:

Jag träffade även en veterinär i höstas som anser att det är bra att "köra slalom" med dem för att även hjälpa till att träna bort problemen. Man får suveränt styrbara, mjuka och starka hästar av det men i bland funderar man på hur mycket längre det blir om man kör "slalom" under rakbaneintervallerna. :smirk:

Det ser ut som om kusken varit full de gånger jag är först på banan :D , hemma på grusvägarna syns det inte lika tydligt.

Jag har även praktiserat detta på min andra häst som inte haft så jättemycket problem förutom att hon är lite instabil i volten (och egensinnig som bara den) och fått en mycket stabilare, gladare och mer muskulös häst på kuppen, det ska bli intressant att se om det hjälpt mot hennes otur också. :D

I afton ska det bli "dressyr" vid den "riktiga" startplatsen.

/// ghost

Jari...ska passa på att fråga dig: När hästarnas mankam "knorkar"..du vet när den hoppar över från ena sidan till den andra med ett "klonk" :D vilka åtgärder skall man ta åt då?? 1,2,3,4??

Hej!! :)

Du kämpar ju helrätt med pållen.Själv gick jag ju massagekursen.....Har varit grymt dålig på att använda den.....lat..... :angel:

Du gör ju redan allt som kan tänkas,jag lutar oxå åt tandproblem.Vill bara berätta att på ena hästen vi har tog vi vargtänder,velrenomerad veterinär....
Trots detta så var han 2 år senare mysko och stannade vid styrning till höger.....

Nu när jag sålde kusen och den besiktigats,hittade veterinären inflamation och lösa tandbitar!!Efter att han fått bort det och läkt är han helt perfekt!

Så är det en sak till,jag har ju en erkänd knäppgök hemma här,han var helt galen på volten förut,nu har jag lagt ned en massa tid på tankeverksamhet....för hans del.

Genom enkla övningar i komunikation mellan honom och mig,har vi fått honom att tänka med båda hjärnhalvorna.Han är m.k.t. nöjd nu,när han förstår vad som menas.Allt detta sker uppsuttet.Mina övningar finns ju på ridtravar sidan.

Sist vi körde provstarter skötte han sig exemplariskt!!Nu får vi se om det håller i sig till imorn....

Förr talades det ju om istadighet,men din häst ska nog komma på bättre tankar med den omsorg han får.

Jag har själv skött en Super A häst,han var otroligt kapabel,men en riktig hetsporre på slutet(sprang in över 600 000)Vi galopp tränade den,som visades vara helt fel.då han fick ett gaffelband.... :crazy:

Nuförtiden känner jag mig skeptisk till obehärskasd form av träning,tror absolut på att få hästarna med osäkerhet att tänka lite mer positivt.

Kram,lite tankar från Stally

ghost skrev:
Skum häst minst sagt. Men ju mer jag håller på, ju mer känns det som om "något" hänt vid 2140 m och att det därefter varit full fart av banan med full drivning. :confused: :confused:

Ja det kan ju ha hänt något tidigare... Jag hade en dam som efter varje kurva på banan kastade sig handlöst rakt ut mot ytterspåren... Inte så jättekul...
Ialla fall började vi luska i det hela, hon var kvalklar när jag köpte henne och detta hände vid första jobbet på banan, jag ville ju veta hur dan hon var... Det visade sig trots tidigare tränarens tal om att hon inte behövde några skydd alls och såg väldigt rätt ställd ut att hon slog sig rejält på knäna och senor fram... Alltså galopperade hon i kurvorna... Och efter att ha studerat den tidigare tränaren köra sin unghästar så förstod vi varför hon slängde sig ut, så fort hans hästar galopperade så styrde han ut dem och tog ner dem på ytter spåret av någon andeledning...
Så sen för flöt ett antal månader med att enbart träna på att "jogga" runt inner spåret i rätt varv för att lära sig att man inte behöver göra några utfall... Det blev till att träna alla möjliga konstiga tider när ingen annan körde... Och avbryta "jogg" träningen om det kom upp andra ekipage på banan... Men tillslut förstod hon sig på vad matte ville... Sen kom vi tyvärr inte så mycket längre av andra orsaker... Men kvalade gjorde hon till slut! ;)

de kan ju hända att han itne gillar att springa på banan.. han kan tycka att de e obehagligt..

du kan ju prova att longera och rida mycket volter, serpentiner m.m. för att kunna ställa honom.. men låt de inte bli för mycket krav när du böjer och ställer utan låt honom ta de lugnt..

martha skrev:
Jari...ska passa på att fråga dig: När hästarnas mankam "knorkar"..du vet när den hoppar över från ena sidan till den andra med ett "klonk" :D vilka åtgärder skall man ta åt då?? 1,2,3,4??
Nacksving är att rekomendera ;) :p

Är du HÄR och surrar nu? :D *lånar knapp*

Tisdag 18/1: 30 min. skritt under sadel på banan.

3 varv i volten vid 1640 m, skritt iväg i rätvarv, vände upp och skrittade till 2140 m. Fyrkantsspår ca. 60 m med lite snett igenom.
4 varv i startfållan utan något som helst krångel.

Jag gör allt åt båda håll förutom just volterna. Funkar de åt "rätt" håll så nöjer jag mig med det.

Förvånansvärt nog var han mycket samarbetsvillig, han har över huvud taget inte velat vända ner i banan med vagn. Lite taktande men inte alls lika mycket sidsteppande som förra gången jag red honom på banan. Det är svårt för dem att fatta att de ska skritta på banan om de inte gjort det tidigare. :angel:

Man ser verkligen hur musklerna växer på honom, helst skulle jag vilja att han ökade i hull också men allt går säkert till musklerna nu.
I vilket fall som helst blir ryggen smidigare och mer muskulös för varje dag, kommer man bara på rätt spår brukar det ju gå hemskt fort att bygga snygga muskler på dem. :idea:

/// ghost

martha skrev:
Aldrig vart med om... men nästan :crazy: Räcker med 1,2,3 tror inte trapeziusen har så mkt med det att göra.
Men kolla samtidigt igenom "hela" Rombodieus muskeln med tummen på ena sidan och två fingrar på andra kläm och dra upp och ner , leta efter knutor el strängar. Är muskeln som sten el elastisk? Massera den mycket och få igång den om den är stenhård.
Vicka därefter man kammen mot dig och håll där en 10-20 sek därefter från dig lika länge på kanske 2-3 ställen uppifrån och ner.... INTE gunga utan hålla! Fråga om du inte fattar...

En bok som jag kan rekomdera är ABC of the Horse, skriven av en finne (såklart då) Pauli GrönstrandBok

I den finns det en del träningsråd vid olika problem.Och massor av bilder m,m Innehåller dock vissa sakfel enl vår "Rektor" typ att en del musklers fästen och ursprung inte är 100% Rätt.. men jag tycker den är bra iaf!

Senast ändrad av en moderator:

Trapezius är en del av MITT problem (tror jag, är ju novis ännu :o )

Spänd och hård och tråkig och musklerna precis vid manken var riktigt underutvecklade.

Men det verkar som om jag är på rätt väg, han jobbar med huvudet i en helt annan form än han gjorde runt jul. Från början körde han upp huvudet och sänkte ryggen så fort han blev lite laddad det har redan blivit mycket bättre på ett par veckor.

Man blir fascinerad varje gång man får tag i en häst som har problem med hur fort det går att "hinna ikapp" bara man kommer åt problemet...

Boken låter intressant, den får jag sätta upp på önskelistan nu när hästarna börjar springa in "miljoner". Början av året brukar vara tung även utan massagekurser och oplanerade hästköp. :crazy:

/// ghost

Senast ändrad:

oki...jag fattar...det svåra är ju att jag vet inte hur hon rör sig då hon står på box nu med hovbensfraktur( en märr jag fick gratis pga det)men hon är otroligt omusklad hela hästen..men f.ö väldigt fin i typen.....om jag hade kört henne så hade jag ju vetat lite mera....t ex om hon drar nåt bak eller är kort i framsteget......

Tror jag med...Kanske inte hela felet men en del iaf... frambenshälta kan ofta resultera i muskulära problem där (Trapezius)... och kan sitta kvar riktigt länge efter att hältan är åtgärdad!

Kanske går till sig när musklerna återvänder då...

Uppdatering:

Förra torsdagen: Testade att rida ett jobb 1000 + 2140 m. Han voltade perfekt vid 1640 :bump: första repan, och "så där" vid 2140, givetvis fick banmästaren för sig att han skulle sladda banan precis då så det fick bli som det blev, tre varv hann vi åtminstone. Även om volten inte fick perfekt form tog han styrning och skötte sig utan större protester. MEN så extremt entömt, hästen sprang som en banan och yttertygeln användes bara för att få runt honom i volten.

I dag: Besök hos Tandis. Lite småsår av vassa kanter, mest på höger sida men även ett litet på vänster. Och så en foderficka på höger därutöver... Inget extremt men absolut i rätt tid enligt Tdl.

Misstänkte detta då han funkat lite bättre på hackamore de få gånger jag ridit hemma. Därutöver har han äntligen släppt vid stretch av höger bak från i torsdags, innan dess var han hopplös att få att samarbeta.

Det här börjar bli riktigt spännande. :idea:

Kul!!

Följer utvecklingen med spänning!

Min gamle har sådan foderficka,han kan vara rätt påverkad av den emellanåt.

Jag fick rådet att skölja munnen på honom med kallvatten, det är ju lätt när man är på banan 3 ggr/vecka. :idea:

Tre gånger perfekta volter vid 1640 3-4 varv (kör 1000 m) :bump: , testade om det gick att få honom att vända normalt på upploppet men det blev tvärnit.
Inget strul vid utgången!!!!

Vi får se vad han kan hitta på för spännande överraskningar nästa gång? Om jag lyckas övertala travsällskapet ska jag testa montéprovstart nästa helg, jag har all utrustning men licensen saknas ju. :angel:

/// ghost

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 640
Senast: Blyger
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 322
Senast: Cattis_E
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Träning Jag är så frustrerad och behöver hjälp. Har en 11 årig valack som för ca 2 månader sen började bete sig illa ute. Det börja med att han...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V