Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag börjar alltid med den gröna och i affären väljer jag sådana med mycket grönt.
Recept används väldigt sällan härI recept brukar det stå t ex ”10 cm av det vita på en purjolök ”. Har aldrig sett att det står att man ska använda det gröna.
"Jordbakterier" har vi levt med i årmiljoner. Det här med att bo i rena hus och diska kärl och tvätta oss själva är en relativt ny företeelse i vårmänskliga historia. Vissa småbarn äter jord och det sägs (Agnes Wold??) säger att det är ett sätt att boosta immunförsvaret.Halvt OT, men min svärmor tjatar om jordbakterier. Inte bara i purjolök utan man måste tydligen skölja INSIDAN på paprika för där kan finnas jordbakterier. Vad dessa jordbakterier är och hur de hamnar inuti paprikor kan hon inte förklara. Paprikorna är ju uppenbart stolligheter och det är förmodligen jordbakterierna också, men hade gärna kommit med objektivt argument mot de där bakterierna.
Även vitamin B12 finns väl ursprungligen i jorden? Eller är jag missinformerad...?"Jordbakterier" har vi levt med i årmiljoner. Det här med att bo i rena hus och diska kärl och tvätta oss själva är en relativt ny företeelse i vårmänskliga historia. Vissa småbarn äter jord och det sägs (Agnes Wold??) säger att det är ett sätt att boosta immunförsvaret.
Bakterier är till största delen nyttiga för oss.
I min värld finns det och har alltid funnits både grön och vit sparris. Personligen föredrar jag den gröna men precis som med purjolöken anses ju den vita "finare". Att det bara skulle finnas grön sparris numera känner jag inte igen, däremot är nog den vita lite mer av säsongsvara än den gröna.Det vita ansågs/anses som "finare". Den odlades så att så mycket som möjligt av stjälken inte fick sol och därmed blev vit.
På samma sätt som sparris numera är grön. Det är för tidskrävande att täcka sparris eftersom den är mindre.
Vad är det smakskillnad mellan dessa två?I min värld finns det och har alltid funnits både grön och vit sparris. Personligen föredrar jag den gröna men precis som med purjolöken anses ju den vita "finare". Att det bara skulle finnas grön sparris numera känner jag inte igen, däremot är nog den vita lite mer av säsongsvara än den gröna.
Jag tycker det är mer smak i den gröna, och det smakar även mer "grönt" på något vis, mer grönsakssmak. Den vita är mer menlös i smaken och blir dessutom oftare trådig/träig i konsistensen tycker jag.Vad är det smakskillnad mellan dessa två?
Torkad purjo? Man lär sig nåt nytt varje dag...Man tar vara på hela purjolöken och tar bort det som inte ser fräscht ut. Man skär igenom purjolöken på längden så att bara rotbiten sitter ihop när man sköljer den. När man köper torkad purjo till livsmedelsindustrin så finns det grön, vit och grön/vit i olika storlekar.
Det är en vanlig ingrediens i kryddblandningar inte minst.Torkad purjo? Man lär sig nåt nytt varje dag...
Kan du ge nå förslag på sådan kryddblandning? Tror inte det är något jag brukar använda.Det är en vanlig ingrediens i kryddblandningar inte minst.
https://www.santamariaworld.com/se/produkter/ortsalt/Kan du ge nå förslag på sådan kryddblandning? Tror inte det är något jag brukar använda.
Kärnhuset?Häromdan när jag hade purjo i en gryta använde jag hela. Tog bort det som var visset +roten. Resten åkte i grytan.
Förut använde jag bara det vita då jag hört att det är så man ska göra?
Men nu när jag lagar till mig själv och inte behöver rätta mig efter någon annan åkte allt i. Varför kasta det gröna när det är fullt gångbart.
Samma med lök. Exet blev superirriterad och ifrågasättande när jag använde hela löken. Enligt han kunde man inte använda den inre biten typ kärnhuset, utan bara dom yttre lagrena.
använder hela förutom rötterna och det grövsta/träigaste bladen av det gröna.
Används för att ge smak och trevligt utseende. Stora bitar torkad purjo 6x6 mm används till potatissallad. Någon typ av lök används i så gott som alla kryddblandningar. Ger god smak och sötma.