Quarter med spatt

D

Dragonora

Antagligen har jag inte lagt denna tråd under rätt, spatt ska väl vara under hästvård men nu gäller det ju quarterhästar!!

Finns det någon här som har quarter/paint med spatt? Min 5åring köptes som 3 åring med spatt i bakhasorna, dock har jag aldrig märkt av detta (ännu iaf) . Hörde någonstans att många quarters/paints har spatt utan att man vet om det, och att många heller inte får besvär av detta. stämmer det??
Att det inte är som på ex.vis islänningar.?

Sv: Quarter med spatt

Antagligen har jag inte lagt denna tråd under rätt, spatt ska väl vara under hästvård men nu gäller det ju quarterhästar!!

Finns det någon här som har quarter/paint med spatt? Min 5åring köptes som 3 åring med spatt i bakhasorna, dock har jag aldrig märkt av detta (ännu iaf) . Hörde någonstans att många quarters/paints har spatt utan att man vet om det, och att många heller inte får besvär av detta. stämmer det??
Att det inte är som på ex.vis islänningar.?

Så vitt jag vet finns det 3 sorters spatt.
Spatt hästar ska aldrig vila då får de ont antar att dom stelnar till.
Jag hade ett st en gång som vi misstänkte tuppspatt på.
Det märks i små vändningar som tex på gången.
Köper man en dyring så ska man alltid frirönka hästen tycker jag.

Jag känner till två fall av spatt på quarterhästar.
Ett sto som enligt ägaren har helt utläkt spatt och är fullt fungerande ridhäst. Och nyligen fick en quartervalack i mitt stall diagnosen: utläkt spatt i mellanlederna i båda bak och en pågående inflamation i nedre leden i ena bak. Vet. gav en dyster diagnos, synd på en så otroligt fin häst.

jag känner till ett fall. en quarter som köptes som 2åring och var väl bara nåt år senare? som det konstqaterades spatt och den fick senare avlivas av detta....

Hur märker man egentligen att en häst har spatt? Vi har en 7-årig quarterkorsning vars bakben låter och knäpper väldigt mycket, men så länge hästen är pigg och glad och haltfri har vi valt att ignorera det :angel:

Vår tant fick spatt i höger bak för ca 3 år sedan. Den sitter i mellersta glidleden och är nu helt utläkt och det syns ingenting på henne vid ridning. Den typen av spatt hon har kallas för arbetsspatt och enligt vet har den troligtvis uppkommit när hon fått något frispel i hagen och råkat skada leden.

Jag tog bort min paint pga spatt för två år sedan, hon var då 8. Hon mådde jättedåligt av det och man såg tydligt att hon led. Ingenting att spara på och se om det ev. skulle läka ut, det skulle hästen aldrig har orkat med.
Har nu blivit lite rädd för quarter/paint då jag märkt att väldigt många har problem med dem... tyvärr

*kl*
Kan tillägga att tanten nu är 17 år gammal och pigg som en mört och inte ont någonstans....:D

Har nu blivit lite rädd för quarter/paint då jag märkt att väldigt många har problem med dem... tyvärr

Vad för problem menar du mer specifikt? Spatt då bara eller andra problem också?

Och vad är alternativen för dig, vilka raser väljer du på istället menar jag?

Nyfiken! :)

min förra ponny tog jag bort för att hon fick spatt, hon mådde jätte dåligt och kunde ibland inte alls gå på mornar och så fick hon bara hältor i frambenen pga spatten:cry:

jag hade en b-ponny med början på spatt men vi märkte inte av det, trots att hon var 17+ då, det var genom böjprov vi fick reda på det när hon skulle säljas (hon lever än 21år nånting nu.
det beror ju på hur mkt spatt hästen har, det är så individuellt så att man kan inte riktigt säga "såhär är det".

har själv hitills inte haft kontakt med någon "westernras" som haft spatt, men kan spatt visa sig som svullnad i bakknän / hasor? ¨på vetrinärspråk "måttliga gallor"?

Vad för problem menar du mer specifikt? Spatt då bara eller andra problem också?

Och vad är alternativen för dig, vilka raser väljer du på istället menar jag?

Nyfiken! :)

Har visst fått en fråga här! :angel:;)
Känner på mig att detta blir förrvirrat...
Jag menar bara att i min omgivning ser jag flera quarter/paintägare som fått olika problem med sina hästar. Spatt, olika andra hältor etc. Nu ska jag inte säga att det beror helt på rasen. Vet ju inte hur dessa hästar har tränats och ridits och från vilken ålder mm. Men, jag kommer att se på framtida hästar på ett annat sätt när jag tittar på dem inför ev. köp mm. Rörelser, beteende etc. Självklart kan man inte se på en frisk häst att den kommer att bli sjuk men man kan göra så gott man kan.
Känner att jag kommer att vira in mig i mina egna tankar så att jag snart inte vet vad jag tänker :o:D
Jag som hästägare, speciellt om jag lagt mycket pengar på hästen både i inköp och i träning, kommer att bli bättre på att kolla upp den hos vet. med jämna mellanrum. Vara mera aktsam på rörelseförändringar mm. Kanske har jag varit dåligt på det förut det kan jag inte säga själv men jag kommer att vara mera medveten om det i framtiden skulle jag tro.
Kan ju bara tala för mig själv och min nojja som dröjer sig kvar. Alternativ till rasen finns inte för mig. Denna coola lite tuffa och pussvänliga ras är ju sååå svårslagen!
...japp, det blev nog rätt förvirrat. Hoppas jag stillade din nyfikenhet litegrann i alla fall :) Eller så gav den flera frågor :D

Vad jag vet finns det många quartrar och paintar som får diagnosen spatt, omd et är vanligt eller felaktiga diagnoser vet jag inte. Jag har hört att Sverige använder ordet spatt på ett helt annat vis än i andra länder, att en förändring i en has inte alltid behlver betyda spatt i ordet "jättehaltahästenspatt". Att räntgenkameranidag är så bra så man ser allt och att vi därför fått fler "spatthästar", hästar som fungerar alldeles utmärkt, men som blir utdömda pga diagnosen. för alla blir så rädda när de hör ordet spatt. Det finns ju flera välkända tävlingshästar på hög nivå som tävlar med vad veteriinären kallar spatt och utan att ha problem med det. Jag vet inte om jag skulle köpa en häst med spatt, ville jag väldigt gärna ha den, skulle jag npg iallafall överväga det. snacka med en veteinär som är bra på att läsaröntgenbilder.
Jackpot

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 400
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Relationer (Herregud så långt det blev O_o - och egentligen är det ju bara trams, men mina tankar nonetheless) Jag hoppas kunna få lite perspektiv...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 228
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar