Råd- hingstval 2008

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare neferra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 4 960
N

neferra

Planerar att eventuellt betäcka mitt sto våren -08 och skulle tycka det var kul med lite råd och "brainstorming" ang val av hingst... jag har ju mina ideer, men det skulle vara kul med åsikter!

Stoet är e: Mintage xx- Freimoor- Bordeaux.
39 p exteriört och har hoppdiplom.

Vill ha ett hoppstammat föl med spänst och då stoet är lite litet i min smak (164 ca) få upp storleken lite och då hon har ngt lång rygg och mkt manke, typisk fullblodstyp, kanske en hingst som ger lite mer "burkiga" avkommor.

"Ful" bild: (heh..huvudet ser mindre ut i verkligheten, vet inte hur det lyckades bli så stort på bilden..)

Så, era åsikter, tack!:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd- hingstval 2008

Om det är hennes första föl skulle jag ta en prestations- och avelssäkerhingst.
Du har ju massor av fina importhingstar, men om vi ska kolla svenska skulle jag fundera på Sheraton VDL, Etrusco ev. Guido

tack för svar!
det vr lite otippade kandidater, men jag ska kolla upp dom!

jo, det är ju första fölet, så det kan ju bli precis hur som helst... som du säger, kör hellre med säkra kort än ngn trendhingst som inte riktigt visat vad de går för ännu.

fler ideér! :)

Om jag hade ägt detta sto, och det är hennes första föl, så hade valet varit ganska enkelt.
Jag hadev valt RADIATOR ( Raphael - San Fernando). Han var korad till världens bästa hopphingst i början på 20-talet. Har idag en hög procent tävlande avkommor i svår klass. Flera godkända söner i Tyskland. 90 % dräktighet.

Förutom allt detta så har han ett sagolikt temperament.

Har han så hög procent svår klass? Vad jag vet så har han bara två godkända avkommor i Tyskland, ingen av dem som presterat något direkt?

Jag vill inte föringa hans egna prestationer, var själv helt förälskad i honom när han gick de stora klasserna, men avelsmässigt så har han inte satt några större spår i Tyskland. Hans gångartsindex ligger runt 80, ridbarhet 90 och hoppningen på 107. Så har man ett helt oprövat sto skulle jag satsa på någon som ligger högre!

Tack för alla era svar!

av de hingstar som maria_mp föreslog ligger Guido bäst till, men jag undrar huruvida det gör ngt att han är ee: Furioso II och min häst är uee: densamma?

annars känns han som en bra kandidat, då han sägs ge avkomor med mkt bra trav, den är mitt stos största minus (en 6:a på treårstest :o)

http://www.agardshingststation.se/hingstar.htm

Om jag hade ägt detta sto, och det är hennes första föl, så hade valet varit ganska enkelt.
Jag hadev valt RADIATOR ( Raphael - San Fernando). Han var korad till världens bästa hopphingst i början på 20-talet. Har idag en hög procent tävlande avkommor i svår klass. Flera godkända söner i Tyskland. 90 % dräktighet.

Förutom allt detta så har han ett sagolikt temperament.

??:confused::o

raderat...blev dubbelt

Har han så hög procent svår klass? Vad jag vet så har han bara två godkända avkommor i Tyskland, ingen av dem som presterat något direkt?

Jag vill inte föringa hans egna prestationer, var själv helt förälskad i honom när han gick de stora klasserna, men avelsmässigt så har han inte satt några större spår i Tyskland. Hans gångartsindex ligger runt 80, ridbarhet 90 och hoppningen på 107. Så har man ett helt oprövat sto skulle jag satsa på någon som ligger högre!

http://www.svenskahalvblodshingstar.se/radiator1124_information.htm

Mkt fin hingst men...
Håller med, känns lite väl lotteri. Vill hellre ha ngn som visat mer gång och mångsidighet!
Trots att jag vill ha ett hoppföl känns det kul om den kan röra sig oxå:angel:
Mitt sto har som sagt ingen speciellt lysande gång (7,6,8), så det är viktigt hos hingsten, även om hoppförmågan och hoppnedärvning är viktigast.

Hur mycket vill du satsa? Calido själv eller hans avkommor lämnar ju hoppförärvare med mkt bra typ OCH gång!

Hur mycket vill du satsa? Calido själv eller hans avkommor lämnar ju hoppförärvare med mkt bra typ OCH gång!

vill satsa på toppen så klart!;) en breedersvinnare!!

nä, men ska man lägga ner så mkt energi och pengar, vill man ju ha det så bra det bara kan bli.
satsar på en avkomma som kan gå årgångschampionaten och ha en framtid som tävlingshäst.

ska kolla upp Calido med en gång!

Jag tycker att ditt sto har jättetrevlig modell ! Och det är ju aldrig ointressant med så högt fullblodsinslag !

Det känns lite off-season att ge tips nu. Jag skulle vänta tills efter bruks och kolla om det kommer in några riktiga blänkare ffa bland prestationshingstarna !

Jag skulle vilja slå ett slag för Silverstone Z. Vi har en treåring här på gården efter honom och det är en mycket fin häst. Dessutom verkar Silverstone ge lite storlek.

Håller med om San Brasil. Hoppas han är i avel igen nästa år, avkommorna i Tyskland är ju riktigt bra. Många utvalda till auktioner! Jag har väl tänkt Cyrano till "mitt" fullblodssto, men San Brasil och Ludwig är också kandidater.

Kul att du gillar honom, för jag har funderat på honom till Nea

Tack!
jovisst är det lite inaktuellt just nu....men fundera lite i god tid skadar ju inte! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka