Puls i kotan

Sv: Puls i kotan

Om alla hovarna är lika varma och hästen är helt obekymrad behöver det inte alls tyda på fång. Oskodda hästar har t ex ofta varmare hovar än en skodd. Om hästen däremot verkar vara ovillig att röra sig eller visa andra symptom på smärta från hovarna finns det förstås anledning att misstänka fång.

Tänk lite på benställnigen antingen har den flyttat fram sina framben=ont i tån,men det finns även dom som kan dra benen bakåt=ont i trakten sen finns det vissa som är väldigt rätt verkade/skodda som kanske inte visar nåt med sin benställning.

okej.. man blir så orolig när man läser alla inlägg..

Någon som vet om det är vanligt att kallblod får fång?
Eller gäller det alla raser? *en liten fundering*

Alla raser kan få fång det blir mer och mer vanligta tt hbl och flb tex förr var det typ bara små tjocka ponnier

Puls och varm hov och öm väldigt varningstecken enligt mig en hovis är inte veterinär.

Nej det är klart att han inte är men det är inte någon av oss här på Buke heller men vi är inte blyga för att ge råd..:crazy: iaf hade hovis helt rätt, det varma försvann så fort lillpållen fick framskor på sig, det var nog så att han hade trampat på något, nu är han varken öm eller varm längre.

Idag var pållen inte varm i hovarna, dock var vi ute ock skrittade en halvtimme och när vi kom tillbak var han varm i alla fyra. han har gåt en timme på gräs idag. Vart pigg och glad hela tiden, inga tecken på att må dåligt...kan hovarna bli varma när man skrittat?

Okej jag menade inget illa, alla hovisar r ju inte de bästa utan kör mest bara på, vet ju inte vad du har för någon? Men vad skönt du kanske helt enkelt inte kan ha din barfota bara. Skönt att det löste sig, jag har en fångis som jag oroar moig för hela tiden men nu går hon lyckligt med de andra på gammalt bete, funkar än =)

Okej jag menade inget illa, alla hovisar r ju inte de bästa utan kör mest bara på, vet ju inte vad du har för någon? Men vad skönt du kanske helt enkelt inte kan ha din barfota bara. Skönt att det löste sig, jag har en fångis som jag oroar moig för hela tiden men nu går hon lyckligt med de andra på gammalt bete, funkar än =)

Har en superbra hovis :love: inte den sort som bara snackar utan som är en riktigt kunnig hästkarl och är otroligt bra med hästarna.

Jag oroar mig oxå hela tiden, går och klämmer varje morgon o varje kväll efter varma hovar..:crazy: och nu har vi regn så att gräset kommer att växa på ordentligt :eek:

Min ponny hade fång för två år sen och sen dess fick jag noja, gick och kände på hovar, letade puls varenda dag. Han har alltid ljumma hovar och alltid rätt tydlig puls i kotorna, men på Strömsholm lugnade man mig med att säga att alla hästarär olika :angel: Han är frisk som en nötkärna och har inte ont någonstans men är bara varm i hovarna av sig. Tycker inte man ska stirra sig helt blind på det där, utan mer kolla på hur hästen mår och rör sig. Sen har man en häst som alltid är kall kan det ju vara något om den plötsligt är jättevarm.

Ökad cirkulation pga motion... verkar helt normalt tycker jag

Ja, hästen blir varmare i hovarna när den rör på sig. Ökad cirkulation som någon här ovan skrev.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 977
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 013
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025