Puls i kotan

Empalie

Trådstartare
Hur pass väl skall man känna pulsen i kotan. Jag kände den väldigt väl på minhäst idag, har aldrig tänkt på att känna efter innan men blev förvånad hur snabbt jag hittade den. Hästen var ej varm eller något sådant. Han och en till har gått och ätit gräs idag några timmar. Hästen är 158 cm och har aldrig haft problem innan med gräsätandet. Pulsen kändes normal ungefär som sekunder, rusade alltså inte....
Bev lite småorolig bara...råd????:confused:

Sv: Puls i kotan

Hej!

Jag tycker normalt att det är svårt att hitta pulsen på hästen. Är det så att du känner den lätt är det troligen så att det är ökad puls. Det betyder ju inte att pulsen är snabbare, utan att den är hårdare, dvs att du känner den lättare.
Jag skulle vara försiktig med gräsätandet, eftersom ökad puls i kotorna är ett av de första tecknen på fång.
Jämför med en annan häst och känn om du hittar pulsen på dennes ben.
Varör kände du efter pulsen just i dag om jag får fråga? Hade den några andra symptom eller var det bara slumpen som gjorde det?

Guuud...nu blir jag supenervös. Kan han ha fått fång eftersom pulsen är ökad. Idag på morgonen hade han ingen ökad puls, den var inte lika lätt att känna i varje fall. Igår hade de ätit gräs några timmar. Hur skall man gå vidare nu.
Igår när jag skulle skritta en sväng och skulle sätta på skydden kände jag igenom benen. Kände då av pulsen när jag strök längs benen.....

Guuud...nu blir jag supenervös. Kan han ha fått fång eftersom pulsen är ökad. Idag på morgonen hade han ingen ökad puls, den var inte lika lätt att känna i varje fall. Igår hade de ätit gräs några timmar. Hur skall man gå vidare nu.
Igår när jag skulle skritta en sväng och skulle sätta på skydden kände jag igenom benen. Kände då av pulsen när jag strök längs benen.....

Har just kommit hem från stallet där hovis var till våran ponny (som har haft fång). Jag var lite orolig för honom oxå pga att jag kände en puls i ena benet precis som du och tyckte att den hoven var lite varm. Hovis sa att fång är det INTE, och sa att är det fång så är det sidlika, dvs båda benen, och att eftersom det var bara ena benet/hoven så var det snarare att ponnyn hade trampat på något eller så (vi skodde fram pga att han har visat sig vara öm i fötterna).

Om han hade ökat puls igår men det är borta nu så kan det vara att det var nåt med det benet bara. Men håll koll.

Hovis sa att fång är det INTE, och sa att är det fång så är det sidlika, dvs båda benen, och att eftersom det var bara ena benet/hoven så var det snarare att ponnyn hade trampat på något eller så (vi skodde fram pga att han har visat sig vara öm i fötterna).

Det vill jag inte hålla med om!
Mitt ena sto står just nu med fång, och det är hennes vänstra framben som är drabbat. Höger var visserligen en aning svullet det också första dagen men är nu som vanligt igen.

Immer

Det vill jag inte hålla med om!
Mitt ena sto står just nu med fång, och det är hennes vänstra framben som är drabbat. Höger var visserligen en aning svullet det också första dagen men är nu som vanligt igen.

Immer

Hmmm....det kan stämma ändå att det är sidlika i början, sen kan det förändras eftersom?

Hoppas att det går bra för ditt sto.

Tack :bow:
Vi upptäckte det snabbt, hoppas jag. Hon gick ut i hagen klockan 6 och var "precis som vanligt" och vid 11-tiden när jag tog in henne för att rida upptäckte jag att hon gick med väldigt korta steg. Veterinären var på plats inom tre timmar, trattade i henne paraffinolja och skrev ut Butta.
Dagen efter var hon ute i hagen, iklädd betesbegränsare av hinkmodell, och har varit relativt pigg. Går på ett minimum av matintag i övrigt, och har gått ner en hel del i vikt.

Igår var det den nionde dagen. Veterinären kom på återbesök och konstaterade att stoet tyvärr inte blivit bättre. Hon ska röntgas på måndag, så då får vi se hur fortsättningen blir.

Immer

Håller med dig. Min kille står också med fång just nu. Var mycket tveksam i början då min stallägarinna trodde det var hovböld eftersom han haltade på höger fram och visade den förtvivlat. När jag tog ut honom så tyckte jag dock att han såg lite öm ut på alla benen så jag kontaktade omedelbart veterinär och fick en korrekt diagnos.

Ojojoj...men vad skall man göra. Skall man vänta med att släppa på bete, är det bättre att släppa efter midsommar eller????
Gräset är ju väldans kraftigt nu också.
Fundrade på det här med munkorg.....funkar det eller???????
Fast hästen inte har fång kan man ju ha det i början som förebyggande kanske????:confused: :confused:

Ja, i alla fall enligt viss expertis bör man vänta till efter midsommar om man ska ha hästen på bete. Munkorg kan man väl givetvis ha och hoppas att hästen inte får av sig den så att den kan tugga i sig obehindrat. Nej, nu får min stå i liten hage och äta hö. Riskerar inte att han får så här ont igen. Eftersom jag bara har haft honom lite mer än en månad har jag aldrig sett honom smärtfri. Han har nog haft ganska ont ända sedan jag fick honom.

Idag hade jag en pålle som gick FÖRE mig in till stallet. Hans ögon ser helt annorlunda ut. Fång måste vara för djävligt.

jag skulle söga att det är fång, har känt skillnaden på vanlig/ fång och det är STOR skillnad, på vanlig känns det knappt alls, men KYL benen, kyl liniment från kotan till knät ( kotan också! ) och från kotaan till hasen. Det är det effectivaste, i bästa fall kan man hindra fånganfallet. Foder byte sker långsamt, 3 v. Pro eque är ett bra tillskott, googla på det!! super bra , värkligen! . Torr hö , så den klarar sig, INGET kraftfoder, INTE nååååååååååååååT! inte enns en liten smula för att vara snäll. Far å kolla upp hästen på¨vettig klinik, är det fång så är det INTE att leka med :(

ang, bete! munkorg, vänj SAKTA , ( 3 v! ) och kannske inte beta så länge, utan gå bara ett par h/ dag, gå på så näringsfattigt hö som möjligt resten av tiden

pma om du har ngt som jag kannske kan hjälpa med ( har haft fånghäst nyligt själv, men som dock slutade mykt tråkigt.. )

lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Bra råd. Men en fånghäst bör inte transporteras - det är bättre att veterinären kommer hem!

Immer

Nu har jag varit ute hos pållen ikväll. Han hade inte puls vad jag kunde känna, jag kände lite mot mina fingertoppar men det knappt, fick verkligen känna och tänka efter. Hästen var jättepigg och glad och vi var ute på en skogstur i skritt. Han var kall om hovarna och resten av benet var svalt....tror inte jag behöver ringa vet eller vad tror ni????
Ska ju absolut vara jätteuppmärksam p honom. Just nu får de gå i en gräsfattig hage på dagarna inne om nätterna och sedan skall jag vänja väldigt sakta......börja med tjugo minuter om dagen. Betesläpp kommer ej ske före midsommar och skaffar nog en munkorg också skulle jag tro....
Tror ni jag tänker rätt????
Snälla ge mig råd!:bump: :bump:

proequo heter det! skrev fel!!!!!
ts ; hur må hästen ?

Om hästen är varm om hovarna då? alla fyra är lika varma..
Tyder det på fång?

Man brukar tala om förstärkt digitalpuls och inte en ökad puls. Pulsen känns alltså kraftigare än normalt, det dunkar under fingrarna. Det finns många anledningar till förstärkt digitalpuls - alla inflammatoriska processer under kotan kan ge symptomet. Fång är alltså bara en orsak, men vid förstärkt dig puls på mer än ett ben ligger det förstås nära tillhands att misstänka. Fång behöver dock inte vara dubbelsidigt.

Oskodda hästar har normalt en tydligare digitalpuls än skodda, detta pga en bättre fungerande cirkulation i de nedre delarna av benet. Något positiv, med andra ord...

Tänk bara på att många häsatr får fången på hösten nuförtiden man ska passa sig för frosten som stressar gräset.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 977
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025