Pulsmätare...

S

SuperTezza

Har nu bestämt att jag ska skaffa pulsmätare, kosta vad det vill :crazy: . Ni som redan har, vilken typ har ni och är ni nöjda? Olika priser? Bra & dåligt med de olika modellerna och var har ni köpt era? Och är det någon som har en Knights Barefoot (tror den hette det?)? Prövade en igår och blev helt :love: ! Underbar! Någon som har bra/dåliga erfarenheter av dem?

Sv: Pulsmätare...

jag e också ute efter en pulsmätare, en polar ska det vara men jag vet inte om det ska vara med hand tag eller en gjord. Jag har provat den med handtag och tycker att den e jätte bra, så smidigt ock slipper att lyssna=) hehe. och jag har också provat en knights bomlös och det känns ju som om man sitter i en fotölj=)

Hm... Knights bomlösa version kallas i stort sett bara för Knights, då Barefoot (ä k Cheyenne) är en helt annan sadel. Lite off topic kanske men ändå.

Jag har polar a1 för att mäta pulsen vid ridning. den fungerar bra och det är jättekul att träna med den tycker jag!

Jag har haft pulshantag i 4-5år och det fungerar för det mesta . Ibland tar det ngt lång tid innan sensorerna blir varma nog att den startar...

Har också ett midjebälte från och med iår. det är ju lite bökigare att sätta på men skönt att ha på plats de gånger inte pulsen är nere direkt när man kommer in. Klockan till det fungerar också lite snabbare tycker jag.

Jag har nyligen köpt en Barefoot sadel som jag gillar! Kollade på Källquists bomlösa dvs Knights först. De påminner mkt om varandra men jag tycker att Knights inte är riktigt lika genomtänkt tex kommer stigläderspännena mitt på benet om man kortar lädret. Men den är ju å andra sidan lite billigare.

Hej,
Jag tog hem och provade Knights bomlösa till min kuse. Den hade tyvärr en del detaljer som inte funkade. Bekväm sits, men fästena till fendrarna hamnade precis i ljumsken och skavde på ett mkt obekvämt sätt. Dessutom var fendrarna för långa för mig. Trots översta hålet.. Och som Madde påpekade, har man längre ben hamnar spänet på smalbenet istället. Sadeln låg heller inte riktigt still på ryggen på pållan. Det var lite rufs i pälsen. Jag har nu köpt en Free Form Western (bomlö). Väldigt skön för oss båda:-)

Jag köpte en Polar A1 i höstas, och höll faktiskt på att bli galen, på riktigt.
Pulsvärdena flög mellan 38-222 i skritt, och efter mycket laborerande skickade jag tillbaka den till Polar.
Efter bara ett par tre dagar hade jag en ny i brevlådan. :)
Den funkar superbra, har aldrig haft en anledning att tveka om den visar rätt.
Träningen blir intressantare, och för mig som gärna intervalltränar mina hästar är den ovärderlig.

Att träna med pulsmätare är kanonroligt, man får lite mera kompletterande uppgifter på hästen. Jag har ridit med tre olika modeller från Polar, som jag tycker har bra service vid garantiåtgärder.

Började med A1 som är en basklocka, visar aktuell puls med relativt stora siffror på displayen, fortsatte sedan med A3, som bla har ställbart alarm och kan användas som vanlig klocka. Den har lite mindre siffror, men som sagt det går att få alarmsignal när pulsen går under resp. över det pulsvärdet som man har satt. Personligen har jag inte använt alarmet i någon större omfattning, utan tycker väl att den enklare/billigare fyller sin funktion nog så väl. Det är nog bra med alarm om man tex sysslar med trav eller galopp, där man kanske inte hinner titta på klockan, men vid normal konditionsträning tycker inte jag att det är något problem med att hinna titta.

Efter dessa två modeller har jag börjat använda en lite mera avancerad, s610, som tog ett tag innan jag blev kompis med. Det som gör den så rolig är att man kan lagra informationen i klockan för att sedan föra över den på datorn i form av diagram. Jag har t.ex ett speciellt ställe som jag intervalltränar på, där jag gör samma sak varje gång och som med dataprogrammet ger direkt jämförbar information som man kan printa ut och spara i träningspärmen. I det programmet finns även möjlighet att skriva dagbok/föra kalender om man vill göra det.

Klockorna kostar 1595 kr, 1895 kr samt för den mera avancerade 3795 kr + Interface kabel 650 kr. Den sistnämnda kan ju vara något att gå ihop och köpa tillsammans. Pulsmätarna finns på www.distansritt.nu

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 037
Senast: Fille
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 088
Senast: monster1
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 069
Senast: Badger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
747
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka