K

Karamella

Är fortfarande på jakt efter en ny hund. Finns på tok för många raser.

Är det någon som har efterenhet av rasen pumi? Hur är rasen?

Sv: Pumi

Puli har jag hört men itne pumi?
Säker på att det inte är Puli du menar?
Det är i så fall en ungersk ras

Jag har själv en Pumi, det är en väldigt trevlig ras men kräver en del kunskaper, det är en väldigt energisk ras som skäller väldigt mycket. Men annars väldigt trevlig och lättlärd.

Zindy16 skrev:
Puli har jag hört men itne pumi?
Säker på att det inte är Puli du menar?
Det är i så fall en ungersk ras

Här är en Puli, även den från Ungern.

puli.jpg

Här är en Pumi.

bis95.jpg

:)

Jag var själv intresseradav Pumin ett tag, och pratade med en Pumi-representant på rastorget på Stora Stockholm. Hon sa att dom var jättejobbiga som valpar, och att första året hade varit en riktig mardröm och hon hade ångrat sitt hundköp varenda dag. Sen blev det bättre, men det är en väldigt energisk och intensiv ras som kräver mycket. Jag har sett flera Pumisar som har verkat vara lite "hyperaktivtnervösa" och som sagt skälliga. Men man ska ju inte heller döma rasen efter ett fåtal representanter man träffat på på stan... Dom är ju oerhört söta med sina härliga öron :love: , men det är nog ingen ras för mig.

Jag tykcer pumin verkar vara jättemysig! De skäller mycket eftersom de är den typen av vallhund, men vill man ha en energisk hund som går att hitta på en massa saker med så tror jag att de passar bra. Plus att de lie annorlunda utseendemässigt, inte vackra kanske men speciella...

Jag funderar på att skaffa en sån när jag pluggat klart och ser hur mitt liv ser ut då. När jag kollade runt på hemsidor upptäkte jag att en klasskompis till mig föder upp pumi. På hennes sida finns mkt att läsa: http://www.eifoszan.com/

även här kan du läsa mer: http://welcome.to/fur

här är även en gamal tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=584182

Klasskompisen har två hundar med sig hit, mamma och dotter. Mamman har svenska gener och är väldigt social, men har tydligen inte så bra arbetsglädje. Hon parade henne med en ungersk hane och dotter är lite skygg men med väldigt stor arbetsvilja. Båda är väldigt trevliga hundar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 263
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 938
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 840
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar