Sv: Rädd häst som ej vill vända...
Jag slängde bara ur mig något för att se vad jag fick för spontan reaktion.
Nu lite info då.... Jag vet att jag tar en medveten risk men hästen har gjort 20 voltstarter så Helt omöjlig kan han ju inte vara. Han har ofta haft ledhjälp men om han haft det jämt törs jag inte svara på. Enligt förra ägaren brukade det funka om han hade en rygg i volten men jag vill ju själv.
Han kastar sig inte åt något håll utan bara stannar och låser sig så att han inte går att styra eventuellt lite åt vänster. Rygga och gå framåt fungerar.
Tandkoll är på G om ett antal dagar.
(Det rådet visste jag skulle komma), han är även kollad i kroppen och var mycket stelare i högersidan vilket givetvis gör det svårare att volta åt det hållet.
Jag har haft honom rätt kort tid, bara några veckor, och haft honom till banan två ggr. Hemma voltar han åt precis vilket håll man vill, men på banan blir det stress... Han är ytterst lyhörd och funkar faktiskt helt suveränt så fort han förstår vad jag vill att han ska göra. En positiv överraskning efter en del andra hästar man kört.
Jag får bara känslan av att någon varit hårdare mot honom än vad han klarar av i huvudet. Men det ska tilläggas i sammanhanget att jag ringde upp dem kusk som kört honom mest och han sa att hästen var värre när han var yngre, så förra ägaren hade kommit en bit på rätt väg med honom... och han sa även att det definitivt är en häst att försöka med...
Jag har aldrig behövt höja rösten åt honom och över huvud taget är han en rätt tillitsfull häst men sist jag klev ur vagnen på stallbacken på banan verkade han tro att jag var ilsk på honom och att han skulle få skäll.
Ska jag presentera mina idéer då? Jag har fått för mig att han måste till banan utan krav över huvud taget utöver de gånger han åker dit för snabbjobb så jag tänker ta med honom när jag kör jobb med den andra och rida honom. Och då är det inte en trav jag tänkt mig, utan vi ska träna lite skritt vid startplatserna. Inte just startvolter utan lite lydnadsträning på totalt fel plats. Jag har inte någon aning om det kommer att funka men hästen är klok så vem vet? Får jag honom bara att spänna av på banan och komma på att jag inte ens har ett spö med mig så tror jag att mycket är vunnet.
Fungerar detta så utvecklar vi lite till att jobba på startvolt och åttor i startområdet under sadel och sen avbryta och skritta tillbaka i bakvarv. Och om jag lyckas med det är ett stort steg vunnet för han tror man är arg när man avbryter "krumelurerna" jag velat att han ska göra hittills.
Går det riktigt bra ska jag försöka ta montélicens på honom men där har jag också en plan (häst) B om det blir för snabbt inpå för honom.
Jag ska givetvis ut och kolla hur han beter sig när han voltar tillsammans med andra hästar också vid något tillfälle men jag har precis fått koll på var han står i form och innan jag gjort det ville jag inte köra med någon annan för jag tycker att de flesta på min bana kör för fort i träning.
Oavsett hur det går med voltningen så finns det ju alltid autolopp framöver...
/// ghost