Pulsklocka

MCP

Trådstartare
Om tråden ligger fel får den gärna flyttas :)

Har den senaste tiden börjat fundera på att skaffa en pulsklocka med inbyggd GPS. Är inte speciellt intresserad av att hålla koll på själva pulsen, utan det är mera hastighet/distans och sådant. Men vad ska man välja? Är ganska tekniskt obegåvad, så den ska gärna vara så enkel/användarvänlig som möjligt. Så, kom gärna med rekommendationer om ni har några :D
 
Min enda erfarenhet av pulsklockor är en Garmin 405 som jag haft i flera år. Slitstark och driftsäker med undantag för pulsbandet som gav upp för ett par år sedan, men det hade ju gått att byta om man vill. Ganska många finesser varav jag inte orkat sätta mig in i alla såsom träna i olika pulszoner. Utan när jag nyttjade pulsbandet, så var det mest för att hålla koll och jämföra genomsnittspuls på återkommande pass. Behöver du inte så mycket finesser så finns det ju enklare och billigare varianter också att köpa.

Däremot sedan jag installerat träningsappar, varav jag nyttjar Runkeeper mest, så tycker jag att distans och tid fångas upp tillräckligt väl för mina behov där. Där kan du också ställa in så att du får info om t ex tid på senaste kilometern och total snitthastighet under passet och så får du det direkt i hörlurarna utan att behöva kolla på någon klocka. Jättebra tycker jag! Så nu kör jag oftast på bara Runkeepern och har med Garminklockan bara för att ha på armen.
 
Om tråden ligger fel får den gärna flyttas :)

Har den senaste tiden börjat fundera på att skaffa en pulsklocka med inbyggd GPS. Är inte speciellt intresserad av att hålla koll på själva pulsen, utan det är mera hastighet/distans och sådant. Men vad ska man välja? Är ganska tekniskt obegåvad, så den ska gärna vara så enkel/användarvänlig som möjligt. Så, kom gärna med rekommendationer om ni har några :D
Jag har en enklare pulsklocka, för att hålla koll på pulsen, tiden mm. Distansen mäter jag med en app på telefonen, finns flera olika: Runkeeper, Endomondo mfl. Eftersom jag ofta springer samma rundor som jag mätt upp (eftersom jag vill jämföra löptider och pulsvärden) behöver jag inte alltid ha telefonen med mig.:)
 
Om tråden ligger fel får den gärna flyttas :)

Har den senaste tiden börjat fundera på att skaffa en pulsklocka med inbyggd GPS. Är inte speciellt intresserad av att hålla koll på själva pulsen, utan det är mera hastighet/distans och sådant. Men vad ska man välja? Är ganska tekniskt obegåvad, så den ska gärna vara så enkel/användarvänlig som möjligt. Så, kom gärna med rekommendationer om ni har några :D

Jag har också en Garmin 405 som jag är jättenöjd med. Jag vet att många är missnöjd med den tryckkänsliga ringen på just den klockan för den fungerar inte att manövrera i regn. Men jag har som sagt inga problem med den. Jag tror knappt att just den konstruktionen finns längre.

Garmin rekommenderar jag, i varje fall om man accepterar lite buggar i mjukvaran som man löser genom att ladda ner uppdateringar från internet.
 
Jag har en Suunto Ambit2 S. Älskar den :love: Den är snygg, enkel att förstå, hittar satellit snabbt (Garmins kan vara jäkligt sega med det).
 
Svarar alla :) tack för svaren! Har provat låna min pappas polar, den har GPS men är några år gammal så den är ej inbyggd. Tyckte att den var lite trög (dagens är ju säkert snabbare iofs). En vän har en ny suunto som jag kollade på igår och den verkade tydlig och snabb (och snygg, även om det nu inte har någon direkt betydelse) så just nu lutar det mot en sådan. Är ju även praktiskt om man har likadan som någon man känner så har man ju någon att fråga när man kör fast :) hade även tänkt att nästa sport-bh ska vara en sådan med integrerat pulsband, ifall jag känner för att mätanågon gång. Angående appar och sådan så har jag använt mig av sportstracker, och just nu är jag lite trött på den eftersom den har haft mycket problem med att hitta gps-signal. Har börjat variera med att springa i skogen och har då varit tvungen att ha med mig telefon för att veta distansen, detta skulle jag slippa med klockan :)
 
Om tråden ligger fel får den gärna flyttas :)

Har den senaste tiden börjat fundera på att skaffa en pulsklocka med inbyggd GPS. Är inte speciellt intresserad av att hålla koll på själva pulsen, utan det är mera hastighet/distans och sådant. Men vad ska man välja? Är ganska tekniskt obegåvad, så den ska gärna vara så enkel/användarvänlig som möjligt. Så, kom gärna med rekommendationer om ni har några :D

Jag skulle i så fall rekommendera en Garmin 220 som jag tycker är väldigt användarvänlig. Tydlig skärm, lätt och smidig samt bra GPS.
 
Men om du inte är brydd i pulsen är ju denna superbra:
Garmin Forerunner 10 urheilukello
Tack, den blir en stark kandidat :) ursäkta en kanske dum fråga men det går inte alls att ha pulsband med denna? Försökte läsa lite men då jag är på mobilen så var det lite knapphänt. Pulsen är inte det intressantaste och viktigaste, men någongång skulle jag vilja kolla den iallafall :)
 
Jag säger också garmin 405. Jag har en tidigare, 205, som är helt okej men saknar pulsbiten så 405 är absolut värd att ge en chans.
 
Aha, nej jag tror inte att man kan ha pulsband. Jag är väldigt ointresserad i just pulsen, och vill mera ha koll på takt, tid och längd.
 
Jag säger också garmin 405. Jag har en tidigare, 205, som är helt okej men saknar pulsbiten så 405 är absolut värd att ge en chans.

Garmin 405 är en gammal klocka. Det finns modernare nu. Tex Garmin 610 eller 620. Då slipper man den tryckkänsliga ringen som så många hatar

Fast det här är väl något av en toppmodell. Billigare Garmin finns ju.
 
Garmin har nackdelen att de verkar rätt sega med att hitta satellit. En anledning till att jag valde Suunto.
Definitionsfråga skulle jag tro. Ja, i skogen långt åt fanders är den lite trög. Annars så brukar den vara redo när jag knutit dojorna och gått till startplatsen. Man får liksom lära sig. T.ex starta när man kommer ut från stallet eller när man ska dra på skorna, ungefär. Dock upplevde jag min 205 lite seg vid tempoväxlingar vilket inte märktes stenhårt på egen löpning men hästen tar lite kvickare steg och då blir det tydligt.
 
Distansen mäter jag med en app på telefonen, finns flera olika: Runkeeper, Endomondo mfl.


Jag har testat en massa appar för att ha koll på träningen när jag kör hundspann. Slutsatsen är att de är så fruktansvärt opålitliga att det är helt meningslöst att använda dem alls.

Numera mäter jag sträckorna på kartan och klockar bara passen. Missar alltså att få hastighetskurvor osv, men slipper också alla horribla felangivelser som jag fick med mobilen.
 
Jo, appar på telefon verkar ju nog fungera bara halvbra. Just nu lutar det åt suunto, är ju kanske i dyrare ändan, men verkar ju snabb, enkel och pålitlig :)
 
Jag har haft både Garmin (50 samt trotjänaren 305) och Suunto (Ambit samt pojkvännens Ambit 2), och min uppfattning är att Suunto är snabbare med att hitta satelliter om man befinner sig på ungefär samma ställe varje gång man startar den, då går det på några sekunder. Befinner man sig däremot på en annan ort någon gång så blir den höggradigt förvirrad och kan ta tio minuter på sig att hitta satelliterna . Så lång tid behövde aldrig min gamla Garmin.

Sen är jag inte särskilt förtjust i Suuntos lösning med ett webgränssnitt för loggning av passen, särskilt eftersom det ligger nere med jämna mellanrum. Det går ju att använda ett tredjepartsprogram som SportTracks, men jag skulle föredra om Suunto själva hade en bra lösning för lokal import och lagring av loggfilerna.

Annars gillar jag själva klockan, den har bra batteritid, är pålitlig och hyfsat lättanvänd, och går att ställa in så att man får precis de funktioner man själv föredrar. Genom ovan nämnda webgränssnitt då i och för sig... :sneaky:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 026
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 114
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 951
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 552
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp