Sv: Pulsmätare...
Att träna med pulsmätare är kanonroligt, man får lite mera kompletterande uppgifter på hästen. Jag har ridit med tre olika modeller från Polar, som jag tycker har bra service vid garantiåtgärder.
Började med A1 som är en basklocka, visar aktuell puls med relativt stora siffror på displayen, fortsatte sedan med A3, som bla har ställbart alarm och kan användas som vanlig klocka. Den har lite mindre siffror, men som sagt det går att få alarmsignal när pulsen går under resp. över det pulsvärdet som man har satt. Personligen har jag inte använt alarmet i någon större omfattning, utan tycker väl att den enklare/billigare fyller sin funktion nog så väl. Det är nog bra med alarm om man tex sysslar med trav eller galopp, där man kanske inte hinner titta på klockan, men vid normal konditionsträning tycker inte jag att det är något problem med att hinna titta.
Efter dessa två modeller har jag börjat använda en lite mera avancerad, s610, som tog ett tag innan jag blev kompis med. Det som gör den så rolig är att man kan lagra informationen i klockan för att sedan föra över den på datorn i form av diagram. Jag har t.ex ett speciellt ställe som jag intervalltränar på, där jag gör samma sak varje gång och som med dataprogrammet ger direkt jämförbar information som man kan printa ut och spara i träningspärmen. I det programmet finns även möjlighet att skriva dagbok/föra kalender om man vill göra det.
Klockorna kostar 1595 kr, 1895 kr samt för den mera avancerade 3795 kr + Interface kabel 650 kr. Den sistnämnda kan ju vara något att gå ihop och köpa tillsammans. Pulsmätarna finns på
www.distansritt.nu