Quarter Marks

TheRedLightning

Trådstartare
Finns det några regler för detta i Sverige, vad som är tillåtet (tänker på tävling)?
Samt har det ett svenskt namn?
Hur vet man vilka mönster som förstärker hästens bra sidor?

Schackrutor heter det på svenska! Det var väldigt vanligt på 80-talet (kanske in på 90 med). Och inte är det svårt heller... Schackrutor på korset är då tillåtet vad jag vet (såsom på filmen).

Schackrutor heter det på svenska! Det var väldigt vanligt på 80-talet (kanske in på 90 med). Och inte är det svårt heller... Schackrutor på korset är då tillåtet vad jag vet (såsom på filmen).
Schackrutor är ju bara om man gör schackrutorna på korset.

Var mer inne på vad "hajtänderna" och de två linjerna på korset heter, om det nu finns en svensk benämning eller om det är quartermarks eller rent av bakmärken/baktecken eller liknande?

Jag tror inte de har något svenskt namn, har aldrig sett nån ha det på tävling, så det finns ingen riktig sån tradition här vad jag vet. Men fälttävlanshästarna hade t ex tre kronor på rumpan på veterinärbesiktningen på EM häromsistens, vill jag minnas. Mönster på rumpan på tävling skulle nog uppfattas som lite ovanligt, iom att traditionen inte riktigt finns här på det sätt som filmen visar att det gör i England.

Jag tror inte de har något svenskt namn, har aldrig sett nån ha det på tävling, så det finns ingen riktig sån tradition här vad jag vet. Men fälttävlanshästarna hade t ex tre kronor på rumpan på veterinärbesiktningen på EM häromsistens, vill jag minnas. Mönster på rumpan på tävling skulle nog uppfattas som lite ovanligt, iom att traditionen inte riktigt finns här på det sätt som filmen visar att det gör i England.
Jo, det är väl så. Hade själv tänkt testa för att se vad jag tycker om det ser snyggt ut eller inte. Gör nog det hemma, men tänkte väl om det var ok att ha på pay & jump osv. Lite synd om man snyggat upp hästen och så visar det sig att det inte är tillåtet.

Vill du ha en mer generell svensk term så kallas det mönsterrykt, och är tillåtet på tävling. Står uttryckligen i iallafall dressyr- och fälttävlans-TR att "Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet.". I hopp-TR står ingenting om varken mönsterrykt eller flätor, så där är väl underförstått att hästen får se ut hur du vill.

Vill du ha en mer generell svensk term så kallas det mönsterrykt, och är tillåtet på tävling. Står uttryckligen i iallafall dressyr- och fälttävlans-TR att "Flätning av man och svans samt mönsterrykt på bakdelen är tillåtet.". I hopp-TR står ingenting om varken mönsterrykt eller flätor, så där är väl underförstått att hästen får se ut hur du vill.
Aha, mönsterrykt. :up:
Toppen då har jag lärt mig ett nytt ord idag.
När sommaren kommer ska jag testa och se vad jag tycker om det, först här hemma ifall det inte blir bra. :p

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
509
Senast: Nikan
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Jeps
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 133
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 013
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar