Rädd häst som ej vill vända...

Sv: Rädd häst som ej vill vända...

Låter bra det här ju!
När BR kom till mig raspade vi tänderna och han var "rätt ful" i minnen så jag använde ett läderklätt rakt bett på honom, men nu har jag ett oklätt. Tycker att det funkar jättebra med rakt, mindre som skramlar omkring och rör sig i munnen + att det inte viker upp sig i gommen om man behöver hålla lite just när man vänder runt i volten. I början mumlade kusken om springrem det har jag inte hört ett ord om sen jag satte i rakt bett. Mätte även först innan jag köpte.... vart smalare än jag tänkt....

Hästen äter bättre än någonsin och ökar i vikt varje dag. :idea:

Men han är minst sagt enveten på halva banan. Däremot voltar han som han aldrig gjort annat på bortre rakan. :confused: :confused: Jag gör vissa framsteg ändå och det är ju positivt då vi bara jobbat på detta i ett par veckor.

Kroppen är på väg åt rätt håll och formkurvan sticker rakt uppåt nu...

Är det någon som provat dessa travhack i praktiken och vet hur de funkar? Jag tänker rida honom ett en gång (en mörk kväll eller tidig morgon) på vanligt hack och se vad jag får för reaktion. Jag vet inte alls om det funkar men det kan ju vara värt ett försök?

40638a.jpg

Annars har jag provat att volta bakom häst på upploppet och då spände han av totalt och blev helt lydig där med. Min teori är mer och mer att han fått en låsning mellan öronen och jag har lite fler idéer om hur man ska komma åt dem men under tiden ser jag inga som helst problem med att ta ut honom i lopp som han verkar nu...

/// ghost

Brukar se en del sådanna dock mest hängande under ett skapligt dammlager.... Men i ridning är det väl vanligt förekommande. Vi har haft ett på ett "halvtokigt halvblod" Han blev då mkt lugnare då har jag för mig.

Just därför jag frågar, jag har en hel massa prylar som bara hänger så det känns dumt att investera i nåt som inte funkar.

Min grabb funkar förresten i volten med käk också så jag slipper att damma av automatkäken (har 2 st, ett som användes några ggr på 70-talet och ett som mor shoppade begagnat tillsammans med en hel hög travprylar för ett par år sen)

/// ghost

Är det M8 gänga på automaten kan jag köpa den av dig, för jag skulle behöva en till! :angel:

jag testade en xylofoniagrimma på min hetsporre ju... Han funkar alldeles utmärkt på sidepull när man rider, hänger sig på bettet när han blir hetsig, dock ej på sidepull, därför trodde jag att det skulle blir bra... Men det gjorde ingen som helst skillnad, han var lika het och svårstoppad som vanligt på banan. :( men det är ju värt att testa, men skola in honom lite på "nosryggstrycken" först tror jag är att rekommendera.

Jag avvaktar lite grann, tror problemet "löser sig" bara jag är tillräckligt envis, men han kan ju vara som min andra så han bara lyder "tjat-kärringen" där bak... :p

Den här veckan har han gått ett intervalljobb på banan med vanliga skygglappar, (det känns att han börjar bli bättre i kroppen :) )
Sedan har han blivit vaccinerad och i dag blev det ett rakbanejobb. Till min förvåning var han inte speciellt entömt i dag. :p Men det har iofs sina orsaker, elaka matte gav sig ut och skrittade "slalom" i 82 minuter i torsdags vilket gjorde att stora starka tävlingshästen fick träningsvärk i "motorn". Men när den släppt fick jag en ny, rakare och spänstigare häst.

Nu blir det en lugn vecka pga att jag ska ut på irrfärder och sedan blir det nog provstart. Det ska bli intressant att se hur han sköter sig i tre starter på raken. Jag väljer bort spår ett och två till att börja med.

/// ghost

kul med uppdateringar och att det går åt rätt håll!!! :bump:
måste ge mig ut med kameran och ta bilder på vår fina dressyrskog... efter stormen... cavalettiträning... :cry:

Framsteg...

Jag vet ju inte riktigt åt vilket håll det går eftersom jag inte har en aning om vad hästen gjort innan förutom att han varit "värre" än något. :confused: :)

Enligt förra ägarna blev han värre i bland och lite bättre i bland men några sådana varianter har inte jag upptäckt, bara att han blir lite lugnare för var gång vi tränar även om vi har en bit till att vända åt rätt håll på upploppet utan sällskap. DET tycker jag är positivt. :idea:

Nu är åtminstone provstarten avklarad, av ren provokation körde jag in från bakvarv, han har svårast då. Jag missade min rygg med en halvmeter så det gick bara rakt fram så mor fick ställa oss i "färdriktning" sen funkade det jättebra trots att jag hade "lagom" avstånd. I andra starten var det bara jag och en till och det gick jättebra och sen i tredje körde vi ytterligare en gång in från bakvarv och trots att vi fick "pricka" ryggen funkade han hela vägen in. Inte en enda gång blev hans tressad så att han stängde av sig heller.

Sen joggade han med så fint bakom "farthållaren" på spår 1 det varierade rätt friskt mellan 20-och 30-tempo, sista 300 fick han gå på lite och han var helt styrbar över hela upploppet trots att han fortfarande hänger lite för mycket iåt höger. Men jag behöver åtminstone två tömmar nu. :D Lite rakare blir han säkert om man sätter lite skygglappar på honom också. Tiden blev 1.25,2 på vinnaren och vi kanske var huvudet efter.
Totalbetyg: VG, speciellt som jag är så yrskallig att jag åker till provstarten utan tussar och tungband "för det har jag ju aldrig på de andra". :bow: :bow:

Det känns inte på något sätt hopplöst för han håller på att bygga kroppen fint och nu vet jag hur han beter sig i en volt. Då törs man ju anmäla på volt också bara man är noga med val av kusk... Han får ett tag till på sig att bygga kroppen och så kommer ju montékursen. Är det en avancerad gissning att tippa på att vi får spår 1 första gången? Jag är ju den enda som har licens sedan tidigare. :p

/// ghost

Låter ju bra det där! Montekursen blir ju rena "intensivkursen" för er ...

Han kommer att vara så less på att strula i volten efter alla provstarter och omstarter så att han inte orkar längre. :devil:

För att inte tala om när jag ska öva upp snabbheten/metoden i mina nyförvärvade kunskaper. :D Testade på en av de andra i dag och det tog sin lilla tid.

/// ghost

martha skrev:
Jari...ska passa på att fråga dig: När hästarnas mankam "knorkar"..du vet när den hoppar över från ena sidan till den andra med ett "klonk" :D vilka åtgärder skall man ta åt då?? 1,2,3,4??

Vi hittade en "klonkande" häst på massagekursen och passade på att fråga lärarinnan om det. Enligt henne är det inget fel utan något som tydligen ÄR så på vissa hästar???

/// ghost

Kallblodshingtsten Lovin hade det. Han hade så tung man så hans man låg alltid på andra sidan då han stod still. Det såg mycket mystiskt ut...det var ju inte hela vägen...utan en bit bara... :crazy:

Har funderat ut en liten teori om det där.... det ligger ett ligament underst där som hete ligamament nuchea (ungefär). Och när/om hästar får vila ett tag eller av annan anl tappar muskler då kanske det där liagmentet blir för slakt.. det är väldigt långt och det sitter en massa fästen i det. Och då kanske det blir liksom för slappt.. Långsökt kanske men tycker att det där märks fort på mitt kallblod när hon fått vila...

Hur märktes det på Lovin var det hela tiden eller som ovan??

Betyg: ++++

:banana: :bump: :bow: :p :D

Nu har vi kört 1:a provloppet i montékursen och rubriken på tråden känns helt inaktuell. :)

Min spårgissning var precis så dåligt odds på som jag misstänkte. Dessbättre var det en rutinerad tjej som ledde bakvolten också.

Utrustningsmässigt blev det precis som vanligt, mest pga att han höjde upp huvudet så jag inte nådde att få i tussar så det fick vara. Han får gå med huva i stället när det är allvar...

Han kändes ungefär som en raket med stubinen tänd när vi skulle upp på banan så då funderade jag på vad jag gett min in på. Galna människa. :p

Men när jag fått på käken lugnade han ner sig så pass att det gick att skritta lite med honom i väntan på provstart till kommando vilket gällde för spår 1 och 6. Givetvis drog de igång startmaskineriet så fort vi anlänt till volten så den vändningen blev under all kritik, han ger sig lite efter första varvets stretande när han är ensam. Som tur var visade han sig vara stabil UR volten annars hade det kunnat bli knepigt. Startpersonalen undrade om jag verkligen trodde på "det där" när jag kom tillbaks till volten. Joooo då, svarade jag. :angel:

När vi samlade ihop oss sen så insågs att Kursledaren glömt att gå igenom vara alla skulle vara så det var minst sagt kaotiskt i början och mååånga varv blev det. Som tur var betydligt bättre än i provst. innan tills kommandona brakade igång och jag skulle ta ut volten. Men från spår 1 stör man ju ingen så vi kom iväg i färdriktningen igen. ;)
Sen gick det bara bättre och bättre, så start 3 och 3 behövde jag inte ens ha järnkoll på hästen utan hade fullt fokus på att försöka hjälpa tjejen som hade spår 2 i stället. Det var en rätt häftig känsla när han gick som han skulle och bara tog styrning efter att ha krigat så fort man vände ner på kommandona. :idea:

Själva loppet var vi aldrig speciellt oroliga för, tyvärr fick vi spets och då blev han lite för inspirerad så vi var inte så bra farthållare i mitten. Som tur var var det bara 2 st. hästar utöver min som inte presterat nåt speciellt (sprungit in under 130 000) så de flesta hängde med bra. Han kämpade på bra och blev passerad av 2 st. på upploppet så jag är minst sagt nöjd. :banana: :banana:

Tyvärr tog han ut sig lite för mycket (betydligt mer tagen än hon som startade i måndags), om han får haka på nästa tisdag eller om jag tar henne i stället är helt beroende på om jag får med henne i lopp eller ej.

/// ghost

jari skrev:
Har funderat ut en liten teori om det där.... det ligger ett ligament underst där som hete ligamament nuchea (ungefär). Och när/om hästar får vila ett tag eller av annan anl tappar muskler då kanske det där liagmentet blir för slakt.. det är väldigt långt och det sitter en massa fästen i det. Och då kanske det blir liksom för slappt.. Långsökt kanske men tycker att det där märks fort på mitt kallblod när hon fått vila...

Hur märktes det på Lovin var det hela tiden eller som ovan??

Han hade det hela tiden...men det syntes inte då han sprang. När han gick så vickade den fram och tillbaka hela tiden...men så fort han såg ett sto eller något och spände nacken...ja...då vips var han som vanligt :)

Sv: Betyg: ++++

ghost skrev:
Nu har vi kört 1:a provloppet i montékursen och rubriken på tråden känns helt inaktuell.

Min spårgissning var precis så dåligt odds på som jag misstänkte. Dessbättre var det en rutinerad tjej som ledde bakvolten också.

Utrustningsmässigt blev det precis som vanligt, mest pga att han höjde upp huvudet så jag inte nådde att få i tussar så det fick vara. Han får gå med huva i stället när det är allvar...

Han kändes ungefär som en raket med stubinen tänd när vi skulle upp på banan så då funderade jag på vad jag gett min in på. Galna människa.

Men när jag fått på käken lugnade han ner sig så pass att det gick att skritta lite med honom i väntan på provstart till kommando vilket gällde för spår 1 och 6. Givetvis drog de igång startmaskineriet så fort vi anlänt till volten så den vändningen blev under all kritik, han ger sig lite efter första varvets stretande när han är ensam. Som tur var visade han sig vara stabil UR volten annars hade det kunnat bli knepigt. Startpersonalen undrade om jag verkligen trodde på "det där" när jag kom tillbaks till volten. Joooo då, svarade jag.

När vi samlade ihop oss sen så insågs att Kursledaren glömt att gå igenom vara alla skulle vara så det var minst sagt kaotiskt i början och mååånga varv blev det. Som tur var betydligt bättre än i provst. innan tills kommandona brakade igång och jag skulle ta ut volten. Men från spår 1 stör man ju ingen så vi kom iväg i färdriktningen igen.
Sen gick det bara bättre och bättre, så start 3 och 3 behövde jag inte ens ha järnkoll på hästen utan hade fullt fokus på att försöka hjälpa tjejen som hade spår 2 i stället. Det var en rätt häftig känsla när han gick som han skulle och bara tog styrning efter att ha krigat så fort man vände ner på kommandona.

Själva loppet var vi aldrig speciellt oroliga för, tyvärr fick vi spets och då blev han lite för inspirerad så vi var inte så bra farthållare i mitten. Som tur var var det bara 2 st. hästar utöver min som inte presterat nåt speciellt (sprungit in under 130 000) så de flesta hängde med bra. Han kämpade på bra och blev passerad av 2 st. på upploppet så jag är minst sagt nöjd.

Tyvärr tog han ut sig lite för mycket (betydligt mer tagen än hon som startade i måndags), om han får haka på nästa tisdag eller om jag tar henne i stället är helt beroende på om jag får med henne i lopp eller ej.

/// ghost

Himla sköjj då att det gick bra, första gången brukar vara lite "små krisigt" med spåren o sånt heh heh :D :D

Hö, då föll den teorin då! (Vetenskaplig med 2 hästar :cool: )

Du kommer att ha Sveriges Voltsäkraste häst efter den där kursen :bow:
Kul att det funkar!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 640
Senast: Blyger
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 322
Senast: Cattis_E
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Träning Jag är så frustrerad och behöver hjälp. Har en 11 årig valack som för ca 2 månader sen började bete sig illa ute. Det börja med att han...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V