Rädd häst som ej vill vända...

ghost

Trådstartare
Jag har skaffat mig ett nytt projektarbete efter konvalescenten som jag inte fick att funka.

Den här gången blev det en fräsch "problem"-häst i stället! Har man inget annat för sig så.... :crazy: :angel:

Hästen i fråga vill inte vända på banan över huvud taget, men enligt vad jag kan se är han inte "medvetet" dum utan förväntar sig en massa obehag.

I kurvorna vänder han med tvekan efter övertalning men på rakorna blir han helt låst mellan öronen.

Vad hade ni gjort för att få en sån häst att bryta sitt beteende? Det kan vara intressant att höra om andra gett sig på liknande hästar, jag har en liten plan på saker jag ska testa med honom men ni kanske kan ge mig fler idéer?

/// ghost

Sv: Rädd häst som ej vill vända...

Svårt att svara på utan att känna hästen.Helstängt och jorbländare kan vara en lösning.Kan göra saker värre med.

ghost skrev:
Jag har skaffat mig ett nytt projektarbete efter konvalescenten som jag inte fick att funka.

Den här gången blev det en fräsch "problem"-häst i stället! Har man inget annat för sig så.... :crazy: :angel:

Hästen i fråga vill inte vända på banan över huvud taget, men enligt vad jag kan se är han inte "medvetet" dum utan förväntar sig en massa obehag.

I kurvorna vänder han med tvekan efter övertalning men på rakorna blir han helt låst mellan öronen.

Vad hade ni gjort för att få en sån häst att bryta sitt beteende? Det kan vara intressant att höra om andra gett sig på liknande hästar, jag har en liten plan på saker jag ska testa med honom men ni kanske kan ge mig fler idéer?

/// ghost
Finns nog bara ett svar- Träna, lugn och tålamod...
Ta hjälp av ledare i början och vänd STORT... Ge hästen självförtroende. Bråka absolut inte...
Tömkör och börja om från början...

Helstängt på en häst som TILTAR rekommenderas inte, det är inte alls kul att sitta bakom en panik backande häst med helstängt!

Min tanke är om han verkligen är ordentligt inkörd? Det verkar som om han är rädd för skalmarna, de kommer ju åt när man svänger... Tömköra och kolla hur han beter sig när tömmarna kommer åt bakbenen, ev titta på hur man kör in körhästar och prova lite sånt med lösa skalar osv för att göra honom trygg och förstå att det inte är farligt.
Dvs så fort du har uteslutit att det inte är några problem i munnen osv.
Men ett lite varningens ord, våran tränare har en liknade häst i träning och han kan uppföra sig jättebra 9/10 gånger och 10 gången får han bara totalspel och kastar sig handlöst åt alla håll och kanter... Nu har våran tränare sagt i från sig hästen just pga att han inte vill hålla på att riskera livet för "ingenting"...

Som sagt,man måste känna hästen och gå på feeling för att göra det.

Jag slängde bara ur mig något för att se vad jag fick för spontan reaktion. :p

Nu lite info då.... Jag vet att jag tar en medveten risk men hästen har gjort 20 voltstarter så Helt omöjlig kan han ju inte vara. Han har ofta haft ledhjälp men om han haft det jämt törs jag inte svara på. Enligt förra ägaren brukade det funka om han hade en rygg i volten men jag vill ju själv. :o

Han kastar sig inte åt något håll utan bara stannar och låser sig så att han inte går att styra eventuellt lite åt vänster. Rygga och gå framåt fungerar.

Tandkoll är på G om ett antal dagar. :) (Det rådet visste jag skulle komma), han är även kollad i kroppen och var mycket stelare i högersidan vilket givetvis gör det svårare att volta åt det hållet.

Jag har haft honom rätt kort tid, bara några veckor, och haft honom till banan två ggr. Hemma voltar han åt precis vilket håll man vill, men på banan blir det stress... Han är ytterst lyhörd och funkar faktiskt helt suveränt så fort han förstår vad jag vill att han ska göra. En positiv överraskning efter en del andra hästar man kört. ;)
Jag får bara känslan av att någon varit hårdare mot honom än vad han klarar av i huvudet. Men det ska tilläggas i sammanhanget att jag ringde upp dem kusk som kört honom mest och han sa att hästen var värre när han var yngre, så förra ägaren hade kommit en bit på rätt väg med honom... och han sa även att det definitivt är en häst att försöka med... :D

Jag har aldrig behövt höja rösten åt honom och över huvud taget är han en rätt tillitsfull häst men sist jag klev ur vagnen på stallbacken på banan verkade han tro att jag var ilsk på honom och att han skulle få skäll.

Ska jag presentera mina idéer då? Jag har fått för mig att han måste till banan utan krav över huvud taget utöver de gånger han åker dit för snabbjobb så jag tänker ta med honom när jag kör jobb med den andra och rida honom. Och då är det inte en trav jag tänkt mig, utan vi ska träna lite skritt vid startplatserna. Inte just startvolter utan lite lydnadsträning på totalt fel plats. Jag har inte någon aning om det kommer att funka men hästen är klok så vem vet? Får jag honom bara att spänna av på banan och komma på att jag inte ens har ett spö med mig så tror jag att mycket är vunnet.

Fungerar detta så utvecklar vi lite till att jobba på startvolt och åttor i startområdet under sadel och sen avbryta och skritta tillbaka i bakvarv. Och om jag lyckas med det är ett stort steg vunnet för han tror man är arg när man avbryter "krumelurerna" jag velat att han ska göra hittills.

Går det riktigt bra ska jag försöka ta montélicens på honom men där har jag också en plan (häst) B om det blir för snabbt inpå för honom.

Jag ska givetvis ut och kolla hur han beter sig när han voltar tillsammans med andra hästar också vid något tillfälle men jag har precis fått koll på var han står i form och innan jag gjort det ville jag inte köra med någon annan för jag tycker att de flesta på min bana kör för fort i träning. :o :D

Oavsett hur det går med voltningen så finns det ju alltid autolopp framöver...

/// ghost

vill bara önska dig lycka till och säga att jag samtycker med dina egna ideér. skriv om hur fet går så håller jag tummarna så länge!

Garanterat är det nåt "fel" på honom.....gör han så åt bägge håll?? eller går det att volta åt "fel" håll??
Jag skulle gå igenom hästen med nån massör/equiterapeut/kiropraktor......jag har haft ett flertal såna hästar...antingen är det tänderna eller så brukar det vara nån låsning....hästn får då panik och vågar inte vända då det gör ont....så länge den inte kan volta så har du ingen fördel i längden av autolopp heller.....

jag är inte det mindsta avundsjuk. min förra kuse hade för sig att det inte gick att volta med vagn. Stig H, Hillersö, och Jansson gav upp.. men inte jag, har vart med om många sken turer, för hans problem var att när han gick emot vagnen fick han panik o kicka/skenade :eek: vi rådde tyvärr aldrig bot på det i loppen, jag var den enda som lyckats volta någorlunda i värmning men när loppett gick brann det alltid... så när den som hade spår 1 och spår 2 en dag åkte på en sken-tur då han kämde sig emellan valde jag att lägga av pga risk för att skada andra.

Det du måste få veta är VARFÖR han gör som han gör! Har han ont Har han HAFT ont en längre tid nån gång i livet och endå körts? Är han rädd? Har han fått stryk? Felaktigt inkörd? eller vill han bara inte.. många frågor att ställa ;)

Kroppen är redan genomgången, bara tänderna kvar. :)

Han kördes/reds på ett riktigt skarpt bett men jag kör med ett vanligt tvådelat och upplever att han fungerar bra även om han är extremt känslig i munnen.

Jag skapade mest den här tråden för att höra lite hur andra tänker och få lite nya infallsvinklar, men jag tror också att han haft ont från början.
HUR ont han sedan har är ju svårt att sia om men man märker redan förbättringar hos honom. Att ha jobbat med en häst med ryggproblem har ändå gjort att man fått erfarenhet som man har nytta av i framtiden.

Montéryttare: Att hitta svaren på alla funderingar man har runt djuren är aldrig enkelt, man kan ju tro utifrån deras reaktioner men sanningen kan vara svår att få fram. Säljarna har varit mycket trevliga att ha med att göra och mycket öppna om hans problem så jag har absolut inte "köpt grisen i säcken". Men han hade ju dessa problem i ännu högre utsträckning när han kom till dem enligt uppgift från annan källa.

Det känns ändå skönt att han "bara" stannar och inte håller på och vräker sig och håller på.

Jag uppdaterar efter hand som jag provat olika saker...
Jag kan ju tillägga för dem som inte kommit på det sedan tidigare att jag är mycket för att köra jobb så "naket" som möjligt. Hittills har jag bara använt vanligt huvudlag utan käk och de benskydd som behövs och kört i sulkett.

/// ghost

Senast ändrad:

Har du QH? Vet en häst som inte går att vända på banan om han har långa skalmar, när de tar i så tvärnitar han. I övrigt gör du som jag skulle ha gjort, kollat upp hästen fysiskt och sedan jobbat med det psykiska från "annat håll", under lugna omständigheter, under sadel och med full medvetenhet. Det här fixar ni snart!

Snart? Du var mig en optimistisk en. :D
Jo jag har QH på tävlingssulkyn men den har vi inte provat ännu, sulketten är en sån där modell utan "böj" framtill så att man kan sela den nästan som QH.

Tandis har inte tid förrän vecka 4! Men vi knagglar på tills dess...

Jag gjorde en häst skapligt förvirrad i går! :idea:
Jag hade turen att vara ensam på banan så jag behövde inte ens ha andra hästar att ta hänsyn till. I vilket fall som helst skötte han sig väldigt bra och vände precis åt de håll jag ville. Varvtalet i huvudet gick väl lite upp och ner men något annat är väl inte att förvänta? Hur många travhästar har efter inkörning skrittat ett helt varv på banan?

Man riktigt såg förvirringen i hans uttryck när vi tog av sadel och träns. :p
Men när man sitter på ryggen får man fortfarande intryck av att något inte stämmer i munnen. Jag ska nog testa bettlöst för att se om det blir skillnad (vid ridning hemma då) tills tandis kollat.

/// ghost

Senast ändrad:

Rakt bett i munnen,Automatcheck och massor av massage och streching var lösningen för BR som inte heller kunde volta... och sen segrade han från voltstart 2 ggr tom.

Men nu betedde han sig ju inte riktigt lika som din. Tittade nyss på filmer från loppen och det syns att han förut "väntade" på att det skulle bli obehag el ont, men i sista starten går han iväg som "en vanlig" häst. Så mkt troligt att det kan vara ngt för Massören el Tandis.

Kan tillägga att han även flyttade till en riktig skogshage med massor av stenar och träd. Inte en enda sko avtrampad efter nng månad!! Före var det väl minst en ggr i veckan...

Han är faktiskt på gång att få en "egen" massör, sen jäklar ska knådas... :idea:
Samtidigt är det väldigt spännande att "bygga om" en travare som aldrig blivit stretchad eller masserad. Jag tror hästen redan blivit 5-10 cm längre även om vi inte är fullt ute med bakbenen ännu. :)

Skum häst minst sagt. Men ju mer jag håller på, ju mer känns det som om "något" hänt vid 2140 m och att det därefter varit full fart av banan med full drivning. :confused: :confused:

Förmodligen kommer jag att bli idiotförklarad med denna häst för de som ser oss på banan kommer väl att tro att jag kör fort 3 ggr i veckan. :o

Gårdagens intervalljobb: 4 X 1000 m

- : Hästuslingen strulade 2 ggr vid utgången i bakvarv.

+: Han gjorde 4 st. jättefina vändningar vid 1640.
++: Han har slutat rusa när man vänder upp och hänger inte i bettet på samma sätt.

/// ghost

Jo massage och stretch funkar... jag som inte kan farterna kör ju med km/h mätare och märkte att BR började skritta 2 km/h fortare efter ett par veckor :bow:
Vänder trots sin storlek på en "femöring" på stallgången, slår sig sällan m,m,

Och i början blev han lite "blöt" i en bakkota, men det blir han aldrig nuförtiden. Enda som är nu är att han får lite "träningsvärk" efter loppen. Har väl att göra med brist på Avskrittning.. :(
Ger även tillskott av E vitamin.

Låter bra det där med + tecknen.... :bow:

:) Dom där känner jag igen... kul att se att fler behåller namnen på latin.
Tycker ibland att det kan bli svårt när det "översätts" till svenska, när jag har fullt sjå att lära mig namnen på Latin.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 322
Senast: Cattis_E
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 286
Träning Jag är så frustrerad och behöver hjälp. Har en 11 årig valack som för ca 2 månader sen började bete sig illa ute. Det börja med att han...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V