Rädd för bommar

K

knastha_ez

Hej,
Jag har en haflinger på foder som är rädd för bommar, (har inte provat själv ännu) men tidigare ägare & skötare sa att hon är jätte bråkig och rädd tills man fått över henne 1 gång..å hon kryper hellre än hoppar(hon förösker krypa hur lågt det än är(tänker på typ sommarhagen;) )

och jag hade tänkt mig att börja träna henne med bommar, någon som har nån ide förslag? tänkte börja träna från marken och bara låta henne gå över en bom å sen utöka.. osv..

sen så är hon bakrädd oxå, tror det har något sammanhang men vet inte... tacksam för hjälp

Sv: Rädd för bommar

att börja träna med bommar från marken är en bra idee, för då har hon dig som stöd brevid henne sen när hon går över bommar utan att bry sig nämn värt, så kan du ta henne på lina först i skritt och skritt "själv" över bommarna men du är fortfarande kvar på marken om stöd, sen när det är säkert tar du trav, följt av galopp.
jag gör så här med min häst även o han inte är rädd för bommar så tittar han gärna på saker i och under hindret som vatten mattor och häckar, och det fungerar bra.

Lycka till med din träning

Skulle nog göra som du tänkt; börja från backen. gå med henne över typ till att börja med en bom, sen när det funkar ökar man på antalet bommar, men sätt aldrig för många. När det sen funkar i skritt och trav kan man börja om från början men då uppsuttet och med en bom, sen får man bygga på efterson, beroende på hur hästen tar det.
Lycka till!!

ha bommar lite överallt, typ på stallplan el på ridvägarna ute osv så de blir naturligt för hästen att bara kliva över.

säger som tant agda..
börna med naturfäörgade bommar i hagen, lägg ut i en ring så hon måste kliva över dom för att gå från ingången till resten av hagen, till vattenkaret, höplatsen och om det är några andra passager som hon måste förbi ibland.. när det går bra kan du börja ha bommar på ridbanan..

måla sedan bommarna vita när hon accepterar de naturfärgade till 100%, detta kan skrämma hästen väldigt mycket! låt henne verkligen vänja sig vid de vita länge..

kanske har din häst blivit barrerad en gång? det räcker liksom med en gång för att en häst ska tappa förtroendet för bommar totalt..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 004
Senast: Farao
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 607
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 116
Senast: WildHorse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 203
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • När små barn är sjuka...
  • Tips på Fiskmiddagar