Betyg: ++++
Nu har vi kört 1:a provloppet i montékursen och rubriken på tråden känns helt inaktuell.
Min spårgissning var precis så dåligt odds på som jag misstänkte. Dessbättre var det en rutinerad tjej som ledde bakvolten också.
Utrustningsmässigt blev det precis som vanligt, mest pga att han höjde upp huvudet så jag inte nådde att få i tussar så det fick vara. Han får gå med huva i stället när det är allvar...
Han kändes ungefär som en raket med stubinen tänd när vi skulle upp på banan så då funderade jag på vad jag gett min in på. Galna människa.
Men när jag fått på käken lugnade han ner sig så pass att det gick att skritta lite med honom i väntan på provstart till kommando vilket gällde för spår 1 och 6. Givetvis drog de igång startmaskineriet så fort vi anlänt till volten så den vändningen blev under all kritik, han ger sig lite efter första varvets stretande när han är ensam. Som tur var visade han sig vara stabil UR volten annars hade det kunnat bli knepigt. Startpersonalen undrade om jag verkligen trodde på "det där" när jag kom tillbaks till volten. Joooo då, svarade jag.
När vi samlade ihop oss sen så insågs att Kursledaren glömt att gå igenom vara alla skulle vara så det var minst sagt kaotiskt i början och mååånga varv blev det. Som tur var betydligt bättre än i provst. innan tills kommandona brakade igång och jag skulle ta ut volten. Men från spår 1 stör man ju ingen så vi kom iväg i färdriktningen igen.
Sen gick det bara bättre och bättre, så start 3 och 3 behövde jag inte ens ha järnkoll på hästen utan hade fullt fokus på att försöka hjälpa tjejen som hade spår 2 i stället. Det var en rätt häftig känsla när han gick som han skulle och bara tog styrning efter att ha krigat så fort man vände ner på kommandona.
Själva loppet var vi aldrig speciellt oroliga för, tyvärr fick vi spets och då blev han lite för inspirerad så vi var inte så bra farthållare i mitten. Som tur var var det bara 2 st. hästar utöver min som inte presterat nåt speciellt (sprungit in under 130 000) så de flesta hängde med bra. Han kämpade på bra och blev passerad av 2 st. på upploppet så jag är minst sagt nöjd.
Tyvärr tog han ut sig lite för mycket (betydligt mer tagen än hon som startade i måndags), om han får haka på nästa tisdag eller om jag tar henne i stället är helt beroende på om jag får med henne i lopp eller ej.
/// ghost