Purjolök. Hur använder ni den?

Tillägg. Jag odlar purjo. Skär den (hela :D) i cm-bitar och slänger i frysen.
Min mamma gjorde det och sa att allt luktade purjolök sedan. Vad gjorde hon tokigt då? Tänker att jag helst inte vill att mina blomkål eller pajer ska lukta/smaka purjolök efter att ha varit i frysen. Men vill gärna frysa in det som inte går åt.

Jag använder hela men jag har alltid trott att det är de gröna som är de fina bitarna man ”ska” använda. Inser att jag har haft fel hela tiden.

Beror lite på vad jag ska ha det till. Det vita om det ska ätas rått. Den gröna/ljusgröna om deg ska tillagas.

Det mörkgröna använder jag inte alls, visste inte att man kunde äta det med. Fått för mig att det smakar blä, men inser nu att jag aldrig ens testat! :o

Intressant med alla svar. Aha @tanten , det där med att det gröna troddes vara giftigt kan ju vara anledningen till att jag en gång i tiden lärde mig att det var det vita man skulle använda. Men sedan har jag ju lärt om.... :)

Gftigt har jag aldrig hört. Däremot att det är farligt att få i sig jordrester och att man därför skulle skala hårt och tvätta supernoga det man spar.

Halvt OT, men min svärmor tjatar om jordbakterier. Inte bara i purjolök utan man måste tydligen skölja INSIDAN på paprika för där kan finnas jordbakterier. Vad dessa jordbakterier är och hur de hamnar inuti paprikor kan hon inte förklara. Paprikorna är ju uppenbart stolligheter och det är förmodligen jordbakterierna också, men hade gärna kommit med objektivt argument mot de där bakterierna.

Om det ar farligt med jord hade jag varit död sedan länge. Jag drar upp morötter ur landet, gnuggar av dem mot byxorna och knaprar i mig-:)

Ja det är ju helt ologiskt. Ungefär som att man får kramp om man badar efter maten. Men det var vad sm sades, iaf på hemkunskapen där jag gick i skolan.

Jag använder hela, utom det som torkat. Har aldrig kommit på någon annan tanke. Däremot tycker jag att det är lite som olika grönsaker, de olika delarna, och jag väljer grön eller vit ände beroende på vad jag vill ha den till, med den vita delen mer som lök och den gröna mer som bladgrönt. Purjolök är definitivt på min topp-fem-lista med bästa grönsakerna. Soppa! (Med kikärtor istället för potatis om du äter det @_Taggis_ Jag gillar särskilt att mixa ungefär halva och lägga i resten omixat.) Ugns- eller folielångbakade med smör. Finstrimlad ljusgrön/grön funkar rå som salladslök. Jag tycker de gröna delarna inte gör sig så bra i ugn för de blir torra, men med ugnsfolie blir även de goda och mjälla. Det blir också olika upplevelse beroende på hur den skärs och jag gillar verkligen att skära ganska långa bitar med sneda snitt och sedan steka eller ugnsbaka. Det blir både mycket snittyta vilket karamelliserar och mycket fantastisk löksötma i mitten.

Jag använder hela, utom det som torkat. Har aldrig kommit på någon annan tanke. Däremot tycker jag att det är lite som olika grönsaker, de olika delarna, och jag väljer grön eller vit ände beroende på vad jag vill ha den till, med den vita delen mer som lök och den gröna mer som bladgrönt. Purjolök är definitivt på min topp-fem-lista med bästa grönsakerna. Soppa! (Med kikärtor istället för potatis om du äter det @_Taggis_ Jag gillar särskilt att mixa ungefär halva och lägga i resten omixat.) Ugns- eller folielångbakade med smör. Finstrimlad ljusgrön/grön funkar rå som salladslök. Jag tycker de gröna delarna inte gör sig så bra i ugn för de blir torra, men med ugnsfolie blir även de goda och mjälla. Det blir också olika upplevelse beroende på hur den skärs och jag gillar verkligen att skära ganska långa bitar med sneda snitt och sedan steka eller ugnsbaka. Det blir både mycket snittyta vilket karamelliserar och mycket fantastisk löksötma i mitten.
Köpte faktiskt en purjolök i dag och funderade på vad för mat jag ska göra med den, jag var/är sugen, redan innan jag såg tråden! :D Dock är purjolök den enda löken jag faktiskt gillar, den smakar inte lök, speciellt inte de gröna bitarna, de smakar mer syrligt bladaktigt eller något. Gott!

Allt används på purjolöken.
Roten sätts i en kruka, och blir en ny purjolök
Purjon sköljes av lite, men jag har inte ens hört talas om jordbakterier, så dem är jag tydligen immun mot.
Det gröna och vita skärs i strimlor, och används på samma sätt - rätt in i matlagningen som om jag vore färgblind. De strimlor som inte får plats i matlagningen hamnar i påse i frysen. Den frusna funkar utmärkt som snabbgrönt på mackor som ska tas med nånstans. Genial snabbmat! Purjo passar allt!

Köpte faktiskt en purjolök i dag och funderade på vad för mat jag ska göra med den, jag var/är sugen, redan innan jag såg tråden! :D Dock är purjolök den enda löken jag faktiskt gillar, den smakar inte lök, speciellt inte de gröna bitarna, de smakar mer syrligt bladaktigt eller något. Gott!
Eller hur! Den är en lök-bladgrönsakhybrid!

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 020
Senast: netia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 213
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar