Pulsklocka

Jag har haft både Garmin (50 samt trotjänaren 305) och Suunto (Ambit samt pojkvännens Ambit 2), och min uppfattning är att Suunto är snabbare med att hitta satelliter om man befinner sig på ungefär samma ställe varje gång man startar den, då går det på några sekunder. Befinner man sig däremot på en annan ort någon gång så blir den höggradigt förvirrad och kan ta tio minuter på sig att hitta satelliterna . Så lång tid behövde aldrig min gamla Garmin.

Sen är jag inte särskilt förtjust i Suuntos lösning med ett webgränssnitt för loggning av passen, särskilt eftersom det ligger nere med jämna mellanrum. Det går ju att använda ett tredjepartsprogram som SportTracks, men jag skulle föredra om Suunto själva hade en bra lösning för lokal import och lagring av loggfilerna.

Annars gillar jag själva klockan, den har bra batteritid, är pålitlig och hyfsat lättanvänd, och går att ställa in så att man får precis de funktioner man själv föredrar. Genom ovan nämnda webgränssnitt då i och för sig... :sneaky:

Konstigt. Har använt min Suunto på olika orter och både i skog och bland högre bebyggelse och den har aldrig tagit lägre än nån minut på sig. Använder jag den på samma plats så tar det några sekunder. Har flera vänner som gått över till Suunto istället för Garmin för att de tröttnat på att lägga ut sin Garmin en stund innan man ska ut.

Håller dock med om att movescount inte är något vidare, det sämsta med Suunto.
 
Kika på Garmin Forerunner 210 och Polar RCX3M.
Väldigt prisvärda och enkla klockor utan en massa extra onödigheter.
 
Kika på Garmin Forerunner 210 och Polar RCX3M.
Väldigt prisvärda och enkla klockor utan en massa extra onödigheter.
Just den där garmin skulle varit bra, men eftersom det int verkar gå att koppla pulsband till den så är det ett minus (vill kolla pulsen någon gång iallafall) den där polar'en, är det en gammal modell? Har lite svårt att hitta den, åtminstone på polars sida, är iofs på mobilen så kan ju vara därför. Tack iallafall för tipsen :)
 
Vilken bra tråd!

Jag hoppas det är ok om jag fyller på med frågor? Ska köpa en klocka till maken i present. Här är hans krav:
- GPS
- pulsband runt bröstet
- ska klara både vatten, lera och skog
- inte så ful så man skäms

Prisklass typ 2000 kanske.

Hoppas någon har något tips för jag har verkligen ingen koll på vad man ska gå efter.

Mvh Miks
 
Jag köpte en ny pulsklocka för bara någon vecka sedan. Valet föll på en Garmin FR610. Den är väldigt prisvärd sedan FR620 släpptes. Jag var skeptisk till touchskärmen, men den funkar riktigt bra faktiskt. Innan hade jag en FR205 som hängde med hur länge som helst.

För mig är det viktigaste att klockan är enkel att använda, att den har lång batteritid och att jag kan lägga in egna pass.
 
Vilken bra tråd!

Jag hoppas det är ok om jag fyller på med frågor? Ska köpa en klocka till maken i present. Här är hans krav:
- GPS
- pulsband runt bröstet
- ska klara både vatten, lera och skog
- inte så ful så man skäms

Prisklass typ 2000 kanske.

Hoppas någon har något tips för jag har verkligen ingen koll på vad man ska gå efter.

Mvh Miks

Jag fortsätter att säga Suunto.
45179_be8168036a7f96e95713e165cd9f9366.jpg


Vilken modell beror på vilka funktioner man vill ha och hur mycket man vill betala.
 
Jag fortsätter att säga Suunto.
45179_be8168036a7f96e95713e165cd9f9366.jpg


Vilken modell beror på vilka funktioner man vill ha och hur mycket man vill betala.
Den där var ju fin! Det är ungefär så långt jag kommer :o
Alltså eum funktioner? Vilka behöver han om han tränar ganska hårt styrketräning, springer 5k snabbpass en gång i veckan, sprang tough viking förra helgen, tränar pre-tough 2 dagar i veckan? Han tränar minst 6 pass i veckan både på gym, skog, landsväg och vatten. Ofta "samtidigt". Behöver jag hoppa upp en prisklass?

Mvh Miks
 
Just den där garmin skulle varit bra, men eftersom det int verkar gå att koppla pulsband till den så är det ett minus (vill kolla pulsen någon gång iallafall) den där polar'en, är det en gammal modell? Har lite svårt att hitta den, åtminstone på polars sida, är iofs på mobilen så kan ju vara därför. Tack iallafall för tipsen :)

Jag har en Garmin 210, klockan har pulsmätarfunktion. Väldigt bra klocka som är enkel att förstå sig på :)
 
Xxl reade Suunto Ambit2 S. Har kostat 3000 men kostar nu 1500. Är den ok?

Mvh Miks

Jag har en Suunto Ambit2 S. Älskar den. Den har sämre batteritid än Ambit 2 (utan S :D) och saknar barometer. Annars kan man simma, cykla, springa tja allt med den. Jag använder den även som vardagsklocka ibland (äger ingen annan). Tänk på att dom säljs både med och utan pulsband.

TIllägg: Här kan man jämföra dom http://www.suunto.com/sv-SE/Kollektioner-av-sportklockor/Suunto-Ambit-kollektionen/
 
Jag har en Suunto Ambit2 S. Älskar den. Den har sämre batteritid än Ambit 2 (utan S :D) och saknar barometer. Annars kan man simma, cykla, springa tja allt med den. Jag använder den även som vardagsklocka ibland (äger ingen annan). Tänk på att dom säljs både med och utan pulsband.

TIllägg: Här kan man jämföra dom http://www.suunto.com/sv-SE/Kollektioner-av-sportklockor/Suunto-Ambit-kollektionen/
Den låter ju onekligen bra! Tyvärr funkar inte hemsidan varken på iPhone eller Ipad. Suck!

Dock förstår jag så pass mycket att den blir dyrare än vad xxl rear den för. Misstänker att de inte har pulsbandet med. Jag ska helt enkelt kolla vidare på en Suunto! Tusen tack för hjälpen!

Mvh Miks
 
Den där var ju fin! Det är ungefär så långt jag kommer :o
Alltså eum funktioner? Vilka behöver han om han tränar ganska hårt styrketräning, springer 5k snabbpass en gång i veckan, sprang tough viking förra helgen, tränar pre-tough 2 dagar i veckan? Han tränar minst 6 pass i veckan både på gym, skog, landsväg och vatten. Ofta "samtidigt". Behöver jag hoppa upp en prisklass?

Mvh Miks
Jag skulle säga att han inte behöver speciellt mycket finesser för det. En sak att tänka på är att enklare klockor kanske visar högsta, lägsta och medelpuls efter passet medan en mer avancerad klocka kan ge dig en kurva på pulsen sekund för sekund genom passet. Jag skulle tro att din man vill ha kurvan, för att kunna analysera passet efteråt (de enklare klockorna är mer för att kunna visa pulsen under passet). Kolla också att pulsband och lösning för överföring av träningsdata till datorn medföljer (ibland säljs de separat, ex måste man köpa till usb-sticka för 500 kr för att kunna föra över data från Suuntos billigare modeller tilldatorn).

Tyvärr kan jag inte säga vilken modell på klocka du ska köpa då jag haft min Garmin 310 i fem eller sex år. Den funkar fortfarande jättebra, jag har aldrig ens övervägt att byta ut den, så jag har ingen koll på sortimentet idag. Garmins klockor är dock överlag väldigt robusta, hållbara och prisvärda (mycket finesser för pengarna). De nyare modellerna ser väl helt okej ut tycker jag. Snyggast klockor har TomTom men då har de inte pulsband utan mäter puls från handleden.
 
Jag skulle säga att han inte behöver speciellt mycket finesser för det. En sak att tänka på är att enklare klockor kanske visar högsta, lägsta och medelpuls efter passet medan en mer avancerad klocka kan ge dig en kurva på pulsen sekund för sekund genom passet. Jag skulle tro att din man vill ha kurvan, för att kunna analysera passet efteråt (de enklare klockorna är mer för att kunna visa pulsen under passet). Kolla också att pulsband och lösning för överföring av träningsdata till datorn medföljer (ibland säljs de separat, ex måste man köpa till usb-sticka för 500 kr för att kunna föra över data från Suuntos billigare modeller tilldatorn).

Tyvärr kan jag inte säga vilken modell på klocka du ska köpa då jag haft min Garmin 310 i fem eller sex år. Den funkar fortfarande jättebra, jag har aldrig ens övervägt att byta ut den, så jag har ingen koll på sortimentet idag. Garmins klockor är dock överlag väldigt robusta, hållbara och prisvärda (mycket finesser för pengarna). De nyare modellerna ser väl helt okej ut tycker jag. Snyggast klockor har TomTom men då har de inte pulsband utan mäter puls från handleden.
Tack för bra info! Jag tror också han vill se hur han legat till under passet med pulsen.

TomTom går ju tyvärr bort eftersom han vill ha ett band runt bröstet.

Det finns så sjukt många modeller av garmin. Jag blir alldeles bortkollrad.

Jag känner att jag liksom inte riktigt kan gå till en butik med den knappa kunskapen jag har. Jag är helt övertygad om att jag kommer bli bortpratad och antingen få en dyr med sämre funktioner eller en till hyfsat pris men som han behöver köpa till en massa grejer. Gah kunde han inte önska sej något enkelt istället, typ en tröja :D

Mvh Miks
 
Just den där garmin skulle varit bra, men eftersom det int verkar gå att koppla pulsband till den så är det ett minus (vill kolla pulsen någon gång iallafall) den där polar'en, är det en gammal modell? Har lite svårt att hitta den, åtminstone på polars sida, är iofs på mobilen så kan ju vara därför. Tack iallafall för tipsen :)
Självklart går det att koppla pulsband till Garmin 210, det medföljer till och med ett sånt när du köper klockan :)
Polarklockan är inte årets modell men du kan hitta ganska bra info på återförsäljarnas hemsidor.
 
@Miks, nu har jag kollat utbudet lite och jag hittar (bara) två klockor som verkar passa utifrån det du efterfrågar. Dels Garmin Forerunner 220, dels Suunto Ambit 2S (båda har nämnts i tråden). Garmin 220 är en rätt så ren löparklocka och kan synka till iPhone. Suunton verkar ha multisportfunktioner och även ha mer finesser för inomhusträning. Den klocka jag har, Garmin Forerunner 310 XT, säljs faktiskt fortfarande, är mer avancerad än ovan nämnda klockor och ligger i lagom prisklass men faller nog på sitt utseende :angel:

För att läsa mer om klockorna, se bilder etc. så rekommenderar jag bloggen Dcrainmaker. Googla ex "dcrainmaker garmin 220" eller "garmin 220 vs suunto ambit 2s" så får du bra träffar.
 
@Miks, nu har jag kollat utbudet lite och jag hittar (bara) två klockor som verkar passa utifrån det du efterfrågar. Dels Garmin Forerunner 220, dels Suunto Ambit 2S (båda har nämnts i tråden). Garmin 220 är en rätt så ren löparklocka och kan synka till iPhone. Suunton verkar ha multisportfunktioner och även ha mer finesser för inomhusträning. Den klocka jag har, Garmin Forerunner 310 XT, säljs faktiskt fortfarande, är mer avancerad än ovan nämnda klockor och ligger i lagom prisklass men faller nog på sitt utseende :angel:

För att läsa mer om klockorna, se bilder etc. så rekommenderar jag bloggen Dcrainmaker. Googla ex "dcrainmaker garmin 220" eller "garmin 220 vs suunto ambit 2s" så får du bra träffar.
Wow! Tack för hjälpen! Ska kolla imorgon när jag har datorn igång! Allt blir så pluttigt på telefonen!

Supersnällt!

Mvh Miks
 
Självklart går det att koppla pulsband till Garmin 210, det medföljer till och med ett sånt när du köper klockan :)
Polarklockan är inte årets modell men du kan hitta ganska bra info på återförsäljarnas hemsidor.

Ahh, så det går att koppla pulsband till den, det var ju bra. Har bara kollat på mobilen så det är lite petigt och pluttigt, så måste väl nog sätta mig vid datorn någo dag... iofs så tror jag att det är bäst att jag väntar med beslut tills efter min födelsedag iom att jag gett lite hintar om ptesentönskemål :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 026
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 114
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 951
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp