S

Snoffsan

Nu har jag pumpat i snart 5.5 månad och det har gått jättebra. När Linus åt som mest pumpade jag 5 ggr/dygn, nu har jag succesivt minskat det till att vara nere på 2 ggr/dygn.

De andra minskningarna har gått bra, men nu tycker jag att det är jobbigt för att brösten blir fyllda för fort och de sista timmarna innan pumpning är de jättespända och gör ont. Jag vill gärna fortsätta pumpa ca 1 mån till, men jag känner också att jag vill kunna sova på natten utan att behöva gå upp för att pumpa.

Så hur gör man?

Sv: Pumpning

Hur länge är det sen du ändrade senast? Det kanske tar längre tid att vänja sig denna gången? Vänta ett par dagar och se om det blir bättre, annars vet jag inte :)

Det är väl ca 1 vecka jag pumpade 3 ggr/dygn och det blev så dumma tider då, plus att jag har mjölk så det räcker och blir över:crazy:

Då e del väl bara att härda ut.

Jag har ju inte haft de problemen, då min mjölkprodkution har avtagit av sig själv (nedgången har börjat efter 2 månader)
Men om du vill kunna pumpa en månad till, kan det då inte vara värt att återgå till 3 ggr/dygn ett tag till, för att kunna sprida lite på pumpningarna? Annars är det nog bara att stå ut som gäller, minskar du på efterfrågan (pumpningen) så lär ju tillgången minska efter hand.

För mig tog det 1.5 vecka innan det slutade spänna så där mycket. Men då gick jag från att helamma till att sluta helt. Jag handmjölkade ut lite för att lätta på spänningen de första dagarna, alltså bara ytters lite.

Jag var rädd i början att det skulle ta slut, speciellt om det kom mindre vid någon pumpning. När han åt som mest hade jag bara precis så att det räckte men då åt han 1200 ml/dygn, sedan minskade det lite och då började jag frysa in också ifall att jag skulle sina. Men sinat har jag inte gjort så nu har jag hela frysen full med mjölk också.

Nu tycker jag att det känns onödigt att producera för mkt mjölk för nu äter han vanlig mat också och jag orkar inte frysa in mjölken längre utan slänger det som blir över. Men fungerar det inte att pumpa 2 ggr och behålla produktionen ett tag till så får jag gå tillbaka till att pumpa 3 ggr/dygn. Eftersom jag har mjölk så vill jag gärna pumpa så länge han behöver det.

Hmm, du kanske ska kolla med närmaste neonatalavdelning om de vill köpa mjölk av dig? (vet inte om de har gränsen på när i laktationen de köper) Det verkar ju onödigt att hälla ut...

De köper bara de tre första månaderna, tyvärr.

Vilka tider pumpar du då? Kan du inte ändra så att du pumpar det absolut sista du gör innan läggdax och sen det första du gör på morgonen och så en gång mitt på dan?
Eller hänger jag inte alls med på vad du menar?? haha

Det är så jag har gjort innan, men jag vill slippa pumpningen på dan för man blir så låst. Eller så får man släpa med pumpen som jag har gjort innan. Nu behöver Linus inte behöver lika mycket mjölk längre tänkte jag att det kunde vara skönt att pumpa mindre=mindre mjölk:idea:

Varför har du minskat för? Är det inte bra om han äter så mycket som möjligt av bröstmjölken! Om han äter burkmat/ smakis/ hemmagjord barnmat innan då är det oerhört bra för deras magar om han dricker mjölk innan.
Lilltösen som är 7 månader pumpas det ur åt. När hon äter burkmat, gröt osv så äter hon bröstmjölk innan. Lite körigt då tösen bestämt sig för att hon vill ha alla mål urpumpad. Jag handpumpar och det är tufft. Har ingen möjlighet att skaffa maskin och kollade inte upp tillräckligt i höstas när vi hyrde en ifrån BB. Hyran där var lika dyr som en ny elektrisk pump.

Det klart att det är bra att han äter mycket av bröstmjölken. Dock känner jag att jag att jag bara vill pumpa 1-1.5 månad till. Då har jag ändå pumpat mer än 6 månader och det är mer än vad jag hade som mål i början.

2 mål om dagen har jag bytt ut resten får han mjölk och som det är nu producerar jag långt mer än vad han äter och det känns lite onödigt. I början när jag var rädd för att sina kändes det "safe" att ha en massa extra mjölk, nu är det mest jobbigt.

Dessutom kommer jag att börja jobba lite extra helger i Norge i maj, så då hoppas jag att jag slutat pumpa. Håller succesivt på att byta ut fler mål mot mat och det får ta den tid det tar, har ingen brådska. Dessutom finns det extra mjölk i frysen om det skulle behövas.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 776
Senast: Jahaja
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka