rädd för andra hästar.

Soff91

Trådstartare
Hejsan!:)

Jag red en häst igår som jag kankse ska köpa.
Vi mötte två hästar när vi var ute i skogen och red.
Hon är ju bara 4år så det beror ju antagligen på det.
Men hur kan man få bort rädslan för andra hästar.
Hon dansa runt på bakbenen och baka och allt.
Så vi fick ju vända för hon börja springa in i träd,
och jag ville ju inte att hon skulle skada sig eller någon annan.

Hur får man bort rädslan? :/

MVH Sofie. :)

Sv: rädd för andra hästar.

Det handlar nog både om miljöträning samt att hon nog inte kände sig tillräckligt trygg med en okänd på ryggen.
Skulle inte tro att det blir några problem när ni lärt känna varann. Första tiden kan man ju leda runt henne där man vet att man möter andra, så lär hon sig säkert snabbt att det inte är någon fara.
Lycka till!

okej, jaa jag får prova det lite innan jag köper henne. hon står i samma stall som jag har min nuvarande häst i. så jag får ju provrida lite mer och sånt. och då jag vill börja tävla och så så vill jag ju inte ha en häst som är rädd för andra hästar.

Det går över, ta det bara lugnt och se till att inte göra så stor affär av det.

Hoppa av och led hästen genom mötet, eller se till att alltid ha en äldre häst med dig som kan gå före.

Jag hadde min andra häst med också, nordsvensk på 17år. det funka inge vidare. :/ Hon gick före och det gjorde med att den jag red på fick panik av att hon gick iväg en bit.

Och nästa gång ni provade, vad hände då?

Ofta är unghästar som blir jätteoroliga i en viss situation helt lugna nästa gång, de behöver bara prova på det så vet de sedan hur det fungerar.

Är bara ryttaren och "följehästen" lugn så lär de sig snart. Det viktiga är att man inte börjar "trixa" och krångla, utan bara tydligt rida framåt och hålla sig lugn.

detta har ju bara hänt en gång, har inte mött någon häst där någon annan gång. så vet ju inte när nästa gång blir, men det är det att då känns det att hon kan vara rädd för allt. som om man ska över en väg, och det kankse kommer en bil. det är det som oroar mig också att hon ska bli rädd för det också. :/ med det är ju sånt man får träna på :)

Ja, det underlättar ju inte att man blir lite spänd själv, det känner ju hästen. ;)

Är hästen lugn vid möten när någon annan rider?

det vet jag inte, har aldrig sett någon annan rida henne faktist. :/ men det kan bero på att hon inte har blivit riden på ett år snart. Så jag hoppas att det är ngt som försvinner. :)

Det är ju en väldigt ung och orutinerad häst, känns inte alls konstigt att hon reagerar sådär. Särskilt om hon inte är riden på länge, då har hon säkert en massa överskottsenergi också, vilket kan ge myror i brallan.

Ett tips kan vara att köra lite markarbete och aktivera hennes hjärna lite på ridbanan först innan du rider ut, då kanske hon kan slappna av bättre. :idea:

Japp. Det ska jag börja med, :) mkt markarbete. och en kompis sa att löshoppning skulle hjälpa också..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 053
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 953
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 097
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur