Pyssel till baby

Svartfot

Trådstartare
Tänkte vi kunde ha en liten tråd om olika pyssel buke-föräldrarna har gjort till sina små. Har du sytt, målat eller byggt något eget eller kanske pimpat upp ett billighets alternativ. Extra fiffiga lösningar eller bilder på roliga barnrum är även det välkommet.

Sv: Pyssel till baby

Vi är sjukt nöjda med vårat hemmabyggda skötbord. Det kanske inte syns men det är placerat i badrummet ovanpå tvättmaskinen. Vatten finns alltså nära och det är bara att kasta in all tvätt som oundvikligen skapas. Ljudet från tvättmaskinen eller rinnande vatten i duschen har också en lugnande och sövande effekt när inget annat fungerar :idea:.

Innan uppgradering

s_4.jpg

Efter Uppgradering

s_863.jpg

En sån här tråd har jag tänkt skapa flera gånger, men jag har aldrig tagit mig i kragen!
Nu ska jag fotografera lite av det jag har gjort!

Har bara en bild på ett lapptäcke som jag gjorde innan Molly föddes:
28519586.jpg
.

Jätefiffigt skötbord!
Där behöver man inte vara rädd att bebisen ska rulla över!

Kl
Ohhh, du kan sy. Det är jag lite avundsjuk på. Jättefint lapptäcke.

Babynest
IKEAs lilla hund/kattsäng bästis kan bli ett bra babynest. Vi har använt vetekuddar på en egen hårdare madrass. Madrassen var till babykorgen som hon ratade.

http://www.ikea.com/PIAimages/65579_PE177118_S3.jpg

Ammningskudde
Här finns ett ruskigt lätt mönster för att sy en egen amningskudde. Även jag kunde lyckas.

http://www.amningskudde.com/sy-en-amningskudde-sjalv/

Filtar
Inget riktigt pyssel men vi köpte filten IRMA för 13 kr från ikea och klippte i halvor och kvartar. Suveränt till en kräk-bebis.

http://www.ikea.com/PIAimages/30464_PE118970_S3.jpg

Senast ändrad:

Jag köpte Ikeas billigaste handdukar (tror de kostade 2 kr st), delade de på hälften och sicksackade vid kanten. Också jättebra till en kräkbäbis!

Rolig tråd!

Jag pysslade ganska mycket som gravid. Är nog mest nöjd över spjälsängsskyddet och spjälsängen som jag målade svart. Har lagt upp bilder i galleriet på familjeliv. Får man länka dit?
Pysselbilder

Eller vänta, jag är mest nöjd över amigurumi-kaninen som jag gjorde. Första gången i hela mitt liv som jag virkade och så blev det en kanin. Sen att det tog nästan 4 månader behöver vi inte prata om :angel:

Roligt att se den här tråden fyllas på lite!

Mvh
Miks

Vilket fint skötbord!

När Nisse föddes blev jag jätteinspirerad att sticka mössor o sockor o allt möjligt, men det gick över innan jag hann börja med ngt... Men jag sydde en korv att ha att gosa med i sängen som både jag och Nisse blev ganska nöjda med. Ingen jättebra bild, men man kanske ser lite:

30932771.jpg

@Miks: amigurimi-fiskarna gillade jag :)

Senast ändrad:

Fin korv! En sådan hade vi nog också velat ha. Hur länge uppskattade han den och vad fyllde du den med?
Miks: Jag håller med leia fiskarna var underbara.

Har lagt upp detta flera gånge förr. Men men…
Årets kollektion eller hur man med enklatextil tryck gör billiga kläder roligare

Jag printar ut bilden på vanligt papper och skär ut. Sedan trycker jag med textilfärg (finns i hobbybutiker) o en svamp. Vill man att mallen ska räcka till flera tryckningar kan man tejpa baksida eller anv ovh-plast. För att trycket ska hålla bra i tvättar med lite högre temperaturer är det viktigt att man stryker länge. Nu har jag inte gjort det här men det går utmärkt att trycka med flera färger ovanpå varandra. Det finns även pennor med textilfärg.

Det finns även specialpapper som man skriver ut på och stryker på direkt. Men jag tycker att det blir väldigt plastig och svettigt. Spricker även gärna.

Tryckte kläder i strl 50-60. Alla är redan för små.

s_637.jpg

Skärpet är fortfarande liiite för stort.

s_170.jpg

s_142.jpg

Nä- men så får du inte säga... Jag har ju gjort småtryck med sådant plastpapper... Fast iofs Trycken är så små att de nog inte har så stor betydelse.
Dessutom har jag gjort de på de plaggen som de växer ifrån fort då jag vet att de kan spricka.
Men textilpennor blir det nog här sen :) KUL!!!

Jag har gjort en tröja med sådant skrivarpapper till mig själv och tyckte tyvärr att den var ruskigt obehaglig att ha på mig. Trotts att trycket inte var så stort. Men detta var för ett par år sedan, så det är mycket troligt att de har blivit bättre. Är väl bara att prova och känna på bebis under trycket.

Hmm, han är bara 3,5 mån, så det är lite svårt att säga hur länge han kommer att uppskatta den... Jag tycker iaf att han verkar känna sig omhuldad med den, men det kan ju vara ren inbillning :o Jag fylld den med hirsskal som jag köpte i hobbybutiken. De var iofs ganska dyra tyckte jag, men de kändes bättre än såna där styroporkulor (eller vad de heter).

Åh vilka coola kläder! Hur menar du att de som du hade gjort till dig själv kändes obehagliga, liksom gummiaktiga och täta eller? Gällde det endast såna med speciellt skrivarpapper?

Senast ändrad:

Nisse
Gissa vad överskriften var i bildbloggen.

leia
Det gällde enbart skrivarpappret, det är därför jag valt den andra metoden. Svårt att beskriva, men kläderna blev plastiga och täta. Lite som latex. Detta gjorde att det blev väldigt varmt under trycket. Elasticiteten i kläderna försvann även under trycket. Men som sagt de kan ha blivit bättre.

KL.
Har hittat lite fler bilder på pyssel jag gjort :laugh:.

Ett spjälskydd:
027.JPG

029.JPG

Ser otroligt snett ut på bilderna, men det är inte det. Det beror på att Molly har slitit och dragit i det :D.

Och en av favvoleksakerna: en snuttetrasa sydd av olika tyglappar och band, mycket att pilla på! :)
031.JPG

032.JPG

Ska fota några fler av de saker jag gjort själv, bara jag får fingrarna ur....

Ja fota mer… Gärna nu med en gång :D.
Snuttetrasan var helt underbar. En sån hade nog T också velat ha för allt mjukt ska in i munnen.

Jag har börjat att skissa på väggmålningen i barnrummet. Det kommer a n t bli någon blandning mellan i drömmarnas trädgård och Alice i underlandet. Sen så tänkte jag lägga in smådjur från Pettson och Findus lite här o där.
Men jag vet inte hur jag ska göra med färgen. Köpa ½ l i varje färg blir ju ändå rätt dyrt. Så vet någon en färgbutik i Stockholm som säljer provburkar så tar jag tacksamt emot tips.

Jag är ju mormor men kanske får skriva ändå?

Jag sydde en "boll" i tyg med små vingar överallt, massor att gripa tag i.
Vingarna är vändsydda och har dubbelt lager prassligt cellofan som mellanlägg.
Den blev uppskattad både för sin gripvänlighet och sitt prasslande ljud.

Jag kan ju inte alls ta äran för filten utan är väldigt tacksam att min underbara kompis tycker det är skoj att virka bebisprylar. Men jag tyckte ändå att den platsade här.

s_902.jpg

En sådan filt håller jag också på att virka, men det fattas väl en 20-30 mormorsrutor innan den är färdig :).
Hoppas att jag får en lugn natt inatt på jobbet för då brukar jag kunna virka mycket.
De är ju så fina sånadär filtar och luftigt och bra nu till sommaren :).

Så vet någon en färgbutik i Stockholm som säljer provburkar så tar jag tacksamt emot tips.

Nu är det i och för sig ganska länge sedan jag handlade där men Börje Ekmans färg på Hornsgatan 100 hade provburkar när jag skulle måla om min hall. Ligger precis vid Zinkensdamms tunnelbanestation!

Mvh Miks

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Hästmänniskan Vet inte om detta hamnade i rätt forum - om inte så får moderator ta och flytta tråden! :) Bakgrund: Vår familj (min mamma, pappa och...
Svar
0
· Visningar
966
Senast: Sansko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 772
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA! The story: Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt...
46 47 48
Svar
958
· Visningar
43 896
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar