Råd ang. misstänkt djurmisshandel

Sv: Råd ang. misstänkt djurmisshandel

Den svenska djurskyddslagen är tyvärr FRUKTANSVÄRT tandlös!

Möjligtvis kan en anmälan leda till ett besök från en inspektör, men att det skulle få ytterligare någon påföljd är osannorlik!

Däremot kan kanske ett besök få den effekten att matten i detta fallet inser att hon bör tänka över sin hundhållning och ändra sitt tränings-sätt!

Sedan är det alltid svårt att dra en gräns... Vissa hundar är "teaterapor" som lärt sej att komma undan obehag genom att kasta sej på rygg och skrika.
Därmed inte sagt att så är fallet med denna hund!

/Swat

Dock är det ju så att det iaf registeras och om ägaren sedan får fler anmälningar av annan eller samma orsak så har de ju mer att gå på.

Jag anmälde en djurägare senast förra veckan, fick då prata med en något avtrubbad handläggare som efter adressök berättade att djurägaren fått anmälningar på sig innan så detta skulle definitivt följas upp.

Men om djurägaren får en anmälan på sig, upplyser de då denna om att den fått en anmälan och har ögonen på sig? Jag tänkte ta tag i det hela idag och har sökt runt lite på internet efter vart man ska ringa utan att direkt hitta något. Kanske bäst att bara ringa länsstyrelsen så får de koppla mig vidare rätt?

Sedan är det alltid svårt att dra en gräns... Vissa hundar är "teaterapor" som lärt sej att komma undan obehag genom att kasta sej på rygg och skrika.
Därmed inte sagt att så är fallet med denna hund!

Eftersom jag umgåtts en del med denna tjej och hund vet jag hur hunden är. Tyvärr är det så att detta inte är en hund som skriker i högan sky för att att den tillrättavisas eller liknande. Och jag känner igen dens läten, jag är väl bekant med hur denna hund låter när den "pratar" och hur den låter när den får stryk.

Du kan ringa till länsstyrelsens växel och bara säga att du vill kopplas till Djurskyddet, uppge inget namn om du vill vara anonym.

Öronskakningarna kan bero på irritation i örat såsom inflammation eller öronskabb.
Kan också blivit ett stressbeteende.
Den dåliga magen kan också bero på stress.
Tycker som de andra att du ska tala med grannen och gemensamt anmäla hundägaren.
Om hon inte lyssnar på råd finns det inte mkt annat att göra.
Det är inte ok att slå sin hund.Hon verkar ta till det när hennes "uppfostringsmetoder" inte fungerar.
Men du kan bara anmäla det du sett.
Sen om de vill lyssna på vad du hört,eller vad du tycker ang foder är upp till dem.
Beror nog på vem du får tala med.
Om hunden är omplacerad privat lär du inte hitta fd ägaren.
Men om den kommer från t ex Hundstallet kan du ju alltid ringa dem.
Hur länge har hon haft hunden?
Borde väl ha läst på och lärt sej hur rasen fungerar innan hon tog sej an den.
Jag hade blivit hemskt ledsen om det var min hund som fått det så här efter omplacering.

Jag kan säga vad jag hade gjort. Jag hade inte stått och lyssnat, jag hade gått raka vägen ner till tjejen och frågat vad hon håller på med.
Därefter sagt att hör jag ett ljud till eller märker att hon som så mycket kröker ett hårstrå på hunden så blir det en anmälan.

Det finns anledning till att jag inte gjorde det, vissa saker som jag inte kan gå ut med i tråden. Jag vill inte röra upp något bråk som det säkerligen hade blivit pga personen i fråga arbetar på ett hyresbolaget som har vårat hus. Jag är rädd att om det blir bråk så ryker mitt boende :crazy: Detta kan vara en anledning till att hon inte blivit vräkt pga av skrik och gap på hunden tidigare. Hon sitter och tar emot klagomål på sig själv förmodligen :grin: Redan nu har jag sagt för mkt om det skulle vara så att hon läser tråden och känner igen sig... :crazy:

Om du har ett förstahandskontrakt så kan du aldrig bli vräkt för att du klagar på en annan boende, om du inte upprepade ggr trackasserar någon utan fog.
Om personen har som yrke att ta emot anmälningar så torde hennes chefer vilja ha reda på att hon uppträder störande själv.

Fö håller jag med Grana.

Om du har ett förstahandskontrakt så kan du aldrig bli vräkt för att du klagar på en annan boende, om du inte upprepade ggr trackasserar någon utan fog.
Om personen har som yrke att ta emot anmälningar så torde hennes chefer vilja ha reda på att hon uppträder störande själv.

Fö håller jag med Grana.

Situationen är inte fullt så enkel. Det är ett privat bostadsbolag och personen i fråga jobbar som sagt där och sitter tidvis i växeln och tar emot klagomål. Dennas mamma jobbar även på samma företag, betydligt högre upp. Därför är det en känslig situation.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 476
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 345
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 180
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 774
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar