råd om boj

Nominous

Trådstartare
jag skulle vilja ha lite råd om bra och dåligt när det gäller boj. jag har letat transport i över en månad nu och hittar ingen thule eller ume som jag vill ha, så nu börjar jag kika på boj. Har ev fastnat för boj bravo 220 runt år 07 -08. någon som har erfarenhet av dem? vad är bra och dåligt och vad ska man kolla extra noga på?

vad står s, se och seh för?

Senast ändrad:
Sv: råd om boj

Jag har SEH = extra hög och bred + sadelkammare och ryttargarderob.
S = bara ryttargarderob + sadelkammare
EH = Extra hög och extra bred, inte garderober.

okej,tack!

en s, som jag hittat ev, får ett normalstort halvblod plats på bra sätt i den? eller måste man leta en seh?

Jag köpte en 220 seh i somras. En 05-a och jag är jättenöjd. Min c-ponny står som en drottning i den;) kan ju inte klaga på att hon har ont om plats. Sadelkammare funderade jag mycket på innan jag köpte, men det är verkligen jätteskönt att ha allt i transporten och slippa asa in allt i bilen.

De normalhögs räcker mycket väl för normalstora halvblod :) Jag köpte med EH pga att jag har förkärlek för 170+ hästar ;)

det låter jättebra. min är 165 dock ruskigt högrest. men han får utan problem plats i min kylinge.. dock är ju de lite högre fram än bak. vet dock inte inte höjd men det känns som det borde räcka med en s?

När jag köpte min SEH sa säljaren att S var godkänd för hästar upp till 165cm. Var de högre var man tvungen att ha SEH. Trots att min är 164 valde jag att köpa den höga eftersom det var så på gränsen.

Säljare snackar ;)

Nominous: Tror ett S räcker bra. Sadelkammaren och det är trevligt att ha :) Massa utrymme!

Säljare snackar ;)

Nominous: Tror ett S räcker bra. Sadelkammaren och det är trevligt att ha :) Massa utrymme!
S räcker alldeles utmärkt.
Jag hade en Boj Bravo utan sadelkammare och i normalhöjd och den häst som åkt mest i den (utöver shettisarna) är 175 cm hög. Han överlevde det utan några som helst problem.

När jag köpte min SEH sa säljaren att S var godkänd för hästar upp till 165cm. Var de högre var man tvungen att ha SEH. Trots att min är 164 valde jag att köpa den höga eftersom det var så på gränsen.

Fast då ska ju inget normalt släp vara godkänt för stora hästar.. Boj lär ju inte vara nå lägre än andra standardsläp? Verkar konstigt.

Säljare snackar ;)

Jo sadelkammaren är ett krav! Speciellt på tävling när man har med sig halva stallet :angel:

S räcker alldeles utmärkt.
Jag hade en Boj Bravo utan sadelkammare och i normalhöjd och den häst som åkt mest i den (utöver shettisarna) är 175 cm hög. Han överlevde det utan några som helst problem.

Det låter bra det. Om inte annat får jag väl byta då om det känns trångt. :)

Faktum var att hans kommentar var att eftersom det var en centimeter tillgodo så behövde jag inte köpa den extra höga.

Som sagt.. Flesta släp har standardhöjd. För mig BOJS standard är någon cm högre redan där.
Så då lär väldigt många köra utan godkänt släp till sina hästar om det fanns en regel mot det :)

Nominous: Deras sadelkammare är :love: och sen garderoben på andra sidan. Sväljer sååå mycket :D

Jag har kört Boj i många år med både ponnys och stora hästar och varit mer än nöjd. Nu har jag dock en Ume B60 och är nöjd med den också, MEN jag tycker att Boj utstrålade ytterligare mer kvalité, de är robusta iom. galvningen och deras smidiga panikutlösning för bommarna är outstanding.

Sadelkammare är för mig ett måste, och där är ju B60'n vassare än Boj. Men utrymmet räckte till och kör man bara en häst är det ju absolut inga bekymmer. Jag kan till och med se en fördel i att man kommer åt allt vid sidan utan att behöva gå in (vilket man behöver i Ume) speciellt om man åker själv och behöver hålla i hästen.

Dessutom vill jag slå ett slag för deras dörrar bak, oerhört bra!

Vi hade inga som helst problem med vår transport, det var en -02 som vi köpte samma år och sålde den nu i höstas. Alltså hade vi den i 10 år och den var verkligen SUPER fin fortfarande, vi fyllde bara i något hål i mattan med sådant där "gummi-bruk" som gick att köpa och bytte takluckan pga. en allt för låg drive-through på Mc Donalds. :angel:

Boj är en supertransport! Har haft 2, är inne på min andra nu, och är jättenöjd. Går bra på vägen, bra ventilation, bra med dörrar bak, gott om plats framför hästen och super med aluminium golv!:bump:

Dock måste jag säga att Boj faktiskt ÄR lägre än t ex Kylinge, Star, Thule mfl i normal höjden. Tänkte inte på detta förrän jag kom hem med min första Boj o lastade 170+ Grå som då fick vika sina öronen högst upp...såg ju lite kul ut men han åkte i denna i 4 år innan jag köpte nuvarande transport som är en SEH. Fullkomligt bortkastat eftersom Grå nu galopperar på de gröna ängarna o Lilla Svarta bara är ca 164 cm o nätt...men jag är jättenöjd iaf med min Boj!

J

Dessutom vill jag slå ett slag för deras dörrar bak, oerhört bra!

Vi hade inga som helst problem med vår transport, det var en -02 som vi köpte samma år och sålde den nu i höstas. Alltså hade vi den i 10 år och den var verkligen SUPER fin fortfarande, vi fyllde bara i något hål i mattan med sådant där "gummi-bruk" som gick att köpa och bytte takluckan pga. en allt för låg drive-through på Mc Donalds. :angel:

Jag å min sida gillar inte innerdörrarna bak och har faktiskt nyligen tagit bort dem och ersatt dem med 3/4-bom med snabblås från Trane (det är den gamla modellen på bom och inte den nya teleskopvarianten). Jag tyckte det var jättemeckigt att lasta själv med dörrarna som blåste hit och dit. Men du kanske menar kombilämmen?

KL
Min är en BRAVO (inget S eller EH) 05:a som varit leasingvagn. Köpte den av BOJ i väldigt fint skick för 2,5 år sen.

Det jag har åsikter om (och jag har oftast åsikter...) är:

Skötardörren är rätt liten + att där är en kant man måste kliva över då dörren inte går hela vägen ner till golvet. Inget större problem men dock. Tror inte det är likadant på S-vagnarna.

Innerdörrarna, som sagt.

Jag tror inte att Boj i standardhöjd är högre än andra vagnar, tvätom, eller så lurar man sig av det välvda taket. Jag har en D-ponny men en på 165 hade jag nog tyckt kändes o lägsta laget.

Jag har satt sadelskåp på min men det är ju klart smidigare m sadelkannare.

Jag är supernöjd med min Boj Bravo 216 EH-05, den är extra hög då jag har en häst på 174 cm, som åker bra i den.
Det bästa tycker jag är bakdörrarna, speciellt om man kör sto och föl, men även för andra hästar då jag upplever att de inte trycker på bakåt lika gärna på dem som en del hästar gör på bommarna.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 455
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar