Råd om inkörning

Amk

Trådstartare
Jag har en häst född -05 som jag har tänkt köra in. Hon har haft sele på sig fyra gånger utan att reagera. Jag har börjat tömköra henne, vilket går bättre och bättre. Ibland har hon dåligt tålamod när det gäller att stå kvar i halterna, men hon gör bra halter i övrigt. Jag har haft en draglina med kätting på e sida i taget. Kättingen har gått emot benen både högt och lågt, och hon reagerar inte ens med att dra undan benet.

Jag ska resa utomlands om en månad, och har tänkt lägga tiden till dess på inkörning. Eftersom jag är nybörjare på detta ä jag osäker på om jag går för fort fram. Nu har hon ju gått med denna draglina två gånger, ska jag börja med två draglinor? Hon måste bli bättre när det gäller att svänga för tömmen, men det kan jag ju öva på samtidigt som hon går med linor?

Sv: Råd om inkörning

Jag skulle tömköra mycket mer än du gjort, hästen ska stå still, gå fram överallt vända svänga och volta ja allt du begär av den.

Sen kommer en draglina, men den ska stå still när du knipsar fast den, om en draglina går bra så övergå då till två stycken med en svängel bak.

Om det momentet går bra så traska på med dom ett tag tills din häst är helt obrydd, även om den skulle snurra och trassla in sig nån gång.

Skynda långsamt, låt allt mogna i hästen och framförallt läs av din häst så att den är lugn och fin när du håller på.

Jag har en häst född -05 som jag har tänkt köra in. Hon har haft sele på sig fyra gånger utan att reagera. Jag har börjat tömköra henne, vilket går bättre och bättre. Ibland har hon dåligt tålamod när det gäller att stå kvar i halterna, men hon gör bra halter i övrigt. Jag har haft en draglina med kätting på e sida i taget. Kättingen har gått emot benen både högt och lågt, och hon reagerar inte ens med att dra undan benet.

Jag ska resa utomlands om en månad, och har tänkt lägga tiden till dess på inkörning. Eftersom jag är nybörjare på detta ä jag osäker på om jag går för fort fram. Nu har hon ju gått med denna draglina två gånger, ska jag börja med två draglinor? Hon måste bli bättre när det gäller att svänga för tömmen, men det kan jag ju öva på samtidigt som hon går med linor?
Tömkör med linor på båda sidor om hästen tills det verkligen sitter. Gå absolut inte vidare förren hästen kan stå still.

Tack, då repeterar vi detta moment tills halterna sitter bättre.

Inte bara halter under tömkörning utan din häst ska stå blickstilla på utgångsplatsen, när du tar ner tömmarna, samt kransar upp dom efter körningen.

Hej!

Tänk på att det är en ung häst du har och ställ inte för stora krav på att den ska stå stilla långa stunder. Då tröttnar den och hittar på annat. Stå stilla kortare perioder och belöna mycket så kommer den tycka att det är kul.

Tack för det rådet. Idag har hon för första gången någonsin varit riktigt jäklig, och tycker absolut inte att man ska stå still. När jag håller en hand på rumpan går det bättre, men efter 10 sek MÅSTE man få gå.

Säger du t.ex. "NEJ", när hästen går, eller gör du bara ett nytt försök? Jag vill ju att hon ska tycka det är kul, men samtidigt ska hon förstå vad jag vill.

En annan sak jag tänkt på är hur mcket kontakt jag ska ha i tömmarna. Så fort hon står still ger jag efter så att det i princip blir slack- eftergift. Och så fort hon rör sig tar jag tag i tömmarna, för att få henne att åter göra halt. Är det bättre att vid all tömkörning ha en ständig kontakt med tömmarna?

När jag börjar jobba med mina unghästar så har jag en plats med ett par utlagda skaklar som jag alltid utgår ifrån.
Leder dit hästen från tömkörningens dag 1 ställer den där emellan precis som om jag skulle spänna för och köra iväg.

Där lär jag den att stå still, naturligtvis gör den inte det i allra första början utan svänger snabbt iväg.

Men övning ger färdighet och det tar inte så lång tid förräns dom förstår vad jag vill.

Leder alltså in, säger stå still, berömmer kliar lite under halsen så hästen slappnar av, tar sedan tömmarna och i början går hästen nästan genast och jag gör ingen affär av det, för det ger sig efter ett tag.

Jag spänner inte för någonting varken linor eller släpskaklar eller nåt innan jag klarar det själv, nu står min 06 så still vid anspänning och frånspänningen att hon sänker huvet och nästan somnar.

Under själva körträningen tränar jag ju naturligtvis mycket halter. Men i början kräver jag bara en halt, nån sekund, så att dom lyssnar, men jag bestämmer när vi går iväg, försöker undvika att säga nej om det är en ung och pigg häst.
Bättre då att göra halt berömma och smacka igång igen, snart har man halter som blir längre och längre, så att det tom går att gå upp efter sidan av hästen med tömmarna i handen.

Sen åter på gårdsplanen så använder jag samma ställe där hästen känner sig trygg, innan jag avslutar och tar ifrån eller lägger upp tömmarna.

Säger du t.ex. "NEJ", när hästen går, eller gör du bara ett nytt försök? Jag vill ju att hon ska tycka det är kul, men samtidigt ska hon förstå vad jag vill.

Jag använder bara proooo igen, (halt används när vi skrittar och ska göra halt, proo när han ska stå still i en halt). Bannar honom inte, säger aldrig nej utan tjatar bara på med kommandot. Däremot mycket beröm braaaaaa, när han är stilla. Du kan behöva ta tag i tömmarna igen om hästen går framåt. Därför är det bra att ha kontakt i tömmen hela tiden. Det ska du alltid ha, efterom man vill att de ska förbli i form hela tiden. Händer något när ni står stilla (även senare) har du då chansen att bromsa och kanske undvika en olycka. Ge en liten mjuk eftergift, men släpp inte så att det blir slacka tömmar. Du ska också ha kvar ett litet stöd när ni sätter igång i skritt igen.

Alla gör olika, och det är så intressant att läsa alla förslag och åsikter :bow:

Det jag berättar nu utgår ifrån min nordsvenska dam som är välkörd, och ett litet russ..... (mer om henne i annan tråd :angel:).

Jag använder "nej" och det betyder "avbryt". Alltså "-ät inte ur höpåsen du är på väg att sätta nosen i!" eller "-Trava inte när vi ska skritta!" och för det allra mesta fungerar det! Igår hittade russet, som stod i stallgången med grimskaftet i golvet, betforhinken. Just när hon vickade hinken och tog en tugga rev jag i "NEJ!" och sen stod hon och var mycket irriterad, men åt inget mera! (Jo, hon backade också tillbaka en meter till utgångsläget när jag hojtade till.)

Vid halt ger jag ordentlig eftergift, och det har jag lärt mig av en skogskörare, där hästen t.ex vid avlastning stod på spänn och väntade på nya direktiv till dess att hon fick en ordentlig eftergift, då visste hon att det gick att vila medan vi skötte vårt därbak. Det lugnet i halten vill jag ha, men då kör jag ju förstås inte dressyr utan brukskör hemmavid för nöjes skull.

Använder inget särskilt kommando för "stå stilla" eftersom när jag ställt dom någonstans ska dom ju aldrig gå innan jag ber dom - stå stilla-kommandot blir onödigt.
Efter halt tar jag alltid tömmen och får kontakt först - då ska inte hästen gå, utan först när jag smackar.

Nordsvensken kan jag ställa ifrån mig och gå ifrån, med eller utan vagn, sele eller grimma. Finns bete så kan det ju hända att hon tar någon tugga om jag ställer henne på gräs :angel: men hon uppsöker inte gräsmattan om jag lämnar henne på gruset.
Inget jag jobbat särskilt med, jag tror att jag fick en väldigt lydig häst helt enkelt :love:

Angående skacklar skulle jag göra som någon beskrev innan - införa dom från dag 1, möjligen med skillnaden att så småningom flytta dom till lite olika ställen, för att inte cementera att sätter för gör man endast och allenast på ett ställe.

Lotta

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 999
Senast: Ajda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·

Allmänt, Barn, Dagbok

• Årets matbluff
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur